miata
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 17.01.2005
- Innlegg
- 370
- Antall liker
- 1
På cden min står det at den er innspilt i Scanax sound studio i oslo..Smurfene med Geir Børresen. I kid you not!
Utgitt av dB records..
På cden min står det at den er innspilt i Scanax sound studio i oslo..Smurfene med Geir Børresen. I kid you not!
Velkommen på forumetSkal ikke si for sikkert uten å ha hørt skiva før, men hvis det kun vrenger i vokalen (eller rundt en viss frekvens) og den ferdige masteren aldri overstiger -1 db, tyder det på overstyring i opptaket eller miksen. I området 500-2000 Hz vil alt over ca -12 db høres stressende ut. I bassen går -12 db helt fint, og fra rundt 2000 Hz og oppover skal det mye mindre til før det "vrenger", dvs det blir rimelig irriterende å høre på. Dette er i allefall slik jeg har erfart det. Når det kommer til masteringen, tror jeg de fleste av skivene til Kari Bramnes er masteret hos Cutting Room i Sverige, og selv om ikke alt som kommer derifra høres bra ut tviler jeg på at de bommer med limiteringen og noe slipper over 0 db.
Har noen Bremnes-skiver liggende på jobben, kanskje jeg finner den låta det er snakk om. Kan ta en titt og se om jeg finner noen umiddelbare feil i bølgeformen eller frekvensgangen i morra. Hvis ikke regner jeg med at det er snakk om overstyring i opptaket.
Dette er forresten mitt første innlegg her. Håper det blir mange flere ettehvert.
Øystein
2:06 for å være nøyaktig. Jeg tror de har vært litt for tøffe med komprimering/peak limiting under innspilling, og at man akkurat her hører at det skurrer litt. Det er ikke noe klipp i master peak-limiter akkurat der. Ser du på bølgeformen, er det tydelig at man peak-limiter temmelig hardt, men dette er som regel aldri hørbart likevel...Det er spesielt på spor 3- etter ca 2min- at vokalen høres overstyrt ut.
johna
Nå har jeg både hørt og tittet på. Det er ikke noe tvil om at det vrenger på originalskiva, og det gjelder kun vokalen. Men feilen ligger i opptaket (jeg kan også berolige alle som forguder Kongshaug med at plata ikke er spillt inn hos han. Kun mikset der)
De stedene det vrenger hører man at hun drar på ganske mye. Jeg regner med at det er en av to ting som kan ha skjedd:
1- Forvrengning i mikrofonforsterkeren. Volumet på micamp er skrudd for høyt opp og der resten har et fint nivå vrenger det litt når hun drar på.
2- Kompressoren klarer ikke ta av nok når hun drar på, så får du overstyring i f.eks A/D converteren.
Håper mine 'observasjoner' har vært til hjelp. Fin sang forresten, er bare litt kjipt at man fort blir sittende og irritere seg over vrenginga med en gang man blir oppmerksom på det.
Skal ikke lage noe diskusjon av dette, men les hva du selv har skrevet i denne trådenJeg hører at vokalen overstyrer EN plass, ja og hva så? Problem? Ikke for meg i hvertfall... Jeg har aldri vurdert det som noe problem eller noe unormalt. "Overstyring" (komprimering/limiting) er de fleste plater proppfulle av likevel... Jeg har nok hørt det, men ikke bitt meg noe merke i det tror jeg. Jeg sitter ikke å hard-lytter etter småfeil på plater vanligvis, hører heller på musikken og helheten.
Sånn er det!"Skurret" på denne låten er der, men ødelegger ikke musikken.
I know... var vel litt for tøff i trynet der.... :-[ :-[ :-[Skal ikke lage noe diskusjon av dette, men les hva du selv har skrevet i denne tråden
Det er da ingenting !I know... var vel litt for tøff i trynet der.... :-[ :-[ :-[
Men det er kjekt å vite at det ikke er anlegget eller egen hørsel det er noe feil med! Jeg har tidligere erfart hifi-pushere som, ihverfall tilsynelatende, var totalt ukjente med denne skjønnhetspletten på skiva. Å stole på egen hørsel trenger trening og mot!"Skurret" på denne låten er der, men ødelegger ikke musikken.
Min Vinyl-versjon er fra 80 eller 82...?Trodde Radio Røynda gikk bare på radio jeg... uansett et bra program!
Legger til en til: Lillebjørn Nilsen, Original Nilsen (1986). Låter væældig bra.
Ja, nå er førstnevnte tittel med Ole Paus bestilt på CD (kr. 65,-)-Ole Paus sine to Blues for Pyttsan Jespersens Pårørende og Garman er fantastiske.
Utifra ditt ståsted er det mulig at du vil finne Siri Svale sin andre skive necessarily so... lydteknisk mer korrekt.
Der er jeg helt enig i. Den låter mer riktig på det meste. Det låter kanskje litt tamt ved første lytting hvis du har Black Bird i minne. Men den oppfatningen endrer seg fort ved gjentatt lytting.
I et annet innlegg var Gemini nevnt. Det er rart at kun en person har nevnt Gemini. De fleste skivene er spilt inn/mikset i Rainbow med Kongshaug som tekniker. Jeg har titalls skiver (både vinyl og CD) fra Gemini, og unntaksvis er det meget god lydkvalitet på de skivene.
Når det gjelder Kirkelig synes jeg at de skivene eller kuttene som Kongshaug har mikset låter best, bortsett fra Blå Koral muligens som forøvrig Hillestad har vært en av teknikerne på.
Problemet er bare at noen lydteknisk perfekte skiver med særdeles god oppløsning mangler rytme/tempo.
Dvs, typisk HiFi musikk. F. eks. endel Chesky innspillinger.
...herregud.....håper ikke noen utenfor "klanen" leser dette.....det endelige beviset på at audiofile ER nerder....2:06 for å være nøyaktig. Jeg tror de har vært litt for tøffe med komprimering/peak limiting under innspilling, og at man akkurat her hører at det skurrer litt. Det er ikke noe klipp i master peak-limiter akkurat der. Ser du på bølgeformen, er det tydelig at man peak-limiter temmelig hardt, men dette er som regel aldri hørbart likevel...
Enig her Roffe, spiller likedan hos meg også Det er vel ikke uten grunn at den ble kåret til Stereophiles Recording of the month?Ser "theStig" slakter Siris Svale Bands "Blackbird" for dårlig innspilling. Vel, vel. Jeg fikk den akkurat i hendene, og hos meg låter den nydelig, og det slår meg at det rett og slett er en musikalsk innspilling. Det er nerve og dynamikk her som absolutt gjør at jeg oppfatter det som en god innspilling. Så selv om det kanskje er gjort noen feil i studio som er åpenbare for studioeksperter, så synes nå jeg sluttresultatet lyder svært så bra. Så får det heller være at det er en illusjon.
Fikk for øvrig Jan Eggums samleplate "30/30" i gave her om dagen. Det er en samleplate med 30 låter fordelt på de 30 siste årene. Altså en speiling av karrieren til Eggum. Her synes jeg det spiller svært så naturlig, og selv om dynamikken kanskje ikke er maksimal (musikken er jo visemusikk), så er det god vokal og gode akustiske instrumenter som gjør at jeg fikk en liten Eggum-rennessanse. Oppdaget også at siden Eggums vokal er så godt kjent, så kan dette være en god referanse på vokalsiden.
Spiller da godt hjemme i stuen min også denne .Enig her Roffe, spiller likedan hos meg også Det er vel ikke uten grunn at den ble kåret til Stereophiles Recording of the month?
Det spørs jo hva kriteriet for disse døds-platene er da, om det er kun musikk, kun teknikk, eller begge deler.For å være litt pirkete har Blackbird aldri blitt kåret til "Recording of the month" i Stereophile, men en av skribentene har tatt den med på Stereophiles liste over "Records to die for". Enda bedre enn månedens album?? :
Performance og fremføring går foran alt.Det er bra å få bekreftet at dette ligger i innspillingen, og ikke i avspilningsutstyret mitt. Begynte å bli i tvil ei stund...
Så til et interessant spørsmål. Hvorfor tillot Jan Erik Kongshaug forvrengning av vokalen? Hvorfor re-innspilte han ikke med et litt lavere signalnivå? Har han for dårlig monitorutstyr for avspilning? Eller dårlige ører?
Vi snakker jo tross alt om Kongshaug fra Rainbow Studio, og ikke en hvilken som helst "shabby" studiotekniker.
Siden ingen har nevnte den, men som er obligatorisk;
Siri Svale Band med skiva Blackbird.
Hvilke tekniske blundere snakker vi om her da? :-/Jeg synes selv at Blackbird låter "bra" i musikalsk forstand, men det er noen tekniske blundere der som jeg ikke helt kan unngå å legge merke til.
Les hele tråden. Jeg har behørig slaktet den på side 2 i tråden.... ;DHvilke tekniske blundere snakker vi om her da? :-/
Har en dobbeltplate med May Britt og de andre raringene. Den reddet mang en biltur før ungene oppdaget hits for kids etc.May Britt Andersen / Tamme erter og villbringebær.
Jeg tuller ikke! Det er en barneplate, men den er svært god både musikalsk og lydmessig.
Dette har jeg sett at vi har diskutert før, theStig... jeg kjøpte selv Blackbird da den kom ut, så jeg har lyttet på den i 15 år gitt. Dens åpenbare "feil" (som i grunnen de fleste skiver har) kommer imho til sin fulle eksponering i et system som er veldig (altfor) analytisk uten at det balanseres godt ut på andre områder; slik sett har jeg fått disse sibiliantene til Siri slengt i fleisen på en måte som har blendet for det øvrige innhold på skiva i noen systemer.Jeg synes selv at Blackbird låter "bra" i musikalsk forstand, men det er noen tekniske blundere der som jeg ikke helt kan unngå å legge merke til.