Norsk Statsborgerbok I-V

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.085
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Gjennomfører man elektroniske valg vil årsaken til at man har frie valg med stemmeseddel bli glemt.
Det tror jeg at man et stykke på vei har glemt allerede. Da jeg avga forhåndsstemme i fjor og skulle til å putte konvolutten med stemmeseddelen min i oppi urnen, ble jeg stanset av en funksjonær som tok konvolutten og valgkortet mitt og la dem sammen i en ny konvolutt som hun så stappet i urnen. Jeg spurte forbløffet om vi ikke hadde hemmelige valg her i landet lenger og fikk som svar at "joda, men det er så praktisk på denne måten". Helt utrolig. Hadde det ikke vært for at jeg var for sent ute til en avtale og at det var milelang kø bak meg, skulle jeg laget et skikkelig rabalder.

V

vredensgnag

Gjest
Venstre oppnådde grunnlovsflertall for allmenn stemmerett for menn i 1898.
Da stod voksne menn rundt omkring i landet og gråt av glede, fordi de endelig følte seg egne og ikke livegne. I tiden etter 1814 hadda andelen stemmeberettigede i Norge faktisk gått ned, fordi antallet husmenn og eiendomsløse vokste sterkt i perioden. Det skulle ta enda noen år etter 1898 før kvinner fikk stemmerett, og det skjedde mye rart i valglokalene i noen tiår.

I dag har vi glemt hvilken kamp dette var, og vi tar stemmeretten og deltakelsen i demokratiet som selvfølgeligheter.

I 1814 kunne ca. 40% av menn over 25 stemme i stortingsvalg, det kan virke som et høyt tall. Men i forhold til alle innbyggere var det lavt, og det skulle altså bli verre. I perioden 1860-1870 var det 7,5% av den voksne befolkningen som hadde stemmerett. Det passet makthaverne ypperlig, man hadde fulgt med på revolusjonene ute i Europa og ville ikke ha slikt hit.

Du savner det ikke før du har mistet det, og må ta opp kampen en gang til.

N

nb

Gjest
En studiekompis av meg hadde sveitsisk kjæreste, han var på besøk hos hennes stokk konservative far i Svetis, gamlefar skjønte ikke alt dette maset som hadde vært om at kvinner skulle få stemmerett (noe de først fikk i 1971 i Sveits). Det var ikke det at han var motstander av at kvinner skulle få stemme, han skjønte bare ikke vitsen med det, de ville uansett bare stemme det samme som mannen sin, og således ville det ikke ha noen praktisk betydning.

V

vredensgnag

Gjest
Herlige Sveits. Om dette var den Sveitsiske Statsborgerboken ville det vært en egen bok for renhold av hjemmet. Når du selger eiendom der kommer det en statsautorisert inspektør som inspiserer eiendommen før overdragelsen. Om du ikke er advart på forhånd, eller har leid et profesjonelt firma, kan du regne med flere besøk. De forlanger at tom sisternene på toalettene skal være fullstendig rengjorte, og alle gulvsprekker skal være børstet så rene at en q-tip forblir hvit om den strykes gjennom sprekken i hele dens lengde.

Det kaller jeg gulvvask.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.074
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
Herlige Sveits. Om dette var den Sveitsiske Statsborgerboken ville det vært en egen bok for renhold av hjemmet. Når du selger eiendom der kommer det en statsautorisert inspektør som inspiserer eiendommen før overdragelsen. Om du ikke er advart på forhånd, eller har leid et profesjonelt firma, kan du regne med flere besøk. De forlanger at tom sisternene på toalettene skal være fullstendig rengjorte, og alle gulvsprekker skal være børstet så rene at en q-tip forblir hvit om den strykes gjennom sprekken i hele dens lengde.

Det kaller jeg gulvvask.
Å jeg som trodde at kona var Brummundøl, og så viser det seg at hun egentlig er Sveitsisk !??! ;D

Topp Bunn