Lytt til det noe som sier deg at du ikke bør bruke så mange penger på den kabelen. Jeg også, kjøpte noen ganske dyre Nordostkabler for en del år siden, basert på ideen om at man skulle bruke ca 15% av budsjettet på kabler. Så merket jeg at jeg fikk lyst på varmere/mer natyrlig lyd. Prøvde forskjellig, og endte opp med noen brukte Acoustic Zen til lavere pris som sender lydsignalene minst like bra og transparent gjennom som Nordost sine (nordost gjør noe litt rart/kaldt med lyden - hvis noe). Deretter fant jeg ut at det var høyttalerne som skapte lydsignaturen, og ble den lykkelige eier av Harbeth-høyttalere (les gjerne om erfaringene i vennetråden). Når man har så gode høyttalere trenger nan ikke lenger å tune lyden med kabler (prøv-og feil-metoden=dyrt og tilfeldig). Jeg kunne nå like gjerne kjøpt rimelige proffkabler fra f.eks Van Damme hvis jeg var på jakt etter signalkabler (bruker XLR). Jeg hører ikke forskjell på musikken når jeg sender signalet gjennom mine Van Damme Blue høyttalerkabler og Acoustic Zen, men begge slipper musikken mer naturlig gjennom enn Nordost.Frister noe voldsomt. Koster 24.990,-, men noe sier meg at det er idiotisk å kjøpe for såpass stort beløp.
Noen som har et råd å gi angående bedre kjøp?
Kjøp brukte kabler!Frister noe voldsomt. Koster 24.990,-, men noe sier meg at det er idiotisk å kjøpe for såpass stort beløp.
Takk!Lytt til det noe som sier deg at du ikke bør bruke så mange penger på den kabelen. Jeg også, kjøpte noen ganske dyre Nordostkabler for en del år siden, basert på ideen om at man skulle bruke ca 15% av budsjettet på kabler. Så merket jeg at jeg fikk lyst på varmere/mer natyrlig lyd. Prøvde forskjellig, og endte opp med noen brukte Acoustic Zen til lavere pris som sender lydsignalene minst like bra og transparent gjennom som Nordost sine (nordost gjør noe litt rart/kaldt med lyden - hvis noe). Deretter fant jeg ut at det var høyttalerne som skapte lydsignaturen, og ble den lykkelige eier av Harbeth-høyttalere (les gjerne om erfaringene i vennetråden). Når man har så gode høyttalere trenger nan ikke lenger å tune lyden med kabler (prøv-og feil-metoden=dyrt og tilfeldig). Jeg kunne nå like gjerne kjøpt rimelige proffkabler fra f.eks Van Damme hvis jeg var på jakt etter signalkabler (bruker XLR). Jeg hører ikke forskjell på musikken når jeg sender signalet gjennom mine Van Damme Blue høyttalerkabler og Acoustic Zen, men begge slipper musikken mer naturlig gjennom enn Nordost.Frister noe voldsomt. Koster 24.990,-, men noe sier meg at det er idiotisk å kjøpe for såpass stort beløp.
Lykke til!
Kjøper aldri brukt, men glad for de som gjør det. Man vet jo aldri hva produktene har gjennomgått. Har solgt veldig mye gjennom årenes løp.Kjøp brukte kabler!Frister noe voldsomt. Koster 24.990,-, men noe sier meg at det er idiotisk å kjøpe for såpass stort beløp.
Har enda ikke plassert høyttalere slik jeg mener de skal stå. Har lagt ut et par bilder i SA tråden uten at du hadde blitt noe klokere av det. Gammel bygård med gipsplater og låst dør i det ene hjørnet, og murvegg i det andre der hvor høyttalerne står. Blir derfor alltid noe skjev lydfordeling uansett hva jeg har hatt. Mest i bassen. Men ingen krise. Det spiller flott i mine ører, så det er nærmest en jålete tanke jeg har.Et innspill fra sidelinjen her.
Bruker du like mye på behandling av rommet, tror jeg du får ett bedre resultat for de pengene.
Dette er det første som må på plass før men begynner med kabler.
Nå har ikke jeg sett rommet ditt så legg gjerne ut noen bilder.
Mulig du har gjort det og nå er på kabelkjøret
Veldig mange kabler "farger" lyden, noe jeg mener er feil på en kabel.
Så det er systemet som må klare å henge med kablene?Nordost sine dyrere kabler er ikke tynne og skarpe i lyden. Men det betinger at resten av oppsettet henger med.
Nei, ikke alt men ca 99%Nok av de som leser målinger, eller for å si det på en annen måte, hører med øya, men mine ører kan ikke lese.
Gode måleresultat er greit det, men forteller ikke alt.
Ja jeg har tilgode å høre et system som måler bra men låter dårlig.
Men det jeg har hørt som måler dårlig låter ikke bra.
Potensialet til god lyd ligger i et godt behandlet rom. Men ja etter att dette er gjort er det vel noen muligheter att man kan legge inn et "filter" med en kabel.
Men det er ikke min greie.
Det er et kompromiss de fleste velger, og det er helt innafor synes jeg."Potensialet til god lyd ligger i et godt behandlet rom" sier du.
Vi skal tilpasse rommet til høyttalerne.
Jeg fåretrekker høyttalerprodusenter som lager høyttalere til meg. ??????
Slik jeg har forstått det så mister høyfrekvent støy fort energien sin, dermed ønsker man en god kabel til komponentene sine for å forhindre at støy kommer inn like ved inngangen.Her er hva Genelec skriver om temaet:
«The mains power cable has no effect on the sound quality of the Genelec product. as long as the cable is safe to use and has sufficient length to reach the power socket. The overall length of the mains cable from the powerplant to your house and wiring inside the house is in total much more than the last few meters before the device. All Genelec products have a power supply built in to the product, that has been designed to supply the needed operating voltages for the electronics and to eliminate any mains power related interferences. We do advice all products with a 3-pin mains power connection to be connected to a 3-pins safety grounded mains outlet. even this is more important for the overall specified electric safety requirements than the acoustic output quality. You can use your Genelec system with the original power cable and enjoy the best possible sound quality!»
Det er ikke noe spesielt med Genelec så teksten ovenfor gjelder alle produkter som går på strøm.
Kilde: https://www.community.genelec.com/forum/-/message_boards/message/995038
Paradox Audio sin XLR-kabel "The Missing Link" får svært gode omtaler både herFrister noe voldsomt. Koster 24.990,-, men noe sier meg at det er idiotisk å kjøpe for såpass stort beløp.
Ja la oss ta denne diskusjonen i annenhver tråd her inneParadox Audio sin XLR-kabel "The Missing Link" får svært gode omtaler både herFrister noe voldsomt. Koster 24.990,-, men noe sier meg at det er idiotisk å kjøpe for såpass stort beløp.
https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/79888-paradox-audios-venner.html
og andre steder.
Husker ikke om det var signalkabler eller ht-kabler fra Paradox som ble vurdert som like gode eller bedre enn Nordost Valhalla.
I virkeligheten er egenstøyen av en kobbertråd bare den termiske støyen, som i sin tur er avhengig av seriemotstanden og temperaturen. Denne støyen er helt uten betydning, ettersom absolutt alt annet i et stereoanlegg støyer mer og overdøver dette med en faktor på noen millioner, men hvis du likevel vil redusere egenstøyen fra kablingen kommer du mye lenger ved å korte ned kablene med et par centimeter og/eller redusere temperaturen i rommet med et par grader enn ved å jage eksotiske kobberlegeringer.The difference in sound quality between PCOCC copper and OFC copper can be quite dramatic. Resolution, background noise and extension are all superior with OCC copper. Overall, you can expect to be that much more immersed and involved with the music than with standard cables.
I beste fall er de lydlig sett transparente under varierende arbeidsbetingelser og har god mekanisk holdbarhet, som alle andre gode kabler.Nordost sine dyrere modeller er knallgode, punktum. Du kan «teorisere» så mye du bare gidder, men vi som har disse kablene vet hvor bra de kan funke når det klaffer.
Dette er kabelen sin, det! RG214/U Coax. Har laget er par signalkabler av denne.Det som betyr litt ved en ubalansert signaloverføring er seriemotstanden i skjermen/signalreturen og kapasitansen mellom signalleder og skjerm. I en ubalansert signalkabel går returen i skjermen. Den er i signalveien. Den utgjør også en jordforbindelse mellom de to apparatene, så jordstrømmer fra de to apparatene vil også gå der. Jordstrømmer er f eks støy fra glattekondensatorer og avkoblingskondensatorer som dumper høyfrekvent støy i apparatet til lokal jord. Derfra må jordstrømmene gå et sted, og noe vil gå i skjermen på signalkablene for å utjevne jordpotensialer mellom de to apparatene. De jordstrømmene vil også sette opp en spenning over kabelen, og den støyspenningen blir mikset rett inn i signalet. En signalkabel med lavere seriemotstand i skjermen vil gi en lavere støyspenning for en gitt jordstrøm. Bruk signalkabler med dobbel eller tredobbel skjerm, gjerne med to flettede kobberstrømper utenpå en indre folieskjerm. I et anlegg med mye jordstøy kan det gi litt "mørkere bakgrunn" eller tilsvarende.