Sport, sykkel og trening NRKs maratonsending om ved vekker oppsikt hos New York Times

R

rico

Gjest
Jeg synes det er enda merkeligere at NRK gir en så liten nisjeidrett som langrenn så mye sendetid som de gjør. Det er flere som fyrer med ved enn som går langrenn.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Lisens-avdelingen til NRK kan brenne i helvete. Jeg har tatt dem for å fare med ren løgn flere ganger. Måtte true med kjendis-advokat, og da ble det slutt på torpedo virksomheten Deres.

V

vredensgnag

Gjest
Tråden begynte visst om vedsendingen, jeg våger fortsette på det sporet, fremfor lisensknøl, kjendisadvokater, langrenn eller fotball.

Boken "Hel Ved" har gått i sjelen på nordmenn. Enkelt sagt, før olje og elektrisitet, om det ikke var for hva våre forfedre lærte seg om ved til fyring, ville man ikke kunne bodd her oppe vinterstid. Tenk hvor utrolig viktig det var - ikke rart at det utviklet seg vedkunnskap langt forbi rælet vi holder på med som hobby.

Fikk e-poster om dette fra et par amerikanske bekjente, og det har gått runden i internasjonale medier. Kommentartråden på NYTimes er verdt å lese - flere som reflekterer over at Norge må være et herlig land, når man kan kontemplere omkring ved en hel natt, fremfor det som fyller amerikanske media.

Jeg fulgte ikke sendingen om natten, har egne vedovner som knitrer vakkert - men forstår at folk satt oppe og ga forslag til hvor neste kubbe burde plasseres for best effekt! Fantastisk, og litt rørende.
Har sett innledningen til programmet, med de ulike intervjuene. Lars Mytting har begått et lite mirakel med sin bok - og selv har jeg blinket meg ut trærne som skal holde meg varm neste vinter. (Har en helsikes jobb med fjerning av kratt, i tillegg, så jeg går vel ned tredve kilo de neste månedene.)

Stephen Colbert kommenterte også programmet.

Norway's "National Firewood Night" - The Colbert Report - 2013-20-02 - Video Clip | Comedy Central

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.517
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fotball er desto farlegare. Dess fleire som driv på med dette, dess meir ressursar går det til sånt. Det vil alltid avgrense seg å drive med ski, all den tid klimaet hindrar mange i å få eigne opplevingar. Men fotball - her, der det tradisjonelt er vanskeleg med fotball om vinteren, er det laga kunstgrasbane. Som måkast kvar gong det kjem snø, slik at ein kan spele fotball 365 dagar i året. Øydeleggjande for alle andre kulturinitiativ. Vi må jau måke bana/sparke fotball, og har ikkje tid til anna....

R

rico

Gjest
Har vært en kald vinter, ca. 2 favner er gått med og man lærer noe om ved hele tiden. Og den roen som inntar en når man varmer opp rommet er hærlig, viktig å nyte tiden som går med.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Nå er vel ikke de(n) mest profilerte skigåerene noen Nobelpriskandidater de heller akkurat har jeg lagt merke til....
Sant nok, jeg gir deg den. På den annen side er både fotballkamper og skirenn dørgende kjedelig. Da velger jeg heller vedmaraton når som helst.:p

R

rico

Gjest
Fotball er desto farlegare. Dess fleire som driv på med dette, dess meir ressursar går det til sånt. Det vil alltid avgrense seg å drive med ski, all den tid klimaet hindrar mange i å få eigne opplevingar. Men fotball - her, der det tradisjonelt er vanskeleg med fotball om vinteren, er det laga kunstgrasbane. Som måkast kvar gong det kjem snø, slik at ein kan spele fotball 365 dagar i året. Øydeleggjande for alle andre kulturinitiativ. Vi må jau måke bana/sparke fotball, og har ikkje tid til anna....
Sikkert riktig, bare kommenterte kommentaren om hvor "rare" NRK og vi visstnok er. Rører ikke en ball men har ca. 70-80 skidager i året, anbefales. Og så fyrer jeg opp med ved når jeg er tilbake. Finnes ikke noe bedre.

V

vredensgnag

Gjest
Var på lang skitur i dag, med hunden. Vi kikket etter ryper, og fant en del, det er et godt tegn, men vinteren er ikke over.
Pulversnø, sol, noen få minusgrader - mine brede treski bar godt der vi gikk utenfor løypene. (I nødstilfelle kan jeg fyre med dem: Rønning Treski AS | Fjellski)

Etter endt tur var det tilbake til gården. Det lå noen glør igjen i ovnen, så noen kubber ble lagt på - og kort etter blafret det i flammer, og hunden, trøtt, seg på plass på teppet sitt foran ovnen, etter å ha spist og drukket det han trengte.

En perfekt dag (også ilagt litt krangling om det er lov å selge hifi med god hjelp av eventyrboken).

Nå lytter jeg til mitt nye Ares fonosteg, og det har mine ører godt av. I den andre stuen knitrer det i ovnen, så hvor peiskosen kommer fra vet jeg ikke.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Har vært en kald vinter, ca. 2 favner er gått med og man lærer noe om ved hele tiden. Og den roen som inntar en når man varmer opp rommet er hærlig, viktig å nyte tiden som går med.
Høres nydelig ut.

Selv har jeg ikke mulighet til å fyre med ved i min nåværende leilighet, men jeg jobber på gård og de siste tre-fire månedene har jeg omtrent ikke gjort annet enn å felle trær, kjøre tømmer, kappe og kløyve, og sekke opp ferdig ved. Så et visst forhold til ved har jeg uansett.;)

R

rico

Gjest
Var på lang skitur i dag, med hunden. Vi kikket etter ryper, og fant en del, det er et godt tegn, men vinteren er ikke over.
Pulversnø, sol, noen få minusgrader - mine brede treski bar godt der vi gikk utenfor løypene. (I nødstilfelle kan jeg fyre med dem: Rønning Treski AS | Fjellski)

Etter endt tur var det tilbake til gården. Det lå noen glør igjen i ovnen, så noen kubber ble lagt på - og kort etter blafret det i flammer, og hunden, trøtt, seg på plass på teppet sitt foran ovnen, etter å ha spist og drukket det han trengte.

En perfekt dag (også ilagt litt krangling om det er lov å selge hifi med god hjelp av eventyrboken).

Nå lytter jeg til mitt nye Ares fonosteg, og det har mine ører godt av. I den andre stuen knitrer det i ovnen, så hvor peiskosen kommer fra vet jeg ikke.
Jeg kjenner lukta og hører knittringen...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.517
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein kompis har hjulpe meg med å feiie to store grantre. Eg har tenkt å gjere dei om til panel, men det vert ein god del greiner m.m. til ved også. Dette tykkjer eg er meir interessant enn fotball, og kunne gjerne tenkje meg å sjå ein TV-serie om granved.
Elles har eg høyrt at rogneved er beste veden. Men er det ikkje nesten uråd å tørke rogn skikkeleg?

N

nb

Gjest
Bøk, Eik, Ask og Lønn har høyere brennverdi (dvs energiinnhold pr. volumenhet) enn rogn. Rogn har dog litt høyere enn bjørk.

Målt i vekt er energiinnhold pr. kilo likt for alle treslag gitt lik fuktighet, så strengt tatt burde ved vært solgt pr. kilo og ikke pr. volum, men da måtte man visst at den var tørr nok, ellers hadde det blitt mye penger for vann.

noen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Antall liker
29
Topp Bunn