norge har fått nok av overformynderiet

O

OldBoy

Gjest
Støy fra bensindrevne gressklippere er en sann plage, elektriske er ikke like kraftige, men bråker langt mindre
Støyen er i og for seg til å leve med. Etter min mening er det største problemet manglende synkronisering. Først holder jeg på en times tid og plager nabolaget. Straks jeg er ferdig, gyver naboen løs. Så går det en time, og som ved et trylleslag er tredjemann i gang. Og så videre. Aldri fred å få.

Kan dette være et nytt, spennende område å gripe fatt i for formyndersamfunnet?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Du kan jo melde deg inn i et formynderparti og prøve og fremme saken! Alle partier unntatt Fr.p vil egne seg...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Støyen er i og for seg til å leve med. Etter min mening er det største problemet manglende synkronisering. Først holder jeg på en times tid og plager nabolaget. Straks jeg er ferdig, gyver naboen løs. Så går det en time, og som ved et trylleslag er tredjemann i gang. Og så videre. Aldri fred å få.

Kan dette være et nytt, spennende område å gripe fatt i for formyndersamfunnet?

Ja det er ganske typisk. Men problemet er at naboen alltid begynner før jeg er klar..
En av våre naboer presterte faktisk en gang å begynne å slå plenen kl. 23 på kvelden... synes den var litt drøy..
Midt i uken var det og.

O

OldBoy

Gjest
Du kan jo melde deg inn i et formynderparti og prøve og fremme saken! Alle partier unntatt Fr.p vil egne seg...
Hvilket beviser at ingen FrP-politikere bor i rekkehus- eller villastrøk?? :)

Jeg prøvde bare å få tråden inn på rett spor igjen, i og med at vårt slappe trådformynderi har latt det skli ut med diskusjoner om trege gressklippere og andre uvesentligheter, i stedet for å holde en stram linje.

Ellers leste jeg i Aftenposten i går at man i Oslo, eller var det i en av bydelene (?), går inn for å regulere hundeholdet. Å eie 3 hunder er visst allright, men har man 4, havner man i overformynderiets klør. De ser ingen forskjell på store og små hunder der i gården. Hva med litt mer detaljert formynderi: for eksempel 2 små hunder = 1 stor hund? Reguleringsiveren finner stadig nye veier.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hvilket beviser at ingen FrP-politikere bor i rekkehus- eller villastrøk?? :)

Jeg prøvde bare å få tråden inn på rett spor igjen, i og med at vårt slappe trådformynderi har latt det skli ut med diskusjoner om trege gressklippere og andre uvesentligheter, i stedet for å holde en stram linje.

Ellers leste jeg i Aftenposten i går at man i Oslo, eller var det i en av bydelene (?), går inn for å regulere hundeholdet. Å eie 3 hunder er visst allright, men har man 4, havner man i overformynderiets klør. De ser ingen forskjell på store og små hunder der i gården. Hva med litt mer detaljert formynderi: for eksempel 2 små hunder = 1 stor hund? Reguleringsiveren finner stadig nye veier.
Hunder er bare bråk, nesten som gressklippere , her er det eneste bråket vår egen gressklipper, men den kan være ille nok..Tenk å være så uheldig å bo i et tett strøk og få en hundeelsker med mange hunder som nabo, eller enda værre en som lar de gå ute løst. Bare tull om det skulle være forskjell på små og store hunder, 1 pitbull er værre enn 1 labrador, ille nok å være på besøk hos folk som har illeluktende hund inni huset sitt, jeg foretrekker katt.

A

Affa

Gjest
Hva med ingen hunder i byen? Hva med hundeskatt? Hva med avliving av samtlige hunder som biter? Hva med utvidet båndtvang hele året overalt? Ja takk sier jeg.

A

Affa

Gjest
Hunder er bare bråk, nesten som gressklippere , her er det eneste bråket vår egen gressklipper, men den kan være ille nok..Tenk å være så uheldig å bo i et tett strøk og få en hundeelsker med mange hunder som nabo, eller enda værre en som lar de gå ute løst. Bare tull om det skulle være forskjell på små og store hunder, 1 pitbull er værre enn 1 labrador, ille nok å være på besøk hos folk som har illeluktende hund inni huset sitt, jeg foretrekker katt.
Jeg har med akkumulator. Fantastisk. Like sterk som motorklipper. Batteriet holder til 700-1000m2 med plen. Må lade 12 timer. Nesten uten lyd.

O

OldBoy

Gjest
Hundehater, du også?? Veldig hyggelig å høre!

Så nå kan vi vel bare vente på at hundevennene markerer seg i tråden. Hvis de tør? ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Mitt inntrykk er at det er de små hundene som gneldrer mest. Foretrekker helt klart katter, unntatt de som driter i bedene mine og hyler om natten.

Siden vi nå er på en hifisentral, burde det vel være naturlig å diskutere om man ikke burde selge forsterkere/cd-spillere med plombert volumkontroll så man ikke kunne spille høyere enn en viss desibel.
Ørene kan jo ta skade, og man kan plage naboen med slikt bråk. Ikke for mye bass heller, bass kan være fryktelig plagsomt når den kommer fra naboen...
Og bilstereo... burde vært forbudt, sammen med mopeder... Lekeplasser... bare bråk... ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har med akkumulator. Fantastisk. Like sterk som motorklipper. Batteriet holder til 700-1000m2 med plen. Må lade 12 timer. Nesten uten lyd.
Gressklipper? Oppladbar?
Sånn som går rundt for seg selv eller..?

O

OldBoy

Gjest
Foretrekker helt klart katter, unntatt de som driter i bedene mine og hyler om natten.
Finnes det katter som ikke gjør det, da? Ikke rundt huset mitt i hvert fall.

Så da kan jeg nok krysse av for "kattehater", også.

Båndtvang for katter, det må være tingen!

A

Affa

Gjest
Gressklipper? Oppladbar?
Sånn som går rundt for seg selv eller..?
Neida, den må skyves. Det er rotorklipper med oppsamler. Litt lettere enn en bensinklipper.Ser ut som en vanlig klipper, men med  litt mer moderne i design.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Neida, den må skyves. Det er rotorklipper med oppsamler. Litt lettere enn en bensinklipper.Ser ut som en vanlig klipper, men med  litt mer moderne i design.
Åja, men den er altså oppladbar og holder til bortimot 1000 m2? Hva heter den?

Det finnes noen små som ligner litt på en skillpadde og som lader seg selv og tusler rundt i hagen på egenhånd, vet ikke hva de heter. Vet heller ikke om de er gode, men tanken er jo god...
Man må grave ned noe langs kanten av hagen så den vet hvor den skal stoppe så den ikke roter seg bort eller havner i hagen til naboen...

O

OldBoy

Gjest
Det finnes noen små som ligner litt på en skillpadde og som lader seg selv og tusler rundt i hagen på egenhånd, vet ikke hva de heter. Vet heller ikke om de er gode, men tanken er jo god...
Man må grave ned noe langs kanten av hagen så den vet hvor den skal stoppe så den ikke roter seg bort eller havner i hagen til naboen...
Ikke havner i hagen til naboen?? ???

Jeg hadde jublet, jeg, hvis en slik en hadde forvillet seg under gjerdet, eller hvordan den nå velger å gjøre det, for å ta hånd om plenen min. Den ville ha fått carte blanche til å holde på akkurat så lenge den ville.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ikke havner i hagen til naboen??  ???

Jeg hadde jublet, jeg, hvis en slik en hadde forvillet seg under gjerdet, eller hvordan den nå velger å gjøre det, for å ta hånd om plenen min. Den ville ha fått carte blanche til å holde på akkurat så lenge den ville.

Samme her, men da får den jo ikke gjort det den egentlig skal... Dessuten er folk så rare, noen hadde prestert å bli sure for det og... Mitt gress, man kan ikke bare ta seg til rette... Folk kan virkelig være rare til tider..

O

OldBoy

Gjest
Dessuten er folk så rare, noen hadde prestert å bli sure for det og... Mitt gress, man kan ikke bare ta seg til rette... Folk kan virkelig være rare til tider..
Det var det med eiendomsretten, da. Den glemte vi helt i farten!

Nei, det er nok best å holde seg unna naboens lange gress.

Skjønt én sommer klippet jeg naboens gress helt ubedt etter at de hadde vært på ferie i to og en halv uke, og fortsatt ikke viste seg, mest for å bidra til holde ubudne gjester unna nabolaget (altså ren egoisme) og jammen ble de glade, og en flaske vin fikk jeg også.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Dette er veldig off-topic, selv til off topic tråd å være. Hva har Electrolux plenklipper med overformynderiet å gjøre? Tror Affa er rett mann til å vise en sammenheng her.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det motsatte av overformynderi må da vel være å kunne diskutere akkurat hva man måtte ønske i en hvilken som helst tråd... Forvirring og kaos, javel, men friheten, det er den som er viktig her.... Så det er bare å ta seg ut, hva som helst burde passe i denne tråden...
Forresten tok husets herre en sjefsavgjørelse og gikk og kjøpte ny gressklipper. Selvgående bioklipper uten oppsamler men med mekanisk start. Super den!! Ikke blir det liggende igjen synlige mengder med gress på plenen heller. :)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Det snakkes mye om frihet til å gjøre det en vil uten hinder fra "overformynderiet". Den demokratiske rettigheten til å ha anledning til å gjøre det en vil er det ingen som nevner. Hvis du må ha to dårlig betalte jobber bare for å overleve har du ingen frihet. Det er da fagforeninger er de beste til å gi folk frihet. LO er en av de mest frigjørende organisasjoner for folk flest.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Hvorfor synes du dette er så spesielt?

W

wurst

Gjest
Fordi jeg synes det må gå an å bruke sunn fornuft, uansett hva man har av såkalt REGELVERK!

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Ja, der er vi enige. Han måtte jo forstå at tollplikten gjelder uansett hvilke vei han bruker mellom to land.

O

OldBoy

Gjest
Fordi jeg synes det må gå an å bruke sunn fornuft, uansett hva man har av såkalt REGELVERK!
Nå står det jo "TULLINFORMATION" på det skiltet som er utgangspunkt for denne digresjonen, da. Det er jo lett gjort å lese og tolke litt fort her: "Tullinformation, det må jo bare være tull, det. Ikke noe å bry seg om". En høyst menneskelig glipp.

Men ellers har ikke sunn fornuft noen som helst plass i såkalte REGELVERK. Dét skulle ha tatt seg ut, tenke seg en overformynder med sunn fornuft. Vedkommende måtte jo regne med å få sparken på flekken.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Vel; det finnes minst én toller jeg vet om som har fornuften i behold. Men siden undertegnede er grunnleggende ufornuftig (herved innrømmet) og basert på det uheldig faktum at jeg ALLTID blir tatt dersom jeg skulle forsøke på noe ulovlig, har jeg valgt å unngå ulovligheter.
Derfor var det for noen år siden at etter en bråtur med danskebåten (ute i 23 timer) jeg fant ut at jeg måtte være ute i 24 timer for å ta med kvoten. Ergo gikk jeg på rødt. Etter første forklaring så han på meg med tåkete blikk en stund, før han sa: Hva er det i grunn du prøver å fortelle meg?
Jg forklarte igjen: JEg har ikke vært ute i 24 timer, og har normal kvote med meg.
- Ja det DRITER vel jeg i! sa han (med tilløp).
Vel.. det spredde en viss glede blant mine medreisende, i det minste! :)

Honkey

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Hvis LO legger om kursen i Fr.p-retning så er det farvel til LO, og rasering av velferdsstaten.

O

OldBoy

Gjest
Vel; det finnes minst én toller jeg vet om som har fornuften i  behold. Men siden undertegnede er grunnleggende ufornuftig (herved innrømmet) og basert på det uheldig faktum at jeg ALLTID blir tatt dersom jeg skulle forsøke på noe ulovlig, har jeg valgt å unngå ulovligheter.
Derfor var det for noen år siden at etter en bråtur med danskebåten (ute i 23 timer) jeg fant ut at jeg måtte være ute i 24 timer for å ta med kvoten. Ergo gikk jeg på rødt. Etter første forklaring så han på meg med tåkete blikk en stund, før han sa: Hva er det i grunn du prøver å fortelle meg?
Jg forklarte igjen: JEg har ikke vært ute i 24 timer, og har normal kvote med meg.
- Ja det DRITER vel jeg i! sa han (med tilløp).
Vel.. det spredde en viss glede blant mine medreisende, i det minste! :)

Honkey
:) :) :)

For noen år siden snublet jeg over en ligningsfunksjonær som rant over av sunn fornuft. Jeg kan ikke gå nærmere innpå detaljene, noen kunne jo få innspill til å følge opp saken igjen, men altså et helt normalt, hyggelig menneske som tenkte helt fornuftig og foreslo en løsning som var så til min fordel at jeg ikke hadde våget å foreslå noe i nærheten hvis jeg skulle ha spilt ballen først.

Problemet er vel at hvis alle disse historiene om fornuftige og empatiske øvrighetspersoner skulle bli viden kjent, ville solskinnseffekten bli borte. Da måtte man jo naturligvis stramme opp gjengs praksis slik at REGELVERKET igjen fikk overtaket.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Hvis LO legger om kursen i Fr.p-retning så er det farvel til LO, og rasering av velferdsstaten.
Dommedagsprofetier slår sjelden til...

At LO begynner å arbeide for å fjerne arbeiderrettigheter skal jo litt til. Men det er meget mulig at LO står foran et lite forfall om de ikke tilpasser seg forandringer i tiden. Behovet for f.eks sikring av livsfarlige arbeidsplasser er ikke lenger kontroversielt eller forbeholdt en bestemt politisk retning.

K

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Derfor var det for noen år siden at etter en bråtur med danskebåten (ute i 23 timer) jeg fant ut at jeg måtte være ute i 24 timer for å ta med kvoten.
Etter hva jeg har skjønt har Color Line fått dispensasjon til å selge tax free på 23t-turen sin. Dermed rekker de å seile en gang i døgnet. Spørs om turen hadde vært like populær uten tax free. Genialt økonomisk for Color Line.

K

Topp Bunn