Norsk høyttalerkabel

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.817
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hele greiene var vell det vi kaller svindel fra begynnelse til slutt.
Med noen klosser som var limt på.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.196
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det jeg vet om disse kablene er at de er dyre å produsere. Sølv på kobber med teflon utenpå leder. ledere er av ulik tykkelse, og det er mye arbeid med å terminere disse. Utover dette får andre avgjøre om de er gode eller ikke. Har eid de selv. Å kalle det svindel er vel kanskje drøyt.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.817
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det jeg vet om disse kablene er at de er dyre å produsere. Sølv på kobber med teflon utenpå leder. ledere er av ulik tykkelse, og det er mye arbeid med å terminere disse. Utover dette får andre avgjøre om de er gode eller ikke. Har eid de selv. Å kalle det svindel er vel kanskje drøyt.
Var det ikke de som ble plukket fra hverandre, med ingenting inne i de boksene.
Mulig det var strømkablene.
Kan hende jeg husker feil, att det var noen andre.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.769
High Fidelity (DK) hadde en drepende artikkel for maaange år siden om en Celius strømkabel med grenuttak (4stk), som skulle inneholde et avansert støyfilter. Den var for øvrig av tre. HF fikk den røntgenfotografert. Innholdet viste seg å være stusslig for å si det mildt. Men prisen var ikke det, opp mot 10k. Og dette er mange år siden.

Den forsvant fort fra markedet.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
66.878
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Uten å ha stor kjennskap til Celius-kabler, kan jeg ikke huske at noen var påmontert "bokser".
Det er mulig du mener Paradox som også var et norsk merke. (?)
Ellers er det MIT som er kjent for dette du nevnte.
vVg0UEQjy6yxL6C0Q7gF_ArCpw_lHM2jt7uYRV4kSdI.jpg

Har ingenting med Celius å gjøre.

(Edit: ser at Haavard var på Paradox mens jeg skrev.)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.196
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
High Fidelity (DK) hadde en drepende artikkel for maaange år siden om en Celius strømkabel med grenuttak (4stk), som skulle inneholde et avansert støyfilter. Den var for øvrig av tre. HF fikk den røntgenfotografert. Innholdet viste seg å være stusslig for å si det mildt. Men prisen var ikke det, opp mot 10k. Og dette er mange år siden.

Den forsvant fort fra markedet.
Sannhet med modifikasjoner. Den ble støpt i et materiale som ikke lot seg gjennomskanne av et røntgenapparat. Forøvrig mener noen at Celisus sine strømfiltre faktisk virket, og tross alt billige i forhold til hva noen tar for filtre idag.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
17.372
Sted
Langesund
Uten å ha stor kjennskap til Celius-kabler, kan jeg ikke huske at noen var påmontert "bokser".
Vis vedlegget 1086495

Noen har lagt igjen visittkortet oppi den kabelboksen

Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.196
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vis vedlegget 1086495

Celius hadde noen trebokser på sine. En form av skjerm

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.831
Sted
VestBredden
Ufint og gå ut med "svindel", når man ikke engang vet om man vet hvilke kabler det er snakk om engang-
Bare for og ha sagt det, jeg aner ikke hva kablene hans består av, men kjenner noe til bakgrunnen hans, ikke minst hva han fått til...

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.856
Sted
Ytterst i havgapet...
Sølv på kobber og teflon isolasjon kan kjøpes i metervis for akseptable priser.... tre på enstrømpe - that's it. Overhodet ikke vanskeligere å lodde enn annen koblingsledning.....

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.196
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Sølv på kobber og teflon isolasjon kan kjøpes i metervis for akseptable priser.... tre på enstrømpe - that's it. Overhodet ikke vanskeligere å lodde enn annen koblingsledning.....
En av kablene er svært tynne, krever forsiktighet og muligens spesialutstyr for å avisolere den. Ja, man får kjøpt teflon isolert kabel billig. Denne kabelen inneholdt 5 ledere mener jeg, tvunnet rundt isolasjon i midten. At Celius brukte wbt plugger gjør den ikke billigere. Jeg har selv jobbet litt med denne kabelen og synes det var et lite helvete. Hvordan den låter får andre si noe om, hadde alt fra signal høyttaler og strømkabler

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Antall liker
167
Sted
Sogn & Fjordane
Sannhet med modifikasjoner. Den ble støpt i et materiale som ikke lot seg gjennomskanne av et røntgenapparat. Forøvrig mener noen at Celisus sine strømfiltre faktisk virket, og tross alt billige i forhold til hva noen tar for filtre idag.
Prøvde selv Celius strømfilter , men fikk beskjed om det måtte stå på i 2 dg før effekt inntraff.....jaja.... Måten Celius fremstod på med sine ideer/produkter opplevde ivertfall jeg som lite seriøst.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.856
Sted
Ytterst i havgapet...
PTFE isolasjon er no dritt å avisolere uten riktig verktøy.... med riktig verktøy er det like enkelt som annen ledning.. Har brukt noen km av slikt ( 26-16 AWG) til div kabelharness....

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.817
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tok muligens feil ja. Men att det er mye svindel i kabelverden er vell ikke noe mann kan stikke under en stol.
Hva i svarte skulle de lage som ikke strålene går igjenom?
Bare der lugger det jo litt, for å si det mildt, hvis dette var tilfelle.
Bly, muligens?

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.840
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Synes enkelte her skal ta seg en god pust i bakken og være VELDIG sikker, før man beskylder en (for øvrig svært hyggelig og skvær) mann for å være svindler!
Raymond Celius brukte, som så mange andre produsenter, en god mix av rent sølv, teflon strømper (som krevde en god del jobb å tre utenpå tynt sølv), kondensatorer (i noen produkter) og en haug med epoxy/ferritpulver i skjønn forening.
Kablene var ganske OK, filtrene likedan.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.013
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg prøvde Oblivion signalkabler en gang. Ja, det ble polemikk av det:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.856
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå er kablers egenskaper forklart opp vegg og ned stolpe og laangt forbi det kjedsommelige... Hva som er svindel og ikke får andre bestemme for seg sjøl... likeså om man vil tro på påstander om fysiske egenskaper som er ikke eksisterende, - alt. tro på forklaringer som hører hjemmme langt opp høyfrekvens og som ikke har noen relevans innen audio frekvensområde.... Hver sine lyster...

• Liker
Reaksjoner: oen

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.849
Sted
Holmestrand
En av kablene er svært tynne, krever forsiktighet og muligens spesialutstyr for å avisolere den. Ja, man får kjøpt teflon isolert kabel billig. Denne kabelen inneholdt 5 ledere mener jeg, tvunnet rundt isolasjon i midten. At Celius brukte wbt plugger gjør den ikke billigere. Jeg har selv jobbet litt med denne kabelen og synes det var et lite helvete. Hvordan den låter får andre si noe om, hadde alt fra signal høyttaler og strømkabler
Jeg har jobbet med utstyr med både svært lave signaler og høye frekvenser.
Alle kabler var spesiallaget i små serier med kostbare kontakter og ledningsmatriell i proffkvalitet.
Like vel kostet de ikke mer enn maks 2000kr.

Det er nemlig ikke nødvendig å gjenoppfinne elektrisitetslære for å lage ei ledning.
I hvert fall ikke for audio.
Alt har vært gjort før.
:)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.196
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Prøvde selv Celius strømfilter , men fikk beskjed om det måtte stå på i 2 dg før effekt inntraff.....jaja.... Måten Celius fremstod på med sine ideer/produkter opplevde ivertfall jeg som lite seriøst.
Kan godt være det. Prøvde aldri strømfilteret. Kablene gjorde lite feil. Tror nok Celius var like seriøs/useriøs som visse andre. 😊

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.196
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har jobbet med utstyr med både svært lave signaler og høye frekvenser.
Alle kabler var spesiallaget i små serier med kostbare kontakter og ledningsmatriell i proffkvalitet.
Like vel kostet de ikke mer enn maks 2000kr.

Det er nemlig ikke nødvendig å gjenoppfinne elektrisitetslære for å lage ei ledning.
I hvert fall ikke for audio.
Alt har vært gjort før.
:)
Legger du på litt avanse/inntekt til selger også ☺ Enig med deg, må ikke koste skjorta

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.196
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg prøvde Oblivion signalkabler en gang. Ja, det ble polemikk av det:
Leste litt av tråden, humret av meg selv og visse andre. Men jeg testet kablene Ungarn. Ikke vet jeg, men jeg mener jeg hørte forskjell etter som vi tilføyde flere og flere kabler i anlegget 😊 Gjorde samme test hjemme og kunne ikke høre det samme

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
540
Torget vurderinger
1
teflon strømper (som krevde en god del jobb å tre utenpå tynt sølv)
Hva mener du med "krevde en god del jobb"? Enten passer strømpene til kabelen eller så gjør dem ikke det, eller har jeg misforstått? Er det en spesiell tidskrevende teknikk som krever "en god del jobb" og må manuelt utføres av delikate fingre, som på magisk klarer å tvinge metervis av skjør sølvplettert kabel gjennom en teflonstrømpe som egentlig er for tynn? Eller er det grunn til å tro at denne kabelen kommer ferdig "krympa" fra f.eks en "industriell" kabelprodusent? Eksempelvis fra Kina?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.196
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Å legge teflon utenpå kabel er litt tidkrevende sies det. Den ene kabelen er 0.2mm tykk til info. Noe dritt å avisolere. Men har man utstyr, så går det vel greit

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.840
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Hva mener du med "krevde en god del jobb"? Enten passer strømpene til kabelen eller så gjør dem ikke det, eller har jeg misforstått? Er det en spesiell tidskrevende teknikk som krever "en god del jobb" og må manuelt utføres av delikate fingre, som på magisk klarer å tvinge metervis av skjør sølvplettert kabel gjennom en teflonstrømpe som egentlig er for tynn? Eller er det grunn til å tro at denne kabelen kommer ferdig "krympa" fra f.eks en "industriell" kabelprodusent? Eksempelvis fra Kina?
Satt sammen med han en gang da han tredde fin og veeeeldig myk sølvtråd i trange teflonstrømper. Husker ikke hvilken kabel det var, men kan ha vært da jeg byttet internkabling i en CD spiller som Celius også blodtrimmet (en Audio Aero som spilte like flott som den så ut).

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.840
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Burde jeg gidde å irritere meg over den innebygde bedreviten og nedlatenheten som ligger både på og mellom linjene til kabelskeptikerne overfor de som faktisk hører og bryr seg om forskjellene, som vanlig? Nope.
Klarer jeg å la være? Hell nope :rolleyes:
De som trenger noe annet enn hjemmelaget som er lang nok (tydeligvis en tidløs moromhet) er selvsagt helt på jordet, uansett hvor mange oppsett, kabler og omstendigheter man har sammenlignet. Alle kabelprodusenter (ikke proffmarked) er svindlere, og vi som til og med har fått lønn for å teste før eller nå er naturligvis både døve og korrupte :p
Hopper av kabeltråden igjen jeg tror jeg - ville vel egentlig bare mane til litt omhu med beskyldningene før man har fakta på bordet og i det minste husker riktig produsent…

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.196
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Så så @vim, det er vel ikke sagt så mye om lyden her ☺ Er veldig enig med deg om å mane til forsiktighet om hva man skriver.

Topp Bunn