Nova Owners Club

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.599
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ellers, har sett at Richard Vandersteen bruker Lynx Hilo 2 som AD converter i oppsett til mange hundre tusen dollar ... så den funker sikkert
    Men merging hapi iii har jo AD kort
    Bare få lyttet på den først… Det er litt vanskelig….

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.599
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nei, ikke i første omgang tror jeg. Primært skal den brukes som Dante breakout mot ampene og upsampler til CD-spiller. Skulle behovene endre seg... :)
    Synes personlig at Trinnov Nova DACen låter bedre, enn McIntosh DACen :)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.265
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Tja, det kan du kanskje si, men McIntosh var et løft fra Amethyst. Jeg klarer liksom ikke sikte ut en enkel årsak til bedringer, når det potensielt er så mange faktorer som spiller inn fra A lytting til B lytting! :)

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.801
    Sted
    Endor
    Jeg har jo lurt litt på hapi iii som ekstern DAC fra Trinnov ... om den er bedre enn den innebygde dac :unsure:

Hører fra andre kilder at det er DACs der ute som er bedre, og det er vel ingen bombe?

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.801
    Sted
    Endor
    Jeg har nettopp testet Trinnov DAC mot Benchmark DAC1, og det er no compare, Trinnov gruser Benchmark ....
    Men jeg har også en Audio Note rør-dac, men har ingen tro på at den når opp....

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.265
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har jo lurt litt på hapi iii som ekstern DAC fra Trinnov ... om den er bedre enn den innebygde dac :unsure:

Hører fra andre kilder at det er DACs der ute som er bedre, og det er vel ingen bombe?
    Alltid noe som er bedre, men det er jo både avhengig av behov og hva man hører etter

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.175
    I forbindelse med diskusjonen hva låter best kan Nova kjøre ekte pass true? Eller må alt gjennom resampleren før ruting?

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.801
    Sted
    Endor
    I forbindelse med diskusjonen hva låter best kan Nova kjøre ekte pass true? Eller må alt gjennom resampleren før ruting?
    Trinnov gjør ALDRI resampling, alt prosesseres i samme sampling rate som kilden, men med 64 bits presisjon

Det er kun Trinnov i hele verden som gjør dette :love:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.599
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så vidt jeg har forstått fra @MakkinTosken , så når jeg hørte på oppsettet hans, så kunne Trinnov skrus av på den måten at man fjernet tidskorrigeringen og bassen, i det minste.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.175
    Jeg skjønte ikke spm
    Typisk kan man ikke rute digital audio uten at format er likt for alle kanaler. Derfor lurer jeg på når man velger SR for intern prosessering som du var vist oss du pr i dag foretrekkker satt til 48kHz om ikke da også alt som rutes i Nova opp/nedsamples til dette formatet.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.265
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Typisk kan man ikke rute digital audio uten at format er likt for alle kanaler. Derfor lurer jeg på når man velger SR for intern prosessering som du var vist oss du pr i dag foretrekkker satt til 48kHz om ikke da også alt som rutes i Nova opp/nedsamples til dette formatet.
    Nova har ikke SRC, derfor jeg skal ha Merging. Den kan synkes med kilde eller bruke intern, men med Dante og DVS er det hæssel. Derfor kjører jeg en fast frekvens

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.801
    Sted
    Endor
    Så vidt jeg har forstått fra @MakkinTosken , så når jeg hørte på oppsettet hans, så kunne Trinnov skrus av på den måten at man fjernet tidskorrigeringen og bassen, i det minste.
    På Amethyst kan du slå av og på korreksjon på Acoustics Correction, Level Alignment, Delay Alignment og slå av optimisation totalt
    men hvorfor ... alt blir bare sykt dårligere når man slår det av :ROFLMAO:

Er vel kanskje likt på Nova?

I mitt hode er Trinnov .... beste price/value prosposition jeg har vært borte i ... helt hinsides :love:

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.265
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    På Amethyst kan du slå av og på korreksjon på Acoustics Correction. Level Aligment, Delay Alignment og slå av optimisation totalt

Bedre på Nova, den har hardware bypass. Bedre for studioaper, vel og merke. Har ikke kjøpt Trinnov får å slå av korreksjonen

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.801
    Sted
    Endor
    Bedre på Nova, den har hardware bypass. Bedre for studioaper, vel og merke. Har ikke kjøpt Trinnov får å slå av korreksjonen
    Ja, jeg ser Nova har en del nyere ting, nyere arkitektur og ny s/w ...... men Amethyst spiller så klokkene stopper og vel så det :love:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.265
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Ja, jeg ser Nova har en del nyere ting, nyere arkitektur og ny s/w ...... men Amethyst spiller så klokkene stopper og vel så det :love:
    Var glad i Amethyst jeg, men elsker Nova, selv om førstnevnte ga meg en del flere legacy I/O muligheter.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.801
    Sted
    Endor
    Det er kanskje min feil :ROFLMAO:

Jeg har mast så sinnsykt mye på @Sevald om hvor dritbra Trinnov er ... så han måtte vel kjøpe for å slippe alle de SMS éne fra meg om hvor bra det spiller :ROFLMAO:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.801
    Sted
    Endor
    Var glad i Amethyst jeg, men elsker Nova, selv om førstnevnte ga meg en del flere legacy I/O muligheter.
    Amethyst blir hos meg ... den er her så lenge jeg kan puste ...... men kanskje en Nova senere for å drive aktive høyttalere en gang

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.599
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På Amethyst kan du slå av og på korreksjon på Acoustics Correction, Level Alignment, Delay Alignment og slå av optimisation totalt

I mitt hode er Trinnov .... beste price/value prosposition jeg har vært borte i ... helt hinsides :love:
    Det var bare for å høre hvilken effekt Trinnov Nova har, når det ble gjort, låt fortsatt DACen bra da den ble spilt på Dynaudioene alene.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.801
    Sted
    Endor
    Det var bare for å høre hvilken effekt Trinnov Nova har, når det ble gjort, låt fortsatt DACen bra da den ble spilt på Dynaudioene alene.
    Det er helt sinnsykt .......
    Stemmer er bedre, det er som å ha Jim Reeves, PJ Harvey, eller Nick Cave i rommet
    Musikken er mere organisk, det låter mere naturlig
    masse mere...

Man kan slå det av, eneste grunnen kunne være for å forstå ..... hvor sinnsykt sinnsykt sinnsykt bra Trinnov er .....

Jeg har aldri i hele mitt liv vært borti et produkt som gjør mere for musikken! :love:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.599
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt sinnsykt .......
    Stemmer er bedre, det er som å ha Jim Reeves, PJ Harvey, eller Nick Cave i rommet
    Musikken er mere organisk, det låter mere naturlig
    masse mere...

Man kan slå det av, eneste grunnen kunne være for å forstå ..... hvor sinnsykt sinnsykt sinnsykt bra Trinnov er .....

Jeg har aldri i hele mitt liv vært borti et produkt som gjør mere for musikken! :love:
    Grotta til MakkinTosken er godt dempet. Er ekkotiden hos deg under 300ms? Dempning har også en stor effekt.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.801
    Sted
    Endor
    Grotta til MakkinTosken er godt dempet. Er ekkotiden hos deg under 300ms? Dempning har også en stor effekt.
    Jobber seriøst med saken :11

Jeg har ikke målt, skal få inn målemic og bruke REW

jeg vet jeg har room-issues.... mitt oppsett er i stuen, bor i leilighet så jeg har to forskjellige modes
    - Normal, hvor stuen er i normalt oppsett
    - Studio mode, med absorbenter på alle første refleksjoner, masse på side og frontvegg

Jeg har ike kommet til tak og gulv ennå

Fremdeles hørbare modes, som naturligvis ikke Trinnov fikser.....

Det er jo det også at RT60 skal være slik at den er lik over frekvensbåndet, hvis RT er er mye lavere ved 500 Hz i forhold ti, 2 Khz, så blir det trøbbel...... ikke enkelt dette :ROFLMAO:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.265
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Du vurderer ikke adc i hapi iii?
    Her har du et nøye utarbeidet svar på det spørsmålet gjort av LLM.

TL;DR

🔍 Konklusjon og anbefaling

Basert på gjennomgangen over, er anbefalingen at brukeren velger Merging DA8V3P (DAC-only) kortet for sitt Hapi III i denne omgang. Dette begrunnes med:

• Best mulig lydkvalitet og målt SNR ved avspilling
    • ADC-behovet er allerede dekket av Nova og MP1100
    • Forenkler signalflyt og gir intuitiv betjening
    • Full fleksibilitet med Dante/AES67-nettverk
    • Fremtidig utvidelse mulig via ledig kortplass

👉 Anbefaling: Installer DA8V3P og bruk Hapi som ekstern DAC for Nova.
    Dette gir optimal signalhygiene og maksimal lydkvalitet uten å introdusere unødvendig kompleksitet.

📚 Kildeliste

1. Merging Technologies – Hapi MkIII User Manual
    Brukt for spesifikasjoner på DA8V3P og ADA8V3P: dynamikkområde, THD+N, funksjoner og kortstruktur.

2. Trinnov Audio – NOVA User Manual
    Kilde til info om analog/digital I/O, prosessorkvalitet, ekstern DAC-bruk og Dante-routing.

3. McIntosh Laboratory – MP1100 User Manual
    Referanse for vurdering av RIAA-funksjon, ADC-integrasjon og fleksibilitet i innganger/utganger.

4. Trinnov Audio – La Remote User Manual
    Gir innsikt i betjeningslogikk, kildevalg og signalflyt.

5. Brukerens egen tekniske rapport og flytskjema
    Beskriver faktisk oppsett, plassering, signalvei og planlagt implementering av Hapi.

6. Egne beregninger og målinger
    Støygulv, SNR og gainstruktur kalkulert basert på oppgitte tekniske data og lydteori.

7. Bransjekunnskap og beste praksis
    Profesjonelle retningslinjer for gainstruktur, signalhygiene og Dante/AES67-integrasjon.

Vedlegg

setsve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2020
    Antall liker
    541
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har benyttet en DSpeaker X4 til nå, den var nok litt mer plugg and play. Helt grønn i Trinnov universet, kommer sikkert litt spørsmål etterhvert. Lest tråden, flott med all info som har kommet fra deg og MakkinTosken.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.040
    Sted
    Langesund
    Spennende å se og kanskje etter hvert høre hvordan denne boksen syr sammen ting. Brukte vel nær på 8 år før jeg synes leikeprogrammet mitt funker greit

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn