Norsk RØR forening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    Hsobstad!

    Ryktet vil ha det til at det kom en stor trekasse fra Italia inn døren din i går. Den samme kilden hevder at det er et smykke av en pre med like mange rør som i en våt drøm. Deler du noen bilder med oss andre i foreningen?

    mvh Elektron

    Elektron!
    Kan ikke helt se at dette har offentlighetens interesse ettersom alle avgifter er betalt.

    Men jeg skal selvfølgelig ikke være vanskelig...
     

    Vedlegg

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Huff, jeg er bitt av rørbasillen jeg også, så da hører jeg vel til her;D
    Det begynte med Opera Consonance SACD 2.0 med et såkalt Sovtek superrør inni,
    men så kom det en liten kineser...

    Mens alle andre kjøper Music Angel for tiden, kjøpte jeg ved et uhell Relyon el 34 (integrert/effekt)(2500,- fortollet og tilsendt), den må vel sies å være totalt uoppdaget, i alle fall finner jeg ingen omtaler av den - annet enn i ebay annonsen.
    Egentlig en tøff sak å se på, men ikke spesielt gode komponenter under lokket, ifølge de som har greie på det.
    Byttet et par av de fire minste rørene som fulgte med (12AX7) til Mullard. O hoi, da var det gjort! Svært lydbilde, skikkelig trøkk, hadde aldri trodd dette, bare å nyte. Neste steg er å bytte de to andre minste rørene (12AU7) - bare jeg blir enig med meg selv hva slags merke (RCA, Siemens?)

    Ole G :D
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei Ole

    Klarer du et par telefunken er det duket for store opplevelser.

    Mvh Elektron
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Hei

    Takker for anbefaling, skal nok klare det!
    Det kan jo bli spennende å prøve ut litt forskjellig over tid, det kan virke som om rørene har svært mye å si for lyden. Ellers ser jeg at Telefunken regnes blant de bedre.

    Ole G. :)
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Forresten, vet noen her inne om det finns kyndige personer ikke alt for langt fra Larvik som kan ta en jobb med å "bytte innmat" i en liten rørforsterker - i alle fall bytte ut de billigste komponentene til mer audiofile sådanne?

    Ole G :)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    olisn skrev:
    Forresten, vet noen her inne om det finns kyndige personer ikke alt for langt fra Larvik som kan ta en jobb med å "bytte innmat" i en liten rørforsterker - i alle fall bytte ut de billigste komponentene til mer audiofile sådanne?
    Om jeg ikke kan min geografi veldig dårlig så er vel ikke Motron så sinnsykt langt unna? En liten kjøretur kanskje? :)
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Neida, du har geografien inne, Vestfossen er ikke mer enn en times tid herfra. Var ikke sikker på om Kvanlid tar slike jobber. Om han gjør det, så er det flott. Takker.

    Ole G :)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    olisn skrev:
    Neida, du har geografien inne, Vestfossen er ikke mer enn en times tid herfra. Var ikke sikker på om Kvanlid tar slike jobber. Om han gjør det, så er det flott. Takker.
    JEg vet ike jeg altså, men mener å ha hørt noe slikt. :)
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Veldig god blir bedre!



    Thumper skrev:
    Da kommer en liten fortsettelse til...



    Almarro A318B

    Når jeg koblet opp denne fikk jeg en liten aha opplevelse... Den spilte musikk på den måten jeg liker! Et solid bassfundament! Tørr og detaljert bass, og dyp! Vokalen kommer godt frem i lydbildet og, spesielt på live innspillinger, får de en flott tilstedeværelse. Forsterkeren har nok en klar "rørlyd"! Den har en litt mørk klang, men det mangler ikke noe i diskanten! Den er luftig og presis, og bare er der! Uten å stikke seg frem, eller runde av noe! Mellomtonen var flott! Eller magisk som man gjerne sier om rørforsterkere...
    Jeg var nok en plage for omgivelsene mens jeg brukte denne... For jeg spilte HØYT! Det ble aldri hardt, skarpt eller plagsomt. Bare høyt... Hørte ikke telefonen, ringeklokker eller unga ;D
    Trodde aldri at 2x18W skulle/kunne lage så mye lyd... og bra lyd! Og dette er den første forsterkeren som har fått meg til å høre gjennom en hel cd med klassisk musikk :eek:
    Da har jeg fått litt mere tid med denne Almarro forsterkeren :)
    Jeg har i det siste drevet og byttet litt rør, og den responderer bra på dette.
    Det første jeg gjorde var å bytte 6SN7 røret... ut med det orginale russiske, og inn med RCA 6SN7GTB... Oi! Der skjedde det noe gitt... generelt ble det strammere og klarere lyd. Bedre bass og bedre diskant. Samt at mellomtonen fikk et bra løft!
    Så var det tur for å bytte 6SL7 røret.. ut med det russiske og inn med CEi6SL7. Igjen en klar forbedring! Mere definisjon i hele spekteret, og lydbildet vokste.

    Fortsettelse følger...
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    2
    Thumper skrev:
    Veldig god blir bedre!



    Thumper skrev:
    Da kommer en liten fortsettelse til...



    Almarro A318B

    Når jeg koblet opp denne fikk jeg en liten aha opplevelse... Den spilte musikk på den måten jeg liker! Et solid bassfundament! Tørr og detaljert bass, og dyp! Vokalen kommer godt frem i lydbildet og, spesielt på live innspillinger, får de en flott tilstedeværelse. Forsterkeren har nok en klar "rørlyd"! Den har en litt mørk klang, men det mangler ikke noe i diskanten! Den er luftig og presis, og bare er der! Uten å stikke seg frem, eller runde av noe! Mellomtonen var flott! Eller magisk som man gjerne sier om rørforsterkere...
    Jeg var nok en plage for omgivelsene mens jeg brukte denne... For jeg spilte HØYT! Det ble aldri hardt, skarpt eller plagsomt. Bare høyt... Hørte ikke telefonen, ringeklokker eller unga ;D
    Trodde aldri at 2x18W skulle/kunne lage så mye lyd... og bra lyd! Og dette er den første forsterkeren som har fått meg til å høre gjennom en hel cd med klassisk musikk :eek:
    Da har jeg fått litt mere tid med denne Almarro forsterkeren :)
    Jeg har i det siste drevet og byttet litt rør, og den responderer bra på dette.
    Det første jeg gjorde var å bytte 6SN7 røret... ut med det orginale russiske, og inn med RCA 6SN7GTB... Oi! Der skjedde det noe gitt... generelt ble det strammere og klarere lyd. Bedre bass og bedre diskant. Samt at mellomtonen fikk et bra løft!
    Så var det tur for å bytte 6SL7 røret.. ut med det russiske og inn med CEi6SL7. Igjen en klar forbedring! Mere definisjon i hele spekteret, og lydbildet vokste.

    Fortsettelse følger...
    Artig,hvor handlet du disse og tør jeg spørre pris? Hvilke rør er det i utgangen? Bruker disse rørtypene i mine ASL Monsoon-blokker sammen med KT88. Har nemlig rørskifte på gang og vil gjerne vite mest mulig på forhånd,ser disse RCA 6sn7 fra 50åra anbefales over alt og JJ KT88. Har lagt ut egen tråd ang dette her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21620.msg411735.html#msg411735 Forøvrig er det bare sende pm hvis noen har noe liggende ;)
    Mvh Filip
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Thumper:
    Morro,følger med "testinga" di med argus øyne :)

    F:E:
    Finns endel bra 6SN7 der ute.
    Bruker sjøl Mullard ECC33 i ampen her.
    Prøvd med EH 6SN7/RCA 6SN7/EH 6SN7 Gold Pin og ett par andre.
    De som fungerer best hos meg/i mine ører er uten tvil ECC33.
    RCA på en god andre plass.
    Sylvania JAN 6SN7 er vel kanskje også rør som kan passe greit.
    ECC33 er ett rør rør,dvs feit,varmt og passer meg og min smak mitt i... ::) :D

    Nå er det vel ingen regel som sier at for eks RCA eller Mullard "er best" i alle amper.
    Blir litt feil og prøv.

    /jan
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Thumper:
    Morro,følger med "testinga" di med argus øyne :)

    F:E:
    Finns endel bra 6SN7 der ute.
    Bruker sjøl Mullard ECC33 i ampen her.
    Prøvd med EH 6SN7/RCA 6SN7/EH 6SN7 Gold Pin og ett par andre.
    De som fungerer best hos meg/i mine ører er uten tvil ECC33.
    RCA på en god andre plass.
    Sylvania JAN 6SN7 er vel kanskje også rør som kan passe greit.
    ECC33 er ett rør rør,dvs feit,varmt og passer meg og min smak mitt i... ::) :D

    Nå er det vel ingen regel som sier at for eks RCA eller Mullard "er best" i alle amper.
    Blir litt feil og prøv.

    /jan
    Takk for kjapt svar,da har vi lik smak ;D Pilsern sendte disse linkene til min tråd i går,meget lærerikt http://www.audiotubes.com/6sn7.htm http://www.audiotubes.com/6sl7.htm
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Prøv å søk på "best sounding 6SN7" i google ;)
    Flotte blokker foresten,kjøpt hos Audioart ?

    /jan
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    JanR skrev:
    Prøv å søk på "best sounding 6SN7" i google ;)
    Flotte blokker foresten,kjøpt hos Audioart ?

    /jan
    Best av alt er muligens Osram/Marconi B65 (6SN7 equal) fra 50-tallet. Har aluminium-base. Disse er veldig dyre.

    Mvh
    Helge
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Prøv å søk på "best sounding 6SN7" i google ;)
    Flotte blokker foresten,kjøpt hos Audioart ?

    /jan
    Det er jeg litt usikker på,er andre eier,forrige kar fikk dem modda med bedre kondesatorer + div og skifta også smårørene,står Sylvania 6sl7 og RCA 6sn7(har forstått at disse ikkje er de beste fra 50åra men 70åra). Men spille musikk kan de ;D ;D Har gitt meg mange timer med kos ;D Så fikk jeg dem for 15k,så ja jeg er fornøyd kan du si..skal prøve google senere,er på tur å kjøpe vin og diverse i Sverige
    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Prøv å søk på "best sounding 6SN7" i google ;)
    Flotte blokker foresten,kjøpt hos Audioart ?

    /jan
    Ja nå har jeg googlet både 6sl7 og 6sn7,gjennstår bare KT88....bra tips,va mye snadder og mye å lære..
     

    Mangeballer

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2006
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
    Melder meg inn i denne klubb jeg ja.
    Har nå en Jasmine Hodetelefon forsterker+en Music Angel EL 34+Vincent sa-31 rørforforsterker+hybrid Effektforsterker fra Vincent.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Thumper skrev:
    Veldig god blir bedre!




    Da har jeg fått litt mere tid med denne Almarro forsterkeren :)
    Jeg har i det siste drevet og byttet litt rør, og den responderer bra på dette.
    Det første jeg gjorde var å bytte 6SN7 røret... ut med det orginale russiske, og inn med RCA 6SN7GTB... Oi! Der skjedde det noe gitt... generelt ble det strammere og klarere lyd. Bedre bass og bedre diskant. Samt at mellomtonen fikk et bra løft!
    Så var det tur for å bytte 6SL7 røret.. ut med det russiske og inn med CEi6SL7. Igjen en klar forbedring! Mere definisjon i hele spekteret, og lydbildet vokste.

    Fortsettelse følger...
    En liten fortsettelse :)

    Jeg fant ut at jeg nok ikke kunne slå meg til ro med dette, nå som jeg hadde funnet ut hvor godt Almarro reagerte på rør bytter.
    Så da var jeg i gang igjen... Ut med CEi og inn med Sylvania 6SL7GT. Og da ble det noe helt annet... Det lød kaldt og hardt :eek: Det var vel det siste jeg hadde ventet meg. Lyd bildet var stort og godt definert, musikerene stod klart adskilt, men det var en hard lydsignatur her... Misfornøyd :( :( Men jeg lot det stå i litt for å se om det kanskje gikk seg til litt.. Men nei! Det gjorde det ikke...Kald, hard lyd er ikke det jeg vil ha! Så da måtte jakten fortsette!

    Forts.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Thumper skrev:
    Jeg fant ut at jeg nok ikke kunne slå meg til ro med dette, nå som jeg hadde funnet ut hvor godt Almarro reagerte på rør bytter.
    Så da var jeg i gang igjen... Ut med CEi og inn med Sylvania 6SL7GT. Og da ble det noe helt annet... Det lød kaldt og hardt :eek: Det var vel det siste jeg hadde ventet meg. Lyd bildet var stort og godt definert, musikerene stod klart adskilt, men det var en hard lydsignatur her... Misfornøyd :( :( Men jeg lot det stå i litt for å se om det kanskje gikk seg til litt.. Men nei! Det gjorde det ikke...Kald, hard lyd er ikke det jeg vil ha! Så da måtte jakten fortsette!

    Forts.
    Føler at Sylvania kan være sånn her også.Spesielt når jeg hadde AN M2 her.
    Iofs i AN Dac også.
    Mulig Sylvania og Klipsch Heritage ikke er helt på bølgelengde ? ;)

    ps: gleder meg til forts....

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Thumper skrev:
    Jeg fant ut at jeg nok ikke kunne slå meg til ro med dette, nå som jeg hadde funnet ut hvor godt Almarro reagerte på rør bytter.
    Så da var jeg i gang igjen... Ut med CEi og inn med Sylvania 6SL7GT. Og da ble det noe helt annet... Det lød kaldt og hardt :eek: Det var vel det siste jeg hadde ventet meg. Lyd bildet var stort og godt definert, musikerene stod klart adskilt, men det var en hard lydsignatur her... Misfornøyd :( :( Men jeg lot det stå i litt for å se om det kanskje gikk seg til litt.. Men nei! Det gjorde det ikke...Kald, hard lyd er ikke det jeg vil ha! Så da måtte jakten fortsette!

    Forts.
    Føler at Sylvania kan være sånn her også.Spesielt når jeg hadde AN M2 her.
    Iofs i AN Dac også.
    Mulig Sylvania og Klipsch Heritage ikke er helt på bølgelengde ? ;)

    ps: gleder meg til forts....

    /jan
    Og når M2 kom hit spiller den veldig bra med Sylvania. 6SN7WBGT riktignok. Syns ikke det er kald og hard lyd med det røret.
    Men det som er enda bedre er Raytheon VT-231.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    2
    Hæ,ja der utgikk Sylvania for meg,har det som inngangsrør per dags dato(aner ikke årgang) Blir ikke å handle dette hvis æ risikere hard lyd,det e æ allergisk mot :-\ Da blir det vel RCA over hele fjøla med smårør ;D ;D
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Oh store rørehuer. Hvilket rør spiller stram bass og varm topp? ECC81
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    F.E. skrev:
    Hæ,ja der utgikk Sylvania for meg,har det som inngangsrør per dags dato(aner ikke årgang) Blir ikke å handle dette hvis æ risikere hard lyd,det e æ allergisk mot :-\ Da blir det vel RCA over hele fjøla med smårør ;D ;D
    Er ikke dermed sikkert at det blir hardt hos deg, bør prøves. ;)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    2
    Continuo skrev:
    F.E. skrev:
    Hæ,ja der utgikk Sylvania for meg,har det som inngangsrør per dags dato(aner ikke årgang) Blir ikke å handle dette hvis æ risikere hard lyd,det e æ allergisk mot :-\ Da blir det vel RCA over hele fjøla med smårør ;D ;D
    Er ikke dermed sikkert at det blir hardt hos deg, bør prøves. ;)
    Nei,du har jo rett i det,har jo det per dags dato,spiller jo meget bra med Sylvania 6Sl7WGT,RCA 6SN7 og Valve Art KT88,har ikkje hard lyd nu,bare oppløst og med stor autoritet ;D Så det va vel bare en allergireaksjon..hehe
    mvh Filip
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    F.E. skrev:
    Continuo skrev:
    F.E. skrev:
    Hæ,ja der utgikk Sylvania for meg,har det som inngangsrør per dags dato(aner ikke årgang) Blir ikke å handle dette hvis æ risikere hard lyd,det e æ allergisk mot :-\ Da blir det vel RCA over hele fjøla med smårør ;D ;D
    Er ikke dermed sikkert at det blir hardt hos deg, bør prøves. ;)
    Nei,du har jo rett i det,har jo det per dags dato,spiller jo meget bra med Sylvania 6Sl7WGT,RCA 6SN7 og Valve Art KT88,har ikkje hard lyd nu,bare oppløst og med stor autoritet ;D Så det va vel bare en allergireaksjon..hehe
    mvh Filip
    Sylvania 6SL7WGT er det en annen lyd i enn 6SL7GT... Jeg skal "avgi" en liten rapport om min erfaring med det i et senere innlegg... Akkurat nå sitter jeg og tester et annet rør, National Union 6SL7... Men jeg er utro i kveld, så jeg får vente litt med å bestemme meg for hvordan jeg liker det røret...

    Dvs. utro mot Klipsch Cornwall III :eek:
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    2
    Thumper skrev:
    F.E. skrev:
    Continuo skrev:
    F.E. skrev:
    Hæ,ja der utgikk Sylvania for meg,har det som inngangsrør per dags dato(aner ikke årgang) Blir ikke å handle dette hvis æ risikere hard lyd,det e æ allergisk mot :-\ Da blir det vel RCA over hele fjøla med smårør ;D ;D
    Er ikke dermed sikkert at det blir hardt hos deg, bør prøves. ;)
    Nei,du har jo rett i det,har jo det per dags dato,spiller jo meget bra med Sylvania 6Sl7WGT,RCA 6SN7 og Valve Art KT88,har ikkje hard lyd nu,bare oppløst og med stor autoritet ;D Så det va vel bare en allergireaksjon..hehe
    mvh Filip
    Sylvania 6SL7WGT er det en annen lyd i enn 6SL7GT... Jeg skal "avgi" en liten rapport om min erfaring med det i et senere innlegg... Akkurat nå sitter jeg og tester et annet rør, National Union 6SL7... Men jeg er utro i kveld, så jeg får vente litt med å bestemme meg for hvordan jeg liker det røret...

    Dvs. utro mot Klipsch Cornwall III :eek:
    Ok,spennende,vil ha rapport om forskjeller på 6SL7GT og 6SL7WGT ;)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.492
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    Oh store rørehuer. Hvilket rør spiller stram bass og varm topp? ECC81
    Finnes ingen sikre svar her, kun generaliseringer.
    RCA, Telefunken, Siemens, RFT, produserer alle stram bass i min CD-spiller. Om toppen er varm vet jeg ikke, men den er ihvertfall ikke ubehagelig i mine ører med noen av disse rørene, i mitt oppsett. Favoritter er de tre førstnevnte.
    GE 5star har en feitere bass og feitere klang, mens JAN Phillips oppleves som litt klinisk/kald.
    Erfaringer fra mitt oppsett med Lector CDP7 som bruker ECC81.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    kjoenik skrev:
    Vermin skrev:
    Oh store rørehuer. Hvilket rør spiller stram bass og varm topp? ECC81
    Finnes ingen sikre svar her, kun generaliseringer.
    RCA, Telefunken, Siemens, RFT, produserer alle stram bass i min CD-spiller. Om toppen er varm vet jeg ikke, men den er ihvertfall ikke ubehagelig i mine ører med noen av disse rørene, i mitt oppsett. Favoritter er de tre førstnevnte.
    GE 5star har en feitere bass og feitere klang, mens JAN Phillips oppleves som litt klinisk/kald.
    Erfaringer fra mitt oppsett med Lector CDP7 som bruker ECC81.
    Takk for svar Kjoenik :)

    Jeg har prøvd alle overnevnte som ECC82 i ett par ulike årsmodeller og favoritten har vært RFT. De andre er en smule lysere. Mullard har beste toppen men bassen flyter lettere ut på litt høyere volum, finnes det RFT bass og Mullard topp i ett og samme rør? :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Thumper skrev:
    Men jeg er utro i kveld, så jeg får vente litt med å bestemme meg for hvordan jeg liker det røret...

    Dvs. utro mot Klipsch Cornwall III :eek:
    WTF ??
    Nå har du bare å komme med en forklaring her 8) ;D

    /jan
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.492
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    ...finnes det RFT bass og Mullard topp i ett og samme rør? :)
    Hvis du finner et slikt rør håper jeg du deler det med oss andre... ;)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Vermin skrev:
    ...finnes det RFT bass og Mullard topp i ett og samme rør? :)
    Hvis du finner et slikt rør håper jeg du deler det med oss andre... ;)
    Prøvd Valvo eller Telefunken E80CC? Dette røret er i samme familie og kan som regel brukes i samme sted, noe jeg har gjort, men sjekk først da jeg ikke kan svare spesifikt for alle typer utstyr.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    JanR skrev:
    Thumper skrev:
    Men jeg er utro i kveld, så jeg får vente litt med å bestemme meg for hvordan jeg liker det røret...

    Dvs. utro mot Klipsch Cornwall III :eek:
    WTF ??
    Nå har du bare å komme med en forklaring her 8) ;D

    /jan
    Hvordan forklare utroskap??? Er ikke lett det ;)
    Men jeg kan jo prøve...
    Da jeg straks skal flytte, så får jeg flere rom. Da trenger jeg(har jeg lyst på) flere anlegg. Jeg har jo et par rør forsterkere nå, og har ikke tenkt å gi meg med dette..., så da tenkte jeg at jeg ville ha noen ht som er "rørvenlige".
    Så i påsken har det vært WLM Diva som har fått stå i stuen og spille! WLM anbefaler spesielt å bruke Almarro på disse, og jeg skjønner forsåvidt det. De spiller ganske så magisk sammen.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    F.E. skrev:
    Ok,spennende,vil ha rapport om forskjeller på 6SL7GT og 6SL7WGT ;)
    Det tok litt tid dette her...
    Men i alle fall, her er min erfaring med Sylvania 6SL7GT og 6SL7WGT...
    GT: detaljert og mye energi i toppen, litt kald mellomtone og en stram, men ikke så dyp bass...
    WGT: Detaljert luftig topp, varm klar mellomtone og en stram dyp bass!
    Dette resultatet får jeg uansett om jeg bruker WLM Diva eller Klipsch Cornwall III ht! Og testene er kjørt uten bruk av sub, da denne er aktiv og jeg henter signalet direkte fra EC'n...

    Har også tatt meg tid til å lytte litt mer på National Union røret...
    Et skikkelig rødvin og peiskos rør! Dvs en varm litt romantisk lyd! Bra bass, dyp og definert/tørr, en deilig mellomtone, og en litt snill diskant, luftig og fin, men litt "avrundet" sammenlignet med Sylvania-WGT
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har erfaringer med Bendix Red Bank?

    Har kjøpt et par 6080-rør som jeg venter på. Men spørsmålet er mer av generell karakter ved denne produsenten.


    Mvh
    Helge
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Hva er kravene for å bli medlem her?
    Det sitter 5-6 rør i bilen min, en 1960 Cadillac.
    Ble litt overrasket over det egentlig. Dette skulle jo liksom være USA's svar på Rolls Royce.
    Var det ikke sånn rundt juletider i 1947 de fant opp transistorene da?
    Trodde Cadillac fulgte med på utviklingen jeg, men, men..........

    Eller var det feil å si det kanskje? ;D

    Fra spøk til Valborg, dere som har peil på rør. Er det mulig å skaffe til nevnte bil også tror dere?
    Noen tips om hvor?
    Det er ikke bare i radioen det sitter rør, så det blir kanskje noe off-topic?
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    norcad skrev:
    Hva er kravene for å bli medlem her?
    Det sitter 5-6 rør i bilen min, en 1960 Cadillac.
    Ble litt overrasket over det egentlig. Dette skulle jo liksom være USA's svar på Rolls Royce.
    Var det ikke sånn rundt juletider i 1947 de fant opp transistorene da?
    Trodde Cadillac fulgte med på utviklingen jeg, men, men..........

    Eller var det feil å si det kanskje? ;D

    Fra spøk til Valborg, dere som har peil på rør. Er det mulig å skaffe til nevnte bil også tror dere?
    Noen tips om hvor?
    Det er ikke bare i radioen det sitter rør, så det blir kanskje noe off-topic?
    Hei
    Les av betegnelsen på det røret du er ute etter og søk etter denne på www.ebay.co.uk
    Der finnes de underligste rør ;)

    Mvh
    Helge
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    2
    Thumper skrev:
    F.E. skrev:
    Ok,spennende,vil ha rapport om forskjeller på 6SL7GT og 6SL7WGT ;)
    Det tok litt tid dette her...
    Men i alle fall, her er min erfaring med Sylvania 6SL7GT og 6SL7WGT...
    GT: detaljert og mye energi i toppen, litt kald mellomtone og en stram, men ikke så dyp bass...
    WGT: Detaljert luftig topp, varm klar mellomtone og en stram dyp bass!
    Dette resultatet får jeg uansett om jeg bruker WLM Diva eller Klipsch Cornwall III ht! Og testene er kjørt uten bruk av sub, da denne er aktiv og jeg henter signalet direkte fra EC'n...

    Har også tatt meg tid til å lytte litt mer på National Union røret...
    Et skikkelig rødvin og peiskos rør! Dvs en varm litt romantisk lyd! Bra bass, dyp og definert/tørr, en deilig mellomtone, og en litt snill diskant, luftig og fin, men litt "avrundet" sammenlignet med Sylvania-WGT
    Hei igjen,utrolig for en forskjell det kan være,skaffet meg noen CEi6SL7 fra en her i nærheten,det ble nedtur i forhold til Sylvania 6SL7WGT som æ har,lydbildet krympa og lyden ble hardere,alikevel låt det lavere(i volum) med CEi6SL7 :eek: Rart,skulle tro hardere lyd låt høyere for øra.Uannsett,de Sylvania-røra er tydeligvis ikkje å kimse av,derfor har æ skaffa ubrukte slike av en kompis av deg + noen PhilipsECG 6SL7WGT(NOEN MED ERFARINGER HER?),blir spennende å teste...kommer tilbake med inntrykk...
    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    2
    Etter grundig testing står Sylvania 6SL7WGT igjen som vinner,alt er liksom rett med dette røret :eek: Phillips ECG 6SL7WGT er faktisk også meget bra,forskjellen går mest i klangbalanse,disse er noe lysere med endel slankere bass og mellomtone men her fins heller ikke snev av lyttetretthet som CEi-røra hadde,disse hadde også et mye mindre lydbilde,krympa i alle retninger,nei æsj,de var NO GOOD. Sett bort ifra klang hadde Sylvania bedre dybde og plassering+ noe mer luft men forskjellene var ikke voldsomme fra Phillips,men det var det fra CEi. Phillips kan fint brukes hvis man plages med for fet lyd,greit å ha i bakhanda hvis æ skulle få en vel varmtlydene preamp f.eks...Nå ser det ut for at veien går videre mot 50talls RCA 6SN7GTB og EH KT88 fra UpgradeAudio,snakka med dem på torsdag,hyggelige priser og hyggelig fyr æ snakka med,han va skikkelig entusiast :) Kom med bra råd ang klangmessige egenskaper i forskjellige rør etter æ fortalte om mitt oppsett og hvilken klangfilosofi æ har.Fikk han til å sende mail med bilde av RCAene,dette var dessverre for stort å få inn her,så æ får forklare; sort base i mulig høyde 15-18mm,sølv skrift på basen med RCA og RADIOTRON-merke,klart relativt lavt glass og ingen "chrometop". Er dette #Blackplates" ?
    mvh Filip
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn