Norske Hi-Fi forhandlere i et globalt marked: vil de overleve på sikt?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Istedetfor den trøtte og akk så forutsigbare "kinamikk er no dritt!" vs "nei det er det ikke det så!" -tråden tenkte jeg dette kunne være et langt mer interessant tema å diskutere. Ikke det at jeg har noe særlig å komme med selv, neongrønn som jeg er innen butikkdrift og all things financial, noen tanker har jeg likevel gjort meg.

Den globale, private handelen har kommet og den har kommet for å bli. Blant folk på min alder (40+ :-\) er det fremdeles overraskende mange som kvier seg for og er ganske nervøse i forhold til å handle fra langtvekkistan, men om et par tiår til vil jeg tro at dette stort sett er en saga blott. Selv handler jeg stort sett alt i utlandet, om ikke nødvendigvis på nett: mat kjøper jeg i Harry-land, klær fra USA og alt annet fra hvorsomhelst eller andre spennende steder. Norsk økonomi støtter jeg stort sett bare med innkjøp av melk, brød, kontaktlinser, mobiltelefoner (hvert andre år eller så) og en og annen Freia Melkesjokolade i 200g forpakning når noe skal feires ettertrykkelig. Trolig er jeg noe ekstrem per i dag (både i forhold til utenlandshandel og sjokoladeforbruk), men det er per i dag....

Noe stort orakel er jeg ikke (mest sannsynlig fordi jeg tar så mye feil), men jeg forestiller meg at i i løpet av relativt få år (la oss si 5-20) vil mine handlevaner være, om ikke normen, så i alle fall temmelig utbredt. I tillegg spår jeg (ooOOoo, spooky) at utenlandshandel basert i andre land vil oppleve den samme økningen, medførende i økt internasjonal frakttrafikk, flere tilbydere, økt konkurranse og en gradvis fallende fraktpris som resultat. En sterk økning i internasjonal handel og privat import tror jeg på sikt vil tvinge frem en forandring i garanti og serviceavtaler, i så måte at nasjonale forhandlere ikke lengre vil kunne nekte å ta i privatimporterte varer. Dette har lenge vært et stort irritasjons og usikkerhetsmoment her hjemme, men så langt rammer det ikke flere enn at det kan trygt kan ignoreres. Når "privatglobaliseringen" skyter fart og indere, kinesere og flere til begynner å handle utenlands blir det ikke lenger så enkelt å si "sorry sir, no free repair for you, you parallel importing bastard!".

Ok, nok forutsigelser nå. Spørsmålene er som så:

* Er Hi-Fi bransjen forberedt på de dystre tilstander som venter i kulissene?

* Kan den forberede seg, eller er det lite den kan gjøre annerledes enn i dag?

* Gitt at utviklingen går slik jeg tror, finnes det et tilstrekkelig antall Hi-Fi overinteresserte mennesker i dette landet til å holde liv i noe som fremdeles kan betegnes som en bransje og ikke bare en bitteliten samling butikker.

* Tar jeg totalt feil, har null peiling på hva jeg snakker om og burde ha holdt kjeft i stedet for å komme med slikt pjatt?

3, 2, 1, kjør!
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Lille_Adam skrev:
og alt annet fra hvorsomhelst eller andre spennende steder.
;D Ja, ikke sant.


Lille_Adam skrev:
En sterk økning i internasjonal handel og privat import tror jeg på sikt vil tvinge frem en forandring i garanti og
serviceavtaler, i så måte at nasjonale forhandlere ikke lengre vil kunne nekte å ta i privatimporterte varer. Dette har lenge vært et stort irritasjons og usikkerhetsmoment her hjemme,
men så langt rammer det ikke flere enn at det kan trygt kan ignoreres. Når "privatglobaliseringen" skyter fart og indere, kinesere og flere til begynner å handle utenlands blir det ikke
lenger så enkelt å si "sorry sir, no free repair for you, you parallel importing bastard!".
Ja, det med garanti/reklamasjoner er jo litt guffent når man importerer selv. Selv ser jeg ikke forskjellen på at en privatimportert forsterker kan nektes service/reperasjon men kjøper du en bruktbil som er privatimportert er det bare å svinge innom nærmeste forhandler å få ordnet opp i sakene.
Hva er forskjellen?

Jeg tror norske forhandlere kommer til å merke privatimporten i fremtiden, når man kjøper et kvalitets hifiprodukt i f.eks statene kan man være så heldig at det kommer på 40% av norsk pris
ferdig levert på døra og da er det jo fristende, og ærlig talt, det er vel ikke ofte det dukker opp garanti/reklamasjonssaker på seriøse produkter.

For å møte denne utfordringen tror jeg at importørene/forhandlerene må legge seg en del ned i pris, f.eks pris i opprinnelseslandet - avgifter + frakt + norsk mva + ett lite påslag for uleiligheten.
Forhandlerne får jo kjøpt produktet uten mva/vat/tax i opprinnelseslandet enten den er på 7, 12 eller 20 prosent. Dette er ingen selvfølge ved privatimport.
 
A

atlechri

Gjest
Hei.

Jegg har alltid sett på Nelson Pass som en veldig grei mann, men han gjør det han kan for å verne om de nasjonale distributørene:


"Notice to customers purchasing new and used Pass Labs equipment.




When purchasing used Pass Labs equipment from a foreign country please be aware of the following:

1. Pass Labs warranty policy is only valid in the country of purchase.

2. Pass Labs warranty requires that units with remaining warranty be returned to the country of purchase for the warranty to be valid. Customer is responsible for freight both ways and all associated import and export charges.

3. Pass Labs foreign distributors are not required to provide warranty service, repair or change AC mains voltage on units that they did not originally import and sell.

4. Pass Labs foreign distributors may at their discretion offer service for a fee.

Note: Products purchased from the United States have power transformers that only allow for 120 volt AC operation. "

Nå er det ikke akkurat "Rocket Science" for et hvilket som helst serviceverksted å reparere forsterkere, men det blir jo ikke akkurat fler av de heller. Pass Labs er ikke på noen måte unike med denne policy'en. Bare et av mange eksempel.

Mvh Atle
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Dette kommer nok skattekameratene (rød/grønne) til å stoppe ganske snart!

Når det gjelder Lars Harry, så kjøpte jo han en Volvo i Harry land ;D.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
atlechri skrev:
Hei.

Jegg har alltid sett på Nelson Pass som en veldig grei mann, men han gjør det han kan for å verne om de nasjonale distributørene:
Jeg har ikke noe til overs for slikt.

Dette er ikke anderledes enn filmselskapenes oppdeing av DVD/BR filmer og annet i zoner for å hindre at de brukes andre steder, og for å kunne tyne mer penger utav mer kjøpesterke markeder.

Det er forståelig fra produsentens side, de kan slippe unna med et mye dårligere tilbud til sine kunder. Det er en fordel for importøren for de slipper bryet med å tilby service til noen som ikke har handlet hos dem selv. Men det er til stor ulempe for kunden som hindres av disse monopolistiske begrensingene til å handle der det er best priser.

Hvordan noen andre kan se på dette som noe positivt stiller jeg meg undrene til.

Og hvis vi snakker om at det er vanskleig for norske produsenter av hifi å klare seg, hvorfor skal det da være noe positivt i denne sammenhengen heller at importører av konkurrerende utenlandsk utstyr får et fortrinn av slike ordninger. Hvis de norske produsentene utelukkende skal konkurrere på pris er de dømt til å tape uansett.

Dette gjør det også til en større fordel å handle med større internasjonale selskaper som står bak sine produkter uavhengig av hvor de er kjøpt og brukt.

Så tommelen ned fra meg som forbruker til slik kundebehandling.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Det er vel i grunnen min oppfatning også. Jeg kan vanskelig se hvordan dette er salgsfremmende for produsenten, enten det gjelder Pass Labs eller andre, men kanskje det å beskytte merkets eksklusivitet for Pass og andre i samme prissjikt er langt viktigere enn å gjøre ting enklere og bedre for kunden? Jeg ser i alle fall ingen annen åpenbar grunn til en slik restriktiv politikk.

Ikke det at det berører meg, siden det jeg har lagt igjen i Hi-Fi butikker knapt ville holde til å brødfø en koloni bladlus over noen tid, men om jeg var i markedet for denslags utstyr ville en slik policy gjøre at jeg styrte langt unna uansett. En ting er at garantier ikke gjelder ved privatimport, noe som er ille nok, men her kan man altså ikke engang ta med noe en har kjøpt hos forhandler ved evt. flytting til utlandet og være dekket av garanti der man ender opp. Er ikke det temmelig hardhendt?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.942
Antall liker
4.378
Hvis man ser på noen av de mest velutviklede internasjonale butikk-konseptene så har stort sett alle det til felles at de er tilstedet i lokale markeder. Det gjelder Amazon, Farnell, Ikea og Toyota.

Den virtuelle dimensjonen gjør at landegrensene viskes noe ut. Man bestiller kanskje varer i en internasjonal nettbutikk - og så kommer det en sambygding på døra med varene dagen etter. Eller man klikker på et norsk flagg - og får se akkurat de samme varene som amerikanerne. Men noen varer er tilgjengelig lokalt og andre må skipes inn spesielt for deg som kunde om du insisterer.

Jeg håper og tror at presset (handelslekkasjen) på fordyrende logistikksystemer øker, og at vi etterhvert ser en logistikk som gjør at det faktisk er vesentlig billigere å kjøpe amerikanske varer fra en norsk forhandler enn å kjøpe dem direkte fra en amerikans nettbutikk. Dette er faktisk tilfellet i databransjen i dag. Bilbransjen er heller ikke så ille her. Jeg har en kollega som har jobbet litt med logistikk i it-netthandel-bransjen. Og der er visstnok malen at man skal ha 1 mrd NOK i omsetning i Norge før det er hensiktsmessig å ha et eget logistikksenter i landet. Nå er ikke milliardbeløp innen rekkevidde for norske hifi aktører, men effektiv logistikk er minst like viktig der som andre steder.

Nå er ikke hifi bransjen noen innovatør hva forretningsmodeller angår, men det er vel et lønnlig håp om at netthandelen og handelslekkasjene og utvisking av landegrensene etterhvert bidrar til at de geografiske prisforskjellene også reduseres - og at man får økt fokus på effektive forsyningskjeder. Og hvis det skjer så er nok selvstendige norske importører og forhandlere for små til å operere på egenhånd. Det blir også plass til færre produkter og færre forhandlere hvis dette slår til.




Da blir det allianser, oppkjøp eller smalhans.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Selv ser jeg ikke forskjellen på at en privatimportert forsterker kan nektes service/reperasjon men kjøper du en bruktbil som er privatimportert er det bare å svinge innom nærmeste forhandler å få ordnet opp i sakene.
Forholdet i bilbransjen er vel strengt tatt noe annerledes. Korriger meg hvis jeg tar feil, men det er vel relativt allment akseptert at avansen på nybiler ikke er spesielt god. Fortjenesten for en bilforhandler ligger dermed i rekvisita, service og reservedeler. Om noen kommer med en bruktimportert bil til et merkeverksted så er dette uansett et pluss, det blir penger i kassa, særlig om bilen viser seg å ha gått tre ganger så langt som den angivelig skulle ha gått i henhold til tripptelleren..... ???

En bransje som er mer sammenlignbar er foto og video. Har kan det være lapper og spare på privatimport. Mange velger å ta inn nytt fotoutstyr fra Østen eller USA selv med dårligere garanti og andre mulige problemstillinger. Sist år la en av de gamle og etablerte butikkene i Oslo ned med meldingen om at de hadde endt opp som demorom for kunder som ville ha "hands on" på utstyret før de bestilte det billigere på nettet. Vil ikke se bort i fra at dette kan bli endeliktet for noen HIFI butikker også. Uansett hvis et marked strammes til vil vi ende opp med ren Darwinisme. Først vill entusiastbutikkene dø og til slutt vil bare de som er tilstrekkelige kyniske, har gode rutiner, både når det gjelder markedsføring og ikke minst evnen til å handle store nok kvanta til å kunne presse produsentene prismessig sitte igjen. Det er disse som klarer å sitte igjen med store nok marginer til å overleve på sikt. Kort sagt "survive of the fittest"........
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bx skrev:
Jeg håper og tror at presset (handelslekkasjen) på fordyrende logistikksystemer øker, og at vi etterhvert ser en logistikk som gjør at det faktisk er vesentlig billigere å kjøpe amerikanske varer fra en norsk forhandler enn å kjøpe dem direkte fra en amerikans nettbutikk. Dette er faktisk tilfellet i databransjen i dag.
Ja selv om man får inntrykk av at det er mange småbutikker på nett og ellers her hjemme så er vel så og si alle tilknyttet samme importør og leverandør, Norek.

Så i praksis har vi vel stor sett kun Elkjøpkjeden/Expert/Coop/Norek igjen. Pluss et par leverandører som kun konsentrerer seg om ett enkelt merke som Dell eller Apple.

Men Hifi er jo så forsvinnende lite i forhold til data- og bilmarkedet at jeg ikke har noen tro på at vi vil se det samme her.

HiFi, iallefall den delen som vi er opptatt av er for entusiaster, og for entusiaster er pris av underordnet betydning. Vi vil høre, prøve, se og ta på, sette sammen og sammenligne. Man kan gjerne bestille en PC utifra en katalog, men ikke ett HiFi oppsett. Dette gjør at butikkene og de norske produsentene alltid vil klare seg. Selv om ikke alle prosjekter er like vellykkede.
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Man kan gjerne bestille en PC utifra en katalog, men ikke ett HiFi oppsett. Dette gjør at butikkene og de norske produsentene alltid vil klare seg. Selv om ikke alle prosjekter er like vellykkede.
[/quote]

I min bok har du veldig rett, Gjestemedlem. Jeg håper i alle fall det! I alle fall undertegnede har et sterkt behov for ears/hands-on, og netthandel av f.eks, høyttalere er utrolig fremmed for meg.
Trenden med at folk går i spesialforretninger for å bruke dette kun som showroom, for deretter å bestille varene hos en nettbutikk/på eBay er etter min mening både simpel og respektløs. Dette er en trend som har blitt mye sterkere de siste årene i min andre hobby som er sportsfiske. Ønsker vi at det kun er de store elefantene i bransjen som skal overleve, med dertil ensretting og inkompetanse (les:Elkjøp etc)??
Jeg ønsker det i alle fall ikke.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Jeg lurer nå. Folk som har penger til nyinnkjøp av Pass, Krell, ML, etc og er hekta nok på Hi-Fi til å legge ned denslags penger vil selvsagt ha en butikk å handle i og å henvende seg til om ting går galt. Men de/oss andre? Som nevnt øker egenimporten fra Kina hele tiden og det samme gjelder ganske sikkert både brukt og nykjøp fra USA, UK og andre steder. Da ser jeg ikke at man ikke kan bestille Hi-Fi fra katalog, men heller at det gjøres i større og større grad. Bruken av lokale butikker som prøverom blir jo som du sier også mer og mer vanlig.

Jeg tror vel ingen vil at entusiastbutikkene skal forsvinne, men jeg tror også at for de fleste er prisen viktigere enn butikkene når det kommer til stykket. Spesielt når prisene er slik de er nå. Jeg synes ellers også at det ville være trist om kun de store kjedene overlevde, selv om jeg ikke bruker butikkene selv. Ethvert tap av mangfold er uansett et tap, spesielt i et land så fattig på mangfold som vårt.
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Det du sier mht. mangfoldet er i min øyne viktig, Lille_Adam. At de store kjedene skal "bestemme" hva som skal være lett tilgjenglig for ears/hands-on, er et scenario som virkelig skremmer meg. Å bli forelest om HiFi av en kvisete, housemusikklyttende noksagt som synes en iPod er det ultimate av av audiofil lykke unner jeg ingen. Ikke nå, ikke i fremtiden! Vi må huske på at det er mange entusiastsjapper i det ganske land, som ikke bare har et edruelig forhold til avanse, men også yter glimrende service og bidrar til et spennende mangfold :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg tror ikke privat eller paralellimport vil skade hifimarkedet mer enn bruktmarkedet gjør. Hvis folk ikke verdsatte nye produkter fra lokale forhandlere ville vel småbutikkene vært nedlagt for lenge siden.

Om noe så vil gode kvalitetsprodukter til en rimelig penge fra østen kanskje være det som blir inngangsbilletten for nye hifi entusisater. Man skal bli eksponert for virkelig god lyd før hifi-interessen melder seg og det ikke bare blir musikken som man fokuserer på. Og de ferreste bruker ti-tusener på et førsteoppsett uansett.

Og de som blir bitt av basillen, blir nødt til å oppgradere etter en stund uansett. :)
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Mulig du har rett, men jeg er ganske skeptisk. Vi er tross alt helt i begynnerfasen når det gjelder privatimport av noen særlig utbredelse og jeg tror potensialet er svært innen de aller fleste områder. Billige inngangsbiletter fra østen er så sin sak, men "alt" er billigere andre steder og mye er mye billigere. Har man først kjøpt et anlegg fra Hong Kong og det fungerer til ens tilfredshet, hvor mye lavere er da terskelen ved oppgradering? Går det greit å handle Ming Da eller Korsun fra Kina, så går det jo også greit å handle Parasound eller Adcom fra USA, eller? Der er det jo like mye å spare, eller mer i reelt kronebeløp, siden totalen er større.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Mulig du har rett, men jeg er ganske skeptisk. Vi er tross alt helt i begynnerfasen når det gjelder privatimport av noen særlig utbredelse og jeg tror potensialet er svært innen de aller fleste områder. Billige inngangsbiletter fra østen er så sin sak, men "alt" er billigere andre steder og mye er mye billigere. Har man først kjøpt et anlegg fra Hong Kong og det fungerer til ens tilfredshet, hvor mye lavere er da terskelen ved oppgradering? Går det greit å handle Ming Da eller Korsun fra Kina, så går det jo også greit å handle Parasound eller Adcom fra USA, eller? Der er det jo like mye å spare, eller mer i reelt kronebeløp, siden totalen er større.
Jeg ser ikke det helt store problemet med dette. La oss tenke oss at det blir som du beskriver. Hvem vil tjene eller tape på dette?

De som taper er nok importørene av utenlandske produkter til en viss grad. Men hvis det hjemlige marked blir mindre preget av butikkimport vil nok dette bare styrke våre hjemlige produsenter. Og det var jo utgangspunktet for tråden.

Så om vi får en dreining mot hjemlig produserte merker og privatimport, så vil vel både forbrukere og de norske produsentene tjene på dette. De eneste som taper er de fordyrende mellomleddene.

Men jeg tror uansett de norske butikkene vil bestå, med import som i dag. For når man kommer opp i en viss pris føler mange seg mye tryggere ved å handle lokalt med noen man kan gå tilbake til hvis ikke alt er som forespeilet, samt som tidligere ha nevnt ha muligheten for lytting og testing både i butikk og hjemme før kjøp.

Jeg tror rett og slett ikke at det er et stort problem i hifibransjen at folk låner og lytter på dyre produkter for bevist å handle dem andre steder, slik som problemet er i fotobransjen. Kan en butikk by på service og personlig oppfølging er dett noe som folk er villig til å betale endel ekstra for også, men ikke så mye ekstra at man føler seg litt lurt i ettertid.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Overskriften sier nå forhandlere da, og ikke produsenter. Snakker vi om produsentene blir saken selvsagt en annen.

Du sier "en viss pris", men hvilken pris da? Hvor langt opp i pris strekker hvermansen seg når det gjelder produkter som skaper lyd? Som sagt før så utelater jeg de styrtrike og Hi-Fi narkomane fra ligningen, da pris spiller mindre rolle for dem. Men resten, hvor går grensa for dem? Hvor mange legger mer enn 10 laken i f.eks en forsterker? Hvor mange mer enn 20? Hvor mange mer enn 30? Er det for farlig å handle for 30 fra utlandet? Er det for farlig å handle for 30 hvis det du sikler etter koster enda 20 eller 30 ekstra i butikk? Jeg tror ikke det, fordi jeg selv ikke ville følt det slik. At mange har en sperre på denslags beløp i dag; jo, sikkert. Om 5 år, 10 år; langt færre.

Nå skal ikke jeg ha sagt så mye om hvor dyrt Hi-Fi generelt er her på berget i dag, siden det er lenge siden jeg fulgte med og mye kan ha forandret seg. Imidlertid kikket jeg tilfeldigvis på en Parasound NC2250 mens jeg lette etter andre ting og gjorde en kjapp sammenligning. Den koster 14 tusen i butikk her, mens jeg fant den flere steder for i USA for ca. $900. Det blir ca. 6800,- levert på døra hos meg, inklusive moms, frakt og gebyr. Under halv pris med andre ord og da ville jeg aldri drømt om å betale 14 selv, uansett om jeg hadde råd til det. Å lodde den om kommer gjerne på en tusing hos en fagmann og etter det kan det fremdeles skiftes flere utgangstransistorer eller kondiser for det resterende om uhellet skulle være ute. Det kan godt være at dette er et ekstremt eksempel, men om det ikke er det og om dette er prisen man må ta her i landet for i det hele tatt å tjene penger så styrker det ikke troen på at det skal gå godt fremover.

Igjen - det er godt mulig du har rett og at økt privatimport ikke vil bli et problem. Jeg vet ikke, men jeg vet hva jeg tror.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg har også handlet mye i utlandet, da spesielt fra USA.
Hvis man er litt smart så kan man jo få seg high-end annlegg for mid-fi priser ved å følge med på f.eks audiogon.
Har også handet endel nye varer fra USA og servicen er upåklagelig, langt bedre enn det man stort sett opplever i Norske butikker.
Her i Norge jobber det mye unge gutter som ikke nødvendigvis ser på jobben som annet en et sted de må være 7,5 timer om dagen for å betale husleia.
Det er også litt for mange kremmere i ordets negative forstand, altså de som prøver å sko seg urettmessig på kundene sine ved å ikke være ærlige og upfront.
Leveringsproblemer er også veldig vanlig i Norge, de få gangene jeg er på hifiklubben for å kjøpe en eller annen dupeditt er de nesten alltid utsolgt, bestillingstiden er da som oftest lenger om jeg kjøper fra USA. Jeg vil gjærne støtte Norske bedrifter, men de gør en dårlig jobb med å overbevise meg som kunde hvorfor jeg skal legge igjen pengene mine i akkurat deres butikk.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Internett har åpnet mulighetene for at forbruker kan få varer til likere priser.
Det er imidlertid flere handelshindringer som mva. , garanti, frakt osv. som tilslører prisene. I tillegg vil en lokal forhandler kunne ha fordeler ved å ha høyere servicegrad eks. å låne ut produkter.

I utg. p. burde prisene i Norge ikke være høyere enn pris eks. mva. tillagt frakt og et servicetillegg for god service. Selv synes jeg det har en verdi å handle fra en leverandør man kan låne fra, da oppsett og rom har mye å si. I tillegg har jeg forståelse for at vi må betale mva. if. utlandske priser, pga våre rød grønne venner.

Konklusjon:

Utenlandsk pris + 25% mva. + frakt/service 10% er ok for meg.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Det globale markedet øker nok presset mot at alle aktører blir tydelige på å vise sin verdi. I det lange løp er dette bare sunt, selv om det kan bli en turbulent omstilling for mange lokale aktører som til nå kanskje har overlevd på sympati og trege forbrukere.

Mvh
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Hva med direkte kopier,som produsenter og/eller importører ikke vedkjenner seg. Har hørt rykter om at noen av de største nettaktørene i USA har saker gående mot seg nå, etter å ha blitt anmeldt av produsenter. Noen som vet mer konkret? Vet det er farlig å spekulere.
Som det har blitt diskutert før, så er jo kineserne gode på å kopiere. Hva gjør dere når importør og produsent sier at "nei det serienummeret finnes ikke i vår produksjonsrekke"
Skjønner at det er fristende å spare kronasjer (bruker 150K+++ i året på netthandel), men enkelte ting som f.eks elektronikk foretrekker jeg å ha en norsk forhandler og forholde meg til. Så er det forskjell på importørene også da, noen er grådige, mens andre legger seg på en mer fornuftig linje. En viss formening får en ved å sammenligne prisene på f.eks US-produkter i forskjellige europeisk land. Den kan fort avspeile hvem som er grådig eller ikke, utifra en tendens.

Forøvrig er nok ikke Pass Labs noe unikum i hvordan de regulerer salget og foholder seg til sine respektive importører (les: forhandlere) rundt omkring. Denne som mange andre bransjer har helt sikkert mange skjulte avtaler og "regler".

Sånn fungerer et fritt kapitalistisk marked, uten at det her skal bli en politisk tråd. Markedet regulerer seg selv både synlig og i det skjulte. Noe annet er det blåøyd og tro. ::)
 
Topp Bunn