Krigstyper som vanlig, så det er liten grunn til å gjette hvem avsenderen er.
Dette er alvorlig, men jeg liker at man nå også får frem fakta i denne artikkelen. Det har jeg savnet i tidligere reportasjer, der man ikke har ønsket å stemple folk fra andre kulturer, og derfor har vært vage med å oppgi slike.
Vi leser at det er dobbelt så mange overfallsvoldtekter i 2009, i forhold til 2008.
Dersom det var to slike voldtekter i 2009, så får uttrykket "dobbelt så mange" ikke like stor betydning.
Men vi leser at det var 21 slike voldtekter i 2009.
I artikkelen angis at det var to overfallsmenn, at disse fulgte enslige kvinner av i stort flertall nordisk utseende, og at overfallsmennene "utelukkende var ikke-vestlige innvandrere."
Potensielt har vi derfor muligens å gjøre med 21 par ikke-vestlige innvandrere som uavhengig av hverandre fikk det for seg at de skulle følge en enslig kvinne hjem og overfalle henne.
Sannsynligheten for dette er liten - men det er altså en mulighet for at det er 42 ikke-vestlige innvandrere der ute det hadde vært fint å ta en hard snakk med.
Enda mer sannsynlig er det at vi har å gjøre med noen få par overfallsmenn, som bruker samme modus operandi. Og like usannsynlig som at det er 42 av dem, er det likevel mulig at det er 2 stykker som står bak alle overfallene.
Gitt BBkings agenda i forhold til innvandrere, er det her mat å hente dersom man henger seg opp i "ikke-vestlig" og "dobbelt så mange." Det kan gi stemmer i valgurnene og drive beslutningstagere til retrett.
Men er det riktig å stemple alle ikke-vestlige innvandrere pga av denne opplysningen?
Da har man vært offer for polemikk og retorikk.
Selv setter jeg pris på at man nå er så krystallklar i rapportene. For før ble dette tåkelagt fordi man ikke ønsket å støte andre kulturer.
Vil få fram fakta
I 2009 var det 21 overfallsvoldtekter i Oslo. Det er det meste som er registrert siden politiet begynte å samle disse tallene i 2006.
Politiet har også for første gang kartlagt ofrene.
9 av 10 ofre, eller 17 av 21 kvinner, er norske med etnisk nordisk utseende. Det samme gjelder for overfallsvoldtekter i 2008. Da hadde ni av 11 ofre etnisk norsk utseende.