NRK om vinylens tilbakekomst

Z

Zomby_Woof

Gjest

Og jeg som akkurat har skrevet om azimut i en annen tråd... 

Noen burde strengt tatt holde seg til CD. ::)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dette er jo fantastisk- Lenge leve vinyl!
Her jobbes det med vinylspiller i anlegg 2 også, bare RIAA i bestilling som mangler.
Neste generasjon er allerede fascinert, de står på venteliste for å overta både spillere og plater. Og de skal få vente...

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Zomby_Woof skrev:

Og jeg som akkurat har skrevet om azimut i en annen tråd...

Noen burde strengt tatt holde seg til CD. ::)
Ja, den var skeiv :eek:.

Smorltork

Medlem
Ble medlem
25.04.2009
Antall liker
0
Og hvor mange av de solgte platespillerne var rimelige saker beregnet på å kopiere gamle LPer til harddisk?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Smorltork skrev:
Og hvor mange av de solgte platespillerne var rimelige saker beregnet på å kopiere gamle LPer til harddisk?
Sannsynligvis mesteparten.
Men det har seg heldigvis sånn at folk liker fremdeles å brenne bål lenge etter at elektrisiteten kom.

J.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Nja, kanskje ikke så mange ? godt mulig disse ble solgt av "datahandlere" som ikke rapporterer tall til bransjen, så jeg tipper at tar du med disse biltema og netshop produktene, ender tallet solgte platespillere enda høyere..?

Smorltork skrev:

R

rico

Gjest
pstraums skrev:
Nja, kanskje ikke så mange ? godt mulig disse ble solgt av "datahandlere" som ikke rapporterer tall til bransjen, så jeg tipper at tar du med disse biltema og netshop produktene, ender tallet solgte platespillere enda høyere..?

Smorltork skrev:
Tror heller ikke det er så mange spillere kun beregnet til å kopiere gamle LP`er som en skulle tro av dissse 10 000 spillerene. Samtidig som platespiller salget øker så øker jo også salget og tilgangen på LP`er, og folk kjøper jo LP`er for å spille dem og da kjøper en ikke en billig "kopierings spiller".

"Landets største musikkjede Platekompaniet startet opp igjen nettsalget av LP-plater ved juletider i fjor. Og pila peker rett oppover.
Salget av vinyl øker jevnt og trutt, vi har ikke hatt nedgang de månedene vi har holdt på. Også antall titler blir bare bedre og bedre..."

I tillegg har vi jo de andre som selger LP`er og som merker det samme, samt alt som kommer fra utlandet.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Utvalget av brukte LPer i bruktsjapper og loppemarked har blitt klart dårligere de siste to årene syns jeg. Og prisene steget til det dobbelte for kvalitetsplater. Skyldes etterspørsel, helt klart, og folk kvitter seg ikke lengre med brukbare samlinger uten videre.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.332
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Alt dette skjer mens min musikk låter langt bedre på årets døende format: CD. Ja ja.

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Vinyl rules!!
Det er ikke mer å si :)
Mvh
REX

Z

Zomby_Woof

Gjest
Valentino skrev:
Alt dette skjer mens min musikk låter langt bedre på årets døende format: CD. Ja ja.
Og der har vi nok den 'motsatte' utgaven av en viktig forklaring.

Begge mediene i seg selv holder i lange baner til fantastiske musikkopplevelser.

Det hele handler nok mer om sosiologi enn teknologi. CD er ofte tilpasset det ukritiske massemarkedet, komprimert og råttent. LP er tilpasset et kvalitetsbevisst marked av de spesielt interesserte.

Hvis CD er gort ordentlig, er det fantastisk. Men når det gjelder pop og rock skjer det nesten ikke.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Om vi ser bort fra gjenutgivelser er vinyl er helt dødt i den klassiske platebransjen, som til gjengjeld har for vane å utgi cder med bra lyd. Men når det gjelder musikk fra vinylens gullalder vil jeg helst ha den på vinyl. (Sitter her og hører på Miles Smiles fra Speakers Corner, en åpenbaring. Cden fra Sony var rett og slett ikke lyttbar.)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
rico skrev:
Det ble solgt ca. 10 000 platespillere i Norge i fjor.

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6621279
Jeg er litt overrasket over at LP har blitt så i skuddet igjen. Interessen øker og det synes jeg er bra, i disse "digitale" fildelingstider. Jeg får en slags opplevelse av at det er "back to basic" og et ønske om nærhet til musikken som motiverer mange.

Mvh. Bjørn

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg er litt overrasket over at LP har blitt så i skuddet igjen. Interessen øker og det synes jeg er bra, i disse "digitale" fildelingstider. Jeg får en slags opplevelse av at det er "back to basic" og et ønske om nærhet til musikken som motiverer mange.

Mvh. Bjørn
[/quote]

Jeg er ikke overrasket i hele tatt. Vinyl griper inn i selve kjernen i musikkinteressen vår, nemlig det å kose seg med musikken. Hve er bedre enn å sette på en god skive, og brette ut coveret og lese alt det som står der.
Med vennlig vinylhilsen Roger

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
CD'er er jo et mer brukervennlig format. Det er jo datalagret musikk også.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
El-ovn er mer brukervennlig enn peis,
hodetelefon er mer brukervennlig enn høyttalere (lyden ofte bedre også),
stereoanlegg er mer brukervennlig enn konsert (lyden ofte bedre også)
osv. osv.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
...som hu jenta sa..!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
ErosLoveking skrev:
Det er forskjell på ekte vare og substitutter.............
I så fall er det maaange elendige lydmenn der ute som burde holde seg unna lyd og heller lempe utstyr og kjøre traileren / bussen fra sted til sted. Herrejemini, for en dårlig lyd det er på mange "live"-konserter. De siste tre, fire åra, er det bare Kari Bremnes og Vamp som har hatt levelig og vakker lyd på sine konserter her i by'n iallefall. Det skal på død og liv kjøres på så høyttalermembranene flaprer. Kurt Nilsens oppvarmingskonsert for Bryan Adams på Aspmyra i fjor var lydmessig en katastrofe. Det hørtes ut som fem F16'er med full etterbrenner. Heilt jævlig!
Vinyl er lyd, levende lyd. Hos meg er det mye mer "sjel" fra vinylen enn fra de fleste cd'ene. Det finnes unntak, også her. Knut Reiersrud og ( igjen ) Kari Bremnes' innspillinger på cd er lydmessig jevnt over veldig bra hos meg.

Ang. det artige klippet om gutan i Volda og vinylklubben, så finnes det utrulig mange klubber: vinklubber, båtforeninger ( man er litt fornem og kaller det noe anna, men det er jo klubber,det og!), hundeklubber, travlag, pokerklubber, bridgelag, sau- og gjeitalslag, sjakk-klubber, golfklubber, fiskeklubber for ulike fiskeredskaper, mc- og bilklubber, Odd Fellow, Frimurerlogen, alskens sportsklubber osv. osv. Vi mennesker har en lei uvane å finne sjelefrender med samme interresser som vi kan menge oss med og dyrke alle interressene våre. Jeg er medlem av alt for mange sånne, men det er givende - og sosialt. Hadde det vært en vinylklubb eller hifi-klubb her i by'n, hadde jeg helt sikkert vært der også.
Ang. tittelen på tråden: Det forundrer meg ikke at antallet solgte vinylspillere øker. Nå får vi håpe at antallet skikkelige vinylskiver også øker i samme grad. I likhet med cd'ene, finnes det mye vinylmøkk der ute!

R

rico

Gjest
VilhelmW skrev:
ErosLoveking skrev:
.....finnes det mye vinylmøkk der ute!
Helt enig, og det er vel prisen vi må betale når etterspørselen blir større og "alle" skal gi ut gamle perler på nytt samt ny musikk, det er dukket opp ganske mange selskaper de siste åra som har hoppet på re-utgivelses bølgen, det er en del hastverk arbeid ute å går for å si det sånn. Men heldigvis er det ganske oversiktelig hvem som gjør en god jobb og noen blir bare bedre og bedre også så jeg synes fremtiden ser lys ut jeg :).

Ellers så har jeg alltid lurt på hvorfor alt skal være så fordømt brukervennlig....PC "og sånn" bruker vi på jobb, når vi skal kose oss bruker vi noe annet :).

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
bjornh skrev:
Jøgga skrev:
bjornh skrev:
...som hu jenta sa..!
Da blir det altså vinyl til høstmørket i nord, Bjørn ? ;D
Vi kan levere vinyl ja, på forespøtrsel her nå. ;D
Hei i Bodø-byen er det ikke ei einaste platesjappe igjen! Det er leeenge siden jeg så vinyl i hyllene, og de som solgte cd'er er overtatt av spillpushere. Internett og bensinstasjonene er redninga her....så hipp, hipp for deg, Bjørnh. Håper noen her også ser muligheten snart....

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
VilhelmW skrev:
ErosLoveking skrev:
I så fall er det maaange elendige lydmenn der ute som burde holde seg unna lyd og heller lempe utstyr og kjøre traileren / bussen fra sted til sted. Herrejemini, for en dårlig lyd det er på mange "live"-konserter. De siste tre, fire åra, er det bare Kari Bremnes og Vamp som har hatt levelig og vakker lyd på sine konserter her i by'n iallefall. Det skal på død og liv kjøres på så høyttalermembranene flaprer. Kurt Nilsens oppvarmingskonsert for Bryan Adams på Aspmyra i fjor var lydmessig en katastrofe. Det hørtes ut som fem F16'er med full etterbrenner. Heilt jævlig!
Vinyl er lyd, levende lyd. Hos meg er det mye mer "sjel" fra vinylen enn fra de fleste cd'ene. Det finnes unntak, også her. Knut Reiersrud og ( igjen ) Kari Bremnes' innspillinger på cd er lydmessig jevnt over veldig bra hos meg.

Ang. det artige klippet om gutan i Volda og vinylklubben, så finnes det utrulig mange klubber: vinklubber, båtforeninger ( man er litt fornem og kaller det noe anna, men det er jo klubber,det og!), hundeklubber, travlag, pokerklubber, bridgelag, sau- og gjeitalslag, sjakk-klubber, golfklubber, fiskeklubber for ulike fiskeredskaper, mc- og bilklubber, Odd Fellow, Frimurerlogen, alskens sportsklubber osv. osv. Vi mennesker har en lei uvane å finne sjelefrender med samme interresser som vi kan menge oss med og dyrke alle interressene våre. Jeg er medlem av alt for mange sånne, men det er givende - og sosialt. Hadde det vært en vinylklubb eller hifi-klubb her i by'n, hadde jeg helt sikkert vært der også.
Ang. tittelen på tråden: Det forundrer meg ikke at antallet solgte vinylspillere øker. Nå får vi håpe at antallet skikkelige vinylskiver også øker i samme grad. I likhet med cd'ene, finnes det mye vinylmøkk der ute!

ekte vare = vinyl (til nøds cede). Den gode gamle fysiske greia.
substitutt = pirat"skatter" og harddisker.

En økning av vinylsalget har nødvendigvis ikke bare sammenheng med lydkvalitet å gjøre. Hvor stor andel av musikk-konsumenetene har det lett sykelige forholdet til haifai og lyd som "vi" på HFS har. Det er nok andre elementer som trigger også.

Live og livelyd er en annen diskusjon. Den tar jeg ikke her, men tror nok jeg har opplevd litt av hvertt i mitt 36 årige liv og 2000+ konserter.

R

rico

Gjest
ErosLoveking skrev:
VilhelmW skrev:
ErosLoveking skrev:

ekte vare = vinyl (til nøds cede). Den gode gamle fysiske greia.
substitutt = pirat"skatter" og harddisker.

En økning av vinylsalget har nødvendigvis ikke bare sammenheng med lydkvalitet å gjøre. Hvor stor andel av musikk-konsumenetene har det lett sykelige forholdet til haifai og lyd som "vi" på HFS har. Det er nok andre elementer som trigger også.
Ja flertallet av de som kjøper vinyl er nok ikke folk som frekventerer hifisentralen, de aller fleste av de jeg kjenner som er ivrige på vinylfronten, og har vært det i mange år, ler av slike hifinerder som oss :).

P

Parelius

Gjest
Jeg anser hele oppblomstringen av vinylmediet som en ren moteting.

Jeg er enig i at masteringen kan være bedre på nyere utgivelser i vinyl (som jo er utenfor The loudness war), men at lyden generelt er bedre på disse lavkostspillerne enn en høvelig cd-avspiller har jeg vanskelig for å høre.

For min egen del så holder jeg på med denne steinalderteknologien fordi jeg har så mange jomfruer stående at det «betaler seg» å investere i riggen. Hadde jeg i dag begynt fra scratch, så tviler jeg sterkt på at jeg ville ha brukt midler på det hele.

Men har en en blodrimmet rigg (hva jeg ikke har for tiden!), så lyder det av og til himmelsk.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Vel.Jeg er slett ikke så skråsikker på at det er lettere og billigere å finne den gode lyd via digitale kilder,men hver sin smak.
Hovedpoenget er nok likevel at den digitale lyd etterhvert har utviklet seg til å ikke være en konkret "ting".Det er et problem for mennesker som en gang har overlevd som samlere.
DET tror jeg er hovedgrunnen til at LP ol. er på opptur,og også grunnen til at det sannsynligvis alltid kommer til å være der.Ikke nødvendigvis som LP,men uansett som en fysisk ting som forhåpentligvis appelerer litt mer enn CDen har greid å gjøre.
Å forklare det som en motesak fordekker bare håpet om at det er noe som vil "gå over",og at alle til slutt vil se "lydlyset" i enden av den digitale tunnelen.Det er nok ikke riktig bare det som er grunnen...
Mvh Rune :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
bjornh skrev:
Jøgga skrev:
bjornh skrev:
...som hu jenta sa..!
Da blir det altså vinyl til høstmørket i nord, Bjørn ? ;D
Vi kan levere vinyl ja, på forespøtrsel her nå. ;D
Hei i Bodø-byen er det ikke ei einaste platesjappe igjen! Det er leeenge siden jeg så vinyl i hyllene, og de som solgte cd'er er overtatt av spillpushere. Internett og bensinstasjonene er redninga her....så hipp, hipp for deg, Bjørnh. Håper noen her også ser muligheten snart....
-eller LP-spillere da. Får se om leverandører av disse kommer med plater, men det finnes planer om å ta inn et lite audiofilt plateutvalg (på CD først) her oppe...

Men så er dette medplatebutikker: de uavhengige utkonkurreres pga. pris. Den siste "store" uavhengige olatebutikken her i Tromsø Platebaren Feedback klarte ikke konkurransen med Platecompaniet og la ned. Helt klart er den forskjellen som uttøves når det kommer til innkjøp av plater, eller som Egon Holstad uttrykte det (som tidligere drev Feedback og senere var med å drive Platebaren Feedback etter at han slo seg sammen med Platebaren) -at det er umulig å drive en plateforretning med vilkår som gjør at man må kjøpe inn plater til utsalgsprisen hos konkurrenter som er kjeder med maseinnkjøp. Det er ren forskjellsbehandling. For tiden så er det kun Platecompaniet igjen her, og noen butikker som har litt CD'er.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
-Så man kan egentlig si at bransjen som gjerne vil at vi skal kjøpe all musikken,og ikke laste den ned ulovlig,faktisk tar kvelertak på seg selv med denne måten å distribuere på..?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
Man kan jo nesten lure: i stedet for å kjøre standard utpris til alle, så får du store rabatter på masse-innkjøp, noe de små ikke kan konkurrere på, rett og slett.

Eneste LP selgende forretning igjen i Tromsø er vel brukt sjappa Bare Vinyl Og Sånn.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
10.000 platespillere? På et år? I Norge? Tipper det er kommet med et null for mye. Det er vel snarere omkring 10.000 som har et visst antall lp plater stående som de faktisk er interessert i å kunne spille av. Nokså nærliggende å tro at 9 av 10 av disse har en brukbar platespiller fra før. For den overveldende majoritet -dvs det som befinner seg hinsides visse hifi kretser- må jo dette være regulær steinalder og/eller fullstendig eksotisk teknologi.
Forøvrig synes jeg det var et mistenkelig rundt tall, denslags som man liksom bare slenger ut av seg noen ganger. (Vel, ikke jeg da...)

Men, men, jeg har jo tatt feil før (uten at jeg akkurat kommer på noe i farten...). No

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Platebutikken Apollon her i Bergen har jo begynt å selge flere modeller av Project-spillere og utstyr, til og med en platevasker hadde de. Og dette er jo en butikk som har mange studenter og unge i kundegruppen, som sikkert synes det kult å eie en platespiller. Men 10000 solgte spillere virker som et høyt tall.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
Dere må huske de "nye" USB-LP-spillerne som er blitt "populære". De koster ofte ikke mye heller og er allsidige, og akkurt det mange "trenger".

Mvh. Bjørn

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.332
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe, ja. Det er jo for å få konvertert rillemusikken til mp3. Det er litt søtt å tenke på.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Hehe, ja. Det er jo for å få konvertert rillemusikken til mp3. Det er litt søtt å tenke på.
Nei, det er det jo ikke.... :'(

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.332
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Se positivt på det. Det sorte gull blir ikke videre slitt på den måten. Og er det ikke viktigst at ungene får hørt mest mulig musikk?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Men mp3 da mann.....
Er da grenser for hva man skal lære den kommende generasjon opp til ;)

Topp Bunn