NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grmpf. Hva var første eksempel i går mon tro? var det etter Vivaldi, Erselius, Albinoni, Telemann, Torelli eller hvem?

Bernt K

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ;D

Får høre etter når jeg kommer hjem, da nettradio er sperret her på jobben. Tenker jeg prøver den røde presten og Georg Philipp først.

Bernt K

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Kanskje litt for enkelt?
    Dette skal tross alt spilles svært sjelden.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vet jeg har flere innspillinger av det siste eksempelet i går, men kommer da ikke på hva det var.
    Det er liksom så "likt" MYE annet..... ;)
    Men steike så uren den fremføringen som Hilveg presenterte var :(

Må vel lete frem programmet på nett og høre en gang til.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jadda!!! ;)
    Hadde ikke mindre enn 5 innspillinger av den, to på cd og 3 på vinyl :)
    Har en med en sinnsykt dårlig trompetist på et annet spor.......

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skam! Måtte helt til Fagius' cd nr 16 etter å ha trålt cembaloplatene (neida, jeg hørte ikke på alt, må vite) for å finne igjen eksempel 1. Trøst er det dog at det tok meg et halvt minutt å ta #2.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    You bastards... 1,5 måned på Gotland har latt meg gå glipp avv all denne vidunderlige quiz-aktivitet. Vel vel, jeg hadde neppe tatt mange av de allikevel; men bit dere i nesa på at de blir spilt replay på nettradio når jeg kommer hjem til Norges Naim-hovedstad :)

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Må medgi at jeg svært sjelden har slitt så mye for å finne svaret på det vanskeligste stykket som denne gang. Det hjelper selvsagt heller ikke at komponisten så ingenlunde er blant mine favoritter, eller at diksjonen var, vel, offer for de vokale krumspring og anstrengelser som måtte til. Ettersom denne var den aller siste sangen han skrev (selv om man ikke skulle tro det ut fra tittelen på den foregående syklusen ;) ), var vel sangerinnen over middagshøyden? Forresten, var det Jessye som sang i stedet?

Bernt K

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I dag må jeg si at jeg virkelig likte alle stykkene, og alle var ukjente for meg.

-Det første resonnerte jeg meg fort fram til, dette er et verk jeg må ha i requiem-samlingen.

-Nummer to sliter jeg med nå, trodde det sto mellom to komponister men jeg finner ikke lydklipp som stemmer. Sa Hilveg at komponisten var kjent bare for en opera, og spesielt denne arien? Han pleier å ha rett, men jeg må vel ikke alltid være enig. Dessuten rotet jeg med obligatorisk egg og bacon mens han pratet. Tror denne løser seg snart. Fint sunget forresten!

-Tredje står jeg fast på, syns det låt spansk men ikke sikkert at komponisten er spansk for det. Er ikke sikker hvor mange strykere jeg hørte, kan det ha vært flere med der?

Irriterende at jeg ikke kan høre det om igjen på nettet ennå.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.173
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    I dag må jeg si at jeg virkelig likte alle stykkene, og alle var ukjente for meg.

-Det første resonnerte jeg meg fort fram til, dette er et verk jeg må ha i requiem-samlingen.
    Imponert hvis du har den, det finnes en kommersiell (og relativt fersk) innspilling. Jeg har den. ;D

Jøgga skrev:
    -Nummer to sliter jeg med nå, trodde det sto mellom to komponister men jeg finner ikke lydklipp som stemmer. Sa Hilveg at komponisten var kjent bare for en opera, og spesielt denne arien? Han pleier å ha rett, men jeg må vel ikke alltid være enig. Dessuten rotet jeg med obligatorisk egg og bacon mens han pratet. Tror denne løser seg snart. Fint sunget forresten!
    Kjent arie, og en velkjent traver av en opera!

Jøgga skrev:
    -Tredje står jeg fast på, syns det låt spansk men ikke sikkert at komponisten er spansk for det. Er ikke sikker hvor mange strykere jeg hørte, kan det ha vært flere med der?
    Tenk jødisk, dvis komponisten bruker ofte jødiske temaer. Og det er en strykekvartett med......

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Imponert hvis du har den, det finnes en kommersiell (og relativt fersk) innspilling. Jeg har den. ;D
    Fra Hyperion, den du har?

erato skrev:
    Kjent arie, og en velkjent traver av en opera!
    Aj, den var pinlig, jeg har den jo i hylla. Jeg strøk ham fort av lista fordi jeg trodde jeg kjente hele operaen. Var visst ikke helt våken der, og må lære meg å spille hele operaer.

erato skrev:
    Tenk jødisk, dvis komponisten bruker ofte jødiske temaer. Og det er en strykekvartett med......
    Så var det 'jøden', da. Var inne på Ernest Bloch men han døde en måned for tidlig!
    Tar nok den også når vi er i siget :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.173
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    erato skrev:
    Fra Hyperion, den du har?
    Stemmer det ja.

Sjokkerende likt Mozarts Requiem, men skrevet 25 år tidligere....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Treeren: Jeg står med to alternativer, begge russiske. Klarer dette når reprisen kommer i kveld.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.173
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Treeren: Jeg står med to alternativer, begge russiske. Klarer dette når reprisen kommer i kveld.
    webradio!

PX4

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.10.2005
    Antall liker
    1
    Jøgga skrev:
    Så langt kom eg også. Begge døydde i august og har same forbokstav i etternamnet? Eg held ein knapp på den eldste av dei...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    PX4 skrev:
    Jøgga skrev:
    Så langt kom eg også. Begge døydde i august og har same forbokstav i etternamnet? Eg held ein knapp på den eldste av dei...
    Jeg holder på samme knappen, forbokstaven også, og erfarer igjen at svaret er enklere enn jeg trodde.
    Men det er vel ikke fint å røpe for mye heller....
    Jørgen

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Sjokkerende likt Mozarts Requiem, men skrevet 25 år tidligere....
    Vi vet jo at WAM hadde et visst talent for å huske musikk han hadde hørt..... ;)

PX4

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.10.2005
    Antall liker
    1
    Ja, no kom nr 1 på plass også. Eg var så sikker på at det var eit Stabat Mater, men så fann eg ut at det var eit rekviem og då gjekk det lett.
    Nr 2 strevar eg med framleis.

Arnold

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker, jeg visste jeg hadde nr 1 ett eller annet sted, men så viste det seg at jeg hadde rippet denne Ursulamessen 2 ganger og kalt den ene rekviet hans. Pføi! Nu, derimot, går alt meget bedre.

Bernt K

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Har folk sluttet å høre på Klar en klassiker, eller er oppgavene for enkle?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Oppgavene blir aldri for enkle for noviser som meg iallefall; men jeg har gyldig grunn til fravær inntil videre; ferien på Gotland dro ut, og etter det noe opphold på fjellet på Oppdal... og tror du ikke at kona har lurt meg med til hennes hjembygd på Toten denne uka. Forrige også, for den del. Og da er søndagsmorgenene okkupert..

Men jeg skal jaggu koble opp NRK Nettradio fra pc'en når vi kommer hjem; det er så enkelt at en laptop simpelthen ikke duger til å høre på radio; nå gleder jeg meg som en unge til min nybestilte Meridian F80 kommer på døra... da blir det jubel og radiolytting under fravær også!

Watch this space 8)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.843
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke langt unna meg du da, Vidar P. Hva gjelder topic venter vi utålmodig på å kvitte oss med "bredbånd" til fordel for bredbånd. Da blir det radio fra Transporteren* også!

*Genial boks, som før nevnt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Jeg har hytte på Oppdal...
    Jasså du? Vi holder til på Lønset, et kvarter vest for sentrum mot Sunndalsøra. Men er jo rundt om i hele det vakre fjelleldoradoet når vi er der. Hvor på Oppdal da, om man får spørre?

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Sletvold - midt mellom Stølen og Hovden.
    Jøje meg; det er jo midt i smørøyet! Et steinkast unna golfbanen og det hele.. for ikke å snakke om skitrekkene da, for vinterturister. Sikkert gode radioforhold for NRK Klar en Klassiker der!

Mvh Vidar P

K

KindOfBlue

Gjest
    Vidar P skrev:
    otare skrev:
    Sletvold - midt mellom Stølen og Hovden.
    Jøje meg; det er jo midt i smørøyet! Et steinkast unna golfbanen og det hele.. for ikke å snakke om skitrekkene da, for vinterturister. Sikkert gode radioforhold for NRK Klar en Klassiker der!

Mvh Vidar P
    For HFS-noviser: bemerk hvor elegant topic ble halt i land i forrige innlegg, i det som så til å skli helt ut.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ;D

Apropos; ang F80 (uthevet i rødt i #106); den har jo også DAB; sendes Klar en Klassiker på DAB også tro?  8)

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    De var heller for vanskelige for meg denne gangen. Står helt fast nå og vet ikke om jeg orker å ta fatt, det pleier å ryke noen timer for meg før (hvis) jeg kommer i mål.............
    De erfarne har sannssynligvis sin metodikk, med databaser og de lureste web-sidene :)
    Her hos oss går det i platesamling, diskusjon, resonnement og 'Musikkens verden'. Hvis det gir noen ideer kan jeg følge opp med søk etter lyd-klipp.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan jo legge ut noen hint.

1: Hillveg sa "Musikk fra en frodig periode" og når man så hører masse "notes inégale" kan vi jo bare være i et land. Og hva er vel frodigere enn barokken?

2: Bel canto - trenger jeg si mer?

3: Det siste var veldig typisk for denne mannen. Man behøver ikke dra så veldig langt, men vi skal utenfor Norge.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Aj aj, da er vi sannelig igang igjen. Ikke fred å få. Jeg har funnet nr. 3 og tampen brenner på de andre.
    ...og så jeg som hadde tenkt å spille Fartein Valen symfonier i kveld. Får nøye meg med fiolin-konserten til kvelds-maten.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sitter her og grubler på dagens oppgaver........
    Kan ikke huske å ha hørt de to første oppgavene før. Men klaverkonserten er det noe kjent med :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Den første oppgaven er vel komponistens op. 1 (det er vel antagelig den siste oppgaven også).

Edit: Så var ikke den siste oppgaven op. 1 likevel :(
    Men den første er op. 1. Hvis du har vært en del på kino har du sikkert hørt musikk av denne komponisten...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei idag var de'herrer vriene synes jeg; dette falt utenfor mitt sedvanlige lytterepertoire.

Så på viddene er jeg;

1) operette eller musical av noe slag, andelyder å spore
    2) korverk av noe slag, helst eldre enn yours truly, mildest talt
    3) et merkelig sammensurium av noter; kunne ha vært filmusikk til en Olsenbanden-film for alt jeg vet

Jaja. Ny søndag om en uke.

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Nei, idag var det jo egentlig ganske enkelt.

1: Den er spilt flere ganger på radio. Det er vel den mest kjente sangen fra den sangsyklusen?
    2: Guds lam
    3: Fransk komponist med et enorm produksjoon, men relativt lite spilt/kjent likevel.

Men for noen tufser. Hvilken unnskyldning har de for å spille feil kutt når programmet spilles inn på fredager? Da kan de jo bare redigere inn det rette kuttet før programmet sendes. Men men - jeg hadde nå komponistene rett selv om jeg ikke sendte inn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn