Norskproduserte/designede tonearmer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei
    Jeg lurer på hva som finnes/fantes av Norskproduserte/designede tonearmer på markedet?
    Selv vet jeg om to stk.
    1: Eikeland luftbåren tangentialarm ( en utrolig flott og god arm)

    2: Tore Seem arm ( trolig utviklet til proffbruki radiostasjoner ? )

    MEN finnes det andre uansett årstall?

    ( bilder lånt fra mine armer tråden)

    Mvh Jan I
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Arild på Hifiguiden hadde en fagverksarm i tre som visstnok var laget i Norge. Mer vet jeg ikke om den. Noen som kjenner til hva det var?
     

    tann

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    4
    Den satt på en Garrard 301 som jeg kjøpte ---- Armen var vist laget av en lokal hi-fi guru i nærheten av Hamar,men Arild vet mere om den.

    F.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Noen som har eller kan ta bilder av denne armen?
    Er denne bygget i flere exemplarer?
    Noen som vet om/eller kan spørre eier om denne er til salgs?
    (hvis den blir sporet opp)

    Mvh Jan I
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Seem-armen er i alle fall utviklet av Tore Seem på oppdrag fra NRK og bygget på Kongsberg Våpenfabrikk. Etter sigende var den utrolig dyr å produsere, så noe pingpong-produkt er det ikke....
     

    tann

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    4
    Har en Seem arm også ---- men mangler monteringsavstand mellom spindel og armfeste,noen som har peiling på det?

    F.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    Seem-armen er i alle fall utviklet av Tore Seem på oppdrag fra NRK og bygget på Kongsberg Våpenfabrikk. Etter sigende var den utrolig dyr å produsere, så noe pingpong-produkt er det ikke....
    Ikke no' billiggreier fra oss nei ;D ;)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Ja jeg ble faktisk litt fasinert av denne Tore Seem armen.
    Trodde ikke den var så pass bra i virkeligheten.
    Bilder jeg har sett kan ikke måle seg med virkelighetens "kvalitetsfølelse"

    Forresten tann: har du noe bilder av denne trearmen eller beholdt hifi guiden denne da du kjøpte Garrarden?
    Har sendt en mail til hifi guiden så får vi se om de svarer

    Mvh Jan I
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    Jan_I skrev:
    Noen som har eller kan ta bilder av denne armen?
    Er denne bygget i flere exemplarer?
    Noen som vet om/eller kan spørre eier om denne er til salgs?
    (hvis den blir sporet opp)

    Mvh Jan I
    :)

    Jeg har hatt noen av disse Seem armene og har tatt vare på en. Den har Ortofon løfting. Har hørt at Ortofon fikk rettighetene til denne armen. Er ikke sikker. Har spilt en del på den og den virker meget god i allefall på de nålene jeg brukte.

    Mvh Roar
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Nå mente jeg ikke Tore Seem ( TS ) armen ,men denne trearmen som det var snakk om.
    TS armen har jeg
    Mvh Jan I
     

    tann

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    4
    Jeg så ikke armen,men ring og snakk med Arild på Hi-FI guiden han har masse info om den.
    Han mente den var veldig bra,det var en 9" det ser jeg på på plintet som Garrarden min sitter i armen satt jo der,det er et Shindobasert plint som veier 60 kg.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Fikk nå svar på mail fra Arild på hifi guiden ( utrolig raskt svart og enda på en søndag :) )
    Fikk beskjed om at denne var solgt for lenge siden.
    Noen som vet hvem som har kjøpt den og eventuelt kan ha bilder av den?

    Mvh Jan I
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Jan_I skrev:
    Fikk nå svar på mail fra Arild på hifi guiden ( utrolig raskt svart og enda på en søndag :) )
    Fikk beskjed om at denne var solgt for lenge siden.
    Noen som vet hvem som har kjøpt den og eventuelt kan ha bilder av den?

    Mvh Jan I
    Oppdaget denne tråden i dag, men det er kanskje på sin plass med litt info likevel.
    Konstruktøren heter Walter, holder til på Moelv, og driver med finmekanikk. Han har konstruert flere typer armer hvor disse fagverksarmene er de mest avanserte. Armene er forøvrig lagd i karbonfiber og ikke tre, og har sølv internkabling.

    Det er bare lagd tre av disse armene etter det jeg vet, alle i litt forskjellig utførelse. En av armene hadde fast innspenning av PU, den dere ser bilde av her har justerbar VTA, og den siste hadde justerbar VTA og base i stål. Den siste ble etter det jeg vet solgt til USA.

    Prosjektet ble vel skrinlagt pga arbeidsmengden som gikk med, 400 - 600 timer pr arm iflg Walter selv.
     

    Vedlegg

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Det var sannelig en arm over gjennomsnittet!
    400-600 arbeidstimer for en arm. Hvis vi setter timeprisen forsiktig til 300 kr. blir det fra 120.000 - 180.000 kr i arbeidspenger, itillegg kommer materialene.
    Den armen bør være god.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Walter? Sikker på han ikke heter Reodor Felgen? :eek: :eek:
    Ser ut som det kommer ut en blomsterpinne bak der og. ;D

    Imponerende!

    R
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Imponerende arm fra han Walter.

    Den er klart norsk ja :)
     

    Vedlegg

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Gubra skrev:
    Det var sannelig en arm over gjennomsnittet!
    400-600 arbeidstimer for en arm. Hvis vi setter timeprisen forsiktig til 300 kr. blir det fra 120.000 - 180.000 kr i arbeidspenger, itillegg kommer materialene.
    Den armen bør være god.
    Jeg var kanskje litt unøyaktig. 400-600 timer var tidsbruken for hver av de tre eksisterende armene som må kunne kalles prototyper. Disse er stort sett håndlagde og maskinert på manuelle verktøymaskiner, - en del av gangen.

    Satt i serieproduksjon med CNC-styrte maskiner vil det jo gå vesentlig fortere, selv om det fremdeles ville være mye håndarbeide på fagverket i armen. Jeg mener å huske at målet var en utsalgspris rundt USD5000,-, men når produsent, importør, og forhandler skulle ha sin del av kaka var det ikke liv laga. Denne prisen ville vel plassert armen i samme prissegment som de dyreste til SME og Graham.
     

    efuglset

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    2
    Ikke no' billiggreier fra oss nei ;D ;)
    Hei, jeg vet ikke om du er aktiv her fremdeles, men jeg er interessert i info om Tore Seem pickup arm. Er dette noe du har kunnskap om? , mvh Erik
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    "Tore Seem" armen ble utviklet av Bjarne Olsborg i NRK. Prototypene ble laget av Helge Mykjåland i NRK. Produksjonen ble satt ut til Tore Seem AS. Inspirasjon til armen var bl.a. en artikkelserie i det britiske tidsskriftet Wireless Word på sent syttitall. Armen er laget for Shure M75 pickuper, hvor sporingsegenskaper ved "cueing" og "flying start" var viktigste parametre, dette er egenskaper som ikke har noen betydning i for vanlig konsumenter.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm.. hvis det var i WW, så har jeg nok den artikkelen, dypt nede i arkivet... :cool: Men det har jo blitt påstått flere ganger at Kongsberg var inne i produksjonen av Seem-armene??
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Tore Seem sin bedrift var en utbryter fra KV, etter at KV besluttet å slutte med produksjon av kringkastingsteknikk. Så båndene var sterke. Jeg vil anta at Seem fikk KV til å produsere slik finmekanikk. Husk at Seem ikke bare produserte armer, de produserte komplette platespillere for kringkasting, basert på drivverk fra Sony eller Technics.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda - jeg har en av de i mitt eie.. De produserte litt av hvert for bl.a. kringkastiksbruk. Midt på 70-tallet kom jeg bl.a. over et sentralbord spesialkonstruert for kringkastingsbruk.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Portugal
    Seem produserte mye utstyr for studio, kringkasting.
    Mix10.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.861
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner en cool dude som jobbet en stund hos Seem... :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kom på denne tråden, med info av sønnen til Tore Seem...

     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Walter Karlson, verktøymaker og 1000- kunstner fra Moelv ( 300m herfra) er nevnt i denne tråden ovenfor. Han har laget mange modeller, men som også setter krav til pick- up ytelser og egenskaper. Han laget også en ny membran av krysslaminert balsa med kullfiberring til Seas beste 5’’Excel magnesium. Den veide mindre enn originalen og målte helt supert. ( Målt hos Seas) Til oppgaven konstruerte han en vekt som kunne veie ultratynne balsa- flak. Balsaflakene. ble kokt, kjevlet og tørket før vekt- og visuell sortering. Da han skulle montere en Rega-arm til min KD 500, underkjente han basene og finjustere de på mikrometer- nivå.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    efuglset

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    2
    "Tore Seem" armen ble utviklet av Bjarne Olsborg i NRK. Prototypene ble laget av Helge Mykjåland i NRK. Produksjonen ble satt ut til Tore Seem AS. Inspirasjon til armen var bl.a. en artikkelserie i det britiske tidsskriftet Wireless Word på sent syttitall. Armen er laget for Shure M75 pickuper, hvor sporingsegenskaper ved "cueing" og "flying start" var viktigste parametre, dette er egenskaper som ikke har noen betydning i for vanlig konsumenter.
    Takk for svar, jeg har vel konkludert med at de er "historiske" men ikke nødvendigvis "hifi-produkter" slik vi vurderer disse i dag .
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hei, der har du litt av hvert ser det ut som.Jeg er nok ikke nok metallsløyd-ekspert til å sette sammen en slik arm. Hva er den andre armen som ligger til venstre? Har du andre armer på "lager" ?
    Andre arm er en SME 3 lettvekter med skade i lager på sving kransen ( resultat av skamdratt sett skrue :( )
    Har vel 2 Rega armer liggende men de er komplette ( brukes ikke da de spiller kun halve noter ) Rega house sound :ROFLMAO:
     

    efuglset

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    2
    Andre arm er en SME 3 lettvekter med skade i lager på sving kransen ( resultat av skamdratt sett skrue :( )
    Har vel 2 Rega armer liggende men de er komplette ( brukes ikke da de spiller kun halve noter ) Rega house sound :ROFLMAO:
    Ok, hva slags Rega er det du har? spiller selv bare halvnoter og 8-delsnoter :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn