|
Nå stiller jeg med det handkapet at jeg nok ikke har hørt mp3 filer i 320kbps CBR...tror jeg...Valentino skrev:Ja huff. Hører faktisk på mp3 nå. Kleibers Tristan i glorious 320kbps CBR...
Delvis enig.Parelius skrev:Jeg anser hele oppblomstringen av vinylmediet som en ren moteting.
Flac er jo et alternativ.emotikon skrev:Men mp3 da mann.....
Er da grenser for hva man skal lære den kommende generasjon opp til![]()
...men hva er egentlig vitsen med 320? Vel lyder det forholdvis utmerket, men er jo bare rundt halv størrelse av en FLAC så skjønner ikke hva poenget er. Har en del barokkmusikk i 320 av en eller annen grunn, og klager ikke på lyden altså, men har et par TB ledig på harddiskene så kunne liksågodt vært ukomprimert.Valentino skrev:Det går helt greit. Er veldig små forskjeller mellom 320kbps CBR og CD sies det (man hører muligens forskjell på cembalo), men nå finnes jo også VBR mp3, og i paranoiamodus (-V0) er den enda bedre enn 320CBR.
Jeg tilhører de unge slynglene som handler vinyl på Apollon (har gått tilbake til å være student også oppfyller alle fordommer!), er ikke i tvil om at en del av salget er kun mote.Bach_Man skrev:Platebutikken Apollon her i Bergen har jo begynt å selge flere modeller av Project-spillere og utstyr, til og med en platevasker hadde de. Og dette er jo en butikk som har mange studenter og unge i kundegruppen, som sikkert synes det kult å eie en platespiller.
Den kjøper jeg umiddelbart! Spørsmålet er bare hvor mange det er av oss over tid.Wright skrev:Det er gøy å rote rundt i lange tider i hauger av kasser om en kommer ut med en legendarisk innspilling, selv om det sikkert ville gått fortere å laste ned. Lykken over en selger som insisterte på at 150kr var maks han kunne ta for en stabel operabokser jeg knapt klarte å bære sitter ennå i. Det er begrenset hvor mange engasjerende musikkjøp fra Apple jeg har gjort, og når iTunes gjør sorteringsjobben er det for så vidt praktisk, men gir ikke stort av rom for utforskning. Det er fint å kunne engasjere seg i musikk, og eiergleden jeg får av vinyl er en av mange måter jeg gjør det på.
Engelen er vel stort sett den samme mannen ennå. Han kan fremdeles observeres på de fleste rockekonserter i byen. Kjekt nok at de satser på vinyl, men det blir jo komisk når unge jyplinger snakker om at lyden på vinyl er så mye bedre enn cd. Det er jo åpenbart at de ikke har gode nok cdspillere hvis en billig Project eller Rega er bedre. Her i heimen synes jeg vinylriggen som totalt koster litt over 20k og dacen til 6000 er i noenlunde samme klasse, med vinylen litt i forkant på eldre innspillinger. Men med moderne innspillinger fra ECM eller Harmonia Mundi tviler jeg på at vinyl har noe for seg.Parelius skrev:Så Apollon eksisterer fremdeles. Seiglivet sjappe! Jeg kan fremdeles erindre Engelen med ringen i øret. Fint med en slik butikk rett ved foten av haugen, et stenkast fra det gamle studentsenterets ølkran.
Vet ikke om du mente hjemme hos deg eller generelt men som du sikkert vet så har jo ECM begynt å gi ut LP`er igjen, og den siste til Keith Jarrett på vinyl er veldig bra, hos meg bedre enn CD som jo (selvfølgelig) også er meget bra. Jeg har også LP`er av ny dato fra HM, Top Music, Audite++som ved sammenligning er bedre enn CD, men er enig med deg at generelt så er mye av det som er innspilt i nyere tid ikke alltid like bra på vinyl. Jeg fant forøvrig ut denne uken at det er ikke alltid eldre ting som blir gitt ut på audiofile labler blir bedre heller; Jennifer Warnes "The Hunter" på Cisco var en liten skuffelse, men det er en annen storyBach_Man skrev:Engelen er vel stort sett den samme mannen ennå. Han kan fremdeles observeres på de fleste rockekonserter i byen. Kjekt nok at de satser på vinyl, men det blir jo komisk når unge jyplinger snakker om at lyden på vinyl er så mye bedre enn cd. Det er jo åpenbart at de ikke har gode nok cdspillere hvis en billig Project eller Rega er bedre. Her i heimen synes jeg vinylriggen som totalt koster litt over 20k og dacen til 6000 er i noenlunde samme klasse, med vinylen litt i forkant på eldre innspillinger. Men med moderne innspillinger fra ECM eller Harmonia Mundi tviler jeg på at vinyl har noe for seg.Parelius skrev:Så Apollon eksisterer fremdeles. Seiglivet sjappe! Jeg kan fremdeles erindre Engelen med ringen i øret. Fint med en slik butikk rett ved foten av haugen, et stenkast fra det gamle studentsenterets ølkran.
Helt enig! Kan ikke tenke meg at jeg kommer til å ha et stereoanlegg der jeg merker noe til begrensninger fra CD eller vinyl. Men, hvis man har et billig anlegg med spiss lyd kan en enkel platespiller med tilhørende omtrentlig pickup låte langt mer behagelig enn lyden fra en billig CD-spiller. At det ikke er selve formatet CD som er begrensningen er en litt annen story ...Bach_Man skrev:Det er jo åpenbart at de ikke har gode nok cdspillere hvis en billig Project eller Rega er bedre.
Jeg er nok en ung jypling med dårlig cd-spiller. 8)Bach_Man skrev:Engelen er vel stort sett den samme mannen ennå. Han kan fremdeles observeres på de fleste rockekonserter i byen. Kjekt nok at de satser på vinyl, men det blir jo komisk når unge jyplinger snakker om at lyden på vinyl er så mye bedre enn cd. Det er jo åpenbart at de ikke har gode nok cdspillere hvis en billig Project eller Rega er bedre. Her i heimen synes jeg vinylriggen som totalt koster litt over 20k og dacen til 6000 er i noenlunde samme klasse, med vinylen litt i forkant på eldre innspillinger. Men med moderne innspillinger fra ECM eller Harmonia Mundi tviler jeg på at vinyl har noe for seg.Parelius skrev:Så Apollon eksisterer fremdeles. Seiglivet sjappe! Jeg kan fremdeles erindre Engelen med ringen i øret. Fint med en slik butikk rett ved foten av haugen, et stenkast fra det gamle studentsenterets ølkran.