Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Bergen
    Et av helikoperprosjektene (husker ikke om det var miliært eller redningshelikoptere) måtte bygge en ekstra etasje for å huse alle i prosjektet. Det er selvsagt kompliserte anskaffelser, det er ikke det, men om noe så har i det minste krigen i Ukraina vist hva man kan få til med kort opplæring og ting som faktisk er tilgjengelig. Bare det å kjøpe en ny politibil var jo i sin tid uendelig komplisert i Norge, som om det er en krevende beslutning å kjøpe et motorisert kjøretøy på fire hjul som går både fremover, bakover, kan svinge og har flere gir. Hvilken enorm operativ for- eller bakdel det gir om den slik bli er levert av Volkswagen, BMW eller Volvo er særdeles vanskelig å se.

    En kompis av meg har jobbet en del med offentlige anskaffelser og han sier at det som skjer er at når alle særinteresser har fått gjennomslag for sine behov så ender man opp med et produkt som faktisk ikke eksisterer og så blir det veldig dyr skreddersøm for å tilfredsstille alle mer eller mindre perifere behov som har fått gjennomslag. Dette til tross for at grunnspekken egentlig er ganske enkelt og hyllevare.
    Mye rett i det.
    Det blir fort mange som skal mene noe, og mange som genuint er opptatt av å ha det beste innen sitt fagområde; enhver nessekonge osv osv.
    Også glemmer man kanskje underveis hva som var hovedmålsetting med anskaffelsen, enhver kjemper for sitt og det krever sterk ledelse å si nei til alle gode formål (ting..)
    Og man har, i tidligere militære anskaffelser, egentlig god tid. Det er jo ingen krig.
    For Norges marine er vel en av de største utfordringen på fartøyene vår minimale besetning ift. andre lands mariner. Det medfører at det ikke er så lett å bare ta et annet fartøy. Det er som regel et helt konsept som følger med.

    Skal bli spennende å følge med.

    Ad helikopter,
    var med på endel fellesmøter i tidlig fase mellom fregatt og helikopter, interesting som de sier på engelsk.
    Rykte sier vel at hovedkravene til det nye redningshelikopter nå ligner veldig på kravene til Sea King fra 60 tallet. Og her ligger det mye.
    Jeg tror at vi mennesker ikke har så lett for å se bakover og ta lærdom av det som har vært gjort tidligere. Vi begynner litt med blanke ark hver gang, og kanskje finner opp kruttet på nytt og på nytt... da kan det fort ta tid og bli dyrt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.776
    Antall liker
    23.823
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man ville vel gå på Vardø med et eller annet ballistisk og lavtflygende samtidig?
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.505
    Antall liker
    4.627
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    2
    Mye mulig, men det vil være avgjørende å ta ut radarene hvis de skal prøve å etablere bastionsforsvar
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.020
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Sunnmøre
    Og man har, i tidligere militære anskaffelser, egentlig god tid. Det er jo ingen krig.
    Det er det eg har tenkt litt på, analogt til private innkjøp.

    Dersom eg må ha noko no for å løysa eit problem, er viljen til å inngå kompromiss for å få noko som løyser behovet temmeleg stort. Anten pressa budsjettet, eller skru ned på kravsspesifikasjonane.

    Dersom vi har bestemt oss for at vi skal byta ut noko vi har som verkar, men ikkje fungerer heilt optimalt, kan eg gjerne bruka uendeleg med tid på «research» og finna ut at eg må gå temmeleg langt over anteke budsjett for å unngå smertefulle kompromiss (konsekvensen er diverre at innkjøpet må utsetjast til viljen til kompromiss vert større, men kvar veke med utsett handel er jo eigentleg pengar spart).

    Frekvensen for bomkjøp verkar å vera om lag den same, forresten. Eg har stått ansvarleg for bilkjøp som minner mest om helikopterprosjektet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.020
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Sunnmøre
    Denne er blant dei aller artigaste filmane om militære innkjøp eg har sett, særleg sekvensen om korleis spec-en på Bradley vart til.
    Men, etter at @Asbjørn posta bilete av B-21 i Russland-tråden:

    The Air Force began planning for the B-21 in 2011 and awarded the major development contract in 2015.

    Her er det snakk om eit program med levetidskostnader på 200 mrd USD. Samanlikna med det burde det vera ganske lett å finna ut kva slags fregattar Noreg skal ha. Alle har jo fregattar, det er (igjen jamført med mine bilkjøp) litt som å bruka eit halvt år i 2010 på å bestemma seg for å kjøpa ein pent brukt Opel Vectra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.339
    Antall liker
    37.137
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En kompis av meg har jobbet en del med offentlige anskaffelser og han sier at det som skjer er at når alle særinteresser har fått gjennomslag for sine behov så ender man opp med et produkt som faktisk ikke eksisterer og så blir det veldig dyr skreddersøm for å tilfredsstille alle mer eller mindre perifere behov som har fått gjennomslag. Dette til tross for at grunnspekken egentlig er ganske enkelt og hyllevare.
    Dette var også det store problemet for F-35-programmet, Joint Strike Fighter. Det var mye rart som skulle stappes inn i lite plass, og hver forsvarsgren ville ha inn sine ting.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.776
    Antall liker
    23.823
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så ble det da også tre flyvemaskiner av prosjektet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.610
    Antall liker
    9.436
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror det blir for lite og for sent, som for 90 år siden.....
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.020
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Sunnmøre
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.339
    Antall liker
    37.137
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det forklarer vel også hvorfor forsvarssjefens synspunkter om å avlyse kjøpet ble skutt ned så ettertrykkelig. I Norge er forsvarspolitikk generelt og utstyrsanskaffelser spesielt distrikts- og industripolitikk i forkledning. Her fikk tydeligvis SP lov til å bestemme.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.020
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Sunnmøre
    Det forklarer vel også hvorfor forsvarssjefens synspunkter om å avlyse kjøpet ble skutt ned så ettertrykkelig
    Akkurat.

    Tykte det var veldig rart å så kontant avvisa det når Kristoffersen spurde om stridsvogner kanskje ikkje var akkurat det vi hadde mest bruk for. Godt spørsmål, tenkte eg. Også at Leopard skulle vera så mykje betre enn den koreanske (K9?).

    No skjønar eg at temperaturen må ha nærma seg gode, gamle dagar (les: gutta-hytteturen i trønder-Sp) då det gjekk opp for Gram at han kunne vera mannen som sytte for at det vart bygd tænks i Trøndelag.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.667
    Antall liker
    6.354
    Sted
    Holmestrand
    I Forsvaret virker det som at å ta vare på eksisterende kompetanse har vært noe man rett og slett ikke brydde seg om... jfr situasjonen rundt nye jagerfly og flyttingen av baser... man tok rett og slett for gitt at familiefolk skulle flytte med, og ellers var det viss nok av fagfolk å finne på gata..
    Ja, dette passer jo spesielt bra i et lite land med svært begrensede miljøer, hvor det ellers er lite konkuranse på kompetanse …
    (Ironivarsel)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.259
    Antall liker
    6.618
    Ukraina har vel vist at stridsvogner er ekstra kostbare droneblinker.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Bergen
    Forsvaret er i utgangspunktet ikke akkurat distrikspolitikk. Men når forsvarslokasjonene var/er Setermoen, Bardufoss, Porsangermoen, Lakselv, Ramsund, Harstad, Evenes, Andenes, Ramsund, Rena osv osv så er nesten svaret gitt.
    Noen som husker navnene på alle kystartillerifortene som er nedlagt? De lå alle ute på små steder ute i en fjord.
    Da blir Forsvaret ofte en stor arbeidsgiver, kanskje den største, som lokalsamfunnet er helt avhengig av = distriktspolitikk = frem til nå Sp.

    I dagens Norge ser det nå ut til at man har to steder som klarer å få til mye statlig aktivitet ift. sin størrelse, hhv Bodø og Trøndelag. Så noe lurt gjør disse politikerne som stadig klarer å få lokalisert store statlige aktiviteter=penger inn.

    Og FSJ blir mer eller mindre alltid vingeklippet ift. å få utført sin jobb basert på de militærfaglige rådene. Det er bare å se bakover. Dette fordi politikerne alltid har andre prioriteringer i tillegg "Forsvaret" når man diskuterer Forsvar.
    Kanskje dette endrer seg nå:
    Bare tenk på tallet 1 600 milliarder norske kroner.
    Tenk på antall offiserer som slutter.
    Tenk på antall vakanser som følger av at offiserer sluttet.
    Tenk på hvor mange distriktspolitiske hensyn disse milliardene vil skape.
    Det blir litt av en utfordring å få dette til å gå i hop.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Bergen
    ^Som ikke dette er nok, politikerne er frekkere en flatlusa
    https://www.forsvaretsforum.no/bere...re-norske-kraftanlegg-bedre-mot-angrep/381893

    De sulteforer forsvaret gjennom alle år, og ber samtidig om at forsvaret av kritisk infrastruktur skal skjerpes. Helt enig, noen patriot systemer utplassert rundt ethvert kraftverk hvert damanlegg og hver nettstasjoner er da det minste man må ha.
    Siden man har så mange andre luftvernsystemer i norge som beskytter på det ene og andre uinteressant objektet.. Du milde
    https://www.forsvaretsforum.no/berg...etterlyser-permanent-luftvern-i-bergen/381731
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.259
    Antall liker
    6.618
    Så på midt-nytt i går at nå må de som skal bygge tanks lære seg å bygge tanks og anskaffe verktøy som trengs til å bygge tanks.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Bergen
    Jeg mener å huske at Ritek tidligere var et av hærens verksteder, så da kunne de nok skru på det meste. Tror Ritek ble solgt ut ifm. nedskaleringen på 200x tallet. Så nå er de tilbake til der de var på 90 tallet; ballen er alltid rund.
    Edit: https://www.ritek.no/om-ritek

    Et viktig poeng, forsvarsanskaffelser med leveranse fra utlandet har alltid med seg en gjenkjøpsavtale. Tipper dette er del av gjenkjøp ifm. kjøpet av Leo
    Og er det noe ukraina viser oss er at det er viktig å ha egen kapasitet ift. reparasjon og kunnskap ifm. løpende modifikasjoner ift. krigens krav. Ukraina viser oss at det er en hurtig endring i hvordan krigen utvikler seg og hvordan ny teknologi hurtig tas i bruk, som igjen krever nye mottiltak.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.259
    Antall liker
    6.618
    De må også bygge et basseng for å teste at tanksene er vanntett.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Bergen
    Hærlig, heldigvis ble ikke parkeringshuset solgt eller leid ut til russerne.
    Kostnaden ved bruk ble vel for mye for Luftens baroner. Forsvarsbygg foreslo å ta betalt pr meter rullebane flyene brukte ved take off og landing… eller var det kun et dårlig rykte?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.431
    Antall liker
    12.033
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Rykte eller ikke... jeg hadde ikke blitt forbauset... Antallet idiotiske forslag fra FB og luftfartsstaben for å "tilpasse" virkeligheten til deres ønsker og agenda er utallige...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Bergen
    Forhåpentligvis medfører dette mer satsing på infrastruktur i nord
    Litt verre for lobbygutta i den ringen å stå imot press fra utlandet en å overse de lokale beboerne

    Hmm lurer på hvordan Oslo economics regner samfunnsnytte på dette
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.431
    Antall liker
    12.033
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Blir jo unektelig noe "interessant" om vi kan skyld på Putler for at det kanskje i alle fall blir noe orden på veier og bane i nord...
    OE kjører nå ellers på autopilot for alt som foreslås utenom ring 3....
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Bergen
    Joda, men i go tradiasjon Det er bare knappe 80 år siden sist det var litt kraftig infrastrukturutbygging. Den gang også i regi av utlendinger
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Bergen
    Det skjer en kontinuerlig utvikling
    Kanskje Støre er ferdig med
    - vente og se
    - vurdere nøye
    =
    no blir det faktisk gjort noe
    Siden de er i Bodø
    - ny oppgradert vei til Sverige?
    -helt ny jernbane til Sverige?
    Som kompensasjon for at jagerflyshelter blir stående, og
    PCI behandling flyttes til Tromsø?
    Se hva som skjer..
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.145
    Antall liker
    2.455
    Forsvaret er i utgangspunktet ikke akkurat distrikspolitikk. Men når forsvarslokasjonene var/er Setermoen, Bardufoss, Porsangermoen, Lakselv, Ramsund, Harstad, Evenes, Andenes, Ramsund, Rena osv osv så er nesten svaret gitt.
    Noen som husker navnene på alle kystartillerifortene som er nedlagt? De lå alle ute på små steder ute i en fjord.
    Da blir Forsvaret ofte en stor arbeidsgiver, kanskje den største, som lokalsamfunnet er helt avhengig av = distriktspolitikk = frem til nå Sp.

    I dagens Norge ser det nå ut til at man har to steder som klarer å få til mye statlig aktivitet ift. sin størrelse, hhv Bodø og Trøndelag. Så noe lurt gjør disse politikerne som stadig klarer å få lokalisert store statlige aktiviteter=penger inn.

    Og FSJ blir mer eller mindre alltid vingeklippet ift. å få utført sin jobb basert på de militærfaglige rådene. Det er bare å se bakover. Dette fordi politikerne alltid har andre prioriteringer i tillegg "Forsvaret" når man diskuterer Forsvar.
    Kanskje dette endrer seg nå:
    Bare tenk på tallet 1 600 milliarder norske kroner.
    Tenk på antall offiserer som slutter.
    Tenk på antall vakanser som følger av at offiserer sluttet.
    Tenk på hvor mange distriktspolitiske hensyn disse milliardene vil skape.
    Det blir litt av en utfordring å få dette til å gå i hop.
    Nå viste det seg at FSJ fikk vel alt på ønskelista si og mere til.

    Når det gjelder distriktspolitikk så er kystvaktbasen på Sortland et kremeksempel på sådant. Plasseringen av den er helt dysfunksjonell ift logistikk. Det har jeg førstehåndskjennskap til.

    Og Sortland dukka opp plutselig fra blå himmel og var ikke en gang med i vurderingen av plassering av den nye kystvaktbase på 80-tallet.

    Skal bli spennende å se hvordan Forsvaret skal håndtere den store pengestrømmen og anskaffelser som følger. FD blir nødt til å gjøre noe med det rigorøse regelverket som de pålegger Forsvarsmateriell å følge. Dette regelverket vokser faktisk også, helt i tråd med byråkratiets naturlover.

    En venn av meg sørpå jobber i et middelstort elektrofirma. De viste sin interesse som tilbyder for en større elektroinstallasjon her i Bergen. Men når de fikk kravspesifikasjonen måtte de melde pass. Kravene til dokumentasjon var så omfattende at det var de ikke i ikke i nærheten av å kunne levere. Et tilsvarende eksempel nevnes i artikkelen.

    1719232797987.png

    Forsvaret, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen | Enorm opprustning av Forsvaret – får mange milliarder (nettavisen.no)
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.145
    Antall liker
    2.455
    Denne er blant dei aller artigaste filmane om militære innkjøp eg har sett, særleg sekvensen om korleis spec-en på Bradley vart til.

    Har ikke sett filmen, men mye tyder da på at de kom i mål til slutt. Rapportene fra Ukraina sier at de er svært fornøyde med dens ytelser på slagmarken.
    Et eksempel på et kalkunprosjekt er Sgt. York luftvernvogn. Hvorav hele 50 blei produsert før prosjektet blei kansellert.

    M247 Sergeant York - Wikipedia
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Bergen
    Jeg gjentar sikkert meg selv, men
    Ad militære anskaffelser, to hovedproblem for forsvaret slik jeg ser det, og det har sammenheng med den veldig norske væremåten. Feks ift. EU. Norge er jo det beste eu-landet fordi vi implementerer alt EU vedtar uten så mye som et sukk;
    - fullt mulig å unnta anskaffelser til forsvaret fra alt av eu regler for offentlige anskaffelser. Dette gjelder rikets sikkerhet (når jeg ser hva som ligger ute på TED (Tenderers Electronic Daily, EUs Doffin)fra det norske forsvaret så må jeg si at jeg undres)
    - anskaffelser til forsvaret er egen etat plassert i Oslo. Uten å trå noen på tærne, tipper den er oppsatt med mange sivile, og det er nok en utfordring med å virkelig forstå behovet/kravene til de ulike militære kapasitetene som skal anskaffes. Har man ikke tjenestegjort ombord på feks et marinefartøy kan det være vanskelig å fatte kompleksiteten. Man kan også si det samme dersom det er militært personell som ikke har tjenestegjort ombord i det siste.

    Anskaffelser/innkjøpere er ettertraktet kompetanse, ikke bare i offentlig sektor.
    Når forsvaret, ved regjering og StTing, nå varsler stor innkjøp av komplekse systemer er det mange leverandører som må skalere opp egen innkjøpsorganisasjon for å håndtere forsvarets behov. De vil naturlig nok bli forsøkt rekruttert blant annet fra forsvaret. Spesielt siden lønnen fort er x2
    (innkjøpsorganisasjon i denne sammenhengen er alle de fagområder som inngår i en kompleks militær anskaffelse - feks en fregatt, det være seg alt fra regjeringsadvokaten, til missilspesialisten, minør (som vet hva han gjør), artilleri, skipsdesign, skrog, fremdrift, elektro, +++ og ikke minst IT som berører alle deler av en militær kapasitet, ++ alle de jeg har glemt å nevne - på toppen av dette må man ha endel prosjekt/kontraktserfaring)
    Dersom man skal handle fra utlandet kommer selvsagt ganske kompliserte forhandlinger vedrørende gjenkjøp

    Så kan man, generelt, og også for dette, lure på hvordan regjering og StTing, håndterer offentlige innkjøp Hva tror man skjer når det varsles om antall milliarder i budsjett og hvilke kapasiteter som all anskaffes; prisen går ned?

    Har vært i et prosjekt som anskaffet noe til alle husstander i Norge med en gitt tidsfrist. Ikke var det folk nok i Norge til å gjøre jobben, ei heller produkter nok tilgjengelig så det måtte bestilles spesifikt for Norges behov. Billigste handlemåte?

    Tragisk hvordan det offentlige øser ut penger. Selv den must stupide privat person ville ikke handlet slik for egne innkjøp
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.020
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Sunnmøre
    Då kommunen skulle byggja ny symjehall her i bygda var det mykje snakk om at siste mote på innkjøpsfronten var å ikkje spec’a alt på førehand, men ha ein dialogfase saman med ein eller fleire av leverandørane.

    Eg veit ikkje om det er sant (at det er siste mote), eller om dette let seg overføra til kjøp av krigsmateriell.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Bergen
    Ofte benyttet fremgangsmåte når man er usikker på reelt behov og omfang. Man inviterer flere leverandører med på «ferdig» utvikling av spesifikasjon også konkurreres det om sluttleveranse.
    Kan være med på å unngå offentlig overspesifikasjon og tilpasser leveransen til hva som leverandørene faktisk kan levere.
    Som tidligere nevnt, dette ble gjort ifm det norske fregatt alternativet på 90 tallet. Sjøforsvaret bestod/forsøkte å lære opp norsk industri ift fregattbehovene.

    For de som kan ditt fag kan man si at det er innkjøp for dummies
    Min erfaring med å jobbe med konsulenter og leverandører som ikke kan sitt fag er at det er utrolig slitsomt og frustrerende å fortelle godt utdannede folk at dette har du, tross din gode utdanning og kanskje ikke så relevant erfaring, ikke peiling på.
    For krigsmateriell, hvor får du kompetanse og erfaring med dette på Kundesiden dersom du ikke har vært i Forsvaret?
    Dette er ikke noe som læres bort på en høyskole eller man leser et par bøker.. dessverre

    Men kobl det til kravene om ekstern kvalitetssikring for off anskaffelser over en viss verdi. Dette settes ut til et ekstern rådgivning/kvalitetssikrings leverandør. Hva kan de egentlig om fregatt, ubåt, jagerfly, tanks, missiler?
    NSM hadde aldri blitt realisert dersom man kjørte det idag slik det ble gjort på 80/90 tallet
    På samme som at Bergensbanen ikke hadde blitt bygd
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.145
    Antall liker
    2.455
    Ofte benyttet fremgangsmåte når man er usikker på reelt behov og omfang. Man inviterer flere leverandører med på «ferdig» utvikling av spesifikasjon også konkurreres det om sluttleveranse.
    Kan være med på å unngå offentlig overspesifikasjon og tilpasser leveransen til hva som leverandørene faktisk kan levere.
    Som tidligere nevnt, dette ble gjort ifm det norske fregatt alternativet på 90 tallet. Sjøforsvaret bestod/forsøkte å lære opp norsk industri ift fregattbehovene.

    For de som kan ditt fag kan man si at det er innkjøp for dummies
    Min erfaring med å jobbe med konsulenter og leverandører som ikke kan sitt fag er at det er utrolig slitsomt og frustrerende å fortelle godt utdannede folk at dette har du, tross din gode utdanning og kanskje ikke så relevant erfaring, ikke peiling på.
    For krigsmateriell, hvor får du kompetanse og erfaring med dette på Kundesiden dersom du ikke har vært i Forsvaret?
    Dette er ikke noe som læres bort på en høyskole eller man leser et par bøker.. dessverre

    Men kobl det til kravene om ekstern kvalitetssikring for off anskaffelser over en viss verdi. Dette settes ut til et ekstern rådgivning/kvalitetssikrings leverandør. Hva kan de egentlig om fregatt, ubåt, jagerfly, tanks, missiler?
    NSM hadde aldri blitt realisert dersom man kjørte det idag slik det ble gjort på 80/90 tallet
    På samme som at Bergensbanen ikke hadde blitt bygd

    NSM - Nytt Norsk Sjømålsmissil eller senere Naval Strike Missile som Kongsberg etter hvert litt frekt omdøpte det. NSM-prosjektet kjenner jeg svært godt til. Utviklingen av det tok vel nærmere 13 år, det var flere humper i den veien.... . Jeg satt på samme fagkontor som missilgutta i FLO- Sjø (Forsvarets Logistikkorganisasjon) på den tiden.

    Utviklingen var sett på som svært viktig for Norge og Kongsberg. Missilteknologi skulle være et norsk satsningsområde.

    Utviklinga var et statlig finansiert prosjekt hvor de tok mesteparten av regninga. Kongsberg trødde til med noe selv, etter at det viste seg at tidsplanen sprakk - mener jeg å huske. Det var (er) et svært tett samarbeid mellom FFI og Kongsberg på dette prosjektet. Kontrakten for serieproduksjon blei undertegna i 2007, mener jeg å erindre.

    NSM/JSM må ses på som nok en en suksesshistorie. Men den hadde nok sett litt annerledes ut hadde vi ikke kjøpt F-35.... . Politikk kalles det.


    1719251340380.png

    Åpnet missilfabrikk: – En hjørnesten i norsk militærstrategi (forsvaretsforum.no)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.776
    Antall liker
    23.823
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Bergen
    Stort enklere kan det vel ikke sies. Men ring folka gir nok ikke opp makta så lett.
    Offiserer som arbeider i Forsvaret kan tydeligvis ikke sine saker så byråkrater må overta. Blir nok myyyye kampkraft av slikt
    https://www.forsvaretsforum.no/fors...ssjefen/en-foljetong-av-styringstabber/385578

    og fra en på dagens gulv…
    https://www.forsvaretsforum.no/ffi-...dige-funnene-i-riksrevisjonens-rapport/386481

    likefullt, det enkleste er ofte det beste
    https://www.forsvaretsforum.no/f-35...ner-i-utbygging-av-norske-flystasjoner/385036
    det blir no ihvertfall bygd ett eller annet

    Norges bidrag er ofte av denne typen
    https://www.forsvaretsforum.no/auto...ternasjonal-regulering-ma-vaere-svaret/384151
    Dream om
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn