1. Felleskapet er nok godt å ha den dagen du av en eller annen grunn ikke klarer å stå på egne bein. Kankje blir du psykisk syk og alt blir en kamp, kanskje blir du skadet i en bilulykke og trenger hjelp med det meste. Kanskje får du en unge som er handicapet som du sliter deg halvt i hjel med å ta vare på. Kankje blir du arbeidsufør... det finnes nok av eksempler på når det kan være bra å være del av et fellesskap som kan være med å hjelpe deg på beina igjen. Det kan være greit nok å stå alene når man er sterk, men hvem kan være sikker på å være sterk og frisk hele livet?
2.Noe av det høres kanskje forkastelig ut, men det er deler som høres bra ut og..
4. Og hvem skal forsvare eierne av eiendommen sine rettigheter? Skal ikke han få gjøre som han vil med sin eiendom? Tror nok du ville hevdet det om det ikke allerede fantes noe som het allemannsretten i alle fall, det er neppe en ting du ville sett lyst på å innføre. Å trø rundt på andres eiendom høres da forkastelig ut...
5. Er det greit at en leder for et lite kraftlag får dobbelt utbetalt i lønn av hva man regner som normal lønn for lignende arbeid, bare fordi de er i en monopolsituasjon og kan gjøre som de vil med våre penger?
6. Vi er i alle fall ikke de. Vi er Norge, staten eller hva du vil, det er penger som kan brukes i stedet for å ta inn mer i skatt, så jeg vil kalle det våre penger ja.
1. Hverken å gi eller ta imot hjelp er noen dårlig egenskap, filantropi er en dyd. Jeg snakker om fellesskapet som en høyere enhet, noe man må ofre til, underkaste seg og overlate ansvar og rettigheter til. Fellesskapet er intet annet enn et stort antall mennesker, en rekke jeg-er, individer, selvstendige bevisstheter. Den sosialistiske doktrine baseres på fellesskapet som noe som står over mennesket, en bevisst entitet eller "Gud" vi må underkaste oss og hengi oss til. Det gir ingen mer mening å underkaste seg en slik konstruksjon enn å underkaste seg en påfunnet Gud, statue, stein eller hva det nå enn er mennesket til enhver tid velger å tilbe. Når vi etterhvert blir bevisste på individets suverenitet, at verden eksisterer gjennom oss og ikke omvendt, så tror jeg vi vil lære å bedre verdsette ikke bare vår egen, men også andres frihet og velbefinnende. Fellesskapet som samfunnsdoktrine er undertrykkende, altruismen er undertrykkende, reduserer oss til maur.
2. Kan ikke skjønne hva det kan være.
4. Loven må sikre individets rettigheter til fri ferdsel, det er åpenbart. Den må også beskytte individets rett til en privat sfære. Følgelig må lovverket skille mellom ferdselsområde og feks. en hage eller stue. Det er jo nettopp derfor vi har et lovverk, for å på best mulig måte beskytte ulike individers rettigheter og friheter. Det har ingenting å gjøre med hvem som står som
eier, det er en del av praktisk lovgivning og -håndhevelse. Så lenge loven både beskytter min frihet til fri ferdsel og min rett til en privat sfære på en balansert måte, så er det knekkende likegyldig hvem som
eier ulike områder. Eiendomsretten er absolutt, bruksretten ikke. Du får ikke lov til å reise en 50m høy betongfallos i hagen din heller, da det vil være til betydelig sjenanse for andre individer omkring deg.
5. Jeg mener enhver bedrift må få lov til å betale akkurat den lønn til sine ansatte som den finner hensiktsmessig. Og hvis den blåser opp lønnsutgiftene er det dens eget problem. Monopol er jeg så absolutt imot i alle former, Konkurransetilsynet er med dagens system av de viktigste organer vi har. Monopol bør for enhver pris unngås, privat- såvel som statsmonopol. Lovverket bør verne oss mot den potensielle undertrykkelse et monopol utgjør, hvilket også inngår i dets nåværende mandat.
6. Vi er ikke staten, staten er bare et forvaltningsorgan, Norge bare et landområde, helt uten betydning. Dessuten går ikke skattene ned uansett hvor mye staten tjener, de bestemmes av helt andre ting.
Men et spørsmål jeg stiller er om fremskritt nødvendigvis er bra for enhver pris.
Til det vil jeg påstå helt klart ja. Uten den oppfatning hadde vi fortsatt bodd i huler og klubbet ned maten for hånd. Jeg tror ikke menneskeheten har noen mening, om en kjempemeteor kom og utslettet jorden nå så ville det i kosmisk sammenheng ikke bety noen verdens ting, men i den grad det finnes noen mening overhodet, så må det være fremskritt.