Skink_123 skrev:
Uansett om kraftproduksjonen går til å varme opp hus eller holde liv i en ps3 så synes jeg det er for galt at prisen skal gå så sinnvakt i taket.
Det er et knapt gode, etterspørsel er større enn tilbudet/tilgjengelig kapasitet, da stiger prisen til et nivå hvor tilbud og etterspørsel møtes. Hva tror du hadde skjedd om prisen hadde vært holdt latterlig lav i hele vinter fordi Ola Dunk synest noe så grunnleggende som strøm skal være billig? Og hvem skal bygge ut ekstra kapasitet om prisen på varen som skal selges blir holdt kunstig lav?
quote]
Jeg synes ikke det er rett å sammenligne strøm med dagligvarer. Jeg skjønner den markedsliberale tankegangen ( markedstilpassing, tilbud / etterspørsel= pris), men skal det bli sånn at bare de rike skal ha mulighet til å bruke elektrisk kraft - litt satt på spissen?
Er det rett at noe som i utgangspunktet var et fellesgode ( vannkrafta ), skal bli en vare bare for de med særdeles god økonomi? Skal vi gjøre det sånn med sykehustjenester også?
Og jernbane? Skal dere som bruker tog til og fra jobb, betale fullt ut hva det koster å ha disse togene rullende? Kraft er en del av infrastrukturen i landet. Derfor var det galskap å delprivatisere kraftproduksjon. Kraftproduksjon og salg av strøm burde være et offentlig anliggende, distribuert gjennom Statnett. Og selvfølgelig billigere for oss som bor i Norge, enn for tyskere osv.
Vi har masse gass liggende utafor kysten vår. Det meste selges relativt billig til kontinentet. Hvorfor i all verden satser vi ikke hardere på gasskraftverk, utvikler skikkelig rensing og produserer billig strøm for oss nordmenn? Det er og blir et tankekors for meg! Kanskje noen veit svaret?
mvh. VilhelmW