Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.194
    Og så husker jeg at jeg var på rypejakt i Ålen med en god kamerat i ca. -1993-4-5. Sovjet var gått i oppløsning, muren var falt, den kalde krigen var over, øst-blokken var åpen for turisme, alt syntes å gå i riktig retning. Min venn er klok og belest og uttrykte bekymring for nedbemanning i forsvaret som hadde startet da.
    Han mente dette ikke var en varig og stabil tilstand hos naboen i øst og ting kunne forandre seg etterhvert. Jeg hørte ikke så nøye på ham for jeg var vel lettere naiv den gang som nå ( jeg er blant de som ikke trodde Russland ville ta Ukraina i 2022)
    Men jeg ser nå at hans bekymring ble berettiget. Har tenkt litt på akkurat dette men skjønner ikke at han hadde slike tanker allerede da.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.194
    Sjølv om nokon syner seg å vera sannspådd, er ikkje det det sikkert at spådomen var klok på det tidspunktet :)
    Skjønner det. Spår man nok ganger får man rett av og til som i lotto. Men han spådde ikke noe. Mente bare at forsvaret skulle bestå, mens jeg mente det var ny tid og vi kunne slappe av med tanker om krigsangrep i Europa.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.550
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og så husker jeg at jeg var på rypejakt i Ålen med en god kamerat i ca. -1993-4-5. Sovjet var gått i oppløsning, muren var falt, den kalde krigen var over, øst-blokken var åpen for turisme, alt syntes å gå i riktig retning. Min venn er klok og belest og uttrykte bekymring for nedbemanning i forsvaret som hadde startet da.
    Han mente dette ikke var en varig og stabil tilstand hos naboen i øst og ting kunne forandre seg etterhvert. Jeg hørte ikke så nøye på ham for jeg var vel lettere naiv den gang som nå ( jeg er blant de som ikke trodde Russland ville ta Ukraina i 2022)
    Men jeg ser nå at hans bekymring ble berettiget. Har tenkt litt på akkurat dette men skjønner ikke at han hadde slike tanker allerede da.
    På den tiden var det en finsk general som sa noe slikt som at «Den ryska björnen är för närvarande en mycket snäll björn. Men den är fortfarande en mycket stor björn.» Så Finland innkasserte ingen nedrustningsbesparelser. De bestilte tvertimot et utall F/A-18 jagerbombere med AGM-158 cruisemissiler, AIM-120 AMRAAM og full pakke. Just in case.

Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.003
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Flere kabelulykker..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.435
    Sted
    Bergen
    De mer hybride truslene (inlog)
    Fra artikkelen
    «..
    teknologi verden over blir analysert i kontekst av å være et våpen som potensielt kan lamme deler av vår forsyningskjede, avlytte kritisk kommunikasjon eller kartlegge sårbar infrastruktur.
    ..
    det israelske angrepet nylig har tydeliggjort hvorfor det er viktig i en verden med hybridkrig å ha kontroll over egen forsyningskjede. Det har bokstavelig talt vist at teknologi kan være sprengfarlig og fjernstyrt på måter vi ikke forventer.»
    Osv osv
    Støtter amerikanerne helt. Forbudet mot Huawei komponenter og systemer er kanskje lettere å forstå nå for de som ikke helt har skjønt det
    Det samme med el biler som aaaalllle bare må ha.. vel det gjelder jo for alle nyere biler, ref diskusjonen bilforhandlere har med Telenor vedrørende 2G…

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.435
    Sted
    Bergen
    Storveis satsning på Forsvaret..eller

Intet nytt siden 1980 tallet mht Forsvarets budsjetter fra år til år
    Dvs at dersom regjeringa skal stå til troende må det komme særskilte bevilgninger til f.eks. spesifikke prosjekter etc

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.435
    Sted
    Bergen
    Tror dessverre dette løpet er kjørt. Når bombene faller vil man ta i bruk ett hvert mot middel tilgjengelig
    Vi har allerede droner og hunderoboter som kan operere autonomt sammen. Og etter hvert blir det bare mer og mer
    Billig og lett tilgjengelig, enhvers drøm om sin egen hær..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.550
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fortsetter som før, ser jeg. Distriktspolitiske hensyn og gjenkjøpsavtaler trumfer ethvert hensyn til militær nytteverdi i en skarp konflikt.
    Om vi tegner alle kontraktene, tror jeg vi om ti år leser overskrifter som «Værfaste droner uten bemanning» eller «Langtrekkende luftvern ikke før i 2040». Jeg mener vi må prioritere strengere, med militær effekt som hovedmål. At milliardene kommer distrikter og industri til gode, er naturlig. Likevel bør kompromissene mellom militær evne og politiske mål i større grad ha et smalere, men utholdende forsvar som mål.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.435
    Sted
    Bergen
    For egen del, og personlig erfaring, kan kjøpe så utstyr som bare det. 0 effekt så lenge man ikke har en godt kvalifisert personellbase å ta av. Det har vi ikke i dag og det tar lang tid å bygge opp.
    For sammenligning, se til Israel, den type forsvar tar lang, og fokusert, tid å bygge opp. Det skjer ikke av seg selv.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.435
    Sted
    Bergen

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.194
    Kan ikke hele vest-Europa meddele Russland at det nå er en spesiell tid, de siste 2,5 år, og ønsker å redusere diplomati ved å trekke hjem 1/2 parten av ambassadepersonell og samtidig sende hjem 2/3 av russisk ambassade tilsatte rundt om.
    Norge kunne kanskje stoppe anløp av russiske båter i norske havner, med begrunnelse- ikke velkommen lenger p.g.a krig.
    Mulig det ikke hjelper på noe særlig men i det minste er det et signal i stedet for den myke linje å jatte med som om lite er hendt.
    Tvil og tafatthet er noe russere liker.
    Jeg stemmer for ei hard linje og begrenset kontakt med Russland, bandittstat, aldri til å stole på for lille Norge.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.435
    Sted
    Bergen
    Kanskje en viktig og nødvendig korreksjon?
    som kanskje medfører at Arktis får en egen NATO plan, nå som Kina opererer sammen med den russiske marinen i Arktis

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Intet er nytt under solen... personlige ønsker om å flytte mest mulig til sentrale strøk på østlandet har vært deres agenda i årevis...

Panama Red

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    5.492
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Får håpe de ikke får solgt inn galskapen i Brussel. Spesielt våre skandinaviske kollegaer må jo bli rimelig frustrerte av oss.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.435
    Sted
    Bergen
    En rapport om trusselbildet mot den svenske transportsektoren. Russernes hybridkrig er noe å ta på alvor. Parallellene til norske forhold er åpenbare.
    Helt enig, men nå kan de fleste av oss ganske så sikkert angi hvem det er som er trusselen. Dette er jo en god endring ift tidligere tider.

dessverre kan det synes som, av ukjente grunner, Norge alltid er på etterskudd med å iverksette tiltak. Det kan synes som at angsten er mer fremtredende en å være føre var.
    Det være seg angst for å beslutte, angst for å provosere, angst for…

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.435
    Sted
    Bergen
    Intet nytt under solen nevnes i en post ovenfor. Det tenker nok den finske presidenten også, ikke en mm drahjelp fra søringligaen unntatt de vanlige tåketalene
    Tror Norge kanskje må passe seg litt slik at vi ikke blir iset stille og rolig ut i ødemarka

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.249
    Torget vurderinger
    2

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.435
    Sted
    Bergen
    For ikke å snakke om ubåt komiteen ..

Satt akkurat og hadde en frokost konferanse om samme tema. Det ender vel med at Finnlenderne kjøper det de behøver, men Sverige og Norge diskuterer piggdekk, elektrisk fremdrift, miljøpåvirkning, maling og sånne viktige ting i krigstider…

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.735
    For ikke å snakke om ubåt komiteen ..

Satt akkurat og hadde en frokost konferanse om samme tema. Det ender vel med at Finnlenderne kjøper det de behøver, men Sverige og Norge diskuterer piggdekk, elektrisk fremdrift, miljøpåvirkning, maling og sånne viktige ting i krigstider…
    Får håpe at nordisk materiellsamarbeid får seg et spark i ræva ja. Nå er det jo en "ny" sikkerhetssituasjon og et land til med i klubben. Hvis det blir noe av dette så blir det nok en evolusjon av svenske CV 90, som er en fortreffelig vogn. Finnene har jo sine hjulgående utgaver, men topografien i Norge f.eks med lite veier i "teigen" tilsier beltekjøretøy.

Norsk/svensk feltartilleri gikk ikke så bra, men det gikk på en flere ting bl.a bl.a terrengfremkommelighet (de var hjulgående). Det vi anskaffer nå er den koreanske K9, vi hadde den og tyske Pzh 2000 til utprøving/shootout. K9 ble valgt bl.a på grunn av bedre fremkommelighet i dyp snø. Ingen piggdekkdiskusjon eller maling.......

"Ubåtkomiteen", regner med du sikter til det fellesnordiske Vikingprosjektet. Det strandet på store sprik i kravspec.ut fra operasjonsmønster. Norge hadde krav til større max dykkerdybde og lengre rekkevidde/ståtid noe som helt naturlig kommer frem av havområdet og størrelsen på operasjonsområdet vårt . Dette er krav som er meget kostnadsdrivende og det ville ikke de to andre være med på. Forenklet sagt.

Vi anskaffer nå noe som er kanskje verdens beste konvensjonelle ubåter sammen med "tyskertan", og vi har økt bestillingen.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.435
    Sted
    Bergen
    Dette var diskutert i noen poster som ble borte i helgens aktiviteter så litt repetisjon om en så god ting skader vel ikke

(Dog, synes det er tragisk at noe som er kjøpt og betalt av skattepengene fra NATO landene nå må leies tilbake. Man kan vel si at i så måte var norske politikere mer framsynt en man ante; dette er jo et perfekt eksempel på trump+musk politikk. Kanskje de to egentlig er inspirert av look to Norway)

Panama Red

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    5.492
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.249
    Torget vurderinger
    2
    Mye av nåværende infrastruktur kan vi jo takke tyskera'n for, så dette er vel ikke annet enn hva vi bør forvente.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja, - man kan like det eller ikke, men det er flere som har påstått at om krigen hadde vart 5-10 år lengre så hadde Nordnorge-banen vært ferdig....
    kostnadene i lidelse kan vi bare spekulere på...

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.363
    Også naboene i øst sliter selv om disse nok er i en klasse over oss
    Finland og Sverige har i det minste hatt vett nok til ikke å ratifisere urfolkkonvensjonen eller hva den heter. Min kilder indikerer at de faktisk skjønte hva det kunne innebære og ikke var spesielt hyppe på det. Det skjønte helt åpenbart ikke norske myndigheter og det kuker til fryktelig mye av hva man nå eventuelt måtte ha lyst til å finne på i de nordlige delene av landet. I Norge trodde man at det betydde noe i retning av at samer skulle få gå i klærne sine og få undervisning på eget språk og denslags, ikke at det potensielt skulle gi vetorett over bruken av rundt halvparten av nasjonens landareal.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn