Norske høyttalere

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Jeg har satt meg som mål å sette sammen et helnorsk anlegg. Antakelig er det nasjonalromantikeren i meg som har våknet til liv. :)

Uansett; er godt på veg med EC og PM-Audio, men mangler en del kompetanse om det norske høyttalermarkedet.
Hvilke muligheter har jeg, og hva mener dere er et fornuftig kjøp?

ECs egne er uaktuelle, og prisen bør stå i forhold til resten av utstyret. Foreslå gjerne de dyrere også, men i så fall er det fint om dere gir et hint om hva nypris ligger på. Det er nok gulvstående som er mest aktuelt.

Mvh Aksnes
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Patos er digge høyttalere tenker selv på ett helnorsk anlegg i min andre leilighet. Så post dine erfaringer når du får noen å komme med. Jeg Skal lese med fornøyelse
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
ja kult med helnorsk jeg vil anbefale deg å prøve et merke som heter sense konstruktøren er fra larvik bachs hifi jeg har prøvd flere modeller å bare god erfaring med alle sammen ligger i prisklasse fra 8 til 80000 tusen å låter helt knall på ec produkter
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Pris? Tja, alt er relativt...;)
Men noe særlig over 50K bør de ikke koste ny, kommer til å forsøke å få tak i brukte. Patos fremstår jo som en klar kandidat, men jeg kjenner ikke kvalitetene til de forskjellige. Jeg spiller alt fra klassisk til harddrock, så jeg trenger en allrounder.
Har for øvrig planer om å kjøpe en aw120 til, evt bytte den ut med aw250.

Skal også ta en titt på Sense, takk for tipset.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
AW 250 burde jo være en nydelig match til de mest påkostede Patos-modellene..forøvrig er det høyttalere som spiller utrolig engasjerende og musikalsk uansett hvaslags musikk du forer dem med..
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
AW 250 burde jo være en nydelig match til de mest påkostede Patos-modellene..forøvrig er det høyttalere som spiller utrolig engasjerende og musikalsk uansett hvaslags musikk du forer dem med..
Helt enig. Symphonic IV ligger innenfor budsjettet, og lyden er jo fenomenal. Forutsetter kanskje litt størrelse på rommet, men den skal visst være mindre kilen på dette enn III.
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Har kikket/siklet litt på Symphonic IV, og det er klart at de frister. Men de er vel såpass nye på markedet at det blir en stund til de blir å finne til en bra bruktpris. Dessuten er de i overkant store, i alle fall her jeg blir boende et år eller to til.
Uansett ligger det an til Patos, så hva er da det beste alternativet?
 

Bolle

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Dynabel Euforia, gjennom Eltek i Oslo. Synes de spiller bra.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Har kikket/siklet litt på Symphonic IV, og det er klart at de frister. Men de er vel såpass nye på markedet at det blir en stund til de blir å finne til en bra bruktpris. Dessuten er de i overkant store, i alle fall her jeg blir boende et år eller to til.
Uansett ligger det an til Patos, så hva er da det beste alternativet?
Kommer helt an på rommet egentlig. Symphonic III og lyric 402 trenger litt størrelse rå rommet for å yte sitt beste. Sånn omtrentlig 20m2 og oppover er disse soleklart valg. Under 15m2 vil nok symphonic II og Lyric 302 i de fleste tilfeller gjøre en bedre jobb.
 

folkeb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2005
Innlegg
86
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Jeg må si at Euforiaen spiller bedre enn det meste jeg har hørt i prisklassen. Vel, egentlig er det ikke mye jeg har hørt som er bedre! Klart det finnes, men det er nok vesentlig dyrere! Men høyttaleren krever matching med godt utstyr og den trenger en kraftig forsterker for å få frem dynamikken! Lykke til med valgets kvaler ;)
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Jeg må si at Euforiaen spiller bedre enn det meste jeg har hørt i prisklassen. Vel, egentlig er det ikke mye jeg har hørt som er bedre! Klart det finnes, men det er nok vesentlig dyrere! Men høyttaleren krever matching med godt utstyr og den trenger en kraftig forsterker for å få frem dynamikken! Lykke til med valgets kvaler ;)
Jupp euforia er bra (alle eltek høyttalerene er bra) men de er "for billige" dvs at det er lett å la seg friste til å parre dem med elektronikk som er bra nok.... pass på dette så går det sikkert bra!

Eller så har du Adyton Imagic, men disse er noe dyrere ca 100K
 
Topp Bunn