NRK konsert og satellittsending

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei

Har sett på ett par konsertsendinger på NRK den siste tiden. Jeg mottar disse via parabol. Tuneren er koplet rett i anlegget. Tittet på den siste konserten med Dybdahl (i går kveld) og spillte lyden over anlegget. Jeg synes det var veldig god lyd. Overgår glatt cd-inspillingene. En helt annen dynamikk og klarhet.
Hvordan dette blir "mixet" fra NRK og hva er formatet det sendes over satellitt på?

Mvh
Bjørn

N

nb

Gjest
Aner ikke, men et greit eksempel på at hva som gjøres i studio/produksjon dominerer format, hvilken CD-spiller man har osv

B

BjornE

Gjest
Undrer meg også over kvaliteten på endel direktesendt musikk fra NRK. Den kan ofte være utrolig bra.

K

knutinh

Gjest
Jeg tror at man benytter "mp2" (MPEG1 audio layer 2) i DVB-S sat. sendinger. Jeg søkte det opp på wikipedia uten å finne definitive svar.

Lyd og bilde hadde et intervju med mannen som er ansvarlig for dette hos NRK. Konklusjonen var at selv når HD-sendinger kommer så ligger de ganske langt etter å kunne tilby dolby digital eller andre surround og/eller høy-oppløste formater-

Det er jo interessant at noe kan lyde veldig bra uten å være "state of the art" koding. Kanskje svaret på god/dårlig lyd ligger et annet sted enn i distribusjonsformatet?

mvh
Knut

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Takker for svar. Søkte litt selv og fant at det er MPEG2 som benyttes på DVB-S faktisk. Og det er jo samme standard som DVD er tuftet på. Det gir jo 48 eller 96khz sampling. Stemmer ikke det? I så fall gir jo det rom for rikelig båndbredde i audiobåndet.

De rekker jo ikke å mastre signalet ihjel før det sendes fra marienlyst heller når det er direktesendt, men de benytter vel en del prossessering og limeting likevel. Noen som vet?

Mvh
bjørn

K

knutinh

Gjest
DVD bruker MPEG2 til video, men normalt Dolby Digital eller DTS til lyd. Standarden tillater også MPEG lyd men "ingen" bruker det.

Jeg tror ikke DVB-S tillater 96kHz audio bare fordi DVD gjør det.

Mest sannsynlig støtter DVB-S "mp2" (MPEG1 audio layer 2 som er omtrent det samme som MPEG2 audio) ved 48kHz i fornuftige bitrater. Jeg tipper at DVB-S2 som er den nye standarden støtter AAC som er en betydelig mer effektiv codec.

-k

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Antall liker
0
Jeg overvåker muxet til NRK som går ut på satelitt, på jobben, og jeg har mulighet til å analysere de ulike tjenestene/kanalene med detaljerte opplysninger.

Både NRK1 og NRK2 har en samplingsrate på 48kHz og en bitrate på 256 kbits.
(Med forbehold at de ikke endrer båndbredde til ulike programmer. Dette er iallefall avlest i dag)

Tidligere har jeg påstått at P1,P2,P3 + resten av NRKs radiotilbud har en bitrate på litt over 1100 kHz. Dette er feil. Nå har jeg tittet litt nøyere på tjenestene og det viser seg at alle radiokanalene hadde lagt til den samme tjenesten på 815 kbits, det stedet jeg avleste bitrate. Så denne tjenesten må fjernes for å få rett avlesning.

Dermed har all radio en samplingsrate på 48 kHz.
P1, P2, P3 og Alltid Klassisk har en bitrate på 256 kbits.
Mp3 og NRK Folkemusikk har en bitrate på 192 kHz.

Mikkel

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
De rekker jo ikke å mastre signalet ihjel før det sendes fra marienlyst heller når det er direktesendt, men de benytter vel en del prossessering og limeting likevel. Noen som vet?
Jeg tror signalet brickwall-limiteres ved +6dBu (-12 dBfs). Det er hvertfall standard max-nivå i kringkasting generelt.

Det jobber mange dyktige teknikere i NRK som avvikler slike live-saker. NRK har fått skryt for liveopptakene sine av store aktører flere ganger, så de kan når de vil :)

Topp Bunn