Jeg har vel kanskje uttrykt meg uklart. Men har tatt utgangspunkt i at noen har fulgt diskusjonen og lest lenkene angående fregattanskaffelsen.. Anbefaler at de som lurer leser litt mer i tråden og lenkene fra bl.a master Asbjørn og undertegnede.
Kort; Det skal anskaffes 5 eller 6 fregatter . 4 leverandører er shortlisted. Hovedvekten er på Anti-ubåtkapasitet. Men et solid andre og tredje linjes luftvern (medium og kort rekkevidde) er et minimum, dvs selvforsvar. Første fartøy flytende inne fire år - er noe urealistisk.
Virkeligheten har kommet til dørstokken vår slik at "REMA 1000 fregatt" er uakseptabelt, let the play begin.
Da skal Statens erstatningssøksmål mot konsortiet NHIndustries, som er produsent av NH 90, behandles i retten. Det snakkes om totalt over 20mrd kroner.
Også Sverige, Belgia og Australia har kvittet seg med NH 90.
Kort; Det skal anskaffes 5 eller 6 fregatter . 4 leverandører er shortlisted. Hovedvekten er på Anti-ubåtkapasitet. Men et solid andre og tredje linjes luftvern (medium og kort rekkevidde) er et minimum, dvs selvforsvar. Første fartøy flytende inne fire år - er noe urealistisk.
Virkeligheten har kommet til dørstokken vår slik at "REMA 1000 fregatt" er uakseptabelt, let the play begin.
Tingen er at den dagen det blir alvor må man forsvare seg med det man har, ikke det man skulle ønske at man hadde eller det man planlegger å anskaffe om noen år.
I 1898 bestemte Stortinget å anskaffe to panserskip, «Norge» og «Eidsvold». De kostet 19 millioner, en femtedel av et års statsbudsjett, og ble levert i 1901. De var til nytte ved unionsoppløsningen i 1905, men teknologisk foreldet allerede i 1906-7 etter at britiske «Dreadnought» hadde satt en helt ny standard for krigsskip. Likevel var det disse to skipene som forsøkte å stoppe tyske destroyere ved Narvik i 1940, over 30 år etter at de burde blitt skrotet. De varte ca to minutter i kamp.
Den «forutseende utenriksledelse» hadde forsåvidt skjønt tegningen i 1939 eller deromkring, så man hadde bestilt Curtiss P-36 Hawk jagerfly og Northrop N-3PB torpedobombere, men Hawk’ene hadde såvidt blitt levert og lå fortsatt i trekasser på Oslo havn eller delvis monterte på Kjeller. Northrop’ene hadde ikke engang blitt bestilt før i mars 1940. I stedet fikk man prøve å møte Messerschmitt Bf-109 og Heinkel He-111 med dobbeldekkere. Som kaptein Ole Reistad formulerte det: «Du får ta en gammel Fokker og dø med anstand.»
Hawk’ene ble solgt videre til Finland av okkupasjonsmakten og gjorde nytte under fortsettelseskrigen der, mens Northrop’ene etter hvert ble levert til norske myndigheter i eksil. Det var en litt annen historie å fly enmotors sjøfly fra Island på ubåtjakt over Nord-Atlanteren enn det invasjonsforsvaret på norskekysten som de var tenkt å utgjøre. Glimrende flyvemaskiner, perfekte til rollen som invasjonsforsvar, kunne alene gjort det tyske angrepet til en umulighet, men var ikke der da det gjaldt.
Poenget med historieleksjonen: Vi behøver et halvt dusin fregatter nå. Ikke en idealløsning håndlagd for å passe til særnorske spesifikasjoner en gang om 10-15 år. Hyllevare, nå.
skippet som i helt tatt ut? Jeg forstod/forstår det slik at det er klargjort for (dvs noe infrastruktur), men ikke anskaffet (hvilket i praksis idag, både teknologisk og kanskje politisk, antagelig blir det samme som helt skippet)