Politikk, religion og samfunn Norske strømpriser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Et ENKELT regnestykke - hva koster moroa??

Enebolig, 200m2 oppvarmet flate, "snilt" dimensjonert med 60W/m2:

Når det er vedvarende kulde med -10 og lavere ligger hele effekten inne mer eller mindre kontinuerlig.

Med 1 krone/kwh, alt inkl. så snakker vi om coole 300,-/døgn i strømutgifter EKS. belysning, matlaging, v.vann og annet forefallende strømforbruk.....

Etter at Norges befolkning under "oljekrisa" tidlig på syttitallet ble kjeppjagd av det offentlige over på direkte elektrisk oppvarming som det eneste salige ble det bygget rimelig mange boliger (i 3 - tre tiår) hvor vannbåren varme var utenkelig. Det er ikke brått så enkelt å bygge om dette som en kanskje skulle anta. Vedfyring - alle har da vel peis? Jo, de fleste eneboliger. Ikke blokkene. Det feiteste halmstrået, VARMEPUMPER, kan funke greit i enkelte sammenhenger hvor byggemåte og montasjemulighet gjør dette fornuftig.

FASIT (noe forenklet): Den jevne forbruker som har fulgt "strømmen" og offentlige anbefalinger er "fucked up as usual"

Bor selv i et eldre villastrøk, og jeg snakker med naboer som sliter fælt. Min egen strømregning for siste periode er i størrelsesorden 17.000,-
    til tross for at alt av vinduer og ytterdører er nytt, forbedret isolasjon, optimal styring av varme etc. etc., og jeg skjønner godt at en barnefamilie har trøbbel med å svelge en slik kostnadsutvikling.

Løsningen er et klassiskt tilfelle på pest eller kolera - tunge investeringer eller betal strømmen uansett kost.

N

nb

Gjest
    General8 skrev:
    Noe kraftkrevende industri har kjørt på redusert last for at du og jeg skal ha varme i husene. Det var vel en skole eller to som også hadde blitt med på en liknende avtale, uten å skjønne at de faktisk måtte skru av strømmen når telefonen ringte.. ;D
    Det er heller ikke så fristende for de å produsere om de må betale en skyhøy pris for strømmen. Enkelte får en litt lavere strømpris mot å forplikte seg til å koble ut i spesielle situasjoner. Det kan være rasjonelt for en bedrift, en skole bør nok ikke drive med slikt...

Husk på at en del kraftkrevende bedrifter også har valget mellom å bruke strømmen til produksjon eller selge strømmen. Om prisen på strøm er veldig høy, kan det fort lønne seg å heller kjøre ned produksjonen og selge strømmen.

Strømnettet i Norge har en gitt overføringskapasitet mellom områder. Logikken til enkelte i denne tråden er tydligvis at strøm skal selges så billig og i de menger som til enhver tid etterspørres av sluttbrukerne. Da hadde det garantert blitt kaos.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    nb skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    OMF har i og for seg mange gode poenger, men det "velsignede" markedet kan ikke vri seg unna det faktum at DETTE: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=586864 er virkeligheten i Norge.
    I 100 år har boligene blitt bygget med STRØM som hovedoppvarming i dette landet, det er fysisk umulig å snu dette faktum i mer tidstilpassede løsninger over natta. Dette har bunnet i en politisk ønsket infrastruktur, som brått snudde i det man slapp markedet løs. Ekstreme strømpriser rammer betydelig hardere i Norge enn i andre land, og mer spesifikt aller hardest hos de som har små midler å rutte med.
    Det ER faktisk et tankekors at den noe diffuse maktstrukturen markedet har frie tøyler og full kontroll på et så grunnleggende behov som varme, i et land som Norge. Når får de lov å leke med vanntilførselen på samme måte? Det er mulig vi bør leve med et strengere regulert marked i noen år til, mens folket får tid og insitamenter til å tilpasse seg vår nye virkelighet.

Honkey
    Om de som har minst å rutte med skal få støtte i tider som dette er et rent sosialpolitisk spørsmål. Å holde prisen kunstig nede (og dermed drive forbruket enda mer opp) er i alle fall idioti. Ditto er det ikke dagligvarebutikkens ansvar å dele ut mat til folk, det er jo et enda mer grunnleggende behov enn varme.

Uten at det svir på pungen å sløse med strømmen kommer folk aldri til å legge om vanene eller endre hvordan de f.eks varmer opp boligene sine.

Om strømregningen blir en tusenlapp eller to eller tre høyere en vinter er et ikke-problem for de aller, aller fleste husstander i Norge. Da får man heller hjelpe de for hvem det er et genuint problem.
    I utgangspunktet er jeg enig, men finner allikevel en del innvendinger.
    Si at et hus ble ferdig i 1960, rimelig greit isolert, panelovner + ved / evt koksovn. Mor hjemme, far på jobb, 3 unger. Varmtvannsbereder med vedilegg + el-kolbe.
    Renovering 1990. Nye, panelovner med ukeskjema for senking av nattetemp og i arbeidstiden, vedovn, varmtvannsbereder med bedret effektivitet (uten vedilegg), etterisolering, nye vinduer. Dette er virkeligheten anno 2010 for de fleste, og strømforbruket ligger kjapt i området 25000 kWh / år eller mer.
    I disse dager tar det jo helt av, og i verste fall kan man se priser på 10 kr / kWh, i kuldeperioder kan husholdningen komme til å bruke 3 - 5000 kWh / mnd, hvilket betyr 30000 - 50000,- KRONER PÅ EN MÅNED!! Forsøk å forklare meg at det er OK.

Honkey

N

nb

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    I disse dager tar det jo helt av, og i verste fall kan man se priser på 10 kr / kWh, i kuldeperioder kan husholdningen komme til å bruke 3 - 5000 kWh / mnd, hvilket betyr 30000 - 50000,- KRONER PÅ EN MÅNED!! Forsøk å forklare meg at det er OK.
    De prisene du operer med der ser man i svært begrensede tidsperioder (typisk noen få timer) under helt spesielle tilfeller. Hittil i vinter har ikke strømmen vært spesielt dyr. Min strømregning for Januar og Februar var kanskje 1000 kroner høyere enn den var i fjor for de samme månedene, og forbruket er også høyere siden samboer går hjemme og det har vært betydelig kaldere. jeg bor i Oslo og varmer opp ca 130 kvadratmeter leilighet med isolasjon anno 1890 eller deromkring. Fyrer også en del med ved.

I kraftmarkedet blir spotprisene satt for hver time. Typisk kan de bli svært høye i tilfeller med mye forbruk (morgen og ettermiddag) eller når spesielle hendelser inntreffer. De utslagene merkes knapt på strømregningen til en vanlig forbruker. De ekstremprisene som smøres over forsidene på avisene er slike priser og er svært lite representative for hva en forbruker ser på regningen sin.

Om familien i eksempelet ditt har 2 mill i lån på boligen sin, vil renteutgiftene stige med 3600 kroner i måneden etter skatt om boligrenten går opp tre prosentpoeng. De fleste husstander har forhåpentligvis økonomisk armslag nok til å takle en strømregning på noen få tusen kroner mer enn i fjor, om de ikke har det, så er de virkelig ute å kjøre.

Så vidt jeg kan se fra Nordpool sine sider koster nå en kWh 46,5 øre for neste kvartal. For 1 år fremover koster det 43,8 øre pr kWh. Mister man nattesøvnen over strømprisene er det fullt mulig å ta fastpris, alle leverandører tilbyr vel dette.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Før avreguleringen var dette aldri et problem, nå er det en gjenganger. På tide at de folkevalgte får beskjed om å ta en kikk på saken, og sette noen begrensninger - syns jeg.
    Det har Rødt foreslått for flere år siden...

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Dette er NØYAKTIG slik politikern vil ha det.
    Ved å sette bom for kraftutbygginger og samtidig bygge kabler til utlandet innføres defacto europeriske(les høye) strømpriser i Norge. De har dermed vedtatt at HØYE strømpriser er bra og kraftkrevende industri skal legges ned. At norsk aluminiumsindistri og annen kraftkrevende industri er verdens reneste takket være vannkraften betyr lite.
    At vi skusler bort våre naturgitte fortrinn er det kun få som er bekymret over...så lenge okjepenga skjuler skavankene

På toppen av dette holdt politikerne i diverse kommuner på med å selge kraftverkene til utlandet!!! O'helige enfold, å selge en evigvarende inntektskilde som kun vil prises høyere og høyere, ja det er lurt...
    Heldigvis ble de stoppet flere steder før det gikk helt galt...Jeg vil tross alt at overskuddet fra norsk kraftproduksjon havner i norske "offentlige" kasser fremfor i lomma på energiselskap i Tyskland. Noe skal man ha igjen for å bo i dette fjellendte og regntunge landet...

N

nb

Gjest
    Legger man den nordiske daglige systemprisen til grunn og antar et forbruk på 150kWh pr. dag, eller 4500 kWh i måneden, så vil man i 2010 hittil ha betalt ca 4000 kroner for kraften mot 3000 for samme periode i fjor eksklusive nettleie og leverandørens påslag på spotprisen. Dette basert på data fra Nordpools nettsider. Nå er ikke systemprisen helt representativ siden det er ulike områder og forbruket ikke er jevnt fordelt, men det gir i alle fall en pekepinn.

Om noen skal se på Nordpool for kraftpriser, så husk på at de er oppgitt i Euro pr MWh, så man må gange prisen med ca 8 og dele på 1000 for å prisen i kroner pr kWh.

R

Roysen

Gjest
    I et langstrakt land som Norge med spredt og liten befolkning som man ønsker å ta være på i tillegg til det man må kunne kalle ekstremt klima her oppe, så er jeg ikke enige i at markedskreftene skal få rå helt ukontrollert når det gjelder livsnødvendige ressurser som f.eks. strøm. Myndighetene må inn og regulerer hvor mye kraftleverandørene kan tømme magasinene for salg til utlandet.

Mvh
    Roysen

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Sinnsyke folk uten tanke for andre har dessverre fått leke fritt. Det å "tjene" penger er ofte å skyte andre i foten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Roysen skrev:
    I et langstrakt land som Norge med spredt og liten befolkning som man ønsker å ta være på i tillegg til det man må kunne kalle ekstremt klima her oppe, så er jeg ikke enige i at markedskreftene skal få rå helt ukontrollert når det gjelder livsnødvendige ressurser som f.eks. strøm. Myndighetene må inn og regulerer hvor mye kraftleverandørene kan tømme magasinene for salg til utlandet.

Mvh
    Roy Ove
    Helt riktig, Roysen! Samtidig bør det også reguleres hvor stor maks.effekt en for bruker kan ha på sit samlede forsterkeri - med dagens utvalg av hi-eff høyttalere så burde det ikke være mer en 10-20W.......... 8) 8) 8)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Honkey-Chateau skrev:
    OMF har i og for seg mange gode poenger, men det "velsignede" markedet kan ikke vri seg unna det faktum at DETTE: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=586864 er virkeligheten i Norge.
    I 100 år har boligene blitt bygget med STRØM som hovedoppvarming i dette landet, det er fysisk umulig å snu dette faktum i mer tidstilpassede løsninger over natta. Dette har bunnet i en politisk ønsket infrastruktur, som brått snudde i det man slapp markedet løs. Ekstreme strømpriser rammer betydelig hardere i Norge enn i andre land, og mer spesifikt aller hardest hos de som har små midler å rutte med.
    Det ER faktisk et tankekors at den noe diffuse maktstrukturen markedet har frie tøyler og full kontroll på et så grunnleggende behov som varme, i et land som Norge. Når får de lov å leke med vanntilførselen på samme måte? Det er mulig vi bør leve med et strengere regulert marked i noen år til, mens folket får tid og insitamenter til å tilpasse seg vår nye virkelighet.

Honkey
    Mener du dette seriøst...?
    Skal absolutt alle mennesker i Norge ha subsidiert strøm fordi noen på fattighuset har problemer med strømregningen..?
    Hva med prisen på røyk, biff, bensin osv....? Hva med statlige styrte boligpriser...det er veldig mange som ikke har råd til å kjøpe seg egen bolig...og tak overhodet er jo et grunnleggende behov!

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    pengesluk skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roy Ove
    Helt riktig, Roysen! Samtidig bør det også reguleres hvor stor maks.effekt en for bruker kan ha på sit samlede forsterkeri - med dagens utvalg av hi-eff høyttalere så burde det ikke være mer en 10-20W.......... 8) 8) 8)
    Om jeg spiller musikk ca 3 timer hver dag (som jeg tror er ca. korrekt) får jeg uansett ikke benyttet mer enn et anlegg om gangen og i løpet av de tre timene er det ikke rare greiene mine forsterkere trekker av strøm samme hvor strømhungrife de måtte være. Jeg tror nok at fokuset bør være andre steder om det er strømsparing man er ute etter. Det samlede high-end strømforbruket i Norge er som å pisse i sjøen sammenlignet med f.eks. hva næringslivet kaster bort ved å la belysningen stå på i utide. Det er ikke hos privatpersonene det er mye å hente i energisparing, men hos næringslivet.

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Honkey-Chateau skrev:
    nb skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Om de som har minst å rutte med skal få støtte i tider som dette er et rent sosialpolitisk spørsmål. Å holde prisen kunstig nede (og dermed drive forbruket enda mer opp) er i alle fall idioti. Ditto er det ikke dagligvarebutikkens ansvar å dele ut mat til folk, det er jo et enda mer grunnleggende behov enn varme.

Uten at det svir på pungen å sløse med strømmen kommer folk aldri til å legge om vanene eller endre hvordan de f.eks varmer opp boligene sine.

Om strømregningen blir en tusenlapp eller to eller tre høyere en vinter er et ikke-problem for de aller, aller fleste husstander i Norge. Da får man heller hjelpe de for hvem det er et genuint problem.
    I utgangspunktet er jeg enig, men finner allikevel en del innvendinger.
    Si at et hus ble ferdig i 1960, rimelig greit isolert, panelovner + ved / evt koksovn. Mor hjemme, far på jobb, 3 unger. Varmtvannsbereder med vedilegg + el-kolbe.
    Renovering 1990. Nye, panelovner med ukeskjema for senking av nattetemp og i arbeidstiden, vedovn, varmtvannsbereder med bedret effektivitet (uten vedilegg), etterisolering, nye vinduer. Dette er virkeligheten anno 2010 for de fleste, og strømforbruket ligger kjapt i området 25000 kWh / år eller mer.

Honkey
    30000-50000 i strømregningen på en måned....artig med et innblikk i Honkey sin virkeligshetsoppfatning.

Med det grusomme markedet trengte jeg 1 minutt på å finne en avtale som gir meg en fast pris gjennom hele året på kr 60 øre/kWh. Det koster da med 25000kW i året totalt kr 15 000,-. Så lett var det å spare en halv million Honkey. (Nettleien kommer i tillegg)

http://www.askoykraft.no/default.asp?fid=1003

Det fine med markedet er at jeg selv kan velge om jeg vil ha fastpris eller spot. Sånn at hvis jeg feks har en oljefyr som kan bruke både olje og strøm - så kan jeg hele tiden velge det som er billigst for meg. Er det ikke herlig!

Mvh
    OMF

V

vredensgnag

Gjest
    Anonym skrev:
    vredensgnag skrev:
    Før avreguleringen var dette aldri et problem, nå er det en gjenganger. På tide at de folkevalgte får beskjed om å ta en kikk på saken, og sette noen begrensninger - syns jeg.
    Det har Rødt foreslått for flere år siden...
    Dette er en tverrpolitisk problemstilling. Politikerne har selv innrømmet at de ikke så rekkevidden av konsekvensene da de avregulerte omsetning.

Som Roysen og andre har påpekt i tråden er dette et spørsmål om en essensiell ressurs i Norge, hvor man har prioritert strøm som oppvarmingskilde pga enkel tilgjengelighet av vannkraft. Når man så åpner for eksport av strøm, og ikke har minstemål for reservoarene, så kan man skape ganske kritiske tilstander.
    Vi får nok snart et norsk eksempel på hva som skjer i slike finansmanøvrer: "privatizing the profits, and socializing the losses." Dvs at det er helt i orden at det skåres profitt på omsetning av strøm, men om vi nå skulle få en langvarig periode med høye strømpriser, så vil myndighetene bli bedt om å gå inn og subsidiere prisene, inntil de kommer ned på et akseptabelt nivå igjen.

Som nevnt i linken i åpningsinnlegget risikerer vi det merkelige at Norge kan få Europas høyeste strømpris.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skink_123 skrev:
    Sinnsyke folk uten tanke for andre har dessverre fått leke fritt. Det å "tjene" penger er ofte å skyte andre i foten.
    I jakten på noe fornuftig å si - så siterer jeg meg selv.....
    OMF skrev:
    Når noe selges til lavere pris en markedspris så er det subsidiert!

Om ikke så alt for mange år vil vi se en videreutvikling av netteto g prisin. Da vil vi trolig betale momentanpris - og vi vil få en mye effektiv ressursutnyttelse.

Et eksempel:
    Hvis man betaler en mer eller mindre gitt pris for strømmen -så er det jo ingen grunn til at folk skal endre vaner eller forandre noe...så da vil alle ta en dusj om morgenen, og hver eneste jævla VVB vil slå inn på full effekt klokken 0730 for å varme opp nytt varmtvann. Dette vil selvsagt overbelaste linjene, og vi må bygge nye linjer for å ta peakbelasntingen - og dette koster milliarder av kroner.

Hvis man derimot utvikler momentanprising, så vil snart forbrukeren kjøpe intelligent utstyr, som ikke slår på VVB før prisen er nede på et gitt nivå, at man ikke bruker strøm til varme dersom 1) priser er over X 2) klokken er mellom 0800-1500 og 3) temperaturen er over 18 grader i stuen.
    Hvis forbrukerne tilpasser seg den faktiske kostnaden med å bruke produktet (strøm) som de gjør - vil vi få en effektiv bruk av denne ressursen.
    Hvis man fikk koordinert ikke kritisk bruk (altså hvis varme, varmtvann, oppvaskemaskiner og slikt) til å slå seg på når det var tilgjengelige ressurser på nettoverføringen. I tillegg vil storebrukere kunne feks sjalte mellom pellets oppvarming og elektrisitet, basert på pris.

Grunnen til at prisen er såpass høy behøver ikke nødvendighvis å bare være at kraftprodusentnee utnytter monopolsituasjoner" - det kan også være at den kraften som er tilgjenglige er transportert langt med svært store tap, eller at reservekraftanlegg (eks gassturbiner) har en løangt høyere kostnad - og at kostnaden ved denne kraften kan være langt høyere.

Så ved å ha en korrekt prising - så vil vi som samfunn kunne ha en mye mer effektiv produksjon og distribusjon av kraft. Hvis konsumentene ikke ser "disse store kostnadene ved peak belasnting" så har de heller imnen insentiver til å endre adferd...de er rett og slett ikke klar over problemet. Det er sikkert tusenvis som har rutine med å starte oppvaskemaskinene, vaskemaskinen og tørketrommelen rett før de går på jobb - for å slippe bråket. Den adferden legger en enorm belastning på nettet - ved å måtte betale ekstra for strømmen i når peakbelasnitngen er som høyest - så kan folk få velge selv om de vil betale ekstra for å slippe å høres disse maskinene, eller spare noen kroner å kjøre de om natten!

Fremtiden er som vanlig lys....Smart Grid kommer

Og selvsagt skal norske kraftverk tjene grisemye penger - investeringen er jo avskrevet for titall år siden!

mvh
    OMF

Det ligger forøvrig restriksjoner på tappingsnivå. Slike påbud vil ikke virke slik enkelte tror uansett - det kan man se med dagens reservekraftanlegg. Der har vi ekstra kapasitet - som i praksis kan sidestilles med høyere tappingsnivå. Men hvis ikke man gir tillatelse til å bruke ekstrareserven - så gjør den ikke noe godt!

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    Noe man også bør ta med i betraktningene her er at det aldri får blitt et fritt marked. Netteierne som fakturerer for nettleie har monopol på sine nett.

Mvh
    Roysen

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Men vi har da vitterlig et helt annet marked i Norge enn det de har ellers i Europa? Det er da ingen grunn for oss å henge oss på Europakalaset.

De trenger strøm fra oss om dagen, hvorfor skal vi da kjøpe tilbake dyr strøm om natten? Det er ikke vi som sliter med å slå av og på kraftverk, det er det Europa som gjør. Vi gjør de en tjeneste.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    vredensgnag skrev:
    Dette er en tverrpolitisk problemstilling. Politikerne har selv innrømmet at de ikke så rekkevidden av konsekvensene da de avregulerte omsetning.

Som Roysen og andre har påpekt i tråden er dette et spørsmål om en essensiell ressurs i Norge, hvor man har prioritert strøm som oppvarmingskilde pga enkel tilgjengelighet av vannkraft. Når man så åpner for eksport av strøm, og ikke har minstemål for reservoarene, så kan man skape ganske kritiske tilstander.
    Vi får nok snart et norsk eksempel på hva som skjer i slike finansmanøvrer: "privatizing the profits, and socializing the losses." Dvs at det er helt i orden at det skåres profitt på omsetning av strøm, men om vi nå skulle få en langvarig periode med høye strømpriser, så vil myndighetene bli bedt om å gå inn og subsidiere prisene, inntil de kommer ned på et akseptabelt nivå igjen.

Som nevnt i linken i åpningsinnlegget risikerer vi det merkelige at Norge kan få Europas høyeste strømpris.
    Markedspris på strøm gjør at man får effektiv ressursbruk som eksemplifisert ovenfor..

Det sosial aspektet må korrigeres på andre måter. Får de fattige er det nok et langt større problem at en ålreit leilighet i Oslo koster 10 000,-/mnd å leie, enn at strømutgiftene til samme leilighet har økt med 500,-/i måneden.

Typisk eksempel på ressurssløsing når forbrukerne ikke betaler kostanden er feks "OBOS-koking av poterer" - man setter en kjele med potetet i vasken når man reiser på jopbb, og lar varmtvannet renne. Potetene er ferdig kokt når man komemr hjem. Å ja----OBOS har gratis varmtvann. Hvor mange tar seg en kjapp dusj for å spare penger i en OBOS leilighet...?

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skink_123 skrev:
    Men vi har da vitterlig et helt annet marked i Norge enn det de har ellers i Europa? Det er da ingen grunn for oss å henge oss på Europakalaset.

De trenger strøm fra oss om dagen, hvorfor skal vi da kjøpe tilbake dyr strøm om natten? Det er ikke vi som sliter med å slå av og på kraftverk, det er det Europa som gjør. Vi gjør de en tjeneste.
    Vi bruker vannkraftverkene våre til å selge dyr strøm på dagen og i peakbelastnignne, og kjøper tilbake billig strøm om natten og i lavperioder fra deres termiske kraftverk!

mvh
    OMF

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Skink_123 skrev:

Vi bruker vannkraftverkene våre til å selge dyr strøm på dagen og i peakbelastnignne, og kjøper tilbake billig strøm om natten og i lavperioder fra deres termiske kraftverk!

mvh
    OMF
    Greit nok det, men da synes jeg de skal ta regningen selv når de har solgt for mye og må kjøpe tilbake slik som nå.

V

vredensgnag

Gjest
    For moro skyld ringte jeg Hafslund. Har man variabel pris på sin strøm så betaler man 1.59/kwh i dag i Oslo. Enkelte andre steder i landet er den høyere.

Her mener jeg at myndighetene har lagt opp til en oppvarmingsordning som burde betinge langt gunstigere priser til forbrukerne, men at man så har sluppet løs "markedet" på et vis som gjør denne løsningen meget problematisk. Presis i store belastningsperioder er selskapene fristet til å selge ut strøm, men det betyr at magasinene tømmes. Disse representerer en "gratis energikilde," men ikke når man risikerer å måtte kjøpe rådyr strøm fra utlandet for å kompensere for tomme magasiner.

Så nei, her er jeg overbevist om at man må reregulere for å sikre en jevn pris på basisforbruk.

Men Nettavisen ser jeg har et fint tilbud:

http://minstrom.no/

===

Slik blir du rundlurt:
    http://arkiv.na24.no/Nyhet/386046/Slik+blir+du+rundlurt.html

- Spotpris, standard variabel pris og fastpris gjør det ikke lett å velge strømleverandør. Det utnytter enkelte aktører når de setter ned prisen for et kort tidsrom, så kjører store mediekampanjer for å kapre kunder, og deretter skrur opp prisen, sier han.

Kan være billigst én dag
    Ifølge Jansrud kan kraftleverandørene endre prisen på standard variabel kraftpris hver eneste dag.

- Det er fullt mulig for en dyr kraftleverandør å være billigst kun én dag, og deretter utnytte dette i markedsføringen i lang tid etterpå, sier han.

- Kan du fortelle oss hvilke selskaper som gjør dette?

- Det er flere. Tidligere i dag fikk jeg en telefon som illustrerer problemet. En av våre trofaste kunder ble oppringt av en telefonselger som påsto at Norgesenergi var billigere enn oss. Ifølge telefonselgeren ville han spare 1900 kroner i året på å bytte. Det er er mildt sagt å føre kunden bak lyset. Norgesenergi var billigst i uke 52, men at de var billigst en eller to uker i 2009 betyr langt fra at de er billigst over tid, sier Jansrud.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    nb skrev:
    Elektrisitet er den mest høyverdige form for energi som finnes. Å bruke den til oppvarming av boliger og varmtvann er sløsing big time. Men det er historisk slik i Norge fordi tilgangen på nesten gratis kraft har vært tilnærmet uendelig.
    Hva legger du i "høyverdig"? At det er den reineste og mest fornybare energiformen vi har? Hvorfor skulle ikke denne energien brukes til oppvarming av boliger?? Er det samfunnsmessig bedre å burne denne energien på enorme vei- og gatelys på østlandet, på alle reklame- og butikkbelysninga i Oslo, Bergen og Trondheim? På hyttene til Røkke & co???

Vil det være bedre å varme opp boligene våre med ved og kull? Hallooo....

Det verste som har skjedd, er den såkalte delprivatiseringen av bl.a. energiverkene våre. riktig nok "eier" kommunene en stor del av fallrettighetene, og får betalt for det. Jo høyere strømprisen er, dess meir tilbakeføres kommunene = direkte beskatning av oss beboere av dette grisgrente, kalde landet vårt. Det burde være en makspris på hver jævla kwh til vanlige husholdninger. Strøm til rein luksusbruk ( hifi er kanskje luksus?? ), som avtina oppkjørsler til hyttetun, boblebad, basseng, oppvarma garasje m.m. på "hytta", kan de gjerne heve til kr. 100,- pr. kwh for min del. De som har slike fritidseiendommer, har heilt sikkert råd til å betale regninga, eller slå av strømmen.

Vi investerte i varmepumpe, men fikk ingen Rimi-Hagenstøtte til det. Den gir grei varme, men om det er lønnsomt de første 10 - 15 årene, er jeg høyst usikker på! Vi slipper iallefall panelovner, og har jevn varme i oppholdsrommene.

Det bør være innlysende for de fleste at strømregninger på 3 - 4000 pr. mnd på toppen av en hardt røynt småbarnsfamileøkonomi, er beintøft. Minstepensjonister har det enda verre.

mvh. VlhelmW

V

vredensgnag

Gjest
    Jo mer jeg kikker på dette, dess større skandale er det. Det var meldingene om de ekstremt høye spotprisene som gjorde at jeg fikk lyst til å vite mer.

Her kan man lese hva Hafslund har gjort med sine kunder tidligere, og fortsatt er det meget vanskelig finne ut av hva som er best. Dette er blitt et luremarked, der forbrukernes tillit til leverandørene misbrukes. Og der en mengde mellommenn prøver å skape en verdikjede ut av noe som er en livsnødvendighet ...

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11033326

Strømleverandøren Hafslund er flinkere til å reklamere for den dyreste avtalen sin enn for den rimeligste. Hafslunds kunder i Oslo og omegn risikerer derfor å betale mer for strømmen enn nødvendig. "Jeg synes Hafslund opptrer illojalt overfor kundene sine når de gjemmer bort tilbudet med lavest pris", sier forbruker­ombud Bjørn Erik Thon. Han oppfordrer nå alle kunder hos Hafslund til å vurdere å bytte til den rimeligste avtalen.

Dersom man gransker Konkurransetilsynets prisoversikt og Hafslunds nettsider, ser man at det finnes to kraftleverandører med Hafslund-navnet. Den ene er Hafslund Strøm, som kun leverer i Oslo og omegn. Den andre er Hafslund Direkte, som tilbyr levering av strøm til kunder over hele landet.

Hafslund Strøm og Hafslund Direkte opererer med forskjellig strømpris på produktet standard variabel kraft, som er den avtaletypen de fleste forbrukere har. For uke 33 er prisen for en kunde som bruker 10.000 kilowattimer (kWh) i året 51,40 øre pr kWh fra Hafslund Direkte, mens den samme strømmen hos Hafslund Strøm koster 58,89 øre pr kWh. Hafslund Direkte har også det siste året jevnt over ligget mellom 5 og 10 øre lavere i pris enn Hafslund Strøm.

Den eneste forskjellen mellom å kjøpe strøm fra Hafslund Direkte og Hafslund Strøm, er at man som Hafslund Direkte-kunde må benytte Avtalegiro og betale noe av strømmen forskuddsvis. Hos Hafslund Strøm betaler man etterskuddsvis. Dessuten har man ikke mulighet til å få felles faktura på strøm og nettleie dersom man velger Hafslund Direkte.

På nettsidene til Hafslund er det Hafslund Strøm sine tilbud som kommer opp på siden der forbrukere kan bestille strøm. For å finne tilbudene til Hafslund Direkte må man klikke på en lenke som ligger i margen til venstre på siden. Disse tilbudene er derfor mye vanskeligere å finne fram til enn de dyrere tilbudene til Hafslund Strøm.
    [/i]

N

nb

Gjest
    VilhelmW skrev:
    Hva legger du i "høyverdig"? At det er den reineste og mest fornybare energiformen vi har? Hvorfor skulle ikke denne energien brukes til oppvarming av boliger??
    Nei, med den mener jeg at den nesten tapsfritt kan konverteres til andre former for energi. Det produseres bøtter og spann av varme rundtomkring som går til spille, svenskene er mye flinkere til å utnytte den enn hva vi er i Norge. Boliger kan langt mer energieffektivt varmes opp på andre måter enn strøm, med noe så enkelt som en luft-luft varmeumpe får du ut 2-5 ganger (avhengig av temperatur) så mye energi som du putter inn i form av strøm.

Det er en grunn til at stort sett resten av den nordlige halvkule varmer opp boligene sine med noe annet enn strøm.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    VilhelmW skrev:
    Hva legger du i "høyverdig"? At det er den reineste og mest fornybare energiformen vi har? Hvorfor skulle ikke denne energien brukes til oppvarming av boliger??
    Nei, med den mener jeg at den nesten tapsfritt kan konverteres til andre former for energi. Det produseres bøtter og spann av varme rundtomkring som går til spille, svenskene er mye flinkere til å utnytte den enn hva vi er i Norge. Boliger kan langt mer energieffektivt varmes opp på andre måter enn strøm, med noe så enkelt som en luft-luft varmeumpe får du ut 2-5 ganger (avhengig av temperatur) så mye energi som du putter inn i form av strøm.

Det er en grunn til at stort sett resten av den nordlige halvkule varmer opp boligene sine med noe annet enn strøm.
    Uansett om kraftproduksjonen går til å varme opp hus eller holde liv i en ps3 så synes jeg det er for galt at prisen skal gå så sinnvakt i taket.

N

nb

Gjest
    Skink_123 skrev:
    Uansett om kraftproduksjonen går til å varme opp hus eller holde liv i en ps3 så synes jeg det er for galt at prisen skal gå så sinnvakt i taket.
    Det er et knapt gode, etterspørsel er større enn tilbudet/tilgjengelig kapasitet, da stiger prisen til et nivå hvor tilbud og etterspørsel møtes. Hva tror du hadde skjedd om prisen hadde vært holdt latterlig lav i hele vinter fordi Ola Dunk synest noe så grunnleggende som strøm skal være billig? Og hvem skal bygge ut ekstra kapasitet om prisen på varen som skal selges blir holdt kunstig lav?

Hadde enkelte i denne tråden ment at dagligvarebutikker burde være pålagt å dele ut mat til trengende, så hadde det i det minste vært en viss intellektuell konsistens i standpunktene. Og som OMF sier, hvorfor ikke utvide dette til å gjelde bolig, kollektivtransport, bompenger, lånerenter og alt annet som gjør innhugg i folks budsjetter. Hvorfor skal akkurat strøm være subsidiert og ikke alle basale behov?

Og for alle de med strømprisangst er fastpris kun en kjapp telefon unna, så er dere ferdige med den saken. Det blir sannsynligvis litt dyrere totalt sett, men dere kan da i alle fall sove godt om natten. Ditto med lånerenter, men nesten ingen i Norge tar fastrente på boliglånene sine.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Hvor var dere da energiloven ble vedtatt ca 1990 da?
    Strøm er billig i norge.

V

vredensgnag

Gjest
    Å, lobbyutsagnene da den loven ble vedtatt er sammenlignbare med løftene som kom da DAB ble vedtatt - strømprisene skulle ikke svinge nevneverdig, og lyden ville bli fenomenal. ;D

Når det gjelder slike goder er det fullt mulig å kikke på prisstrukturene, og differensiere. Problemet er at selskapene som leverer strøm har slått seg opp på å være temmelig ugjennomtrengelige når det gjelder hva som er gunstigst, og at man spekulerer i at flesteparten av forbrukerne er for trege til å bytte leverandør eller sette spørsmålstegn ved prisene.

Men hovedpoenget her er at norsk vannkraft, som burde være temmelig forutsigelig å prise, er blitt den mest prisvekslende energiformen i Europa, og det er litt underlig.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Å, lobbyutsagnene da den loven ble vedtatt er sammenlignbare med løftene som kom da DAB ble vedtatt - strømprisene skulle ikke svinge nevneverdig, og lyden ville bli fenomenal. ;D

Når det gjelder slike goder er det fullt mulig å kikke på prisstrukturene, og differensiere. Problemet er at selskapene som leverer strøm har slått seg opp på å være temmelig ugjennomtrengelige når det gjelder hva som er gunstigst, og at man spekulerer i at flesteparten av forbrukerne er for trege til å bytte leverandør eller sette spørsmålstegn ved prisene.

Men hovedpoenget her er at norsk vannkraft, som burde være temmelig forutsigelig å prise, er blitt den mest prisvekslende energiformen i Europa, og det er litt underlig.
    Vakkert om noe uvakkert. En kan heldigvis finne skjønnet der det er som værst.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Du er rimelig på bærtur når du sier at norsk vannkraft er forutsigbar. Det er knapt noe som er mer volatilt enn været og tilsiget til det norske kraftsystemet. Å planlegge kraftproduksjon og salg er et meget, meget komplisert stokastisk optimeringsproblem. Om du ser på etterspørslessiden så er den nok temmelig stabil +/- en del støy ifm temperatur og slikt, men tilsigene til magasinene varierer enormt mye fra år til år. Som nevnt tidligere ble det spådd krise i årevis fremover i 2003/2004, men allerede senere samme år var magasinenen breddfulle. Det var snakk om at strøm kunne bli gratis, siden enkelte reservoarer kunne renne over. Om jeg ikke husker helt feil var prisen nede i noen ganske få øre pr kWh i Oslo i sommer.

På kraftbørsen stiger prisene på tørre og kalde værvarsler, de faller på våte og milde.

De risikerer å gå "tomme" for drikkevann i Bergen pga tørr og kald vinter - dette er såvisst ikke enkle saker å planlegge.

V

vredensgnag

Gjest
    På kraftbørsen er det mange som spekulerer i å lage volatilitet. Nordmenn nøt i mange år av jevn strømforsyning og "faste lave priser" og la seg til noen strømuvaner det er liten grunn til å være stolte av.
    Men det er er sjongleringen mellom "hva bør vi ha i magasinene" og "hva kan vi selge til Europa" som har skapt prisusikkerhet, ikke usikkerhet forbundet med det å produsere strøm.

Dersom man legger strengere føring på hva som kan omsettes, kan man også stille strøm disponibelt her hjemme til en jevnere pris. Men da er det mange festlige og inntektsgivende mellomledd som får mindre å gjøre.

Volatiliteten grunnet svingninger i vannforsyningen er et produkt av spekulasjon og utsalg -- det er lett å redusere denne.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men det er er sjongleringen mellom "hva bør vi ha i magasinene" og "hva kan vi selge til Europa" som har skapt prisusikkerhet, ikke usikkerhet forbundet med det å produsere strøm.

Dersom man legger strengere føring på hva som kan omsettes, kan man også stille strøm disponibelt her hjemme til en jevnere pris. Men da er det mange festlige og inntektsgivende mellomledd som får mindre å gjøre.

Volatiliteten grunnet svingninger i vannforsyningen er et produkt av spekulasjon og utsalg -- det er lett å redusere denne.
    Hvem er disse mellommennene du snakker om? Jeg vet ikke hvor mange som driver i strømformidlingsbransjen, men det er neppe mange. Kanskje du kunne fortelle meg hvor mange mellomledd det er mellom kraftverket og stikkontakten min utover produsent, netteier, og strømleverandør (i mitt tilfelle Hafslund som også driver nettet i Oslo).

Jeg nevner igjen at Norge ofte er netto importør av kraft fra utlandet. Det store utsalget eksiterer kun i enkeltes egne hoder og muligens i noen aviser.

At svingninger i vannforsyningen er et resultat av spekulasjon og utsalg er en såpss rar påstand at det er vanskelig å kommentere den. Husk på at strøm er en vare som til slutt må brukes, etter den er produsert kan den ikke lagres noe sted. Produksjon og konsum er til enhver tid i balanse. Enkelte ville hevde at fyllingsgraden påvirkes primært av konsum og tilsig, men det stemmer kanskje ikke helt med det bildet du liker å ha av dette?

Så forklar meg, gjerne med teskje, hvordan spekulasjon og utsalg kan styre fyllingsgraden i norske vannmagasiner dersom Norge er netto importøre av kraft.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    Husk på at strøm er en vare som til slutt må brukes, etter den er produsert kan den ikke lagres noe sted.
    Batterier? Kunne det være noe?

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    totte skrev:
    Batterier? Kunne det være noe?
    ;)

man kan f.eks bruke overproduksjon til å pumpe vann opp i magasinene, det blir jo et slags batteri.
    Det gjør man faktisk i dag. Folk kommer fra andre land for å kikke på disse systemene som er utviklet av Statkraft. Bill Gates fikk en spesialdemo for ikke så lenge siden. (Joda, han kommer inn overalt. ;D )

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det gjør man faktisk i dag. Folk kommer fra andre land for å kikke på disse systemene som er utviklet av Statkraft. Bill Gates fikk en spesialdemo for ikke så lenge siden. (Joda, han kommer inn overalt. ;D )
    særlik aktuelt ifm med vindkraft, det er ingen garanti for at det trengs mye strøm når det blåser mye, da kan man pumpe opp vann. Tror detgte gjøres i dag med dansk vindkraft, de sender den til Norge og Sverige for å i praksis lagre kraften i resevoarene.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    særlik aktuelt ifm med vindkraft, det er ingen garanti for at det trengs mye strøm når det blåser mye, da kan man pumpe opp vann. Tror detgte gjøres i dag med dansk vindkraft, de sender den til Norge og Sverige for å i praksis lagre kraften i resevoarene.
    Det pumpes vel også i pumpekraftverkene på nattestid, da drevet med kraft fra termiske anlegg, særlig kull, på kontinentet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    vredensgnag skrev:
    På kraftbørsen er det mange som spekulerer i å lage volatilitet. Nordmenn nøt i mange år av jevn strømforsyning og "faste lave priser" og la seg til noen strømuvaner det er liten grunn til å være stolte av.

Man må ha litt forståelse for hvordan kraftproduksjon foregår i Norge og på kontinetet, samt kunnskap om forbrukmønser for å skjønne litt hva som skjer og hvorfor det er veldig fornuftig å ha markedspriser på kraft.

I det meste av kontinetet har man diverse termiske kraftverk som fyres av olje, kull eller kjernekraft. Disse verkene går på full guffe hele tiden. Marginalkostanden ved å produsere en ekstre kWh er så liten at det alltid vil lønne seg å produsere maks. Det er altså i perioder med lav etterspørsel - overskudd av strøm i nettet og prisen er svært lav.

Under peakbelastningene på nettet er etterspørsleen stor - man fyrer opp gasstrubiner med virkninsgrad ned i mot 30% for å ta peakbelastningene - prisen på nettet er veldig høy. Det er også kostnaden med å produsere de siste kW som trengs.

I norge har vi mange store magasinkraftverk som skiller seg fra elvekraftverk og disse terminske kraftverkene ved at de kun har et gitt antall KWh total å levere i løpet av et år. Dette antallet varierer selvsagt med blant annet nedbør.

Og da er det idiotisk og ikke selge denne produksjon når man får høyest pris. Det er jo også en kjempegevisnt for miljøet hvis man slipper og fyre opp all reservekraften rundt om kring!

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn