Mye rett i det.Et av helikoperprosjektene (husker ikke om det var miliært eller redningshelikoptere) måtte bygge en ekstra etasje for å huse alle i prosjektet. Det er selvsagt kompliserte anskaffelser, det er ikke det, men om noe så har i det minste krigen i Ukraina vist hva man kan få til med kort opplæring og ting som faktisk er tilgjengelig. Bare det å kjøpe en ny politibil var jo i sin tid uendelig komplisert i Norge, som om det er en krevende beslutning å kjøpe et motorisert kjøretøy på fire hjul som går både fremover, bakover, kan svinge og har flere gir. Hvilken enorm operativ for- eller bakdel det gir om den slik bli er levert av Volkswagen, BMW eller Volvo er særdeles vanskelig å se.
En kompis av meg har jobbet en del med offentlige anskaffelser og han sier at det som skjer er at når alle særinteresser har fått gjennomslag for sine behov så ender man opp med et produkt som faktisk ikke eksisterer og så blir det veldig dyr skreddersøm for å tilfredsstille alle mer eller mindre perifere behov som har fått gjennomslag. Dette til tross for at grunnspekken egentlig er ganske enkelt og hyllevare.
Det blir fort mange som skal mene noe, og mange som genuint er opptatt av å ha det beste innen sitt fagområde; enhver nessekonge osv osv.
Også glemmer man kanskje underveis hva som var hovedmålsetting med anskaffelsen, enhver kjemper for sitt og det krever sterk ledelse å si nei til alle gode formål (ting..)
Og man har, i tidligere militære anskaffelser, egentlig god tid. Det er jo ingen krig.
For Norges marine er vel en av de største utfordringen på fartøyene vår minimale besetning ift. andre lands mariner. Det medfører at det ikke er så lett å bare ta et annet fartøy. Det er som regel et helt konsept som følger med.
Skal bli spennende å følge med.
Ad helikopter,
var med på endel fellesmøter i tidlig fase mellom fregatt og helikopter, interesting som de sier på engelsk.
Rykte sier vel at hovedkravene til det nye redningshelikopter nå ligner veldig på kravene til Sea King fra 60 tallet. Og her ligger det mye.
Jeg tror at vi mennesker ikke har så lett for å se bakover og ta lærdom av det som har vært gjort tidligere. Vi begynner litt med blanke ark hver gang, og kanskje finner opp kruttet på nytt og på nytt... da kan det fort ta tid og bli dyrt.