"null" trykk under 40hz i nytt rom :/

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Etter å ha flytta utstyret inn i minikinoen og kalibrert etter beste evne har det blitt ganske så bra.
Problemet mitt er at jeg har nesten ikke trykk under 40hz.

Måler ganske så fint og flatt ned dit, men etter det så faller det. Hvis jeg måler med 75db, så ligger det flatt ned til 40 og nede på 20 er det bare luft og ingen lyd. I stua der anlegget sto tidligere målte det 68db på 20hz.

Rommet er 2.7x3.7m. jeg spiller i lengderetningen av rommet. Det er ca. 2.20 takhøyde med 4 synlige bjelker i taket.

Midt mellom frontene står en SVS PB10. bak sofaen står en 12" Magnat. Dette har etter masse testing vist seg å være den beste plasseringen av subber.

Er rimelig sikker på at det er rommet som spiser opp bassen, men spørsmålet er om det er mulig og gjøre noe med det?

Vil jeg kunne gjøre akustiske tiltak som gir meg bassen tilbake? Eller må man bare fylle på med subwoofere?

Magnaten klarer ikke å spille så langt ned, men kan det være det som gjør det? Når jeg tenker meg om, så har jeg vel ikke prøvd med bare SVS...

Det er ganske trist å miste så mye trykk bare ved å flytte anlegget noen få meter. I stua står det nå et par Heco Celan GT 702 og de spiller nesten dypere enn det jeg får til i kinoen :(

Tips mottas med takk :)

rom.jpg
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Litt usikker nå.. på 20 hz og under er det ikke lyd i dine ører. Vi høre jo ca fra 20hz til 15-20.000hz
På 7 hz spyr du hvis trøkket er høyt nok :p

Men funker det ikke å sette subben i lytte stolen, og så tar du en kryperunde rundt i rommet mens subben spiller, og setter subben på gulvet der du hørte den spilte best da den stod i lyttestolen?


Men den vil jo rulle av under 20 og kanskje før og, så høres jo normalt ut.
At du hadde mye mer før er sikkert fordi rommet forsterket bassen.

Men la nå noen andre her svare som har peiling.
 
Sist redigert:

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
I rommet er det ikke annet enn ambient noise som blir plukket opp av db måler før man kommer opp til nesten 30hz. Elementene beveger seg, men det er ikke noe lyd i rommet :(
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.120
Antall liker
20.477
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kan jo være at den ene subben kansellerer den andre. Eller så sitter du i en dipp i frekvensgangen.

Du sier måler, regner med du har rew eller noe. Spill av pinknoise mellom 20-100hz.
Flytt på mikrofon og se om du får mer trøkk andre plasser.

Evnt flytt subb. Hjørne gir en del ekstra db nedover, men kan gå på bekostning av presisjon.

Har du brukt RTA funksjonen i REW tidligere?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
I rommet er det ikke annet enn ambient noise som blir plukket opp av db måler før man kommer opp til nesten 30hz. Elementene beveger seg, men det er ikke noe lyd i rommet :(
Åådu.. da så.. Menne hva måler den i db på 20 hz?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvor mye har du jobbet med plassering av sitteplassen?
Jeg ville tro at du enten må sitte veldig langt fremme i rommet (upraktisk) eller nesten helt i bakvegg her. Og kombinert med nok subwoofer kapasitet til å kunne løfte nivået med EQ.
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Før jeg endte opp med den plasseringen av subbene jeg har nå gjorde jeg utallige krabbetester da jeg tidligere sleit med at det var bass nede ved gulvet, men ikke i sofaen. Satte så subben i sofaen og startet nye krabberunder :) Eneste jeg ikke har prøvd er begge subbene oppå hverandre, men da vil de jo stå i veien for lerrett.
Begge subbene står på samme LFE, kalibrert til 72db hver for seg og 75db sammen ved 50hz.

Noe av det kjipe er at jeg måler høyere db på subbene når jeg står på kjøkkenet i rommet ved siden av når jeg kommer under 30hz. hehe
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Har 70cm fra bakvegg til ryggen på sofaen og 230cm fra lytteposisjon frem til svs. SVS'en har element og port i front, så står inntil frontveggen. Rommet er 380cm og ikke 370cm slik det står i OP
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.120
Antall liker
20.477
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Står begge subbene på samme LFE utgang? Og den ene står nærmere enn den andre?

Har du noe måleverktøy? Krabbetesten er vel relativt unøyaktig er min erfaring...
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Den ene står nærmere enn den andre ja. Avstand til sub er satt til gjennomsnitt av disse. Fikk tips om dette.

Har en db måler som verktøy. REW har jeg lastet ned, men har ikke eksternt lydkort +++
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du vil trolig få 1-2 dB ekstra ved å flytte deg helt til bakveggen. Det er selvsagt ikke ideelt for øvre frekvensområdet, men uansett muligens det du må gjøre når du "bare" har to subber. Resten må du trolig ta med EQ og evt. skaffe deg flere subber.
Stacking vil primært gir deg mer nivå.

Tiltak kan hjelpe, men det vil kreve mye for å løfte nivået. Med tanke på tidsdomenet, så er det uansett vesentlig med noe basstiltak.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.120
Antall liker
20.477
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Den ene står nærmere enn den andre ja. Avstand til sub er satt til gjennomsnitt av disse. Fikk tips om dette.

Har en db måler som verktøy. REW har jeg lastet ned, men har ikke eksternt lydkort +++
Har begge subbene dine trinnløs fase justering?
I tilfelle. Slå av subbene din bak deg. Sett subben i front til fase 0. Sett avstand til subben fremme pluss 30-40cm. Kjør pinknoise og mål db nivå.

Slå så på subben bak. Og se om du klarer å få 4-5db ekstra.

Jeg mener radioshak ( vet ikke om det et den dbmåleren du har) kan brukes mot REW.

Rew har også en romsimulator du kan leke litt med. Den fungerer helt greit. Roomsim heter den.

Subb er ikke lett uten godt verktøy.
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Så i teorien vil jeg kunne motkjempe noe av dette ved å handle inn en sub som gjør en like god jobb som SVS'en og bytte ut Magnat'en som egentlig gjør en dårlig jobb?

Hvis jeg flytter sofaen lenger bak går jeg jo glipp av det som gjør bakhøyttalere til bakhøyttalere. Trøkker jeg sofaen inntil veggen får jeg de rett inn fra siden. Det er jo en fryd å endelig få de plassert bak lytteposisjon :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du kan også få litt mer nivå ved å plassere begge subbene bak (f.eks i hver sitt hjørne). Så må du passe på at de ikke faser hverandre ut, spesielt siden det er ulike typer. Da må du eksperimentere med fasejustering.

Utifra REW sin simulator, så ser det ikke ut som at du vinner noe her på og ha en sub på hver side i rommet. Bedre med begge på samme kortvegg. Men kjenner ikke den simulatoren så godt og veggkonstruksjon, dør, vindu o.l. spiller også en rolle.

Du bør begynne å måle skikkelig. Krabbe og lytte drev man med i steinaldertiden. ;)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.120
Antall liker
20.477
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Så i teorien vil jeg kunne motkjempe noe av dette ved å handle inn en sub som gjør en like god jobb som SVS'en og bytte ut Magnat'en som egentlig gjør en dårlig jobb?

Hvis jeg flytter sofaen lenger bak går jeg jo glipp av det som gjør bakhøyttalere til bakhøyttalere. Trøkker jeg sofaen inntil veggen får jeg de rett inn fra siden. Det er jo en fryd å endelig få de plassert bak lytteposisjon :)
Nei
Jeg tror hovedproblemet er at den ene subben din ødelegger for den andre i dypet. Selv om Magnar ikke spiller like dypt i teorien. Så vil den gi ut lyd under 30hz og legger du til roomgain så er det stor sjanse for at dette blir tull for subbene dine.

Prøv ivertfall tipsene. Tipper du får mer trøkk med kun svs subben. Satt i riktig avstand. Husk at avstanden du setter på sub har mye med overlappingen fra frontene dine å gjøre.

Å ta snitt avstand på subbene er i mine ører bare tull og et tips du ikke bør følge.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.280
Antall liker
105.748
Torget vurderinger
23
Den klassiske årsaken til slikt er feilkobling/faseproblematikk - sjekk det aller først.
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Kan det tenkes at selv om de ikke utfaser hverandre fra 40hz og oppover, så utfaser de hverandre under dette?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dimensjonene på rommet ser uansett ut til å ha lite nivå under 40 Hz. Regner med du for lenge siden hadde kjørt 1 subwoofer, hvis utfasing fra 2 alene var årsaken.

Uansett famler du i blinde før du begynner å måle.
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Har dessverre ikke utstyr for å få målt skikkelig :( Mangler eksternt lydkort og mic som kan kobles til :/
Skal prøve med bare SVS for å sjekke åssen det blir seinere i dag.

Takk for gode svar :)
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Har prøvd med bare SVS tidligere. I alle hjørner, langs begge langsidene og langs hele bakveggen.
Da hadde jeg Magnaten stående i midten foran og denne var koblet slik at den spilte sammen med frontene og ikke spilte under 80hz. Hadde større problemer med bass da. Fikk tips om å koble det slik det står nå og flytte svs til midten foran og det løste mye.
Det er faktisk den plassen den spiller best i rommet. Hvertfall etter ørene å dømme. Den har som sagt vært innom alle hjørner og vegger :)
Men har ikke latt den spille aleine i den posisjonen den står nå.

Skal straks inn å teste. Oppdaterer etterpå
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.120
Antall liker
20.477
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Husk å sette riktig avstand på reciver når du flytter på subb. Evnt koble fra høyttalerene og spille bare med sub. Slå også av alt av EQ muligheter du kan.

Slik jeg leser tråden så er du nå ute etter å finne optimal plassering for trøkk på subb.
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Det har du rett i. Men alle andre steder rundt i rommet får jeg mye mindre bass. Er litt rart, men uansett hvor jeg setter den foruten der den står nå, så er det ikke bass i lyttehøyde, men så fort jeg satt meg på gulvet var det bass :/ Så den står på det beste stedet nå. Hvertfall med tanke på lyttehøyde.

Skal jekke meg en øl og gå i gang og måle med det utstyret jeg har :)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.574
Antall liker
7.086
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det med lite bass i hodehøyde tyder på noen kanselleringer. Prøv å flytt sofa fram eller tilbake.

Hva er målene på rommet? (H x B x D)

Johan-Kr
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.691
Antall liker
3.223
Torget vurderinger
0
Åpner du døren innover eller utover?
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.448
Antall liker
452
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Eksprimentere.

Eks : Bruk bare svs suben og flytt nærmere hjørne. Snu på suben, så den spiller langs kortvegg, snu port mot hjørne med sub langs kortvegg... o.s.v.
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Rommet er 3.80x2.70 og 2.20 takhøyde.

Har nå kobla vekk Magnaten og gjort nye runder med svs i samme posisjon og målingene med db måler er mye bedre. I går hadde jeg ingen målbar lyd ved 20hz.

Ved å sette gain på sub til 75db ved 50hz, og så måle videre nedover får jeg nå 74db ved 30hz og -6db ved 20hz.

En meget merkbar forbedring der altså :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.120
Antall liker
20.477
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bra.
Har du skrudd av korreksjon på reciver?
Tyder på at det tipset du fikk om å sette avstand til sub i reciver til en snitt av subb en og to var omtrent som jeg nevnte bare BS.
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
@Flageborg - Døra slår utover.

@SVS inderøy - Subben har vært overalt i rommet foruten i taket. Sofa har vært litt frem og tilbake, men dette begrenser seg også da rommet er lite.

Huset mitt er også 250 år gammelt, så her er det 50cm tykke tømmervegger med panel på utsiden av tømmer, lektet ut 5cm, isolert og mdf Mjøspanel på veggene. Gulvet er rettet med høvlede lekter, fylt med sand mellom lektene og 22mm heltre gulv.

Igjen tusen takk for god hjelp :D
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.691
Antall liker
3.223
Torget vurderinger
0
Forslag som skisse:
SVS element/port mot midten
Magnat stackes på SVS og element spiller mot sofa
eller i høyre hjørne hvis veggene er mer solide i det hjørnet.
hfs_g_org.jpg
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Etter å ha flytta utstyret inn i minikinoen og kalibrert etter beste evne har det blitt ganske så bra.
Problemet mitt er at jeg har nesten ikke trykk under 40hz.

Måler ganske så fint og flatt ned dit, men etter det så faller det. Hvis jeg måler med 75db, så ligger det flatt ned til 40 og nede på 20 er det bare luft og ingen lyd. I stua der anlegget sto tidligere målte det 68db på 20hz.

Rommet er 2.7x3.7m. jeg spiller i lengderetningen av rommet. Det er ca. 2.20 takhøyde med 4 synlige bjelker i taket.

Midt mellom frontene står en SVS PB10. bak sofaen står en 12" Magnat. Dette har etter masse testing vist seg å være den beste plasseringen av subber.

Er rimelig sikker på at det er rommet som spiser opp bassen, men spørsmålet er om det er mulig og gjøre noe med det?

Vil jeg kunne gjøre akustiske tiltak som gir meg bassen tilbake? Eller må man bare fylle på med subwoofere?

Magnaten klarer ikke å spille så langt ned, men kan det være det som gjør det? Når jeg tenker meg om, så har jeg vel ikke prøvd med bare SVS...

Det er ganske trist å miste så mye trykk bare ved å flytte anlegget noen få meter. I stua står det nå et par Heco Celan GT 702 og de spiller nesten dypere enn det jeg får til i kinoen :(

Tips mottas med takk :)

Vis vedlegget 410741
Umiddelbar vil jeg anbefale at du i første omgang kun benytter en sub i opsette dit og såprøver at plassere denne på forholdsmålet 1: 2.618 I breden mellem hoved høytalerne dine= 270:2.618= 103cm målt fra sidevæg tll center av enhed.

Du kan da efter på prøve at plasere den anden sub på samme mål ud fra modsat sidevæg eller alternativ at plasere den langs sidevæg i samme forholds tal=
370:2,61800= 141 cm ut fra vægen som hoved høytalerne står.

Held og lykke , håber dette kan hjælpe dig.
 
Topp Bunn