NRK Brennpunkt som historieforfalsker !!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
0
En interesant historie om hvordan NRK brukes politisk.

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4107543.ece

Lesverdig, meget lesverdig og bør gi grunn til en smule ettertanke.

Nå skal jeg ikke gi noen facit her, men den som ikke ser sammenhenger og klarer å finne et par sansynlige årsker til at "noen" ønsker å endre historien er så forblindet at det nok ikke hjelper å skrive det med store lysende bokstaver !

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Innertier!!

NRK har utmerket seg på mange måter i så henseende. Ikke bare i denne saken men i mange andre også.
Når man er utdannet i AKP-reiret ved høyskolen i Volda, er dét nettopp normalen, og ikke unntaket.

Denne dokumentaren unngår kilder og faktasjekk i et lettvint forsøk på å «nyansere» etablerte sannheter, og viser at Brennpunkt-redaksjonen mangler gangsyn.
Well put.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.190
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
I krig er det sannheten som går tapt først.

Er ikke lett å se hvem som har rett her....

Krig er umåtelig gammeldags og en hemsko for menneskeheten - en ond sirkel det er på tide bryte!

toral1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2005
Antall liker
80
Torget vurderinger
14
Enig med deg Asgeir

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
I krig er det sannheten som går tapt først.

Er ikke lett å se hvem som har rett her....
Tvert i mot Kabeldrager. Vi som er så gamle at vi opplevde denne massakren på TV, vi vet at det Brennpunkt serverer her er "nytale", og at det er meget lett å se hvem som har rett !

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.190
Torget vurderinger
1
Tja, jeg har nå en gang vært i det landet. Det er mye rundt denne saken som har skurret for meg, som f.eks. at Bosniakene (de muslimske styrkene) i den lokale brigaden bare forsvant. Og det har vært drevet ganske mye hestehandle i blodigste forstand i dette landet under den krigen. Bytte av sider, bytte av land, muslimer som forsvinner "over natta", mafia, penger, Mujahedin, voldtekt Arkans Tigre og hvem vet ikke hva. Ting er ofte ikke så enkelt som ting kan tyde på...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
0
Krig kan være komplisert men her er faktisk hovedpunktene at FNs nederlandske styrker sviktet de sivile på en meget tvilsom måte! At man deretter fra NRK prøver å legge skylden på USA synes meg ganske så usmakelig.

Jeg har større tro på ICTY og Helsingforskomiteen enn på NRKs USA hatere!

Å i det hele tatt åpne for at ofrene for masakren (borniakene) var "ansvarlige" gjennom provkasjoner åpner for nye og interessante vinklinger på endel av det som Waffen SS gjorde under WWII.

Flere enn Bjørn som var der nede og på nært hold så landet bli revet i stykker av tåpelig nasjonalisme! :'(

Som gammel soldat vet vel også Bjørn at når man begynner å skyte ubevepnede sivile hvorav mange var gutter, ja da driver man med krigsforbrytelser. Det er den som trykker på avtrekkeren og den som gir ordren som er ansvarlig.

Ser man på Brennpunkts "logikk" er den jenta som går med minskjørt ansvarlig når hun blir voldtatt, hun framprovoserer det! Jeg trodde ærlig talt at slike holdninger var døde og begravet her i landet, men tydeligvis ikke hvis det kan brukes til å klandre USA.

U

utgatt60135

Gjest
Spiralis skrev:
"NRK´s USA hatere" er en totalt useriøs kommentar. Hva vet du hva som er sant egentlig? Jeg vet ikke, dermed tar jeg heller ikke parti med noen. Hvis man anklager andre for å være useriøs så er det en god idé å prøve å først være seriøs selv.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.190
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Krig kan være komplisert men her er faktisk hovedpunktene at FNs nederlandske styrker sviktet de sivile på en meget tvilsom måte! At man deretter fra NRK prøver å legge skylden på USA synes meg ganske så usmakelig.

Å i det hele tatt åpne for at ofrene for masakren (borniakene) var "ansvarlige" gjennom provkasjoner åpner for nye og interessante vinklinger på endel av det som Waffen SS gjorde under WWII.

Flere enn Bjørn som var der nede og på nært hold så landet bli revet i stykker av tåpelig nasjonalisme! :'(

Som gammel soldat vet vel også Bjørn at når man begynner å skyte ubevepnede sivile hvorav mange var gutter, ja da driver man med krigsforbrytelser. Det er den som trykker på avtrekkeren og den som gir ordren som er ansvarlig.

Ser man på Brennpunkts "logikk" er den jenta som går med minskjørt ansvarlig når hun blir voldtatt, hun framprovoserer det! Jeg trodde ærlig talt at slike holdninger var døde og begravet her i landet, men tydeligvis ikke hvis det kan brukes til å klandre USA.
Jeg var nokså rystet over hva man hadde holdt på med den gang da jeg var der nede. Drap på og overgrep mot sivile var midler brukt i krigføringen. Ingen tvilk om at serberne brukte illegitime midler, og målsettingen var etnisk rensing samt drømmen om stor-Serbia. Kroatene fant ut noe liknende. Bosniakene drev en del hestehandle der nede som bla. gjorde en del kroater rimelig bitre. Noe som førte til en del konfrontasjoner i ettertid. Mujahedin ble engasjert som hjelp til bosniakene, men de hadde flere hensikter, altså å skape et sterkere islamittisk land. Noe som i sin tur førte til at muslimske ledere så på Mujahedin som et rimelig stort problem, siden disse opptrådte som politi og domsmyndighet i tillegg til å være en militær aktør utenfor direkte bosnisk kontroll.

Så har vi det man kan kalle korrupsjon/mafia-virksomhet. Utbredt, dypt forankret og en del av kulturforståelsen der nede. Gudfaren er ikke så fjernt som man skulle tro. Det er mye som fortsatt er regelrett business der nede, og mange har brukt flere hatter enn bare en eller to...

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det virker som om NRK har gjort litt tvilsomt arbeid her. Jeg lurte et øyeblikk på hva som skulle være deres motiv for å drive historieforfalskning, men her kom jo svaret.

Spiralis skrev:
NRKs USA hatere!

N

nb

Gjest
Den "dokumentaren" der de skulle "bevise" at norske storbanker sylter ned penger i skatteparadiser er i alle fall noe av det mest talentløse jeg har sett. Den var så ille at direktøren for kredittilsynet gitt ut etterpå og måtte påpeke at det Brennpunkt kraftig insinuerte var bare tull.

Jeg har ikke sett andre programmer, men om den er representativ for nivået i redaksjonen er det virkelig ille.

http://www.finanstilsynet.no/no/Art...DnB-NOR-filial-fra-Nrks-Brennpunkt-redaksjon/

Redaksjonen hadde fått riktige opplysninger men da falt jo hele programmet deres sammen, så da kunne de jo ikke opplyse om hva som faktisk foregikk - det skulle jammen tatt seg ut i en dokumentar.

Dette er programmet om noen er interessert - watch and weep
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/557117/

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg la merke til denne nyheten i dag, tror det var på aftenpostens nettside. Ikke sikker på hva dette dreier seg om, men tenker at dette har muligens noe for seg.

Ugh, jeg husker det var ergelig da USA invderte Irak for mange år sida etter at Colin Powell viste fram plansjer, for FN's sikkerhetsråd for å "selge" krigen, og med åra har jeg skjønt at ting, historie, forhold og situasjoner er gjerne veldig komplisert, men jeg har også lært å ikke helt være med på forklaringer om selv de mest kompliserte forhold. Er dessverre sånn at jeg må heller bruke masse tid på å finne ut av ting selv og selv forsøke å bli klok på hva som skjer. Det å bare lese noe i en nettavis eller i en nyhetssending på NRK duger ganske enkelt ikke for vår kompliserte verden.

Jeg får håpe at de poeng som journalister, media og f.eks politikere kommer med er såpass klare og forståelige, slik at man i det minste kan vurdere selv om poengene er underbygget med fornuftige forklaringer, slik at når noen omsider kommer med innvendinger eller annen informasjon, at en da kan lettere orientere seg og slippe å måtte engasjere seg i andres misforståelser og overdrivelser.

Da jeg var ungdom likte jeg å se på nyhetssendinger på CNN hvor de viste bilder av fly fra USA som angrep Irak etter at Irak hadde invadert Kuwait, men i dag blir dette for dumt til at jeg kan like det.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.190
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Den "dokumentaren" der de skulle "bevise" at norske storbanker sylter ned penger i skatteparadiser er i alle fall noe av det mest talentløse jeg har sett. Den var så ille at direktøren for kredittilsynet gitt ut etterpå og måtte påpeke at det Brennpunkt kraftig insinuerte var bare tull.

Jeg har ikke sett andre programmer, men om den er representativ for nivået i redaksjonen er det virkelig ille.

http://www.finanstilsynet.no/no/Art...DnB-NOR-filial-fra-Nrks-Brennpunkt-redaksjon/

Redaksjonen hadde fått riktige opplysninger men da falt jo hele programmet deres sammen, så da kunne de jo ikke opplyse om hva som faktisk foregikk - det skulle jammen tatt seg ut i en dokumentar.

Dette er programmet om noen er interessert - watch and weep
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/557117/
Nå er det jo flere enn DnB som har filialer der da...

N

nb

Gjest
bjornh skrev:
Dokumenteren handlet om DnB Nor. Se den selv, det er et makkverk. Og les hva norske tilsynsmyndigheter sa etterpå.

Siden Brennpunkt ikke har noesomhelst beviser for at DnB snylter unna penger der må de skape et inntrykk av at her må det være noe snusk siden de har en fillial der. De ble informert om hvorfor DnB og stort sett alle banker har en filial der, men lot være å informere om det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De fleste fjernsynsdokumentarer er en smule tendensiøse. Noen mer enn andre, og enkelte er også feilaktige. Det finnes flere produksjonsselskaper som lager dokumentarer for norsk fjernsyn, og flere av dem produserer for mer enn en kanal.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
0
Brennpunkt er en egen redaksjon i NRK som lager sitt materiale selv såvidt jeg vet.

Det var et hælvets bråk i redaksjonen for et par tre år siden, uten at jeg vet hva som var årsak.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.190
Torget vurderinger
1
Jo, det har du rett i, men det er flere enn DnB som har filialer der. Samt at folk fikk litt innblikk i skatte-systemet.

nb skrev:
bjornh skrev:
Dokumenteren handlet om DnB Nor. Se den selv, det er et makkverk. Og les hva norske tilsynsmyndigheter sa etterpå.

Siden Brennpunkt ikke har noesomhelst beviser for at DnB snylter unna penger der må de skape et inntrykk av at her må det være noe snusk siden de har en fillial der. De ble informert om hvorfor DnB og stort sett alle banker har en filial der, men lot være å informere om det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Brennpunkt er en egen redaksjon i NRK som lager sitt materiale selv såvidt jeg vet.

Det var et hælvets bråk i redaksjonen for et par tre år siden, uten at jeg vet hva som var årsak.
Det stemmer det, men jeg tror de også kjøper bestillingsprosjekter også. Det var dog ikke ment som en kommentar til disse spesifikke dokumentarene som jeg ikke har sett, men som en generell bemerkning til dokumentarfilmer. Det lages selvsagt mye bra også, selv av Brennpunkt-redaksjonen.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.891
Dette må være noe av det mest tendensiøse jeg har sett av historieforvrengning om krigen i Bosnia siden RTS sine glansdager...

For i det hele tatt å forsøke å forstå galskapen i dette Europas urolige hjørne, så kan man like gjerne starte med Churchills oppsummering av Balkan - too much history to digest

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dette er en gruppe konflikter som har den tvilsomme æren av å være mest belemret med skiftende og tendensiøse skildringer av alle regionale konflikter jeg kan huske. Det var lenge vanskelig å finne balanserte rapporter, noe som ser ut til å fortsette til en viss grad. Snakker om problemer med å finne fiendebilder. Kanskje fordi alle parter passer inn i et fiendebilde?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
– Står NRK fortsatt bak fremstillingen i programmene?
– Ja. Alle kriger og konflikter har sin egen dynamikk og historie. Dette er en dokumentar med mange bosnisk muslimske kilder, som forteller en langt mer komplisert og nyansert historie om borgerkrigen i Bosnia enn det som er alminnelig kjent, og de tar selv et kraftig oppgjør med sine egne ledere. Også denne gang blir velkjent journalistisk virksomhet og metodikk fremstilt som at man forsøker å skape et inntrykk av at nedslaktingen i Srebrenicas ikke var en massakre eller folkemord. Det har dette prosjektet aldri gjort. Det som skjedde i Srebrenica, var et folkemord hvor omkring 7500 menn ble massakrert av serbiske styrker. Det er slik denne filmen blir introdusert i NRK, og det er slik vi har svart på klagene i etterkant.
Det må føles litt rart for kommunistene i NRK å bli beskyldt for å være for kritiske til muslimer på HFS. :eek:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.359
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Innertier!!

NRK har utmerket seg på mange måter i så henseende. Ikke bare i denne saken men i mange andre også.
Når man er utdannet i AKP-reiret ved høyskolen i Volda, er dét nettopp normalen, og ikke unntaket.

Denne dokumentaren unngår kilder og faktasjekk i et lettvint forsøk på å «nyansere» etablerte sannheter, og viser at Brennpunkt-redaksjonen mangler gangsyn.
Well put.
Er det eit AKP-reir på høgskulen i Volda?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.359
Sted
Torget vurderinger
0
Når det gjeld kjeldebruk, er det vanleg praksis (her også) å halde seg til dei ein er mest einig med.....

Når det gjeld krigen i Eksjugoslavia, var den skikkeleg ille, og eg har høyrt flyktningar fortelje litt om kva dei har sett og høyrt. Dette er det lett å tru på, for krig opplevast i høgste grad personleg. Når det gjeld etterpåklokskap, behovet ein har for å rettferdiggjere sine val, og det å skrive historia om krigen, er dette ein krig i seg sjølv - i beste fall eit rettsoppgjer.

For mange år sidan jobba eg i Andalusia, og fekk nokre spanske vener der. Eg spurte om Franco og borgarkrigen. Min venn høyrde til ein familie som hadde vore på Franco si side, og gav meg (etter grundig førebuing) ein times førelesing om krigen, motiva, hendingane, og kva som hadde vore nødvendig. Eg fann ingen grunn til å tvile på noko av det min venn fortalde. Dette var den historien som gjekk for fakta i familen. No enda borgarkrigen med diktatur, og det kom aldri noko rettsoppgjer, men landet greier å fungere som eit moderne, høgt sivilisert, europeisk samfunn utan problem. Dei har tydelegvis lagt dette bak seg, kanskje fordi Juan Carlos har tatt dei vala han har gjort (Ein meir respektert monark trur eg ikkje vi har i verda for tida). Eg reknar med at det vil komme historiebøker med oppsiktsvekkjande opplysningar etter kvart som tida går, og avstanden til krigen vert like stor som det amerikanarane har til sin borgarkrig. Og den norske borgarkrigen er så langt unna at dei færraste veit kva eg snakkar om.

Problemet med krig er at det er eit verkemiddel som vert tatt i bruk, når ei folkegruppe opplever at dei ikkje har politisk påverknadskraft. Det er fråveret av andre maktmidlar som løyser valden. Og det er difor viktig å granske historisk årsakssamanhengane, og sjå om det har overføringsverdi til dagen i dag på nokon måte. Ulike vinklingar i ei konflikt er difor avgjerande, og såleis kan det vere greitt å sjå dette Brennpunkt-innslaget. Problemet er at NRK har tradisjon på å vere formidlaren av "den offisielle, etablerte, statsautoriserte sanninga", og framstiller det også slik denne gongen. Men å slengje ut av seg flosklar rundt konspirasjonsteoriar er vel neppe måten å kritisere på?

U

utgatt60135

Gjest
Kan jo være verd å lese svarene fra Brennpunkt:

– Har dere bevisst forvrengt fakta, redaktør for Brennpunkt i NRK, Vibeke Haug?

–Selvfølgelig ikke. Dette prosjektets ambisjon har vært å se nærmere på en rekke underrapporterte sider ved det som skjedde i Bosnia-krigen. Spesielt nytt for folk flest er forspillet til massakren og den militære historien i tilknytning til Srebrenica. Mye av arbeidet har derfor bestått i å finne kilder som åpent vil fortelle denne delen av historien. Få av disse vil frivillig snakke med krigsforbryterdomstolen i Haag eller snakke åpent foran kamera. De kraftige reaksjonene etter våre programmer er med på å forklare hvorfor. At vi skal ha forvrengt fakta og forfalsket historien, er en retorikk som er med på gi inntrykk av at vårt internasjonale graveteam har laget en helt annen film enn det de faktisk har gjort. For oss handler dette prosjektet om å søke kilder på tvers av gamle frontlinjer i dagens Bosnia, og det har vært et utmerket samarbeid med muslimske journalister fordi de har markert seg som uavhengige og kunnskapsrike.

– Står NRK fortsatt bak fremstillingen i programmene?

– Ja. Alle kriger og konflikter har sin egen dynamikk og historie. Dette er en dokumentar med mange bosnisk muslimske kilder, som forteller en langt mer komplisert og nyansert historie om borgerkrigen i Bosnia enn det som er alminnelig kjent, og de tar selv et kraftig oppgjør med sine egne ledere. Også denne gang blir velkjent journalistisk virksomhet og metodikk fremstilt som at man forsøker å skape et inntrykk av at nedslaktingen i Srebrenicas ikke var en massakre eller folkemord. Det har dette prosjektet aldri gjort. Det som skjedde i Srebrenica, var et folkemord hvor omkring 7500 menn ble massakrert av serbiske styrker. Det er slik denne filmen blir introdusert i NRK, og det er slik vi har svart på klagene i etterkant.

Det er vel godt kjent at det er mange sosialister blant journalister, men jeg finner ikke det så unaturlig da mange søker seg seg mot det yrket med en rettferdighetssans og en ønske om å være på de svakestes parti. Ut mot den andre siden er det mer fokus på sine egne og de nærmestes fordeler.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
oddgeir skrev:
Innertier!!

Well put.
Ethvert sted der det er mulig at det finnes en overvekt av folk som er uenige er et AKP-reir. Ut fra den logikken skal det være et av våre største partier, så det blir litt trøblete med matten her. Men med en dash konspirasjon så går den utregningen helt fint, for under slike omstendigheter er AKP en gjedde som lurer i sivet (skjult under kamuflasje som AP, SV, V, SP, KRF eller H-sympatier).

Slik jeg oppfatter de senere generasjoner journalister så er det ikke mange igjen av den gamle typen riddere med penn som sverd. I dag er det personlige ambisjoner som fyrer opp under ønsket om å være journalist. Ifølge en ex-lærer i journalistikk jeg jobber sammen med så er det en masterplan om å bli talkshow-vert som er dagens viktigste motivasjon. En stor andel av de som i dag utdanner seg avviser faktisk tanken om å starte karrieren lokalpressen, for så å jobbe seg oppover via regionsaviser til riksmedia. De forventer faktisk å gå direkte til de foretrukne riksmedia umiddelbart etter karrierestart.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Audiophile-Arve skrev:
oddgeir skrev:
Innertier!!

Well put.
Ei sokalla spissformulering Arve.

Dei eg kjenner som har vore innom der, fortel om politisk einsretting. Både mellom studentane og lærarane.
Årebrot fortel oss årvisst at det stemmer ganske bra.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Audiophile-Arve skrev:
oddgeir skrev:
Innertier!!

Well put.

Dei eg kjenner som har vore innom der, fortel om politisk einsretting. Både mellom studentane og lærarane.
Jeg skal ikke protestere på det, Oddgeir. Og samtidig uttrykke lettelse for at jeg har sluppet å oppholde meg der. Har faktisk aldri satt mine føtter i Volda, og jeg har alltid irritert meg over den fordelen Volda-studenter har i ansettelsessaker i media. Jeg er faktisk av den oppfatningen av at de lærer en formel på Volda som gjør dem veldig ensrettet fagjournalistisk også. Det er en skole der de lærer å fjase mest mulig imo, og det er overraskende ofte dårlig journalistisk håndverk jeg ofte forbinder med Volda-skolerte journalister. Dette gjelder spesielt innen magasin/kulturjournalistikken.

N

nb

Gjest
baluba skrev:
Jeg skal ikke protestere på det, Oddgeir. Og samtidig uttrykke lettelse for at jeg har sluppet å oppholde meg der. Har faktisk aldri satt mine føtter i Volda, og jeg har alltid irritert meg over den fordelen Volda-studenter har i ansettelsessaker i media. Jeg er faktisk av den oppfatningen av at de lærer en formel på Volda som gjør dem veldig ensrettet fagjournalistisk også. Det er en skole der de lærer å fjase mest mulig imo, og det er overraskende ofte dårlig journalistisk håndverk jeg ofte forbinder med Volda-skolerte journalister. Dette gjelder spesielt innen magasin/kulturjournalistikken.
De er til tider meget gode på Vor- og Nachspiel og slett ikke så verst på biten imellom heller når det skal sies (jeg er fra Volda og har sett det på nært hold ganske mange ganger)

En gang var jeg på en mediafest hele kvelden, dvs fra 7 om kvelden til 3-4 om natten. To av deltagerene tilbragte mesteparten av tiden med å krangle om hva som var best av radio og TV. Trodde jeg skulle dø av latter til tider.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
nb skrev:
baluba skrev:
De er til tider meget gode på Vor- og Nachspiel og slett ikke så verst på biten imellom heller når det skal sies (jeg er fra Volda og har sett det på nært hold ganske mange ganger)

En gang var jeg på en mediafest hele kvelden, dvs fra 7 om kvelden til 3-4 om natten. To av deltagerene tilbragte mesteparten av tiden med å krangle om hva som var best av radio og TV. Trodde jeg skulle dø av latter til tider.
Det er fortsatt gode på det. Jeg har en nevø som går der nå, og han forteller om heftige nachspiel.

Mitt ansvar er å redde ham ut av de rødes klør. Det har gått bra så langt. ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det skal du ikke stole på, Oddgeir. De er flinke til å jatte med disse karene. Det er slik de lurer deg til å tro de er på lag med deg, men du må ikke la deg lure av de unge slaskene. Få han heller bort fra Volda. Det er noe galt med grunnvannet der oppe. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
baluba skrev:
Det skal du ikke stole på, Oddgeir. De er flinke til å jatte med disse karene. Det er slik de lurer deg til å tro de er på lag med deg, men du må ikke la deg lure av de unge slaskene. Få han heller bort fra Volda. Det er noe galt med grunnvannet der oppe. ;)
Takk for omtanken baluba. Jeg har selv gått på Volda Gymnas, (den gangen man faktisk hadde et pensum å strekke seg etter i gymnaset, og det ikke var alle forunt å slippe inn), og jeg kan love deg at vannet er det ikke noe å si på. Det kan blandes i alle former for brennevin uten påtagelig reduksjon i hverken kvalitet eller drikkeglede. Ekte Rotevatn om jeg ikke tar feil.
Dannelse var også et utpreget trekk ved lærekreftene den gangen. Min gamle fransklærer brukte sogar kjørehansker av kalveskinn når han på feminint vis satte seg i sin himmelblå "boble".

Det var tider. :D

A

AK27

Gjest
Nå har ikke jeg sett programmet, men det skal mye til å begå mer omfatende historieforfalskning ved dekning av konflikten enn hva det offisielle vestlige humanitær intervensjonisme paradigmet representerer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.359
Sted
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
oddgeir skrev:
Audiophile-Arve skrev:
oddgeir skrev:
Innertier!!

Well put.

Takkar for vurderingane. Ein teori på at det er slik, er at det har blitt så vanvittig dyrt å studere for tida, at alle som ikkje har tre generasjonar med rike slektningar bak seg, vert nøydde til å søkje ut av dei fire største studiebyane, og gå på slike bakevjar som Volda og gudveitkvar for å kunne få seg eit embetsbrev av eittelleranna slag. Hybelprisane er nok billegare ute på bondelandet. Dessutan er det mindre press på studieplassane i Volda, ettersom så mange av dei framfødde ikkje skjønar nynorsk. Slikt vert det kommunisme av, sjølvsagt.

Topp Bunn