Jeg tenkte nøyaktig det samme. Dette er en svært alvorlig situasjon. Alle som har vært i samme farvann vet hvor tidlig man får beskjed om å legge om kursen.
Denne overtredelsen har nok gått RETT til topp og det er interessant å se hvor lite oppmerksomhet den har fått. Nå er spørsmålet hvor mye kapasitet marinen vår har. @Karmana kan kanskje utfylle mer mer info om akkurat det.
Pensjonisten fra Sjøforsvaret har ikke mer fornuftig å si enn andre om kapasiten; for dårlig. Akkurat denne siste hendelsen føyer seg vel inn i hvordan russerne opererer. Internasjonalt farvann åpent for fri ferdsel for alle, presser mot sikkerhetssonen til plattformen og ser hvor langt de kan presse før de bryter av, og monitorerer hvor lang tid og med hvilken kapasitet vi er i stand til å reagere på hendelsen.
Berre tanken på at Frankrike – med ein velkjent kombinasjon av vågal, over-optimistisk futurisme, tradisjonalisme og ting som jamt over ikkje verkar – skal vera leverandør av både tunge krigsskip og kjernefysisk avskrekking fyller heile kroppen med mange slags kjensler. Ikkje alle like rasjonelle.
Det hadde kanskje vore betre om eg ikkje hadde brukt førre sumar i eit fuktig hus i Normandie med gassdriven sentralvarme som berre verka når han fann det for godt.
Jeg tenkte nøyaktig det samme. Dette er en svært alvorlig situasjon. Alle som har vært i samme farvann vet hvor tidlig man får beskjed om å legge om kursen.
Denne overtredelsen har nok gått RETT til topp og det er interessant å se hvor lite oppmerksomhet den har fått. Nå er spørsmålet hvor mye kapasitet marinen vår har. @Karmana kan kanskje utfylle mer mer info om akkurat det.
Ja, det er interessant. Selv den første meldingen om at det var et muskovittisk skip på kollisjonskurs ble raskt dementert til å være at «et skip på kollisjonskurs, og samtidig var det et muskovittisk skip i området». Ikke at dette var et krigsskip som markerte et skinnangrep mot plattformen. En 100 mm maskinkanon kan gjøre mye skade på en oljeplattform fra 500 m avstand.
Man kan tenke seg at noen ville teste beredskap og responstid. Jeg vet ikke hva responsen var, men den burde inkludert et par F-35 med sjømålsmissiler. Dessuten en skarp utskjelling av ambassadøren og tverrstopp for fiskemottak og andre havneanløp.
Så kan man bare fundere på hvorfor det ble lagt lokk på informasjonen. Jeg tror ikke det er klokt, siden de som var på plattformen tok bilder og internettet fort fant ut hvem som var på besøk. Da fremstår det som om man holder viktig informasjon borte fra befolkningen.
Man kan tenke seg at noen ville teste beredskap og responstid. Jeg vet ikke hva responsen var, men den burde inkludert et par F-35 med sjømålsmissiler.
Så kan man bare fundere på hvorfor det ble lagt lokk på informasjonen. Jeg tror ikke det er klokt, siden de som var på plattformen tok bilder og internettet fort fant ut hvem som var på besøk. Da fremstår det som om man holder viktig informasjon borte fra befolkningen.
Jeg er enig. Våre installasjoner i Nordsjøen er sårbare og vi må vise Ivan at vi kommer til å beskytte dem. Hardt mot hardt! Nå ble vi tatt med buksa på knærne og det må bli første og siste gang. Internasjonalt farvann er "fritt frem for alle" men vi kan jo feks starte med å øke distansen til 2 nautiske som er standarden når det er en situasjon der ute.
En forbudssone må selvsagt håndheves... feks av kystvakt.. så blir det jo evt interessant hvilke konfrontasjoner det kan medføre...
Skulle vel også tro at England ville være interessert i et felles regelverk...
Terje Walnum berører i sitt innlegg «Forsvarsløft, med eller uten brukbart transportløft» så vidt økonomien i satsing på jernbane videre nordover fra Ofoten.
Einar Sørensen hevder at at USA ikke kan bygge marinefartøy. Nytt for meg . Hans betraktninger rundt vedlikehold, noe uforståelig.
Ståle Pedersen (tidl. fregattsjef) ansatt i VARD gruppen, som er eid av Fincantieri, som igjen er tilbyder med nettopp den amerikanske Constellation, argumenterer sterkt for denne. Overrasket ? Gå inn til en Volvo forhandler og spør etter anbefaling blant 4 bilmerker ? Diskvalifisert så det holder. Flere av argumentene hans er forøvrig tynne og enkelte direkte feil. Nærmest tøv å regne.
Sylvi Listhaug (Frp) sine utsagn. Kommentarer unødvendig.
Sverre Diesen (tidl forsvarssjef nå seniorforsker FFI). Han har flere kurante poeng.
Jacob Børresen (Høvding !) Veloverveid og gjennomtenkt som vanlig fra den kanten. Men hans betraktninger rundt byggekvalitet og installasjon av NSM ( norske Naval Strike Missile) er litt uforståelig.
100% enig, - og vel så det.... bare det ene poenget alene bør automatisk diskvalifisere alt amerikansk som kan tenkes å fungere på denne måten...
Dagens galehus av US administrasjon demonstrerer poenget til fulle, og hva som kommer heretter vet vi lite om....
Likevel tror jeg Norge vil prøve å kjøpe amerikansk lojalitet for store summer framover, gjennom å kjøpe materiell derfra. Det sitter langt inne å klippe over navlesnora.
Likevel tror jeg Norge vil prøve å kjøpe amerikansk lojalitet for store summer framover, gjennom å kjøpe materiell derfra. Det sitter langt inne å klippe over navlesnora.
I følge det jeg har lest er USA sin fregatt en papirtiger. Specs endres hele tiden, men de bygges ikke. Men på papiret er det amerikanske utstyret top-notch og bidrar til illusjonen om at de fortsatt har verdens sterkeste og mest moderne militærmakt.
Utfordringene er hvordan verifisere om det finnes en kill switch eller ikke. Vanskelig, ref Huawei
Også kan man nå stole på usa? Bare tenk på trumps kumpaner/tilsvarende inne på topp nivået hos DoD. Dersom de bedyrer at «neida ingen kill switch», kan man stole på deres ord?
Tillit…