Norske referanseplater

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Smurfene med Geir Børresen. I kid you not!
På cden min står det at den er innspilt i Scanax sound studio i oslo..
Utgitt av dB records..

P

pompel

Gjest
Gåte ved Gåte ER overstyrt på en eller annen måte!
Samme for meg hvordan det har skjedd. Men alle jeg kjenner som har denne, sier det samme.

Ikke noe problem for meg at den er det, for produksjonen er kjempe fin. Synes kanskje at KKV har en tendens til å "loudnesse" innspillingene sine.

mvh

uves1tlig

Fersking
Ble medlem
04.05.2005
Antall liker
0
Skal ikke si for sikkert uten å ha hørt skiva før, men hvis det kun vrenger i vokalen (eller rundt en viss frekvens) og den ferdige masteren aldri overstiger -1 db, tyder det på overstyring i opptaket eller miksen. I området 500-2000 Hz vil alt over ca -12 db høres stressende ut. I bassen går -12 db helt fint, og fra rundt 2000 Hz og oppover skal det mye mindre til før det "vrenger", dvs det blir rimelig irriterende å høre på. Dette er i allefall slik jeg har erfart det. Når det kommer til masteringen, tror jeg de fleste av skivene til Kari Bramnes er masteret hos Cutting Room i Sverige, og selv om ikke alt som kommer derifra høres bra ut tviler jeg på at de bommer med limiteringen og noe slipper over 0 db.

Har noen Bremnes-skiver liggende på jobben, kanskje jeg finner den låta det er snakk om. Kan ta en titt og se om jeg finner noen umiddelbare feil i bølgeformen eller frekvensgangen i morra. Hvis ikke regner jeg med at det er snakk om overstyring i opptaket.

Dette er forresten mitt første innlegg her. Håper det blir mange flere ettehvert. :)

Øystein

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Skal ikke si for sikkert uten å ha hørt skiva før, men hvis det kun vrenger i vokalen (eller rundt en viss frekvens) og den ferdige masteren aldri overstiger -1 db, tyder det på overstyring i opptaket eller miksen. I området 500-2000 Hz vil alt over ca -12 db høres stressende ut. I bassen går -12 db helt fint, og fra rundt 2000 Hz og oppover skal det mye mindre til før det "vrenger", dvs det blir rimelig irriterende å høre på. Dette er i allefall slik jeg har erfart det. Når det kommer til masteringen, tror jeg de fleste av skivene til Kari Bramnes er masteret hos Cutting Room i Sverige, og selv om ikke alt som kommer derifra høres bra ut tviler jeg på at de bommer med limiteringen og noe slipper over 0 db.

Har noen Bremnes-skiver liggende på jobben, kanskje jeg finner den låta det er snakk om. Kan ta en titt og se om jeg finner noen umiddelbare feil i bølgeformen eller frekvensgangen i morra. Hvis ikke regner jeg med at det er snakk om overstyring i opptaket.

Dette er forresten mitt første innlegg her. Håper det blir mange flere ettehvert. :)

Øystein
Velkommen på forumet :)

Topp om du har mulighet til å forske litt på dette. Spennende å se hva du finner ut. Det er spesielt på spor 3- etter ca 2min- at vokalen høres overstyrt ut.

johna

T

theStig

Gjest
Det er spesielt på spor 3- etter ca 2min- at vokalen høres overstyrt ut.
johna
2:06 for å være nøyaktig. Jeg tror de har vært litt for tøffe med komprimering/peak limiting under innspilling, og at man akkurat her hører at det skurrer litt. Det er ikke noe klipp i master peak-limiter akkurat der. Ser du på bølgeformen, er det tydelig at man peak-limiter temmelig hardt, men dette er som regel aldri hørbart likevel...

uves1tlig

Fersking
Ble medlem
04.05.2005
Antall liker
0
Nå har jeg både hørt og tittet på. Det er ikke noe tvil om at det vrenger på originalskiva, og det gjelder kun vokalen. Men feilen ligger i opptaket (jeg kan også berolige alle som forguder Kongshaug med at plata ikke er spillt inn hos han. Kun mikset der)
De stedene det vrenger hører man at hun drar på ganske mye. Jeg regner med at det er en av to ting som kan ha skjedd:
1- Forvrengning i mikrofonforsterkeren. Volumet på micamp er skrudd for høyt opp og der resten har et fint nivå vrenger det litt når hun drar på.
2- Kompressoren klarer ikke ta av nok når hun drar på, så får du overstyring i f.eks A/D converteren.
Håper mine 'observasjoner' har vært til hjelp. Fin sang forresten, er bare litt kjipt at man fort blir sittende og irritere seg over vrenginga med en gang man blir oppmerksom på det.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå har jeg både hørt og tittet på. Det er ikke noe tvil om at det vrenger på originalskiva, og det gjelder kun vokalen. Men feilen ligger i opptaket (jeg kan også berolige alle som forguder Kongshaug med at plata ikke er spillt inn hos han. Kun mikset der)
De stedene det vrenger hører man at hun drar på ganske mye. Jeg regner med at det er en av to ting som kan ha skjedd:
1- Forvrengning i mikrofonforsterkeren. Volumet på micamp er skrudd for høyt opp og der resten har et fint nivå vrenger det litt når hun drar på.
2- Kompressoren klarer ikke ta av nok når hun drar på, så får du overstyring i f.eks A/D converteren.
Håper mine 'observasjoner' har vært til hjelp. Fin sang forresten, er bare litt kjipt at man fort blir sittende og irritere seg over vrenginga med en gang man blir oppmerksom på det.
 :)
Men da er alle enige i at noe "skurrer" ?

Skal bli godt å slippe å tenke mer på "ovestyringen" eller hva det nå er som har gått galt. Bare nyte musikken.

Men det skal sies: Jeg opplever mange av KB sine plater som på kanten når det gjelder dette..på vokalen vel og merke.

Nå skal det bemerkes at mitt oppsett er veldig analytisk, kanskje i meste laget for enkelte. Men jeg har hørt tendensene i andre oppsett også.

johna

R

RODA

Gjest
The Stig:

Har du endret mening, og hører nå dette også på anlegget ditt?
Setter et stort spørsmålstegn ? ved det faktum at du ikke hørte det??

R

T

theStig

Gjest
Jeg hører at vokalen overstyrer EN plass, ja og hva så? Problem? Ikke for meg i hvertfall... Jeg har aldri vurdert det som noe problem eller noe unormalt. "Overstyring" (komprimering/limiting) er de fleste plater proppfulle av likevel... Jeg har nok hørt det, men ikke bitt meg noe merke i det tror jeg. Jeg sitter ikke å hard-lytter etter småfeil på plater vanligvis, hører heller på musikken og helheten.

R

RODA

Gjest
Jeg hører at vokalen overstyrer EN plass, ja og hva så? Problem? Ikke for meg i hvertfall... Jeg har aldri vurdert det som noe problem eller noe unormalt. "Overstyring" (komprimering/limiting) er de fleste plater proppfulle av likevel... Jeg har nok hørt det, men ikke bitt meg noe merke i det tror jeg. Jeg sitter ikke å hard-lytter etter småfeil på plater vanligvis, hører heller på musikken og helheten.
Skal ikke lage noe diskusjon av dette, men les hva du selv har skrevet i denne tråden ;)

P.S. Hører også selv heller på musikk enn lyder.
"Skurret" på denne låten er der, men ødelegger ikke musikken.

T

theStig

Gjest
Skal ikke lage noe diskusjon av dette, men les hva du selv har skrevet i denne tråden  ;)
I know... var vel litt for tøff i trynet der.... :-[ :-[ :-[

R

RODA

Gjest
I know... var vel litt for tøff i trynet der....  :-[ :-[ :-[
:) :) Det er da ingenting !
Kari er så tøff i trynet at det skurrer på "gåte ved gåte" ;D ;D ;D

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
"Skurret" på denne låten er der, men ødelegger ikke musikken.
Men det er kjekt å vite at det ikke er anlegget eller egen hørsel det er noe feil med! ;) Jeg har tidligere erfart hifi-pushere som, ihverfall tilsynelatende, var totalt ukjente med denne skjønnhetspletten på skiva. Å stole på egen hørsel trenger trening og mot!

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
379
Torget vurderinger
10
Pål Thowsen-surprise.
Siri Svale Band.
Anne Grete Preus-lav sol, høy himmel.
Alle til Jan Garbarek og Terje Rypdal

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
12
Trodde Radio Røynda gikk bare på radio jeg... uansett et bra program!

Legger til en til: Lillebjørn Nilsen, Original Nilsen (1986). Låter væældig bra.
Min Vinyl-versjon er fra 80 eller 82...?
Knallbra plate dette, hentet den hos mine foreldre! :)

T

theStig

Gjest
1982 var det visst. Tyrkkleif.... Jepp, veldig fin plate dette, min favoritt Lillebjørn-plate.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.366
-Ole Paus sine to Blues for Pyttsan Jespersens Pårørende og Garman er fantastiske.
Ja, nå er førstnevnte tittel med Ole Paus bestilt på CD (kr. 65,-)

Bestilte også Tobben & Ero "Fordums frukter friske frø". Har CD utgaven fra 1988 på Philips. Så får vi se om denne utgaven fra Universal 1995 er en re-mastring. Er Tobben & Ero fan :) Plata anbefales for de som liker norsk visepop !
Bestilte også en rykende fersk samle CD med norske Ballade. Visegruppa fra 80-tallet med bl.a. Lillebjørn Nilsen. Ballade er kuul.. ;)

Fikk for ei ukes tid siden Finn Kalviks re-master's av "Kom ut kom fram" fra 1979. Denna plata har svært god lyd, og re-mastringa skuffer ikke! Svært lik CD utgaven fra 1990, men ennå mer utstrakt på frekvensfløyene og litt mer transparent lyd. Anbefales!

Som dåkker sikkert skjønne, e´i en sånn retro norsk bølge for tiden. ;)

Steely_D

Medlem
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
0
tre 80-talls godbiter, lydmessig og musikalsk (etter min smak selvsagt..)

- Øystein Sunde, Barkebille boogie (vinyl)
Fantastisk musikk og gitarspill, sinnsyke tekster og.. knall lyd!! (hør Sundes akustiske gitarsolo på Fordommenes år..!)

- Lava, Dj (maxisingel vinyl)
Funky, groovy, Eldøen i storform, fet blåserrekke (Antonsenbrødrene, Sunde etc) og et enormt fett lydbilde

- DWAS fra 1989 på vinyl (husker ikke tittelen, med låtene Do what you wanna do, Invisible man etc.)

= Sunde ga jeg 50 kr for , de to andre 10,-.. det lønner jammen seg å handle brukt vinyl!

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Dronning Mauds land: "tiden kler deg naken"
Denne er fra 1994. Jeg har den på CD (vet ikke om den ble gitt ut på vinyl). Platen illustrerer meget godt hva det innebærer å ha luft mellom instrumentene/stemmen. Ingeborg Magerøy synger meget bra. Jeg mener dette er en referanseplate, spesielt spor 3 bruker jeg som testmateriale (i tillegg til at låten faktisk er meget fin !")

T

theStig

Gjest
Sitter akkurat og lytter på Deepika/I alt slags lys. Låter forbløffende bra! Litt idol-faktor på frøken Deepika da, men det får en tåle.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Knut Riisnæs/Jon Christensen Feat. John Scofield & Palle Danielsson - Jazz out of Norway 40 (Odin) er en av de bedre norske innspillingene fra 90 tallet.

Innspillingen er produsert med et klart "sound" og er derfor ikke såkalt "nøytral" men dette kler musikken godt synes nå jeg da..

Poenget mitt er nemmelig at denne platen har et interessant musikalsk innhold parret med god lydkvalitet ! Dette er dessverre noe mange norske innspillinger mangler...

ODIN NJ4040-2​

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
32
Utifra ditt ståsted er det mulig at du vil finne Siri Svale sin andre skive necessarily so... lydteknisk mer korrekt.

Der er jeg helt enig i. Den låter mer riktig på det meste. Det låter kanskje litt tamt ved første lytting hvis du har Black Bird i minne. Men den oppfatningen endrer seg fort ved gjentatt lytting.
I et annet innlegg var Gemini nevnt. Det er rart at kun en person har nevnt Gemini. De fleste skivene er spilt inn/mikset i Rainbow med Kongshaug som tekniker. Jeg har titalls skiver (både vinyl og CD) fra Gemini, og unntaksvis er det meget god lydkvalitet på de skivene.
Når det gjelder Kirkelig synes jeg at de skivene eller kuttene som Kongshaug har mikset låter best, bortsett fra Blå Koral muligens som forøvrig Hillestad har vært en av teknikerne på.

Problemet er bare at noen lydteknisk perfekte skiver med særdeles god oppløsning mangler rytme/tempo.
Dvs, typisk HiFi musikk. F. eks. endel Chesky innspillinger.

Masterdude

Medlem
Ble medlem
22.05.2005
Antall liker
0
Hei!
Sjekk ut ELG(Øyvind Elgenes vokalisten i Dance With A Stranger) sin cd "The Way Life Goes"

Brilliant godlyd.

Spiller høyt og er dynamisk samtidig.
Detaljert og behagelig.

Ikke mange CD`r som låter så Analogt(Synes nå jeg)

Bare et tips!

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.416
Torget vurderinger
4
2:06 for å være nøyaktig. Jeg tror de har vært litt for tøffe med komprimering/peak limiting under innspilling, og at man akkurat her hører at det skurrer litt. Det er ikke noe klipp i master peak-limiter akkurat der. Ser du på bølgeformen, er det tydelig at man peak-limiter temmelig hardt, men dette er som regel aldri hørbart likevel...
...herregud.....håper ikke noen utenfor "klanen" leser dette.....det endelige beviset på at audiofile ER nerder....

....likevel....lars lillo stenberg sin "å, var jeg en sangfugl" låter klart og helt konge...men den spinner ikke ofte i anlegget mitt likevel ;-)

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Av nyere norske utgivelser kan "Kings of Convenience" gjerne anbefales for lydkvalitetens skyld.

Ellers er faktisk platene til "Knutsen og Ludviksen" noe å sjekke ut, både bra lyd og til dels brilliant popmusikk. Anbefales også som et vesentlig mindre slitsomt alternativ til "Kaptein Sabeltann" for de som skal på biltur med barn i sommer (og som ikke har lagt inn skjermer med DVD/Playstation og hodetelefoner i bilen).

CBA

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Ser "theStig" slakter Siris Svale Bands "Blackbird" for dårlig innspilling. Vel, vel. Jeg fikk den akkurat i hendene, og hos meg låter den nydelig, og det slår meg at det rett og slett er en musikalsk innspilling. Det er nerve og dynamikk her som absolutt gjør at jeg oppfatter det som en god innspilling. Så selv om det kanskje er gjort noen feil i studio som er åpenbare for studioeksperter, så synes nå jeg sluttresultatet lyder svært så bra. Så får det heller være at det er en illusjon. ;)

Fikk for øvrig Jan Eggums samleplate "30/30" i gave her om dagen. Det er en samleplate med 30 låter fordelt på de 30 siste årene. Altså en speiling av karrieren til Eggum. Her synes jeg det spiller svært så naturlig, og selv om dynamikken kanskje ikke er maksimal (musikken er jo visemusikk), så er det god vokal og gode akustiske instrumenter som gjør at jeg fikk en liten Eggum-rennessanse. Oppdaget også at siden Eggums vokal er så godt kjent, så kan dette være en god referanse på vokalsiden.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Ser "theStig" slakter Siris Svale Bands "Blackbird" for dårlig innspilling. Vel, vel. Jeg fikk den akkurat i hendene, og hos meg låter den nydelig, og det slår meg at det rett og slett er en musikalsk innspilling. Det er nerve og dynamikk her som absolutt gjør at jeg oppfatter det som en god innspilling. Så selv om det kanskje er gjort noen feil i studio som er åpenbare for studioeksperter, så synes nå jeg sluttresultatet lyder svært så bra. Så får det heller være at det er en illusjon. ;)

Fikk for øvrig Jan Eggums samleplate "30/30" i gave her om dagen. Det er en samleplate med 30 låter fordelt på de 30 siste årene. Altså en speiling av karrieren til Eggum. Her synes jeg det spiller svært så naturlig, og selv om dynamikken kanskje ikke er maksimal (musikken er jo visemusikk), så er det god vokal og gode akustiske instrumenter som gjør at jeg fikk en liten Eggum-rennessanse. Oppdaget også at siden Eggums vokal er så godt kjent, så kan dette være en god referanse på vokalsiden.
Enig her Roffe, spiller likedan hos meg også ;) Det er vel ikke uten grunn at den ble kåret til Stereophiles Recording of the month? ;)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Enig her Roffe, spiller likedan hos meg også ;) Det er vel ikke uten grunn at den ble kåret til Stereophiles Recording of the month? ;)
Spiller da godt hjemme i stuen min også denne :D.

For å være litt pirkete har Blackbird aldri blitt kåret til "Recording of the month" i Stereophile, men en av skribentene har tatt den med på Stereophiles liste over "Records to die for". Enda bedre enn månedens album?? ::)

T

theStig

Gjest
For å være litt pirkete har Blackbird aldri blitt kåret til "Recording of the month" i Stereophile, men en av skribentene har tatt den med på Stereophiles liste over "Records to die for". Enda bedre enn månedens album?? ::)
Det spørs jo hva kriteriet for disse døds-platene er da, om det er kun musikk, kun teknikk, eller begge deler.

For meg er f.eks J.J.Cale/Okie en slik plate, men lyden er.... tja... litt snål kan du si.

Poenget mitt når jeg "slaktet" lyden på Blackbird var at den ikke nødvendigvis er så bra ut fra rent objektive tekniske parametre.

Jeg synes selv at Blackbird låter "bra" i musikalsk forstand, men det er noen tekniske blundere der som jeg ikke helt kan unngå å legge merke til.

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Det er bra å få bekreftet at dette ligger i innspillingen, og ikke i avspilningsutstyret mitt. Begynte å bli i tvil ei stund...

Så til et interessant spørsmål. Hvorfor tillot Jan Erik Kongshaug forvrengning av vokalen? Hvorfor re-innspilte han ikke med et litt lavere signalnivå? Har han for dårlig monitorutstyr for avspilning? Eller dårlige ører?

Vi snakker jo tross alt om Kongshaug fra Rainbow Studio, og ikke en hvilken som helst "shabby" studiotekniker.
Performance og fremføring går foran alt.

Å bytte ut et godt vokal take bare på grunn av en overstyring, er å blande hva som er viktigst av musikk og teknikk. Det er et no,no.

Et hot tips hva dette skyldes er nok M149 mikken som antagelig er brukt her. Den har svært høy output(nesten på linjesignalnivå) og er istand til å overstyre inngangene på de fleste preamper.

Jan Erik er flink, ja. Topp ører, topp studio, topp monitoring.
Ting skjer likevel, det kommer altid litt ekstra trøkk ut av artisten når det perfekte taket er der. Av og til mye mer. Da kan det skje at det vrenger.

Men å retracke på grunn av dette ???

Glem det.

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
32
Det er sikkert ymse meninger om lydenkvaliteten på denne plata, men den ligger i hvert på Stereophiles liste over "Music to die for". Det sier vel noe om kvaliteter det settes pris på.

Siden ingen har nevnte den, men som er obligatorisk;
Siri Svale Band  med skiva  Blackbird.

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
32
Jeg har stort sett det som er gitt ut med Garbarek og Rypdal (både som hovedartister og deltagende hos andre artister) på vinyl fra ECM. Det overrasker meg stadig vekk hvor gjennomgående bra disse skivene låter. Jeg har ganske mange CD'er fra Gemini og disse synes jeg også låter bra.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg synes selv at Blackbird låter "bra" i musikalsk forstand, men det er noen tekniske blundere der som jeg ikke helt kan unngå å legge merke til.
Hvilke tekniske blundere snakker vi om her da? :-/

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.585
May Britt Andersen / Tamme erter og villbringebær.
Jeg tuller ikke! Det er en barneplate, men den er svært god både musikalsk og lydmessig.
Har en dobbeltplate med May Britt og de andre raringene. Den reddet mang en biltur før ungene oppdaget hits for kids etc.

Jeg synes både musikk, tekster og opptak var meget bra pluss på dette.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.585
En som jeg ikke har hørt på lenge:

Vinjesvingen med Det Norske Kammerkor. Ren, usminket korsang.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette har jeg sett at vi har diskutert før, theStig... jeg kjøpte selv Blackbird da den kom ut, så jeg har lyttet på den i 15 år gitt. Dens åpenbare "feil" (som i grunnen de fleste skiver har) kommer imho til sin fulle eksponering i et system som er veldig (altfor) analytisk uten at det balanseres godt ut på andre områder; slik sett har jeg fått disse sibiliantene til Siri slengt i fleisen på en måte som har blendet for det øvrige innhold på skiva i noen systemer.
Dog fungerer den veldig fint i andre systemer, ikke minst i mitt eget pr idag hvor fokus er spredt langt utover Siri's stemme, og i bunn og grunn så er det kun valget av mic og teknikk akkurat på Siri's stemme jeg har en kommentar på, resten synes jeg er helt hensiktsmessig innspilt.
I det hele har plata en nydelig sonoritet, klangrikdom og en bred palett av klangfarger som skaper akkurat den stemningen jeg tror produsenten/tekniker måtte ha vært ut etter å skape. Rett og slett en nydelig innspilt skive på de fleste områder.

Som tidligere sagt så synes jeg det er trist når et system er slik balansert at fokus flyttes fra nydelig musikk og gode egenskaper ved lyden, over til å pinpointe svakhetene slik at de står i veien for musikken forøvrig. Det kan kanskje være hensiktsmessig for en produsent/tekniker, men er lite hensiktsmessig for en musikklytter i sitt hjem.. og det bør absolutt ikke være noe mål for en hifientusiast/musikkelsker å ende opp med et slikt system i sitt hus som "slakter" hele platesamlinga.

Mvh Vidar P

T

theStig

Gjest
Du har et poeng her Vidar. Jeg har et veldig "analystisk" (jeg kaller det "oppløst") anlegg. Fordelen med et slikt er at gode innspillinger låter himmelsk, men mindre gode kan lede fokuset vekk fra musikken. Derfor planlegger jeg nå et anlegg nummer 2, som vil få mer "sjel", der jeg kan spille lydteknisk mindre gode innspillinger. I dag er det mye musikk jeg bare spiller i bilen, og der låter det kule siden svakhetene ikke avsløres. Noe av ulempen med et anlegg som er "musikalsk/tilslørende" er at man ikke klarer å få ut det fulle potensialet av lydteknisk svært gode innspillinger. Derfor er det nok greit med "ja takk, begge deler".

Topp Bunn