Det har visst blitt lenge siden forrige post. Først en liten oppsummering:
Det er visst snart 5 år siden tråden ble startet, for jeg har rukket å bli 25 år gammel. Sjekker nå inn igjen etter noen år som passiv bruker!
Oppvokst i Valdres, men bosatt i Oslo. Driver på å fullfører en bachelor i Markedsføring og salgsledelse, mens jeg jobber med salg og rekruttering på deltid. Interessen for lyd har vært tilstede siden tidlig tenårene, og interessen noenlunde stabil, men passiv i perioder. Plutselig kommer de berømte abstinensene og tilbakeslaget eHar vært mye innom hjemmekino, men vinyl i kombinasjon med utradisjonelle løsninger på høyttalersiden ligger nok hjertet nærmSjekk gjerne ut min business og kulturrettede blogg med noen musikk og - lydrelaterte innfall og innspill med ujevne mellomrom:
God lyd - hva er galt med min generasjons hørsel? - Business til kultur
Artikkelen ble publisert senhøst 2016, og gikk viralt innad i miljøet.
Status fra ca. 2015 - mai 2016: Jeg bodde i samme studenthybel jeg bodde i ved forrige post, og hadde fremdeles Jamo D500-settet, 2x Jamo suber og en Sony receiver + platesnurrer of course. Etterhvert ble høyttalerne erstattet med 4xBehringer monitorer.
Status fra mai 2016 - oktober 2017: Bodde i en 70 kvm leilighet med en kamerat med god plass å boltre meg på. Stort sett det samme av utstyr
Evner ikke å oppdrive noen overblikk-bilder av hvordan det så ut, men noe av utstyr som ble brukt, og som jeg også hadde ved tidligere bopel:
Status fra oktober 2017 - desember 2017: Pga. flytteprosess fikk jeg midlertidig sneket inn anlegget i stuen hos far. En strøken Tandberg 1201R bak roret. Hjemmekinoen var nå nok en gang avviklet...
Det har ikke skjedd så voldsomt på utstyrfronten, men ulike bopel har det blitt - som den typiske student. Bor pr. nå i en knøttliten studenthybel for øyeblikket og solgte unna Behringer B215XL, samt 1xJamo SUB650 pga. liten plass. Har fremdeles Behringer B212XL, Pro-Ject RPM 5.1 (erstattet Ortofon Red med samme type etter 2 år) og Pro-Ject Phono Box S.
Status fra januar 2018 - dags nå: Liten studenthybel frem til jeg er ferdigutdannet og i full jobb.
Kort oppsummert av hva som har skjedd siden forrige post i 2015:
Solgt:
- Behringer B215XL
- Sony STR-DN 1040
- 1xJamo SUB650 (nr.2 tok kvelden, og jeg spiller nå uten sub)
Kjøpt:
- Yamaha R-N602 stereo (nettverks-receiver)
- Okki Nokki platevasker
- Sony MDR-1000X hodetelefoner
- En drøss med vinyl (blues, indie, jazz, you name it)
Litt om hybelen:
Den er liten, men siden bygget var nytt i fjor, er det fulgt moderne byggstandard og jeg er dermed innenfor svært lydisolerte vegger - noe som passer bra med hundre andre studenter med like mange variabler i forhold til døgnmessige rutiner. Jeg har prioritert å innrede hybelen som et "kontor med seng", og du gjettet riktig: Sweet spot er perfekt når man har damebesøk! Dog ikke like egnet med besøk av samme kjønn
Jeg har forøvrig også et lite bad og kjøkken inne i hybelen og ergo bor jeg alene. Fordelen med å bo lite og trangt, er kort vei til fòr og leskedrikk.
Drømmen?
Nå ser man en ende på studiet, og begynner å reflektere rundt hvor en vil være om noen år. Det er mange tanker som flyr, men dersom en skal avvgrense med bare lyd og morro, ser jeg for meg noen svære hornløsninger fra LM Audio, en single-ended rør-amp og en Michell Gyrodec (har siklet etter denne lenge!). Kanskje en liten hjemmekino-utvidelse igjen? Tiden får vise.
Men pr. nå koser jeg meg plenty med åpen og dynamisk lyd til pølsepris. Budsjettet rekker foreløpig bare til øl, mat, litt mer øl og noen lp-plater i måneden. Ikke at det har noe særlig klagegrunnlag