Sport, sykkel og trening Norsk fotball 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.012
    Jeg er ikke noe ihuga fotballfan, men så litt på vm og der var det mange tunge flagg fra linjemennene. Ganske irriterende. Fikk også med meg debatten på NRK tidligere i år og må si jeg ble ganske overrasket over hvordan VAR egentlig fungerer. Jeg trudde i all min naivitet at det faktisk var hoveddommer som henvendte seg til varbussen ved tvilstilfeller, men det skjedde vistnok ytterst sjeldent. I praksis så dømmes nå kampene av 2-3 dommere som ikke er på banen. Merkelige greier.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    IMG_9115.jpeg
    VAR er ikke mye å stole på.

ser ut som det blir god kok i Moss på mandag, med partybåt og det hele. Fikk dessverre ikke tak i billett til kampen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Man er altså veldig provosert over noe man mener er en feil avgjørelse.
    Samtidig er man veldig imot at dommeren skal få hjelp til å ta riktige avgjørelser.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nei, man er provosert over brudd i spillet og at spontaniteten er borte. At man ikke kan juble for scoring etter ett raskt kast med blikket på linjedommeren, men må vente i noen minutter.

Når det da i tillegg blir feil avgjørelse er det helt meningsløst.

Har nullproblem med at det blir noen feil avgjørelser når det kommer til marginale offsider uten VAR. Dette jevner seg ut i løpet av sesongen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hadde mine mistanker:
    – Vi har billigversjonen av VAR i Norge. Man ser uke inn og uke ut hvor dårlig det er. Norsk VAR er så dårlig at folka på Ullevål må bare innse at det kommer til å bli avskaffet. Jo før de gjør det, jo bedre er det for norsk fotball sin del, mener Sandvik.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Nei, man er provosert over brudd i spillet og at spontaniteten er borte. At man ikke kan juble for scoring etter ett raskt kast med blikket på linjedommeren, men må vente i noen minutter.

Når det da i tillegg blir feil avgjørelse er det helt meningsløst.

Har nullproblem med at det blir noen feil avgjørelser når det kommer til marginale offsider uten VAR. Dette jevner seg ut i løpet av sesongen.
    Det koker jo ned til hva man synes er viktig - spontanitet eller rettferdighet.

Så jevnt som det er nå kan en feil dommeravgjørelse også avgjøre hvilket lag som rykker ned. Den spontane skuffelsen for de supporterne det i så fall skulle treffe er kanskje ikke så mye å trakte etter.

At VAR har rom for forbedringer er en annen diskusjon. Det fungerte bedre i EM enn i PL og Eliteserien, men det er et spørsmål om penger og teknologi.
    Det ble uansett høy temperatur i EM også, siden noen avgjørelser var veldig marginale. Men enhver avgjørelse har en grenseverdi.

Nå er jeg uansett verken ihuga tilhenger eller motstander av VAR, utover at jeg synes vi skal henge med resten av verden, men jeg er ihuga tilhenger av demokrati, så jeg er sterkt imot metodene som brukes av motstanderne.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg har sansen for løsningen de bruker i sandvolleyball. Der kan lagene be om to challenge hver i løpet av et sett, for å få kontrollert en avgjørelse basert på video.
    Har ikke sett noen kaste fiskekaker på banen på grunn av det.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.976
    Hva om VAR grep inn kun på clear and obvious. Nå har de lært at margin ved offside er større enn en halv meter. La oss si en meter for å være sikker nok.

Er lei av at poeng deles ut av video dommer.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hva om VAR grep inn kun på clear and obvious. Nå har de lært at margin ved offside er større enn en halv meter. La oss si en meter for å være sikker nok.

Er lei av at poeng deles ut av video dommer.
    Spillerne drasser jo rundt på elektronikk som viser hvor på banen de er. Skulle tro de kunne brukes.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    VAR ville funger bra dersom det var så raskt og sikkert at det kunne gitt en varsling (feks vibrasjon i linjedommerflagget) på offside slik at det dømmes umiddelbart. Ellers ta clear and obius som dommeren ikke ser, feks slag, spytting, ol. De fleste er vel lei av minutterlange repriser for å se om en ball har touchet en hånd i tumultene.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fra 1. august gjelder følgende for «marginale offsidesituasjoner knyttet til mål»:

VAR vil redusere tidsbruken når man ser at det er meget marginale avgjørelser.
    VAR kan med bakgrunn i bildene støtte avgjørelsen som er tatt på banen.
    - Bakgrunnen for dette er tidsbruk, stadionopplevelsen og innspill og forventninger fra toppfotballen, sier Moen.

- Vi ønsker som alle andre å se mål, men vi vil også ha rettferdighet. VAR fungerer ikke optimalt, men vi jobber hver dag for å gjøre det bedre. Derfor gjør vi nå denne justeringen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er de samme som klager på tidsbruken som også klager på at VAR ikke er nøyaktig nok. :cool:
    Hastverk er og blir lastverk.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nå er jeg uansett verken ihuga tilhenger eller motstander av VAR, utover at jeg synes vi skal henge med resten av verden, men jeg er ihuga tilhenger av demokrati, så jeg er sterkt imot metodene som brukes av motstanderne.
    Hvilket demokrati var det ved innføringen av VAR?

Uansett - riktig eller feil avgjørelse - det er tidsbruken, spontaniteten og gleden som er problemet. Er ikke gøy å sitte på stadio og ikke kunne juble når det blir mål. Årets sesong i Obos har vært langt mer gøy og givende, enn sesongen med VAR. Uavhengig av de spillermessige resultatene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Husk at med VAR får man spontan glede to ganger per mål. Først når målet scores og så når VAR-avgjørelsen kommer.
    Spørsmålet er bare hvilke supportere som får den siste spontane gleden.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.742
    Husk at med VAR får man spontan glede to ganger per mål. Først når målet scores og så når VAR-avgjørelsen kommer.
    Typisk trønder, er spontan bare en får tenkt seg litt om først...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hvilket demokrati var det ved innføringen av VAR?

Uansett - riktig eller feil avgjørelse - det er tidsbruken, spontaniteten og gleden som er problemet. Er ikke gøy å sitte på stadio og ikke kunne juble når det blir mål. Årets sesong i Obos har vært langt mer gøy og givende, enn sesongen med VAR. Uavhengig av de spillermessige resultatene.
    VIF får sørge for å holde seg i Obos da. Sikkert andre der som gjerne vil dit man har VAR.

Har sett det er kritikk mot manglende demokrati ved innføringen, men det handler om hvordan man definerer "med mål om å innføre VAR", og hvor vidt dette betyr at man faktisk skulle innføre det. Det var klønete håndtert. Men for å få fjernet det er det i alle fall en demokratisk prosess.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg synes landslaget presterer omtrent som forventet.
    Verken målvakt eller forsvar holder godt internasjonalt nivå, så da klarer de ikke å score nok mål til å kompensere for alle de billige baklengsmålene som kommer.
    Ganske likt RBK, egentlig.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Usikker på om du mener dette eller ikke, men med VAR får jeg ingen glede, hverken første eller andre gangen.

Tror ikke vi blir spesielt enige i denne diskusjonen :)

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.976
    Les

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Les

Dette er ett godt poeng

Uten disse aksjonene man har sett og det som skjedde i Trondheim, hadde vi aldri kommet dit vi er nå til at VAR sin skjebne skal få en demokratisk prosess. Og dette må også være en lærdom for NFF at prosesser som endrer norsk fotball alltid skal tas via fotballtinget etter at det er forankret hos klubbene og dems medlemmer.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.055
    Sted
    Sortland
    Greit - men det er nok nå.

Fiskebollekasting på Aspmyra i kveld ble møtt med pipekonsert fra de resterende 80% av tilskuerne.

NFF har tatt poenget, mobben har fått det som de vil. Nå holder det.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.976
    Nei. VAR protestene handlet om andre ting. Så finnes det noen få i den kategorien også. Må huske at nå har vi fått bort svært så tvilsomme offside avgjørelser og millimeter VAR takket være protester. Begge leire bør ta lærdom og inspirasjon fra tv2 sitt intervju med Patrick Berg etter dagens kamp. En brobygger og kaptein av format.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.976
    Kasting av fiskeboller inn på banen og fortjent voksenkjeft der altså. En liten gruppe trosset resten og fikk høre det av alle leire etterpå.

Men som Patrick Berg også sa etter kampen:

«Jeg har forståelse for at supportene blir frustrerte over den kommunikasjonen som kommer fra forbundet. Den syns jeg er ganske utydelig»

Saken avdekker et ledelses problem i forbundet og når Frode Thomassen bare kjefter og aldri evner det som Patrick elegant sa i intervjuet etter 90 minutters kamp i beina, er han en del av det.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.976
    Eliteserien i dag

Kristiansund - Lillestrøm
    Strømsgodset - Brann
    HamKam - Viking
    Sarpsborg 08 - Sandefjord
    Fredrikstad - KFUM

Rosenborg - Tromsø

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    NFF sa følgende på møte denne uke;

NFF sa rett ut at de ikke nødvendigvis innstiller ihht voteringen i NTF. Det er flere faktorer som spiller inn. Blant annet «internasjonal anseelse».

De sa at NTFs votering skulle tas som et sterkt signal, men at det også hadde betydning om det var et stort eller lite flertall som var for eller imot.

Null tiltro til den «demokratiske» prosessen her.

forøvrig virket gårsdagenes demonstrasjon som lite planlagt og sikkert den eneste sålangt som ikke var ordentlig organisert av noen av suporter grupperingene. Utover denne, så har de fleste VAR demonstrasjoner var nødvendige og riktige.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.976
    Jeg har også null tiltro til den «demokratiske» prosessen her.

Folk flest har fått med seg VAR-kritikken nå, så protester som dette vil nok ha mindre effekt, og trolig skade saken mer enn det gagner.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.977
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    5 poeng skiller de 10 dårligste lagene så langt. Kan bli en spennende bunnstrid utover hausten…..

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn