Honkey-Chateau skrev:
Jan-Helge skrev:
BT skrev:
i følge Tor Erling Staff er seksuelle overgrep mot barn omtrendt like alvorlig som en lusing, så sånn sett er straffeutmålingen relativt streng...
Nå har jeg lest om Staff og hans "positive" (merk. gåseøynene) opplevelser som ung, han ble jo selv utsatt for at en voksen utnyttet han når han var ung, uten at han mener at det har påvirket han negativt av den grunn. Snarere tvert imot fremstiller han det som om det var en fin opplevelse. (?!?) I kjølevannet av dette mener han derfor at seksuelle overgrep mot barn ikke er så ille som det gis uttrykk for, og at det snarere er erfaringer som kan gi barna noe og dem har nytte av.
Forstå det den som kan, jeg makter det ikke.
Staff kan ikke ha et slikt syn, det blir bare helt feil av han og det representerer ikke virkeligheten og forteller intet om andres opplevelser når dem blir utsatt for seksuelle overgrep fra voksne. Dessverre lukker han bare ikke øynene for problemet heller, jeg tror rett og slett han ikke evner å se dem i det hele tatt.
Nå har jeg ikke bare lest en del av det som er skrevet OM Staff, jeg har også lest en del skrevet AV Staff, og min oppfatning er slett ikke at han forsvarer overgrep mot barn. Man må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Det kontroversielle i Staffs utsagn er at ikke alle saker der svært unge gjennomfører en eller annen seksuell handling med en voksen, er like traumatiserende. Faktum er at i
noen enkelttilfeller er dette villet også fra den antatt svake part. Han ønsket altså en viss nyansering. Dette betyr ikke på noen måte at han forsvarte eller bortforklarte seksualiserte, voldelige overgrep mot barn.
Jeg kjenner selv til eksempler på at unge gutter har gjennomført seksuelle handlinger med voksne kvinner, og ser tilbake på det som en stor gave. Så verden er ikke så sort/hvit som vi skal ha det til bestandig. Det sagt, så er det uansett et ekstremt risikabelt felt, og det er meget bra vi har de lovhjemler vi har på dette området.
Honkey
Nå er det en gang slik at jeg har vært 14-15 år selv, og i den alder sett som barn å regne i denne sammenhengen. Men som mange andre 14-15 åringer var jeg jo begynt å fatte interesser for det seksuelle... Jo da, det er nok flere i den alderen der som alt drømmer seg litt bort om diverse - og jeg fantaserte selv den gangen om ei med mer erfaring enn meg. Om det var ei på 25 eller 30 år så var ikke det dempende på den fantasien, snarere tvert imot kunne denne bli pirret av tankene.
Den gangen hadde det jo ikke vært noen krise dersom ei snelle på f.eks. 28 år hadde villet utforsket sexlivet med meg, snarere tvert imot så hadde jeg ønsket dette selv... Føltes den gang litt vemodig at så aldri skjedde, hadde ikke vært meg imot. Ikke tror jeg det hadde vært en negativ opplevelse heller, snarere tvert imot.
Så ja, jeg tar poenget med at det ikke nødvendigvis trenger å være så ille, og at det kan være noe man kan være takknemlig for.
Hvorvidt det således er frivillig eller ikke er dog et vanskelig skille, og man må ha regler som definerer dette. Dog skjer ikke overgrep på frivillig basis, snarere tvert imot er det utelukkende på den voksne som utnytter sine premisser, selv i tilfeller der den mindreårige kanskje viser initiativet for det hele kan det være feil. Jeg ser ikke bort fra at noen i den rette alder kan være eksprimenterende og ville at ting skulle skje, i alle fall drømte jeg om 25-30 år gamle damer da jeg var 14-15 år, hadde derimot aldri mot for å komme med forslag til dem selv om mye i meg den gang ville at ting skulle skje - kanskje har andre mer mot enn meg i så måte. Uansett mener jeg den voksne da skal sete foten ned for det hele...
Er nok i de fleste tilfeller overgreperen som setter premissene for det hele, og som leder frem hele situasjonen. Da blir det i alle fall feil. Og når man vet hvor lett en voksen leder et barn på alle måter, så er barnet i en sårbar stilling på alle måter. De fleste overgrep skjer derfor ikke frivillig, det er jo ikke frivillig selv om et barn skulle takke ja til å bli med på noe slikt (mange overgrepere ser det slik er min oppfatning).
Ikke alle relasjoner er riktig, selv om det ikke er snakk om noen mindreårige. F.eks. blir det feil at en i 50-60 årene blir sammen med ei som er 19 år også i mine øyne. Og da er hun tre år eldre enn den seksuelle lavalder, og dermed er det ikke pr. lov noe ulovlig som foregår, eller et overgrep - likevel føles det ikke riktig sett fra mitt ståsted og det er en form for overgrep det også etter mitt syn. Det begrunner jeg med at en gjennomsnittlig 19-åring er langt fra så moden som han/hun skal komme til å bli, dessuten er dem veldig mottakelige for å ledes inn på stier som fører feil sett i lys av deres egeninteresser.
Dog er ikke det tema her, men vi snakker om enda mindre barn, som sågar er under den seksuelle lavalder. Da blir det i alle tilfeller feil...
Dog kan det være mer komplisert enn som så... For man kan jo oppleve et en 15 år gammel jente (under den seksuelle lavalder) finner sammen med en "voksen mann" på 20, og ting kan skje, og er ofte slik at han dog nok er den som er pådriveren for at ting skal skje... Om begge parter vil at ting skal skje, så er ikke aldersforskjellen mellom partene og modenheten så stor at jeg ser det som så veldig ille, rett og slett fordi dem omgår hverandre på en helt annen og mer naturlig måte.
Slik sett så kan det være en vanskelig problemstilling ja, men ikke i nevnte sak da der er det helt feil det som har skjedd (og det skulle aldri ha hendt). Dessuten snakker vi om familierelasjoner, det er i alle tilfeller unaturlig og kan aldri være riktig.
----
Føler ikke at det er i et slikt lys Staff ser det. Staff har provosert meg med mang av sine uttalelser...