Nordost Takes a Quantum Leap - RMAF 2008

Titleist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2008
Innlegg
136
Antall liker
0
Hmm... Spennende! Noen flere som lar seg trigge av et slikt produkt (Hifi+ testet disse i forrige nummer), eller er det bare nok et snake-oil produkt fra en av verdens største snake-oil produsenter med verdens største snake i spissen til å demonstrere disse umusikalske overprisende tingene?

http://blog.stereophile.com/rmaf2008/101108nordost/
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
4.705
Torget vurderinger
1
Titleist skrev:
Hmm... Spennende! Noen flere som lar seg trigge av et slikt produkt (Hifi+ testet disse i forrige nummer), eller er det bare nok et snake-oil produkt fra en av verdens største snake-oil produsenter med verdens største snake i spissen til å demonstrere disse umusikalske overprisende tingene?

http://blog.stereophile.com/rmaf2008/101108nordost/
Det eneste som trigges hos meg er bulldetektoren - pent utslag forresten ;)

mvh
KJ
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.731
Antall liker
1.391
"Of course, it didn't hurt that the rest of the system consisted a Burmester 061 CD player ($13.995) and 032 integrated amp ($22,495), Raidho C-3 speakers ($36,000/pair), eight Nordost Odin 1.25-meter power cords ($11,000 each), two Nordost Odin 1-meter interconnects ($16,000 each), and a set of Nordost Odin 4-meter speaker cables ($38,000). In comparison, the Quantum seems like a bargain."

dvs ca. 62500 USD i komponenter og 158000 USD i kabler.

KJ skrev:
Det eneste som trigges hos meg er bulldetektoren - pent utslag forresten ;)
:) joda, men den er da ganske billig (2700 USD), relativt sett?

mvh
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.825
Antall liker
614
Så vidt jeg har forstått bruker Nordost samme Quantum Purifiers fra QRT i boksene sine som en rekke andre.
QRTs egne "purifiere" er relativt billige, men med nok staffasje rundt er det ikke noe problem å få det til å bli kostbart. ;)
 
H

hobby

Gjest
Dette er et spennende produkt, og som jeg har tenkt å prøve ut.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.658
Antall liker
3.853
Jeg hørte en demo av denne dingsen i LA i sommer, i regi av the LA and Orange County Audio Society (der bl.a. Harry Pearson er medlem). Demoen ble gjort hos en av de mest anerkjente high-end butikker i usa - la audio.

Anlegget besto av Esoteric front-end, topp pre og powerampene fra VTL og Utopia BE-høyttalere. Kabling var Odin rund baut.

Testen ble utført ved at man først spilte to låter med Quantum i kjeden, så koblet man ut, spilte de samme to låtene, koblet inn og spilte låtene en siste gang. Det var ingen problemer med å høre forskjell, og lyden var mer "levende" og energisk med Quantum.

Jeg har ikke så veldig stor interesse av hvordan eller hvorfor det virker (har ingen teknisk bakgrunn og liten tekniskforståelse, men hører mer live musikk enn de fleste, både i jobb- og hobbysammenheng), men virkningen var hørbar for brorparten av de som overvar demoen (ca 50 stk, i to omganger a 25).

Nordost kabler har aldri vært mine favoritter, men det Odin-kablede anlegget låt veldig bra. Det skulle da også bare mangle, til den prisen.

Men, mine herrer, jeg har altså gjort meg opp en mening på bakgrunn av en demo i regi av pålitelige, uavhengige folk, på et anlegg i verdensklasse.

Er klar over at jeg hadde flaks som fikk overhørt akkurat denne demoen, men så jævlig vanskelig er det ikke å få hørt en slik dings hvis man ønsker, istedet for å tenne varsellys og bullshit-detektorer - uten å ha hørt det som diskuteres.

IMVVHO (in my very, very humble opinion)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Det er en ting som jeg synes Lars Kristensen iallefall har på plass, det er entusiasmen for andres lytteglede!!
Altså, her snakker vi om noen som iallefall tydeligvis har gode ører! Og det er ikke bare snakk om sine egne!

Den tekniske validiteten, som man alltid har sådd tvil om... ??? er sikkert ikke 100%. Men det er bare på
papiret at teorier er 100% alikevell, uansett bransje!!!

Hvis øre jubler... bruker en sin egen munn til å overdøve da med "LALALALAL" ? Det synes jeg er trist det! ;D

...
Vi er nå samlet her i lytteagnostikernes forbund og skal fremføre vår klubbsang "lalalal" til whitenoise akkompanemang.., etterpå vil Måle Målesen lese opp dagens tema: "Korrekt bruk av pekefingre eller tomler! (Bare sånn jeg ser for meg slike møter... ::)) - (ble det en konjakk igår? Ja... ;D )

Nåja, selv om jeg faktisk synes at ett par av Nordost sine kabler IKKE passer med noen typer høyttalere, så passer de utrolig bra med andre! De har sine kvaliteter, som er skalerbare også prismessig ikke bare lyttemessig.

Det at noen av produktene koster inni hampen er jo mer av den grunn at de koster villt mye den prosessen de lages med.
Om andre greier å produsere noe liknende til mindre penger, så kan de jo gjøre det da, om de er istand til dette!
Jeg venter iallefall så i spenning jeg!

mvh
 

Eugen

Medlem
Ble medlem
13.05.2007
Innlegg
20
Antall liker
0
har hørt og sett virkningene av disse hos soundgarden.
Demonstrert både i oppsett med esoteric/mcintosh/JBL everest/odin og med Hegel cd4/P10/H10/dynauido Confidence c2. Tydelige forskjeller i begge oppsett.
Så den også koblet til en pioneer plasmaskjerm. kanskje enda større forskjell på bilde enn lyd! men kanskje det var pga at forventningene var lavere til at det skulle være forskjell der. ;D Oslo hifi center har vel også boksene? Hørte også at qantum kommer med nettkabler. Er det nordost med annen logo ???
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Er forslkellene værdt prisen? Jeg bare lurer på om alle forskjeller, selv den minste, bare det er i riktig retning - er det virkelig så uvurderlig? Hvor går skille mellom galskap og musikkglede her?

Vidar
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Quantum er ikke galskap. Det er lett å demonstrere. Boksene har en bryter bak. Av / På...

Når du har hørt på et oppsett med og uten Quantum, klarer du ikke forestille deg en hverdag uten.

Jeg har fått det for meg at spesielt "ICE", har skikkelig godt av litt Quantum.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Høres fint ut. Tror du jeg får bedre bilde på TV'en med Nordost Quantum også?

Hva gjør denne Quantum-dingsen egentlig som er så banebrytende i lydsammenheng?

Vidar
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Den mest logiske forklaringen er å kalle det for "strømfilter". Men det den gjør er å senke støygulvet ved å fjerne nettstøy som RFI osv. Dermed oppleves større dynamikk-område. "Sortere bakgrunn i musikken". Selv opplever jeg Qx noe annerledes. Musikken klinger/svinger annerledes. Nesten så jeg vil si "Hall-effekt" med schwung på. :p
 
M

musicus

Gjest
Low-Q skrev:
Høres fint ut. Tror du jeg får bedre bilde på TV'en med Nordost Quantum også?


Vidar
Ja, se Eugen´s erfaring litt lenger opp i tråden.
Litt oT men selv opplever jeg noe som gjør at jeg velger kabler med Bybee Quantum filtre på seg, både på signal, høyttaler og power, men sånn er nå jeg engang, så dette skulle vært spennende å teste, ellers enig med BigSwifty her at en egen test/erfaring burde vært på sin plass før BS detektorer og annet skit går igang...

mvh

mvh
 

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
89
Antall liker
0
Bill Stierhout responds:

The material conductive treatment process, QRT or Quantum Resonance Technology, remains proprietary information. Incorporated into an electronic oscillator/transmitter design with specific pre-programmed frequencies generated at 20MHz, a small signal radiates or "broadcasts" throughout a given space up to 60, with the given antenna coil. The influence of this field is akin to a noise reduction technique, albeit applied wirelessly.


Random electronic noise is reduced but the content of information within the signal (low frequency to RF) is enhanced. The QRT field begins to induce significant qualitative change. All signals (power, wireless, analog, digital) are being affected by the Quantum field. The frequencies generated by the Pro "resonate" or "harmonize" with frequenices within the above range present in the environment. The existing fields are being "tuned" to a specified pattern so as to bring out more harmonic content in the envelope of the signal. The units are not power conditioners but are wireless electrical field or signal conditoners.
Det var jo oppklarende... Dette ligger vel ikke på hjemmesiden deres? Det er jo bare vås.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.012
Antall liker
38.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg blir nysgjerrig når jeg leser sånt. Nei, det står ingen ting om dette på Nordosts hjemmeside. Det eneste stedet "Quantum" nevnes er i en liste "teknologihistorie". Hjemmesiden til QRT er nede, dvs "being reconstructed", og har vært det siden februar 2008, om ikke lenger: http://www.quantumqrt.com/

Men waybackmachine kan vise mye morsomt som HAR stått på den hjemmesiden.
http://web.archive.org/web/*/http://quantumqrt.com

Fra 2007-versjonen:
The Symphony functions as a simple oscillator/transmitter designed to activate the QRT energy field. The oscillator contains specific frequencies that are fed into a coil antenna. The QRT wave is transmitted or "broadcast" via the small electromagnetic field generated by the coil. The influence of this field affects the quality of electrical signals in the surrounding environment, including audio, video, and AC power line signals. The Symphony filters electromagnetic field noise in the environment and enhances the information contained in the signal. For example, the unit affects a change in sound reproduction similar to that rendered by an audio equalizer.
Altså, denne tingen sender ut elektromagnetisk stråling som fanges opp av kablene i anlegget og blander seg med signalet som går der. Effekten beskrives enten som "bring out more harmonic content in the envelope og the signal" (Stierhout), eller som "similar to that rendered by an audio equalizer". Det er ikke fysisk mulig for et elektromagnetisk signal å "filtrere" bort et annet elektromagnetisk signal (støy), så det innstrålte signalet må på en eller annen måte overdøve/maskere støy med noe som oppleves som mer harmonisk enn bakgrunnsstøyen.

Jeg assosierer til ultrasonisk støyreduksjon som brukes i supermarkeder. Den får øret til å redusere følsomheten på høye audiofrekvenser (og dermed oppleve mindre støy) ved å teppebombe rommet med ultralyd som ikke oppleves som "lyd". Øret reagerer likevel for å beskytte seg selv. Størst reduksjon i følsomhet skjer ved subharmoniske frekvenser av ultralyden, f eks 12 kHz og tildels 6 kHz for 24 kHz ultralyd. Jeg husker at jeg avskydde den teknikken på Domus da jeg var yngre og ennå hadde hørsel opp i flaggermusområdet.

Er det noe sånt denne "Quantum"-boksen gjør? Jeg er uansett helt sikker på at jeg ikke skal ha en.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.658
Antall liker
3.853
[quote Jeg er uansett helt sikker på at jeg ikke skal ha en.
[/quote]


Jamen så flott! Da sparte du jo de pengene! Og så sparte du tid på å slippe å høre på den også! ;D ;D ;D
 
H

hobby

Gjest
Jeg er helt sikker på at jeg SKAL HA en! Blir koblet opp i anlegget i god tid før jul ;D
 
M

musicus

Gjest
Og jeg er rimelig sikker på at jeg skal teste en, før jeg bestemmer meg om jeg skal ha en eller ikke ;) ;D....

mvh
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.571
Antall liker
3.106
ch skrev:
"Of course, it didn't hurt that the rest of the system consisted a Burmester 061 CD player ($13.995) and 032 integrated amp ($22,495), Raidho C-3 speakers ($36,000/pair), eight Nordost Odin 1.25-meter power cords ($11,000 each), two Nordost Odin 1-meter interconnects ($16,000 each), and a set of Nordost Odin 4-meter speaker cables ($38,000). In comparison, the Quantum seems like a bargain."

dvs ca. 62500 USD i komponenter og 158000 USD i kabler.

KJ skrev:
Det eneste som trigges hos meg er bulldetektoren - pent utslag forresten ;)
:) joda, men den er da ganske billig (2700 USD), relativt sett?

mvh
11.000 US dollars for 1,25 meter strømkabel. Dette er jo absurd!

Tenker finanskrisa snart innhenter Nordost også. Børsmeglerne i NY får jo "litt" stramme HiFi-budsjett fremover, tenker jeg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.012
Antall liker
38.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
BigSwifty skrev:
Jamen så flott! Da sparte du jo de pengene! Og så sparte du tid på å slippe å høre på den også! ;D ;D ;D
Cappuccino skrev:
Jeg er helt sikker på at jeg SKAL HA en! Blir koblet opp i anlegget i god tid før jul ;D
musicus skrev:
Og jeg er rimelig sikker på at jeg skal teste en, før jeg bestemmer meg om jeg skal ha en eller ikke ;) ;D....
For all del, her får hver følge sin egen vei. Det er forsåvidt en gammel diskusjon om hvor usannsynlig en ting behøver å være før man trygt kan avfeie den uten å "måtte" teste det selv. For de fleste av oss går det en gråsone ett eller annet sted mellom andre- og tredjeordenseffekter av kjent fysikk (f eks skin effect i kabler) og gjenstander som påstås å virke på måter som strider mot grunnleggende fysiske prinsipper.

Denne saken kan tenkes å virke, troverdige folk som har hørt den sier at den har en positiv virkning, og med en god del velvilje kan man tolke den tilgjengelige informasjonen til å komme frem til en plausibel virkemåte. Her var det to ting som trigget meg; For det første tyder den begrensede informasjonen som er tilgjengelig om dingsen på at den virker på en måte som jeg ikke er interessert i å ha hverken i stua eller i anlegget - mer elektromagnetisk stråling ut i rommet, med ukjent frekvens og styrke. Dessuten virker det som produsenten ikke er spesielt interessert i å supportere produktet - ikke nevnt på Nordosts hjemmesider, konstruktøren offline i snart et år. For meg sier det "styr unna", både hver for seg og tilsammen. Det er mye annet morsomt man kan kjøpe til den prisen, som f eks musikk.

Your mileage may vary.
 
H

hobby

Gjest
Quantum QX4 koblet opp. Sitter mellom vegg og Burmester 948 filter.

* Reklamen sier: "Utilising unique QRT technology that enhances performance, giving a lower noise floor, improved seperation and increased dynamic range. "

* Min erfaring: Klart løft i form av enda svartere lydbilde og mer dynamikk.

=> Forventningene innfridd :)
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hei!

Har Quantum her hjemme idag, og fikk ikke helt foten. Koplet den opp mellom vegg og Thor med Brahma kabler. Tightere lydbilde, og klarere definert. Men lydbildet skrumpet sammen. Skal ta en ny runde imorgen, der jeg tester ut ulike faser med støpselet. Tror det er mere å hente for meg i å kjøpe nye nettkabler.

MVH, ToffenG
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Har hørt denne i et anlegg bestående av Burmester's minste integrerte+cd og Ayra C1, samt Nordost kabler. Det var stor forskjell! Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive forskjellen, men når den ble slått av så virket musikken langt mer "trist og grå", rett og slett ganske uengasjerende. Skal helt sikkert få en på hjemlån utpå nyåret (når ny kilde er på plass og innspilt..).

ToffenGunnufsen skrev:
Har Quantum her hjemme idag, og fikk ikke helt foten. Koplet den opp mellom vegg og Thor med Brahma kabler. Tightere lydbilde, og klarere definert. Men lydbildet skrumpet sammen. Skal ta en ny runde imorgen, der jeg tester ut ulike faser med støpselet. Tror det er mere å hente for meg i å kjøpe nye nettkabler.
Nordost Thor har noe av den samme QRT teknikken innebygd, tror den har én enhet, mens Qx2 har 2 og Qx4 har 4.. Forhandler her i DK fortalte at en Qx2/Qx4 sammen med QB4/QB6/QB8 skulle være lydmessig overlegen en Thor. Hadde vært interessant hvis du hadde muligheten til å teste en QB i tillegg.. ;)
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hi!

Har testet mer: Opplevde nok mer forskjell når jeg byttet fra Isotek til Thor, men konklusjonen så langt er at bassen blir tightere, stereoperspektivet blir mer definert og hvert instrument står klarere frem både i bredde og dybde. Men jeg synes vokalen fløt bedre tidligere, den var mer naturlig. Særlig kvinnevokal som Mari Boine. Det hele ble mer "pistrete" nå. Så jeg skal erstatte strømkablene først mellom Thor og cd & forsterker, for deretter teste om igjen.

Det hele er jo snakk om cash, og akkurat nå sparer jeg til grammofon (TW Acustic med Graham arm etc)...

MVH, ToffenG
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
HI!

Forrige konklusjon befester seg. Klart bedre perspektiv (hvert instrument er mer eksakt plassert) og dynamikk. Klarere lydbilde, men ennå usikker om det hele blir for "tørt". Det blir mer definert, men kanskje på bekostning av "luft" og "åpenhet". Men det hele avhenger av innspilling og musikk, så det fine er jo at av og på knappen er lett tilgjengelig. Det kan være det jeg oppfatter som "luft" er rett og slett "forvrengning". Gudene vet, har hørt for mange live konserter :p Blir nok nye kabler til forsterker og cd spiller først. Deretter en ny runde. Moro var det!

MVH, Toffen
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
687
Antall liker
329
Torget vurderinger
2
Det å bruke Quantum og Tor blir litt smør på flesk. Quantum 4x har mer Quantum effekt enn Tor. Altså har Tor boksen innebygget 1X kvantum. Bortsett fra det, er Tor rimelig lik Isotek sitt minisub filter. Det er likt bortsett fra Quantum og Valhalla strømkabler inni Tor. Har testet Quantum mange ganger selv. Det fungerer veldig godt, faktisk gjør det det noe med rommet også. Får en følelse av mer ro i selve rommet også. Tror jeg kommer til å kjøpe en slik på sikt.
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hi!

Erfaringene med Quantum har vært delte. Bla Stereophile fikk resultater med boksene plassert ved høyttalerne, men ikke ved forsterkerne. Den største forskjellen for oss her i heimen har vært Thor, så får man vurdere om Thor skal erstattes med et nytt filter (f.eks Shunyata) eller komplementeres med en Qx4. Personlig mener jeg Qx4 ikke kan erstatte Thor.

MVH, Toffen
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
ToffenGunnufsen skrev:
Personlig mener jeg Qx4 ikke kan erstatte Thor.
Spennende erfaringer du deler med oss.. :) Hadde vært interessant hvordan Qx4 med QB4/6/8 hadde vært i forhold til Thor, det sies at dette skal være lydmessig bedre.
 
C

Cappuccino

Gjest
Jeg har 2 stk Qx4 som jeg benytter til hhv. cd og preamp. Kunne ikke levd uten...
Kjenner meg ikke igjen i kommentarer om mindre lydbilde - hos meg vokser det når Qx4 er på. Men mest av alt blir det mer luft og mikrodetaljer, mer definert bass samt klart bedre PRaT (Pace, Rythm, Timing).
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.659
Antall liker
1.424
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Cappuccino skrev:
Jeg har 2 stk Qx4 som jeg benytter til hhv. cd og preamp. Kunne ikke levd uten...
Kjenner meg ikke igjen i kommentarer om mindre lydbilde - hos meg vokser det når Qx4 er på. Men mest av alt blir det mer luft og mikrodetaljer, mer definert bass samt klart bedre PRaT (Pace, Rythm, Timing).
Hvordan har du kablet dette? Er de kun plassert ved eller er de "koblet" til nevnte komponenter?
 
C

Cappuccino

Gjest
Skink_123 skrev:
Cappuccino skrev:
Jeg har 2 stk Qx4 som jeg benytter til hhv. cd og preamp. Kunne ikke levd uten...
Kjenner meg ikke igjen i kommentarer om mindre lydbilde - hos meg vokser det når Qx4 er på. Men mest av alt blir det mer luft og mikrodetaljer, mer definert bass samt klart bedre PRaT (Pace, Rythm, Timing).
Hvordan har du kablet dette? Er de kun plassert ved eller er de "koblet" til nevnte komponenter?
Komponentene er koblet til.
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
Kommer nok til å skaffe meg en qx2/4 eller flere etterhvert. Har en naturlig skepsis skråskrek nyskjerrighet til slike ting og tang. Leste intervju av Sillesen i ett blad for ikke lenge siden, hvor det ble snakket minimalt om Nordost og mer om generelle tweaks. Hos meg hjalp det enormt å skille analogt og digitalt fra hverandre både på vibrasjon (plassering i rack) og på strøm (egen kurs for Analogt).
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.659
Antall liker
1.424
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
gwikse skrev:
Kommer nok til å skaffe meg en qx2/4 eller flere etterhvert. Har en naturlig skepsis skråskrek nyskjerrighet til slike ting og tang. Leste intervju av Sillesen i ett blad for ikke lenge siden, hvor det ble snakket minimalt om Nordost og mer om generelle tweaks. Hos meg hjalp det enormt å skille analogt og digitalt fra hverandre både på vibrasjon (plassering i rack) og på strøm (egen kurs for Analogt).
Ser skepsisen!

Har hørt forskjell på quantum og ikke, men det var på en digital rigg. Selv kjører jeg kun analogt. Kunne vært moro å prøvd da og.

Har lest i quantum brosjyren og de påpeker det er mye som må være på plass før quantum. Deriblandt et godt rack. Hva du bruker som rack?
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
DIY basert på en Ikea stereobenk (Ivar). Mer info i tråden min.
 
Topp Bunn