Ja, man kan si mye om utviklingen i NRK, både som radio og TV-medie. Sjøl lytta jeg utelukkende på P1 opp gjennom 70-80 og 90-årene, der både programutvalg og ikke minst programlederne var av en kvalitet man forbandt med høy klasse, der musikken traff målgruppen 100%, var variert, forskende og interessant, og programlederne formidlet sine budskap med klar tale og høy kompetanse. Så kom millenniumsskiftet, og med gikk NRK etter min mening gradvis over til å bli like ultratrendy, urban og "ung" i sin fremtreden som sine kommersielle konkurrenter, der internhumor, fjasing og inkompetanse fikk fritt spillerom i stadig større grad. I samme grad har også de virkelig gode programlederne enten sluttet, måttet slutte, eller gått av, mens hippe, kule, selvsentrerte broilere/berter med DJ-stemme/språk har overtatt arenaen. Dermed har også musikken blitt deretter, med den evinnelige VG-lista på repeat dagen lang, og kaaaanskje den ene og alene låta av f.eks. TOTO (ja, selvsagt Rosanna, bombe!) en eller to ganger i måneden... Det eneste programmet som fremdeles er verdt å låne ører til, PILS, (kanskje sammen med Pop-quis), skal bli spennende å se hvor lenge får hode på før også dette blir for gammeldags for den nytt-tenkende ledelsen inne på Marienlyst. Tokvam og Ose, klor dere fast, for guds skyld!!
De siste 4-5 årene har jeg kun hørt på P1+, som i hvertfall består av programledere som kan prate perfekt norsk, og formidler musikk spilt på instrumenter og ikke datamaskiner, selv om det til tider kan bli litt i overkant mye trekkspill. Det bærer jeg glatt over med, heller en gammaldanslåt enn jinglinga og hubba bubba-pjattet på de andre kanalene.
Ja, jeg kjenner jeg blir oppglødd når dette temaet er oppe, så ha meg unnskyldt en noe besk ordbruk...
Mvh. Caron