R
rico
Gjest
Det ble solgt ca. 10 000 platespillere i Norge i fjor.
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6621279
Ja, den var skeivZomby_Woof skrev:![]()
Og jeg som akkurat har skrevet om azimut i en annen tråd...
Noen burde strengt tatt holde seg til CD. :![]()
Sannsynligvis mesteparten.Smorltork skrev:Og hvor mange av de solgte platespillerne var rimelige saker beregnet på å kopiere gamle LPer til harddisk?
Smorltork skrev:Og hvor mange av de solgte platespillerne var rimelige saker beregnet på å kopiere gamle LPer til harddisk?
Tror heller ikke det er så mange spillere kun beregnet til å kopiere gamle LP`er som en skulle tro av dissse 10 000 spillerene. Samtidig som platespiller salget øker så øker jo også salget og tilgangen på LP`er, og folk kjøper jo LP`er for å spille dem og da kjøper en ikke en billig "kopierings spiller".pstraums skrev:Nja, kanskje ikke så mange ? godt mulig disse ble solgt av "datahandlere" som ikke rapporterer tall til bransjen, så jeg tipper at tar du med disse biltema og netshop produktene, ender tallet solgte platespillere enda høyere..?
Smorltork skrev:Og hvor mange av de solgte platespillerne var rimelige saker beregnet på å kopiere gamle LPer til harddisk?
Og der har vi nok den 'motsatte' utgaven av en viktig forklaring.Valentino skrev:Alt dette skjer mens min musikk låter langt bedre på årets døende format: CD. Ja ja.
Jeg er litt overrasket over at LP har blitt så i skuddet igjen. Interessen øker og det synes jeg er bra, i disse "digitale" fildelingstider. Jeg får en slags opplevelse av at det er "back to basic" og et ønske om nærhet til musikken som motiverer mange.rico skrev:Det ble solgt ca. 10 000 platespillere i Norge i fjor.
CD- 'det derre unevnelige medium'JH skrev:
Da blir det altså vinyl til høstmørket i nord, Bjørn ? ;Dbjornh skrev:...som hu jenta sa..!
I så fall er det maaange elendige lydmenn der ute som burde holde seg unna lyd og heller lempe utstyr og kjøre traileren / bussen fra sted til sted. Herrejemini, for en dårlig lyd det er på mange "live"-konserter. De siste tre, fire åra, er det bare Kari Bremnes og Vamp som har hatt levelig og vakker lyd på sine konserter her i by'n iallefall. Det skal på død og liv kjøres på så høyttalermembranene flaprer. Kurt Nilsens oppvarmingskonsert for Bryan Adams på Aspmyra i fjor var lydmessig en katastrofe. Det hørtes ut som fem F16'er med full etterbrenner. Heilt jævlig!ErosLoveking skrev:Det er forskjell på ekte vare og substitutter.............
Helt enig, og det er vel prisen vi må betale når etterspørselen blir større og "alle" skal gi ut gamle perler på nytt samt ny musikk, det er dukket opp ganske mange selskaper de siste åra som har hoppet på re-utgivelses bølgen, det er en del hastverk arbeid ute å går for å si det sånn. Men heldigvis er det ganske oversiktelig hvem som gjør en god jobb og noen blir bare bedre og bedre også så jeg synes fremtiden ser lys ut jegVilhelmW skrev:.....finnes det mye vinylmøkk der ute!ErosLoveking skrev:Det er forskjell på ekte vare og substitutter.............
Vi kan levere vinyl ja, på forespøtrsel her nå. ;DJøgga skrev:Da blir det altså vinyl til høstmørket i nord, Bjørn ? ;Dbjornh skrev:...som hu jenta sa..!
Hei i Bodø-byen er det ikke ei einaste platesjappe igjen! Det er leeenge siden jeg så vinyl i hyllene, og de som solgte cd'er er overtatt av spillpushere. Internett og bensinstasjonene er redninga her....så hipp, hipp for deg, Bjørnh. Håper noen her også ser muligheten snart....bjornh skrev:Vi kan levere vinyl ja, på forespøtrsel her nå. ;DJøgga skrev:Da blir det altså vinyl til høstmørket i nord, Bjørn ? ;Dbjornh skrev:...som hu jenta sa..!
VilhelmW skrev:I så fall er det maaange elendige lydmenn der ute som burde holde seg unna lyd og heller lempe utstyr og kjøre traileren / bussen fra sted til sted. Herrejemini, for en dårlig lyd det er på mange "live"-konserter. De siste tre, fire åra, er det bare Kari Bremnes og Vamp som har hatt levelig og vakker lyd på sine konserter her i by'n iallefall. Det skal på død og liv kjøres på så høyttalermembranene flaprer. Kurt Nilsens oppvarmingskonsert for Bryan Adams på Aspmyra i fjor var lydmessig en katastrofe. Det hørtes ut som fem F16'er med full etterbrenner. Heilt jævlig!ErosLoveking skrev:Det er forskjell på ekte vare og substitutter.............
Vinyl er lyd, levende lyd. Hos meg er det mye mer "sjel" fra vinylen enn fra de fleste cd'ene. Det finnes unntak, også her. Knut Reiersrud og ( igjen ) Kari Bremnes' innspillinger på cd er lydmessig jevnt over veldig bra hos meg.
Ang. det artige klippet om gutan i Volda og vinylklubben, så finnes det utrulig mange klubber: vinklubber, båtforeninger ( man er litt fornem og kaller det noe anna, men det er jo klubber,det og!), hundeklubber, travlag, pokerklubber, bridgelag, sau- og gjeitalslag, sjakk-klubber, golfklubber, fiskeklubber for ulike fiskeredskaper, mc- og bilklubber, Odd Fellow, Frimurerlogen, alskens sportsklubber osv. osv. Vi mennesker har en lei uvane å finne sjelefrender med samme interresser som vi kan menge oss med og dyrke alle interressene våre. Jeg er medlem av alt for mange sånne, men det er givende - og sosialt. Hadde det vært en vinylklubb eller hifi-klubb her i by'n, hadde jeg helt sikkert vært der også.
Ang. tittelen på tråden: Det forundrer meg ikke at antallet solgte vinylspillere øker. Nå får vi håpe at antallet skikkelige vinylskiver også øker i samme grad. I likhet med cd'ene, finnes det mye vinylmøkk der ute!
Ja flertallet av de som kjøper vinyl er nok ikke folk som frekventerer hifisentralen, de aller fleste av de jeg kjenner som er ivrige på vinylfronten, og har vært det i mange år, ler av slike hifinerder som ossErosLoveking skrev:VilhelmW skrev:I så fall er det maaange elendige lydmenn der ute som burde holde seg unna lyd og heller lempe utstyr og kjøre traileren / bussen fra sted til sted. Herrejemini, for en dårlig lyd det er på mange "live"-konserter. De siste tre, fire åra, er det bare Kari Bremnes og Vamp som har hatt levelig og vakker lyd på sine konserter her i by'n iallefall. Det skal på død og liv kjøres på så høyttalermembranene flaprer. Kurt Nilsens oppvarmingskonsert for Bryan Adams på Aspmyra i fjor var lydmessig en katastrofe. Det hørtes ut som fem F16'er med full etterbrenner. Heilt jævlig!ErosLoveking skrev:Det er forskjell på ekte vare og substitutter.............
Vinyl er lyd, levende lyd. Hos meg er det mye mer "sjel" fra vinylen enn fra de fleste cd'ene. Det finnes unntak, også her. Knut Reiersrud og ( igjen ) Kari Bremnes' innspillinger på cd er lydmessig jevnt over veldig bra hos meg.
Ang. det artige klippet om gutan i Volda og vinylklubben, så finnes det utrulig mange klubber: vinklubber, båtforeninger ( man er litt fornem og kaller det noe anna, men det er jo klubber,det og!), hundeklubber, travlag, pokerklubber, bridgelag, sau- og gjeitalslag, sjakk-klubber, golfklubber, fiskeklubber for ulike fiskeredskaper, mc- og bilklubber, Odd Fellow, Frimurerlogen, alskens sportsklubber osv. osv. Vi mennesker har en lei uvane å finne sjelefrender med samme interresser som vi kan menge oss med og dyrke alle interressene våre. Jeg er medlem av alt for mange sånne, men det er givende - og sosialt. Hadde det vært en vinylklubb eller hifi-klubb her i by'n, hadde jeg helt sikkert vært der også.
Ang. tittelen på tråden: Det forundrer meg ikke at antallet solgte vinylspillere øker. Nå får vi håpe at antallet skikkelige vinylskiver også øker i samme grad. I likhet med cd'ene, finnes det mye vinylmøkk der ute!
ekte vare = vinyl (til nøds cede). Den gode gamle fysiske greia.
substitutt = pirat"skatter" og harddisker.
En økning av vinylsalget har nødvendigvis ikke bare sammenheng med lydkvalitet å gjøre. Hvor stor andel av musikk-konsumenetene har det lett sykelige forholdet til haifai og lyd som "vi" på HFS har. Det er nok andre elementer som trigger også.
-eller LP-spillere da. Får se om leverandører av disse kommer med plater, men det finnes planer om å ta inn et lite audiofilt plateutvalg (på CD først) her oppe...VilhelmW skrev:Hei i Bodø-byen er det ikke ei einaste platesjappe igjen! Det er leeenge siden jeg så vinyl i hyllene, og de som solgte cd'er er overtatt av spillpushere. Internett og bensinstasjonene er redninga her....så hipp, hipp for deg, Bjørnh. Håper noen her også ser muligheten snart....bjornh skrev:Vi kan levere vinyl ja, på forespøtrsel her nå. ;DJøgga skrev:Da blir det altså vinyl til høstmørket i nord, Bjørn ? ;Dbjornh skrev:...som hu jenta sa..!
Nei, det er det jo ikke.... :'(Valentino skrev:Hehe, ja. Det er jo for å få konvertert rillemusikken til mp3. Det er litt søtt å tenke på.