Norsk Audiofilt Revolusjonsråd (Gradient)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Flekkerøy
    Må bare få ut litt ren hifi glede.

For en fantastisk match Coda er med Gradient!!! Detaljer, enormt med detaljer, gjennomsiktig, et sinnsykt lydbilde med deilig ro, kraft i overflod, musikalsk så jeg gliser bredt flere ganger pr kveld, det spiller musikk!

Coda er herved erklært som et av mine beste hifi kjøp.

Hilsen Ivan som har gitt opp å ikke la seg rive med ;)

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Ivan!

Gratulerer og utrolig spennende? Er på jakt etter effektforsterker til mine gradienter. Selv om Counterpointen (og hele lydbildet) fikk et sabla løft med innføring av Black Magic fra a til å, så er det nok mere å hente på en enda bedre forsterker ala den du har skaffet deg. Nyt dagene! :)

Pboden

Medlem
    Ble medlem
    28.06.2003
    Antall liker
    5
    Personlig benytter jeg Bladelius Grendel hvor jeg kjører en kanal i til hver kasse, og opplever at biamping er en betydelig oppgradering i forhold til det å kjøre Gradientene i to kanaler.
    Anbefaler således å prøve biamping samt å teste Bladelius forsterkere. :)

H

hordasped

Gjest
    Er vel ikke å legge under en stol at Gradientene krever sin mann,for ikke å snakke om elektronikk.

Har prøvd en del forsterkere til disse Dipolene.

Basseksjonene,tross alt 4stk 12" som skal stoppes,krever kraftige effekter,jo mere,jo bedre,strømsterke.

Har prøvd med både transistor/rør,på begge deler,topp/bunn,for min del passer transistor uten tvil til basseksjoner,fikk ikke den samme stramme bassen med rør,men til toppene,SUPERB :)

Noen som har prøvd en klasse A effekt til basseksjoner,tror Theo har en klasse A som han bruker til toppene,tror også det er en glimrende løsning

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nå har jeg spilt et par dager med Tema-isolator under bassene. Smuud!

Det ble en god del roligere i øvre mellomtone enn med Soundcare. Kanskje ble det også enda mer homogent i bassen. Kan man ønske seg mer?

Kablene er desverre for feite til at de får plass under høyttalerne (Monocle X). Nå kommer de ut foran høyttalerne, da rekker 'endene' akkurat fram til terminalene. Det er stygt, det, høyttalerkabler midt på stuegulvet....

:p

Gleder meg til jeg får prøvd med Vibrapod/cones. Det må vente til økonomien tillater det, men det er rett rundt hjørnet nå...

:)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er i gang med å prosjektere det nye lytte rommet. Skal bli deilig å få Gradienten inn i et rom som yter dem rettferdighet. Rommet er ca 35m2, og skal lydisoleres.
    Etter mye "hinting" fra gode venner, er det på tide å sette i gang. Det er vel egentlig ryddjobben jeg gruer meg til ;)
    35m2 med bare rot og F. fra vi flyttet inn i huset. Alt som ikke hører hjemme noe sted......
    Ser for meg en oppstilling med ca 1,5m fra sidevegg til HT, og en drøy meter bak HT. og rundt 3 - 3,5m mellom høyttalerne.

Det skader sikkert ikke at HT blir plassert på teppebelagt betonggulv heller.

Noen av dere som har prøvd noe spennende alternativer til Isonder og BMC mellom topp og bunn?

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    At du gruer for ryddejobben forstår jeg godt.Hadde samme jobben på loftet når det skulle innredes.Fikk hjem en 10 kubikks conteiner og kastet alt som ikke hadde vært ibruk på flere år.
    Jeg har et gammelt hus,og anlegget sto i stua tidligere.Der var der porøs huntonitt på veggene og i taket,som den gang ble brukt som isolasjon.
    Det var et godt rom å spille musikk i.Vet ikke om sånne plater finnes lenger.Men du får jo sjangsen til å dempe rommet med akustikkplater der det trengs.
    Lykke til ;)

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Til dere som kjenner Gradient godt. Er det et problem at bassene bunner hvis man spiller høyt, og da særlig på basskrevende rock og elektronika?

Er på jakt etter høyttalere om dagen og Gradient er med på lista. Har hørt modellen før '05 og synes det spilte pent, men ble ikke helt overbevist. På rolig type musikk spilte det veldig bra, men når vi satt på Nirvana ble det ikke bra. Takker for tilbakemeldinger.

Geir.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    I prisklassen er ikke Revolution det aller 'verste' du får med tanke på maks lydtrykk i bassen. Det er 2 stk. 12-tommere pr. side, og hvis det er de samme elementene som i sub-ene de laget til Quad har de 24 mm xmax (det er mye!). Desverre krever det masse ekstra med dipol, så det går litt opp i opp. De er på ingen måte dårlige, og banker det som kan krype og gå av 'minimonitorer' (ettertrykkelig!).

Nå har jeg ikke spilt Nirvana på Gradientene enda, så jeg skal ikke si noe spes om akkurat det. Men, jeg spiller mye rock og nyter det i fulle drag. Jeg tipper din opplevelse skyldes at de gjengir bassen veldig tørt og stramt i forhold til de meste av kassehøyttalere. Mindre slep og bulder er på en måte mindre bass, selv om det ikke skyldes dårligere dynamikk eller avvik i frekvesnresponsen.

Jeg ville nok valgt Gradientene selv om jeg spilte utelukkende rock også. Som allroundere har de ingen konkurranse i mine ører.

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Takk for raskt svar!
    Her spilles det absolutt mest av det litt rolige slaget, men innimellom så må man også kunne dra på skikkelig volum uten at høyttaleren kneler av den grunn. Jeg har jo vært i kontakt med Paul, og han kjenner seg ikke helt igjen av min lyttopplevelse. Forskjellige prinsipper og design på høyttalere vil ha positive og negative effekter på høyttalere. Dipolprinsippet i bassen får jo ikke noe ekstre hjelp av kassa og det spiller renere(muligens), men det kreves da også mer av basselementet for å ikke bunne. Kompromier uansett.
    Det er viktig, som du sier, at høyttaleren behersker aller former for musikk med variabelt lydtrykk. Nirvana, Rammstein og techno spilles ikke hver uke, men når man spiller den typen så må det kunne mestre dette også.(føler jeg gjentar meg selv her :))
    En av de store fordeler med Gradient er at de er lettere å få til i litt vanskelige rom med bassproblemer.
    Må vel bare ta en tur ned til Paul og få sjekket disse skikkelig ut. Han mener Gradient låter mer likt fra ulike rom enn vanlige kassekonstruksjoner gjør.

Geir.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ut fra det du ønsker deg tror jeg meget godt Rev. kan være svaret. Hvis du har mulighet til å høre dem hos PM, må du naturligvis gjøre det. Det er tross alt et betydelig utlegg...

Jeg elsker bassen i disse høyttalerne. Ingenting jeg har hørt kommer opp mot transientene, homogeniteten og nyanseringen. De leverer ikke makstrykk som SCHVÆÆRE JBL og sånt, men de er helt fantastisk tydelige. Spill noe P-FUNK/James Brown eller noen gamle Motown-svisker med James Jamerson på bass, og jeg skal nesten garantere at du er solgt (høyttalerne også..).

;)

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Flekkerøy
    Alt det positive som er sagt er jeg enig i. Skal prøve meg med litt velment kritikk.

Ved likt lydtrykk vil Gradientene gi 1/3 av den akustiske energien som vanlige kassehøyttalere gir.

Dette er positivt i den forstand at rommet spiller mindre med, men kan være negativt for de som savner nettopp følelsen av dette trykket. Gradient vil heller ikke kunne spille så høyt som mange kassehøyttalere, f.eks Patos Lyric 502 og 402 som jeg har hatt i min stue.

Hadde jeg hørt utelukkende på rock ville derfor ikke Gradient vært mitt førstevalg, fordi jeg ville hatt mer av dette trøkket til den typen musikk.

Kritikken min må sees i sammenheng med at jeg sliter litt med bassen i mitt rom. Trykk på lenken under, scroll ned til frekvensresponsgrafen for kun Gradientene, der ser du at jeg mangler nivå fra rundt 140hz og nedover i forhold til resten av frekvensspekteret. Ved et høyere nivå her ville jeg fått mer trøkk. Nå skal jeg prøve med akustikkplater i helgen for å redusere nivået til alt utenom bassen, får se/høre hvordan det går.

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser at 6moons har skrive nokre ord i etterkant av Helsinki HiFi show. Etter siste avsnitt i artikkelen følger dette bildet:

Snodig.

Saksa frå 6moons:
    Hifiharrastajat, another club of hifi enthusiasts, dragged three systems to a big room, one with massive Dunlavy 4As, another with delicate sounding PHY-HP-based baffles. The third was a MS system in which one speaker (Gradient Revolution) is placed in the middle for the mono signal and a dipole speaker (Quad ESL 62) right behind it at 90 degrees for the difference signal (+/-). The system creates an airy and spacious sound, not too dissimilar to the best omnidirectional speakers, i.e. a sound that is particularly good for e.g. orchestral music [echoes the Layered Sound ideas just described in our Podium Sound Model One review - Ed].

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Flekkerøy
    Det er jo bare å få lagt de høyttalerene i midten ned så passer det perfekt til hjemmekinoen ;)

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Mag

Det som imponerer meg aller mest med Gradientene er evnen til å oppløse musikk og samtidig gjøre den engasjerende. Når man i hifi-termer snakker om oppløsning, tenker mange ofte i retning av diskant, men Gradienten gjør noe fundamentalt riktig som omfatter hele frekvensregisteret. Jeg tror det er oppløsningen over hele frekvensregisteret som gjør det så utrolig artig å spille musikk på dem.

Her i huset går det i all slags musikk, og gradienten har ikke skuffet på noen måte enten det er Bugge Wesseltoft på piano, Opeth, Vårsøg, Gorecki, Faith No More, Biosphere eller Chet Baker. Jeg tror dog man skal sørge for å ha et anlegg foran som har god klangbalanse. Lykke til!

H

hordasped

Gjest
    Synes formidling av De øvre toner,mellomtone diskant,er noe av det bedre som finnes.

det som imponerer mest,er formidlingen av de lave oktaver,skremmende

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Flekkerøy
    Har Coda CS forforsterkeren hjemme til test. Måtte finne ut om unotene i øvre mellomtone var pga Arcam AVR350. Det var det ikke. Rommet har skylda. Har en kjip rom-signatur i dette området som jeg ikke blir kvitt. Ble en tanke bedre med et teppe mellom høyttalerene, men det er fremdeles for mye nakne og harde flater. Denne signaturen har skint gjennom i alle anleggene jeg har hatt i denne stua, men mindre nå enn før med Gradientene.

Vegg til vegg teppe er ikke aktuelt. Et større gulvteppe som går helt bort til Gradientene vil kanskje hjelpe, men vet ikke om jeg får kjæresten med på det.

Kjedelig å sitte med slikt et potensiale og ikke få det ut!

Ellers var lyden fra Coda CS forforsterkeren flere hakk mer organisk og analog en Arcamen. Dessverre kunne en ikke bruke de balanserte utgangene når en koblet receiveren til processor inngangen, så den er ikke aktuell å kjøpe.

Gav mersmak å teste skikkelige preamper. Skal spørre Paul om jeg ikke får prøvd en Music First Audio Copper Trafo Preamp, en passiv sak som Paul er veldig imponert over.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hei Ivaols.

Jeg tipper svaret ligger i demping av førsterefleksjoner på sideveggene og bak lytteposisjon, gulvet også forsåvidt.

Jeg har flyttet noen omfangsrike potteplanter til førsterefleksjonspunktet på sideveggene med godt resultat. Kjæresten din kan kanskje leve med litt grønt i huset? Desverre blir det ikke helt permanent hos meg pga. at førsterefleksjonspunktet fra den ene høyttaleren er soveromsdøra. Litt plunder altså, men det virker.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Flekkerøy
    Hei og takk for gode råd. Dessverre er dette allerede testet ut. Gradientene gir svært lite lyd bakover fra mellomtonen og diskant. Har gjort målinger med 10 cm Rockwool bak høyttalerene uten at det gav noen gevinst i problemområdet.

Angående førsterefleksjonspunktene så er det ikke så ille som det er nå, men dessverre svært vanskelig å gjøre helt skikkelig grunnet sofa og dør (du kan se bilder av rommet via linken nederst).

Har prøvd så mye demping i alle bauger og kanter nå at jeg begynner å gi opp. Tror det må mer drastiske tiltak til, som f.eks dempematter i taket og dempe store deler av bakvegg samt stort gulvteppe for å forandre signaturen til rommet. Det går ikke siden det er en stue.

Finnes det ingen akustikk eksperter på sørlandet som kunne tenke seg å bryne seg litt på et problemrom? ::) ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har kikket litt på rommet ditt nå... Jeg har ingen problemer med å forestille meg at det er, ahem... 'levende'.

Vanskelige greier det der. Vakkert med rene flater, men akk så dårlig med tanke på akustikken.

H

hordasped

Gjest
    Rom,akustikk,etc. etc

La det være sagt en gang for alle.

Gradientene er noen veldig spesielle dipoler.Rom,for ikke å glemme "power",elektronikk,samt en fulltunet oppsetting er vel

bortimot en nødvendighet for å få nyte det rette potensiale

Min opplevelse med Gradientene,må vel bli at jo bedre elektronikk,samt porsjon "power", jo bedre vil disse Finske damene levere
    varene.

Ser vel en gjenganger ang.oppsett vinkling,ser ut som noen sliter på området,og er Gradientene feil tunet,så leveres ikke varene heller.

Første prioritet for at Gradientene skal spille som De skal,må vel bli på dette området,så kan vi vel gå fra "kilde pre effekt,rom og alt dette som spiller en så veldig stor rolle.

Men,oppstilling,tuning av Gradientene er alfa omega.Først da får du utbytte av resterende.

Et riktig revolusjonerende Nytt År

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg jobber med et nytt lytte rom, men for tiden så gjør mitt lille rom på 12,5 m2 nytten på en superb måte.
    Jeg nyter musikk som aldri før, og kan røpe at starten på 2008 har et par overraskelser/oppgraderinger i vente (foruten VdH Frog som meldte sin ankomst rett før jul, og som har gjort Julestria til en ren nytelse :))

Gradient - rør - og vinyl hører liksom sammen! ;)

Godt nytt år alle dere Revolusjonære! ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    ¡Vive la revolución!

Og en ting til: Free Jolly Jenkins! ;D

Godt nytt år!

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Flekkerøy
    For mitt vedkommende er det Paul som har plassert Gradientene, power er det Coda som står for og kilde fra BlueNote. Ingenting i veien her mao. Når jeg til tross for kvalitetene ellers ikke får lyden jeg vil ha viser det betydningen av et godt lytterom.

Theo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Antall liker
    0
    Hei.

Er fornøyd med mitt oppsett så langt. Men som du sier er det viktig med et godt lytterom. Det hevdes at Gradient ht ikke er følsome for omgivelsene, er lettplasserte osv, med det er ikke tilfellet iflg min erfaring iallefall.

Mvh. Theo

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Theo...Hvilke aspekter av lyden tenker du på som problematiske i forhold til kobling til rom?

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Artig å lese i Fidelity at Paul fikk mer dreis på lyden på trondheims-messa, enn tilfelle var i horten. Godt jobbet!

Theo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Antall liker
    0
    I mitt rom så er jeg plaget av refleksjoner fra både vegger og gulv tross at rommet er relativt godt dempet med tepper, bilder og møbler. Dette er jo vanlig problem, men hadde håpet å slippe unna dette i større grad enn med andre (dynamiske) ht jeg har hatt. I mitt rom så måtte jeg jobbe like mye med plassering osv med Gradientene. Videre har jeg skrudd bass nivået på delefilteret nesten helt ned for at bassen ikke skal forstyrre resten av lyden. Har lært mye om hvordan bassen påvirker resten av lyden ved denne innstillings muligheten!

Mvh. theo

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Theo

Svært interessant! Noe av det som forbløffet meg så tydelig med Revolution var likheten i lydsignatur da jeg flyttet den fra forrige eier (Kjellerom, teppe på gulv, normal takhøyde, Shanling CD, BAT effektforsterker, highend kabler) til hjemme (Laftet stue, røstet tak (med stokker), Meridian 506, 501 + counterpoint Solid 1e, rimelige kabler). Jovisst hadde han en del mer fart og oppløsning, men denne frie, klangrike og hurtige lyden var der likefult. Jeg har tidligere flyttet andre høyttalere med relativt dramatisk endret lyd, så det var trist å høre at du sliter.

Gradienten tar jo i bruk rommet endel når det gjelder bass, men mellomtone og diskant burde jo være ideelt med tanke på å løsrive seg fra rommet.
    Siden du skrive at du har måttet skru bassnivået helt ned, kan det vel tyde på at det er her du har de største utfordringene, ja.

Theo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Antall liker
    0
    Har et vanskelig rom ja. Utforming samt trappeoppgang på den ene siden av rommet er hoved grunnene tror jeg. Men lyden er jeg godt fornøyd med nå, forholdene tatt i betraktning.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Flekkerøy
    Theo:

Spør du meg har du et luksusproblem i bassen! ;) Du kan jo som du sier bare skru ned nivået.

Har prøvd med MANGE forskjellige plasseringer, men hos meg er det for lavt nivå fra 200 hz og ned, og med den passive utgaven av Gradient er det ikke noe å gjøre ved det.

Theo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Antall liker
    0
    Joda, det er et luksusproblem, klager ikke...

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Ivaols skrev:
    Theo:

Spør du meg har du et luksusproblem i bassen! ;) Du kan jo som du sier bare skru ned nivået.

Har prøvd med MANGE forskjellige plasseringer, men hos meg er det for lavt nivå fra 200 hz og ned, og med den passive utgaven av Gradient er det ikke noe å gjøre ved det.
    Da vil sikkert PM Audio gjerne "aktivt" hjelpe deg på vei! he he....

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Flekkerøy
    ;D

Du skal ikke se bort i fra det nei ;) Kunne godt tenkt meg litt "aktiv" hjelp, men inntekten er ikke så aktiv som pengestrømmen ut...

Fra det ene til det andre. Har vært litt negativ i det siste. Blir irritert og trist når en har et anlegg med stort potensiale som en ikke får ut. Gradientene er lettere enn andre høyttalere å få til i rommet, men de kan ikke trylle...

Uansett, i går lyttet jeg til et av akustikk tiltakene jeg tidligere bare har målt uten noe særlig imponerende resultat. Lyttemessig fungerte det faktisk. Plasserte en 100 mm Rockwool akustikkplate ca 1m bak lytteposisjonen, rett foran kjøleskapet. Det fjernet litt av problemene jeg har i øvre mellomtone. Skal finlytte mer i dag for en endelig konklusjon. Drister meg til et lite hurra :)

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Godt å høyre at ting muligens går vegen for det no, Ivaols :) Spent på vidare forsøk og inntrykk!!

Mvh. Karl

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Flekkerøy
    ;D ;D ;D

Nå har jeg lyttet gjennom noen sanger som tidligere var umulig å skru opp til et tilfredsstillende volum. Det kan jeg nå 8)

Problemet stod der, rett bak hodet mitt hele tiden. Et kjøleskap som har skapt noen fæle reflekser.

Jeg har dermed endt opp med 2 stk 100mm Rockwool Akustikkplater i ett hjørne, to tepper på gulvet mellom høyttalerene og en stk Rockwool 1.1m bak sweetspot. Frekvensene som stakk seg ut er nå nede på et minimum.

Teppene på gulvet og akustikkplaten foran kjøleskapet må plasseres der ved seriøs lytting, men det kan jeg leve med.

:-*

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ivaols skrev:
    Frekvensene som stakk seg ut er nå nede på et minimum.
    Optimum meinar du vel? ;D

Flott å høyre at det er håp! Teppene, kan ikkje dei berre ligge der trur du? Og kjøleskapet, kan det flyttast på så er gjerne det ein vel så bra løsning? Ikkje sikkert det går, sjølvsagt, berre slenger ut nokre tankar her.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Flekkerøy
    Det er bare å slenge rundt seg med ideer!

Madamen likte ikke tanken på tepper akkurat der, bruker bare vanlige pledd så de kan slenges opp i sofaen når jeg er ferdig. Angående kjøleskapet vil det se veldig rart ut hvis det skal flyttes fra kjøkkenet for å stå alene i ensom majestet en meter lenger borte he he. Det er bare å flytte akustikkplaten 50cm når jeg er ferdig med å lytte så det går greit. Setter ellers pris på initiativet :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Etter noen små logistikkproblemer er Vibrapod/cones på plass. Roen fra Tema isolator er der fortsatt, men noe av dynamikken/livligheten fra Soundcare er kommet tilbake. Dette funker bra!

Jeg kan naturligvis ikke si noe om hvor bra i forhold til PM Cones/Isonoder, men med min økonomi er det ikke et aktuelt alternativ uansett.

Vibrapod/Cones er hermed anbefalt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn