norske fengsler en vits?

T

Thomas1

Gjest
Slik det bkir fremstilt her, kan man vel ikke være noe annet enn enig. Virkligheten for de som sitter på tøffere fengsel enn Berg er nok litt mer nyansert.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
ikke alle som kan komme hjem å få servert frokost etter en tur på byen :p
nei må si jeg ble sjokkert over vor sløvt dette er...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
886
Bare å gjøre et brekk så er dere i feriekoloni dere også!
Jeg foretrekker å leve ute i vårt frie land...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hvorfor gidde å anstrenge seg med å gjøre et brekk? det er uansett ikke store forskjellen likevel.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
886
Nei Norge er et fengsel, om du sammenligner med andre land. Det er derfor mange vil innvandre hit.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
og folk som innvandrer hit bør holde kjeft hvis det er noe som helst ved dette samfunnet de er kritiske til, ellers kan de pelle seg hjem dit de kom fra...?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
886
Har til gode å høre innvandrere klage på at dette landet ikke er fritt, bortsett fra at de vil ha fri tilgjengelighet hit. Men tilgjengeligheten er jo begrenset. Det er ikke så fritt, det kan vi være enige om.

J

Jurassic

Gjest
Hvorfor er det så ille at fanger som har oppført seg pent skal få permisjon?
Meningen med å sette folk som har utført grove forbrytelser på åpen soning er at de eter å ha sonet den første tiden på et lukket fengsel skal tilvennes samfunnet. Dessuten er man jo ikke fri selv om man sitter i et åpent fengsel.
Permisjon fungerer som en slags belønning for god oppførsel og så har jo de fleste som sitter i fengsel familie og venner setter pris på de.
Mennesker har jo feilet helt siden Adam og Eva og de er ikke nødvendigvis noen dårlige mennesker de som sitter i fengsel, de har bare tråkket feil her i livet.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Hvorfor er det så ille at fanger som har oppført seg pent skal få permisjon?
Meningen med å sette folk som har utført grove forbrytelser på åpen soning er at de eter å ha sonet den første tiden på et lukket fengsel skal tilvennes samfunnet. Dessuten er man jo ikke fri selv om man sitter i et åpent fengsel.
Permisjon fungerer som en slags belønning for god oppførsel og så har jo de fleste som sitter i fengsel familie og venner setter pris på de.
Mennesker har jo feilet helt siden Adam og Eva og de er ikke nødvendigvis noen dårlige mennesker de som sitter i fengsel, de har bare tråkket feil her i livet.
i denne saken kan man vel ikke akkurat si han oppførte seg pent, ivertfall ikke når han var ute på permisjon..

J

Jurassic

Gjest
Men hva med alle de som oppfører seg pent ute på permisjon?

T

Thomas1

Gjest
Tiden fra fengsling og frem til permisjon baserer seg ikke bare på oppførselen i fengselet, men blir ofte bestemt på forhånd og lest opp under domsoppsigelsen.
Mennesker som blir dømt for grov kriminalitet som overlagt drap eller drapsforsøk får ikke samme betingelsene for straff som de som begår mindre straffbare handlinger...heldigvis. Ofte får de som begår store straffbare handlinger lang tid i varetekt. 1 døgn i varetekt er 2 dager i fengsel + ett år i fengsel er 9 mnd, og ikke et kalenderår. Da blir jo gjerne virkligheten slik at de ofte kommer like fort ut som de som de som ikke har begått alvorlige overgrep.

Mye av "kafetreningen" blir gjort på innsiden av støtteapparatet, sosionomer og miljøarbeidere, slik at overgangen til et fritt liv ikke skal bli for voldsom.

J

Jurassic

Gjest
Man må også ha dom over en viss lengde for å kunne få permisjon (45 dager minimum).
3/4 regelen gjelder kun hvis god oppførsel, har en ikke utvist det er hvert år en har blitt dømt til et kalenderår, 9 måneders er er en gulrot.
Dette er en sånn typisk Frp tråd, rasle med sablene så fort en stakkar har gjort noe galt.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Dette er en sånn typisk Frp tråd, rasle med sablene så fort en stakkar har gjort noe galt.
ja huff hvor synn det er i denne stakkaren, uheldigvis ble han dømt for drap og det var helt sikkert ikke med meningen, og det var sikkert bare et uhell med han som ble misshandlet og drept på kamikaze, jeg må virkelig si jeg syns synd i slike folk...

T

Thomas1

Gjest
Stakkar er vel omtrent den siste karaktrestikken jeg ville brukt på denne karen her....
Mannen sitter inne med norges hardeste straff med en strafferamme på 21 år.

J

Jurassic

Gjest
ja huff hvor synn det er i denne stakkaren, uheldigvis ble han dømt for drap og det var helt sikkert ikke med meningen, og det var sikkert bare et uhell med han som ble misshandlet og drept på kamikaze, jeg må virkelig si jeg syns synd i slike folk...
og hvem er slike folk?
Når du omtaler folk som har kommet skjevt ut her i livet som slike folk sier det mye om deg.

P

Parelius

Gjest
Når du omtaler folk som har kommet skjevt ut her i livet som slike folk sier det mye om deg.
Er alle de ting vi gjør feil (det onde) tilbakeførbart til ytre omstendigheter?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
"stakkar"???
lmao, du er jagge en underholdende fyr, jurassic.

nå er det slik at jeg vet veldig godt hvem denne fyren er og hva han holder på med, og jeg kan bare konstatere at jeg slett ikke er stolt over at vi kommer fra samme land.

men "stakkar" er difintivt ikke et begrep jeg ville brukt om denne karen. derimot er det et mer passende begrep for folk som måtte komme i hans vei.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
og hvem er slike folk?
hvis du sier det så...
du synes sikkert også at fengsler er bortkastet siden alle som sitter der har vært uheldig, de skulle heller fått oppreisning for den tøffe tiden de har hatt...

J

Jurassic

Gjest
fengsel er jo en straff.
Men slik jeg tolker ditt syn på folk i fengsel så tolker du det dithen at du er et bedre menneske enn de som sitter inne. Og det viser et menneskesyn som jeg synes er forkastelig.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
fengsel er jo en straff.
Men slik jeg tolker ditt syn på folk i fengsel så tolker du det dithen at du er et bedre menneske enn de som sitter inne. Og det viser et menneskesyn som jeg synes er forkastelig.
hvor iallverden har du dette fra, når har jeg sagt noe som helst om meg selv iforhold til de som har blitt dømt for noe de har gjort?
hvorfor iallverden du synes synd på de som sitter i fengsel for de verste handlingene man kan gjøre mot noen skjønner ikke jeg...

J

Jurassic

Gjest
Synes inlegget ditt der røper din holdning.
De som sitter i fengsel er mennesker, ikke monstrer.
Tror det bor noe godt i de fleste og selv om en har utført svært grove handlinger behøver man ikke nødvendigvis å være noen sosiopat.

J

Jurassic

Gjest
"stakkar"???
lmao, du er jagge en underholdende fyr, jurassic.

nå er det slik at jeg vet veldig godt hvem denne fyren er og hva han holder på med, og jeg kan bare konstatere at jeg slett ikke er stolt over at vi kommer fra samme land.

men "stakkar" er difintivt ikke et begrep jeg ville brukt om denne karen. derimot er det et mer passende begrep for folk som måtte komme i hans vei.
Hvordan vet du han ikke kan kalles for en stakkar?
Kan hende han har hatt det tøft og at samfunnet ikke har fanget han opp tidligere. Er desverre en god del som faller utafor samfunnet.
Dessuten er det jo ikke sikkert han var morderen, kan hende han bare er medskyldig.

J

Jurassic

Gjest
Er alle de ting vi gjør feil (det onde) tilbakeførbart til ytre omstendigheter?
Det er det ikke og det er også feil å skylde på ytre omstendigheter.

B

Back_Door

Gjest
Tror det bor noe godt i de fleste og selv om en har utført svært grove handlinger behøver man ikke nødvendigvis å være noen sosiopat.
Det bor en potensiell morder i oss alle.. ;)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
at du faktisk ikke har peiling på min holdning er jo egentlig ikke vanskelig å se..
har jeg sagt at de som sitter i fengsel er monstre??? nei det har jeg ikke! Jeg sier at jeg ikke synes synd på de som f.eks dreper folk for å tjene noen ekstra slanter, slik som du sier lenger opp..
og siden du sikkert kommer til å si at det har du aldri sagt så la du inn dette i et av dine innlegg for litt siden:
"..rasle med sablene så fort en stakkar har gjort noe galt"

J

Jurassic

Gjest
Står for det jeg sier jeg.
Og ja, jeg mener det er flere her som rasler med sablene så fort gjort en stakkar har gjort noe galt.
Hvorfor skulle en ikke synes synd på han som begikk drap ute på perm for å tjene noen slanter som du så fint sier det? Tror du han er en person som har det godt med seg selv. Og tror du han ble født som en hard person eller tror du omgivelsene har preget han?
Gjennomsnittet av innsatte i norge består ikke av leger, advokater, ingeniører, lærere, sykepleiere og andre yrkesgrupper med høyskole eller universitetsutdanning. Er vel mere vanlig at en ikke har noen utdannelse samt ofte psykiske problemer og rusproblemer.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Hvorfor skulle en ikke synes synd på han som begikk drap ute på perm for å tjene noen slanter som du så fint sier det? Tror du han er en person som har det godt med seg selv. Og tror du han ble født som en hard person eller tror du omgivelsene har preget han?
Gjennomsnittet av innsatte i norge består ikke av leger, advokater, ingeniører, lærere, sykepleiere og andre yrkesgrupper med høyskole eller universitetsutdanning. Er vel mere vanlig at en ikke har noen utdannelse samt ofte psykiske problemer og rusproblemer.
hvorfor iallverden skal jeg syns at det er synd på ham?? om han har det "gådt med seg selv" er for meg uvesentlig, det er fortsatt ikke greit å ta livet av noen, uansett vor store psykiske problemer, eller vor mange tabeletter man har ført i seg.  At man ikke har skaffet seg noen utdannelse (som man forsåvitt får støtte fra staten for å ta)  gjør det fortsatt ikke greit å ta livet av noen.
Heldigvis har vi lover som sier hva som er rett og galt, bare så synd at de som ikke følger dem slipper ut for tidlig for å utføre nye ablegøyer alt for tidlig, tydeligvis.
som du sier det er ikke sikkert han er skyldig i noe drap, bare  så synd at han har tilstådd, men det trenger forsåvitt ikke å bety at han hadde noe som helst med saken å gjøre.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
omgivelsene som har preget han? jeg vil vel heller si omvendt...
det er han (forøvrig en smart jusstudent) som er sjefen i kretsen sin.
familien forøvrig er bra folk, broren er en ytterst lovlydig og sympatisk kar, som har god jobb og greie venner.

hard oppvekst og brutale opplevelser er dessverre ikke forklaringen på all dritten et menneske kan bære i seg.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
fengsel er jo en straff.
Sorry Jurrassic men å klarer jeg ikke å holde meg lengre...
sukk og stønn  :p nå skjønner jeg at snillismen ennå ikke er død men lever i beste velgående......

Det er godt å vite at det er noen som passer på at voldsmenn og ranere tas godt vare på..

.." kommet skjevt ut i livet" du liksom.

Kriminalitet er et yrkesvalg på linje med sosionom..

Jeg kjenner litt til miljøet da jeg vanket i visse sirker i Oslo en gang.   Det er ikke noe feiltrinn når man raner en kiosk for å få penger til øl til helgen, eller sender dama på horstrøket for å få penger til sprit.

Ja min bestekamerat fra den gang er en veldig hyggelig kar, men sitter nå i fengsel med laaang straff nå.   Fellesnevneren for dette miljøet var ønsket om lettjente penger og å drive dank, ikke vond barndom, mishandling eller nød.  

Etter en viss tid fant jeg ut av at dette ville jeg ikke være med på og valgte en mindre lukrativ karriere som lønnmottager.   Resultatet er at jeg etter  20 år fortsatt betaler på huslånet, mens de gamle gutta aldri har trengt å gå til banken for å søke lån...

mvh
Sleiven

B

Back_Door

Gjest
Det er legitimt å synes synd på forbrytere. De er på mange måter et produkt av sin tid og sitt samfunn. Likevel må vi vel være enig om at samfunnet har som en prioritert oppgave å beskytte potensielle offer for de samme forbrytere? Det er en vanskelig balansegang å hjelpe mennesker på skråplanet tilbake til en normal tilværelse, samtidig som alminnelige borgere får den beskyttelse de fortjener. Grensen mellom humanisme og naivisme kan være litt utydelig noen ganger..

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
886
Du kan se deg selv i speilet, Sleiven, men de kan ikke de gamle gutta. Det betyr mye, spør du meg.

J

Jurassic

Gjest
Sorry Jurrassic men å klarer jeg ikke å holde meg lengre...
sukk og stønn  :p nå skjønner jeg at snillismen ennå ikke er død men lever i beste velgående......

Det er godt å vite at det er noen som passer på at voldsmenn og ranere tas godt vare på..

.." kommet skjevt ut i livet" du liksom.

Kriminalitet er et yrkesvalg på linje med sosionom..

Jeg kjenner litt til miljøet da jeg vanket i visse sirker i Oslo en gang.   Det er ikke noe feiltrinn når man raner en kiosk for å få penger til øl til helgen, eller sender dama på horstrøket for å få penger til sprit.

Ja min bestekamerat fra den gang er en veldig hyggelig kar, men sitter nå i fengsel med laaang straff nå.   Fellesnevneren for dette miljøet var ønsket om lettjente penger og å drive dank, ikke vond barndom, mishandling eller nød.  

Etter en viss tid fant jeg ut av at dette ville jeg ikke være med på og valgte en mindre lukrativ karriere som lønnmottager.   Resultatet er at jeg etter  20 år fortsatt betaler på huslånet, mens de gamle gutta aldri har trengt å gå til banken for å søke lån...

mvh
Sleiven
Men de kriminelle med de dyre bilene eier som regel ikke boligen de bor i.
Dessuten tviler jeg på at du blir rik av å rane kiosker.
Redigerer inlegget mitt litt da jeg har flere spørsmål til Sleiven.
Mener du rettsystemet vårt bedriver snillisme?
Eller er det fengselsystemet som er for mildt?
Skulle vi kansje holdt folka i fengsel i 21 år uten å la de sette føttene sine på fri jord for å få skikk på de igjen. Eller hva med pisk og gapestokk?
Tror du kriminelle er født onde?

J

Jurassic

Gjest
Det er legitimt å synes synd på forbrytere. De er på mange måter et produkt av sin tid og sitt samfunn. Likevel må vi vel være enig om at samfunnet har som en prioritert oppgave å beskytte potensielle offer for de samme forbrytere? Det er en vanskelig balansegang å hjelpe mennesker på skråplanet tilbake til en normal tilværelse, samtidig som alminnelige borgere får den beskyttelse de fortjener. Grensen mellom humanisme og naivisme kan være litt utydelig noen ganger..
Så mener du at vi har et naivt rettsystem?

J

Jurassic

Gjest
omgivelsene som har preget han? jeg vil vel heller si omvendt...
det er han (forøvrig en smart jusstudent) som er sjefen i kretsen sin.
familien forøvrig er bra folk, broren er en ytterst lovlydig og sympatisk kar, som har god jobb og greie venner.

hard oppvekst og brutale opplevelser er dessverre ikke forklaringen på all dritten et menneske kan bære i seg.
Da er det en valgt livsstil, kan si meg enig i det. Men han sonet jo en lang straff også.
Men jeg tror ikke han er den gjennomsnittlige kriminelle. Greven er vel et annet eksempel på en ikke gjennomsnitlig kriminell, kommer fra familie med penger samt er uhyre inteligent men mannen har jo vært på tur for å si det sånn.
Men gjennom media får vi bare et overfladiskt innblikk i sakene som er ganske innfløkte.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Et eksempel på "ufrivillig" kriminell kan jo være å bli dømt for uaktsomt drap i forbindelse med bilulykker. Straffen er såpass streng at en fort kan havne på f.eks Ullersmo sammen med andre drapsmenn og de tyngste narkodømte. Det skjer en god del nordmenn hvert år, og kan i utgangspunktet ramme hvem som helst. Har vært mye "inn og ut" av norske fengsler gjennom jobben, og kan love dere at mange innsatte i norske fengsler er "skremmende" lik de en finner utenfor. Er nok mange tilfeldigheter at enkelte havner utpå, mye lettere en hva en tør å innse. At norske fengsler sikkert er et bedre sted å sone i enn mange andre land, tviler jeg ikke på, men prøv å se for dere et år innenfor murene, ikke noe for meg ihvertfall.
Det som er interessant, er jo hva målet med straff er?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Men de kriminelle med de dyre bilene eier som regel ikke boligen de bor i.
Dessuten tviler jeg på at du blir rik av å rane kiosker.
Redigerer inlegget mitt litt da jeg har flere spørsmål til Sleiven.
Mener du rettsystemet vårt bedriver snillisme?
Eller er det fengselsystemet som er for mildt?
Skulle vi kansje holdt folka i fengsel i 21 år uten å la de sette føttene sine på fri jord for å få skikk på de igjen. Eller hva med pisk og gapestokk?
Tror du kriminelle er født onde?
1. Ja.Rettsystemet bedriver snillisme.
2  Ja. Fengselsystemet er for mildt. I dag er det større straff å ligge på sykehus enn å være i fengsel.
3. Ja, visse folk må samfunnet beskyttes mot i 21 år og mer. Hvis en psyokopatisk voldtektsmann får dårlig livsutfoldelse i bytte mot at 30 kvinner slipper voldetekt er det helt greit.
4.  Ja, pisk og gapestokk er velbrukte metoder som antageligvis er mer effektive enn de hybelhusene fengslene er i dag.  
5. Nei. Det handler om dårlige valg,opportunisme mangende samvittighet,... og narkomani for de som lever av å stjele bilradioer..

Problemet idag er at kriminalomsorgen tydeligvis ikke skiller mellom kriminelle opportunister og trafikksyndere...aller er jo så snille og pene i busserull

mvh
Sleiven
Ps å rane kiosker er for 14 åringer, ytelsene øker selvsagt når man er 24/34/..... Hvor var detToska begynte?

...ikke eie egen bolig stakkars : Hus ,  hytte ved sjøen, båt og feriebolig i Syden... akkurat som den kriminelle spritkongen som var uføretrygdet og hadde villa på Nesøya ....

J

Jurassic

Gjest
1. Ja.Rettsystemet bedriver snillisme.
2  Ja. Fengselsystemet er for mildt. I dag er det større straff å ligge på sykehus enn å være i fengsel.
3. Ja, visse folk må samfunnet beskyttes mot i 21 år og mer. Hvis en psyokopatisk voldtektsmann får dårlig livsutfoldelse i bytte mot at 30 kvinner slipper voldetekt er det helt greit.
4.  Ja, pisk og gapestokk er velbrukte metoder som antageligvis er mer effektive enn de hybelhusene fengslene er i dag.  
5. Nei. Det handler om dårlige valg,opportunisme mangende samvittighet,... og narkomani for de som lever av å stjele bilradioer..

Problemet idag er at kriminalomsorgen tydeligvis ikke skiller mellom kriminelle opportunister og trafikksyndere...aller er jo så snille og pene i busserull

mvh
Sleiven
Ps å rane kiosker er for 14 åringer, ytelsene øker selvsagt når man er 24/34/..... Hvor var detToska begynte?

...ikke eie egen bolig stakkars : Hus ,  hytte ved sjøen, båt og feriebolig i Syden... akkurat som den kriminelle spritkongen som var uføretrygdet og hadde villa på Nesøya ....
1. Så hva mener du at bør endres ved rettsystemet?
2. Hensikten med fengsel er jo frihetsberøvelse, er det som skal være straffen med fengsel. Er ikke meninga at det skal være tortur.
3. I Norge har vi jo allerede noe som heter forvaring.
4. Du er jo ikke fri i et fengsel. Dessuten tror jeg det er bred enighet om at tortur ikke er akseptabelt og skulle en person bli bedre av å stå i gapestokk til folks spott og spe eller bli utsatt for piskeslag. Ja det tror jeg blir en perfekt integrering til samfunnet!
5. Det er faktisk ikke så mye som skiller oss a4 mennesker fra folk innenfor murene og i motsetning til deg tror jeg at et mindretall er sosiopater.

Når ytelsene øker så øker straffen tilsvarende.

Tror han uføretrygdede spritkongen er untaket snarere enn regelen. Raske penger har en tendens til å forsvinne like fort som de kommer.

Etter en enkelt hendelse blir jeg nesten sjokkert over sabelraslingen her.
Hvor er respekten for andre mennesker?
Synes dere ikke at insatte i norske fengsler fortjener å ha kontakt med familie og venner?
Hva er alternativet til dagens fengsler?
Amerikansk modell med private fengsler som har gratis arbeidskraft og tjener penger på anaalfabeter som det amerikanske samfunnet har mange av.
På bøler er det mange invandrere, hva med et prøveproskekt der, 100 elever pr. lærer og ingen oppfølging av elever så ser vi hvor mange svarte vi etterhvert klarer å skaffe til det private fengselet etter amerikansk modell. Heia USA og dere høyrevridde hifisentralen medlemmer.

Vidar K

Topp Bunn