Diverse Not made in China

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Antall liker
6.347
Kjøpte nylig en Helly Hansen regnjakke, den var så klart lagd i Kina. Samme med Stormberg, men de er i hvert fall åpne nok til at de har en egen nettside om produksjonsfabrikkene, inkludert en full liste over fabrikker:

På den annen side, ble jeg positivt overrasket da jeg så at mine foretrukne jeans, Lee, i hovedsak produseres i India. Lee skal avslutte sin produksjon i Kina helt i løpet av 2024, i følge denne nettsiden: https://dukesboys.com/blogs/guides/where-are-lee-jeans-made

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
4.791
Sted
Sunnmøre
På den annen side, ble jeg positivt overrasket da jeg så at mine foretrukne jeans, Lee, i hovedsak produseres i India.
Eg er ikkje fullstendig overtydd om at arbeidsvilkåra i indisk klesindustri nødvendigvis er mykje betre enn i Kina.

(forbrukarboikott er frykteleg vanskeleg)

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.050
Sted
Oslo
Kjøpte noen sommer skjorter, og unngikk bevisst made in China
Endte opp med noen i 100% lin, made in Burma, eller heter der Myanmar nå , neppe bedre forhold der enn i Kina

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Antall liker
6.347
(forbrukarboikott er frykteleg vanskeleg)
Boikott tror jeg er nærmest umulig, tatt i betraktning hvor mye det er som produseres i Kina. Min neste telefon blir også en iPhone selv om jeg har økt intervallet for mobilbytte fra hvert tredje til (et mål om) hvert femte år. Og boikott er heller ikke trådens hensikt, men heller å opplyse om alternativer hvor de finnes, og forhåpentligvis å kunne inspirere til å utøve litt mer bevisst forbrukeratferd.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.346
Siden det tidlig i tråden ble nevt panner så har jeg blitt glad i noen rustfrie fra Belgia, Demeyre Atlantis. Mens jeg forsøker bruke rustfritt også til steking er det mer lettvint med belegg hvor tyske AMT Gastroguss har imponert. Familens favorittstekepanne er en liten 20 cm AMT som har økt egginntaket betraktelig siden den gir så gjevn god steking med og uten lokk, og er så lett å skylle av under springen når man er ferdig å spise.

Atlantis serien er priset ille fælt så litt tålmodighet på Prisjakt har vist seg være lønnsomt. Forsåvidt samme med AMT stekepannene selv om dem egentlig er priset greit om man ser på kilopris mot hva man typisk får for rundt 500-700,- laget i Kina.

I forsøk på å få belegg til å vare lengst mulig bruker jeg silicon slikkepotter. Som jeg ikke har klart å finne opphavet til. Og dette er jo en sak som til stadighet kommer opp. Giftstoffer i produkter som vi benytter til matlaging og oppbevaring. Det gikk jo nylig advarsel om å bruke gamle slitte plastredskaper pga mikroplast.

Nå fremmes bruk av redskaper av tre. Men første jeg tenker da er overtrykksdraktene mange møbelsnekkere og sagbruk må beskytte seg med når dem bearbeider enkelte treslag. Er all kjøkkenredskap i tre like trygge?

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
18.173
Torget vurderinger
2
Tilbake til det egentlige poenget. Det er prisverdig å forsøke å unngå å støtte Kina ved å handle med landet eller kjøpe produkter laget i Kina.
For en virksomhet kan det være ensbetydende med konkurs, om konkurrenter ikke flytter produksjonen til landet (eller andre og billigere utland enn dem man har hatt som base).

Jeg har fått klar beskjed fra flere kunder som "ikke hadde noe valg" og som flyttet sin produksjon. En tid var jeg også stor beundrer av Dyson, som strittet mot og advarte andre britiske produsenter mot å flytte ut. Til slutt måtte han følge etter ut av UK, bunnlinjen ble for stygg i sammenligning med konkurrentenes.

De fleste gjør som Apple, og designer ett sted og produserer i et lavkostland. Og det lavkostlandet blir gjerne Kina, direkte eller indirekte, ved at alt enten gjøres der, eller at delene lages der og settes sammen inna- eller utaskjærs, men på mindre kontroversielt vis. Kineserne er rasende dyktige, høyt utdannede og fullstendig bevisste at de har balletak på dem de leverer til. En stund kunne vi lese om at "Kina er blitt for dyrt", men det er langt fra tilfelle og landet er høyt prioritert som produksjonsledd for omtrent det som finnes av varer. Andre asiatiske land har fulgt etter, og mange har vel også tvilsomme regimer og holdninger til demokrati.

Vårt problem, som høyt betalende hovedkonsumenter, blir da å gjøre opp et moralsk regnskap, i tillegg til det økonomiske.

Har en venn som mener jeg var idiot som ikke gjorde som ham og importerte fra Kina. Var "verdens enkleste lottogevinst med garantert uttelling", som han sa det. Det blir veldig vanskelig å frigjøre seg fra Kina som leverandørland, det er blitt altfor innsyltet i vareomsetningen i Europa og USA (og ellers i verden).

Screenshot 2024-10-24 at 18.05.23.png

Topp Bunn