Ny arm til Gyrodec

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei!
    Jeg vurderer å bytte ut Rega-armen på min Michell Gyrodec. Mener den er det klart svakeste leddet i vinylriggen.
    Har registrert at det er flere her på HFS som har/ har hatt erfaring med Michell, og ønsker tips/råd ift matchende armer for denne spilleren. Jeg ønsker en arm som tåler oppgraderinger både på PU og drivverksiden.

    Aktuelle armer som jeg ser for meg kan være; SME 309, SME Series V og Mørch DP6. Har også lurt på Graham.

    Noen gode råd?

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    SME IV og V er vel ellers regnet for noe nær det optimale både hva synergi og potensiale angår på Gyrodec. Egenskapene i en Gyrodec og en SME har sine styrker på samme områder imo, og sånn sett forklarer det synergi-fenomenet med disse to; begge trekker i samme retning. Bør sikkert prøves, iallefall dersom du ønsker å styrke hva du allerede har. Om du ønsker en klangmessig eller annen type mer fundamental endring av grunnleggende egenskaper, så kan det hende du ikke vil komme dit ved å bytte arm. Imo.

    Mvh Vidar P
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Hva tenker du på når du sier at de trekker i samme retning? Jeg betviler ikke synergien, for jeg er overbevist om at dette kan fungere. Er bare nysgjerrig.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    pr&t, kanskje?.

    Ihvertfall bassen som mulig "svakhet" med den dp6, sprudlende egenskaper ellers! (imo)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fosse skrev:
    Hva tenker du på når du sier at de trekker i samme retning? Jeg betviler ikke synergien, for jeg er overbevist om at dette kan fungere. Er bare nysgjerrig.
    Disse SME-armene har en spesielt romslig, klar, nøytral og åpen klangtype. De samme typiske egenskaper har Gyrodec. Når man så setter sammen to produkter som dette, så tenker jeg da at de trekker i samme retning.
    Dvs at når deres spissegenskaper er på sammenfallende områder, så vil den ene tillate dens andre å blomstre og vise sine beste sider, og omvendt. Sikkert klønete forklart hva jeg mener, men det er nå engang bl.a dette jeg legger i synergibegrepet.

    La oss ta en tenkt modell på et motsatt fall, et ikke-synergisk fall; om en forsterker er veldig sterk på hurtighet og presisjon, men har null evne til romoppløsning. Så velger du en høyttaler som har potensiale til å gjengi rom svært godt, men er treg og upresis i rytmeavdelingen.
    Da kan man ikke tenke at den ene oppveier den andre; fordi man får ikke en lyd med det beste fra forsterkeren (hurtighet) og det beste fra høyttaleren (rom). Man får jo ikke noen hurtighet fordi høyttaleren er simpelthen ikke i stand til å formidle disse egenskapene den blir foret med fra forsterkeren. Man får heller ikke noen romoppløsning som den egentlig har potensiale til heller, fordi den simpelthen ikke mottar noen rominformasjon i sitt inn-signal fra forsterkeren.

    Det er det fine med SME og Gyro; de har sine styrker på sammenfallende områder og er teknisk kompatible, og dermed har man en fin synergi hvor resultatet er større enn summen av partene. Imo.

    Mvh Vidar P
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Takker så mye for svar. Utgreingene dine Vidar P, om synergien mellom SME og Gyro, er velbegrunnede og jeg tror du har rett. Komboen SME/Michell ser man svært ofte og dette er sikkert ikke tilfeldig. Det er nå også SME som står øverst på listen min og da først og fremst Series V. Er denne en overkill ift Gyro, som må kunne sies å være et mellomklasse drivverk?

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    SOA; normalt vil det kunne synes slik på mange spillere i mellomklassen; men Gyro er så god på akkurat de områdene hvor SME V har sine styrker og omvendt at jeg er fristet til å mene at det er en veldig god balanse mellom arm og drivverk.

    Mvh Vidar P
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Igjen takk for gode innspill Vidar P. Det var omtrent dette jeg ønsket å lese :). Da får jeg snart gå i gang med bestilling.....

    Trenger jeg nytt armbord forresten? Kan se ut som SME i tillegg til skruehull trenger større spalte i armbordet enn Rega for å kunne justeres i horisontalplanet.

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    SME trenger et SME-kutt ja, sliding osv, og er forskjellig fra Rega-kutt. Med litt flaks så kan kanskje SME levere et slikt armbord med arma? Om ikke kan vel Michell levere tenker jeg :)

    Mvh Vidar P
     
    A

    aair

    Gjest
    Vidar P skrev:
    SOA; normalt vil det kunne synes slik på mange spillere i mellomklassen; men Gyro er så god på akkurat de områdene hvor SME V har sine styrker og omvendt at jeg er fristet til å mene at det er en veldig god balanse mellom arm og drivverk.

    Mvh Vidar P
    Bifalles. Har hatt både SME 309 og V'ern på Gyro SE. Litt vanskelig for meg å detektere veldige store forskjeller på de to armene. Suverene begge to og du gjør uansett ikke noe bomkjøp om du velger den eller andre armen. Michell leverer armbaser til SME. Ville hørt med Michell direkte, da ting kan ta litt tid hos forhandler her i Norge (om de ikke har noe liggende, da).
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Nyttige linker for oss med Michell.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Stor takk til aair og Fosse for meget gode lenker.....midt i blinken for meg :)

    mvh
     
    A

    aair

    Gjest
    Bare hyggelig det, SOA. Vedrørende tweaket til Gert Pedersen og demping av resonanser så er det verdt å merke seg at SME V har integrert dempebad om du går for denne armen. Om du er interessert i Graham så har jeg en Phantom B-44 på vei i posten. Kan sende deg en pm på lytteintrykk etterhvert. Du kan også spørre Rudi, da jeg mener han har samme arm på sin Avid Acutus.

    Knut
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei igjen. Nå har det endelig skjedd noe ifm denne oppgraderingen. For noen uker siden kom denne i posten.


    SME armboard for Michell

    I dag var jeg og hentet denne hos forhandleren....






    Regner med at denne holder så bra kvalitet at utskiftning er unødvendig...Noen innspill/erfaringer ang VdH MC D 501 silver??

    mvh
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Det har vært en fornøyelse å pakke ut denne armen. Makan til mekanisk håndtverk er det lenge siden jeg har vært ute for....rett og slett vakkert. Dette var gøy ;D









    Skal etterhvert begynne monteringen...rapporter kommer....
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den så da visserlig ny ut? Uansett gratulerer, dette er kanskje et lite apropos til de som fortsatt lever i den feilslåtte overbevisning om at engelsk byggekvalitet ikke er noe å bifalle... så feil kan man ta; noen av de flottest bygde produkter på kloden, nesten uansett bransje, er engelske; glem Austin Morris og denslags, tenk Jaguar, Bentley, RR og Aston Martin; SME-arma er et typisk eksempel på et av de fineste produktene i sin genre.

    Mvh Vidar P
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Takk for det Vidar P...og ja...armen er helt ny den :D.

    Da er armen montert. Det bar ikke på de helt store utfordringer, og det er bra. Det eneste lille "problemet" er at liften ikke løfter armen høyt nok til å gå klar av humpete plater, selv på max justering. Får se om jeg finner på noe.

    Lyden? Tildels stor forbedring mtp fokus og ro i lydblidet, sortere bakgrunn og detaljering. Bassen er dramatisk forbedret ift dybde og presisjon. Ennå gjenstår fintuning og eksperimentering med VTA og VTF. Moro dette her....

    Noen bilder....
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Calling Bergen Lydlaug/SOA; flotte bilder; ikke la deg forlede til å forvente "lydmessig revolusjon" med en arm; og bli følgelig ikke skuffet initialt om ikke suvereniteten til den nye arma ikke åpenbarer seg på deg via noen kjappe halve kutt fra forhåndsgodkjente "referense-plater". Bruk den litt, og du vil etter kun kort tid se at den viser sin musikalske overlegenhet i form av myriader av små forskjeller hos alle instrumenter på alle plater, istedet for å gi "den store" forskjellen på enkelte områder.

    Mvh Vidar P
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Vidar P skrev:
    Calling Bergen Lydlaug/SOA; flotte bilder; ikke la deg forlede til å forvente "lydmessig revolusjon" med en arm; og bli følgelig ikke skuffet initialt om ikke suvereniteten til den nye arma ikke åpenbarer seg på deg via noen kjappe halve kutt fra forhåndsgodkjente "referense-plater". Bruk den litt, og du vil etter kun kort tid se at den viser sin musikalske overlegenhet i form av myriader av små forskjeller hos alle instrumenter på alle plater, istedet for å gi "den store" forskjellen på enkelte områder.

    Mvh Vidar P
    Selvfølgelig er det ikke snakk om noen lymessig revolusjon...alt er relativt også innen hifi. Men forbedringer med denne armen var på enkelte områder helt oppe i dagen fra første stund. Når det er sagt ønsker man jo gjerne å høre umiddelbare forbedringer etter en investering på noen tusner ;D
    Som du nevner vil nok endringene også merkes over tid etterhvert som platesamligen gjennomspilles...

    Mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Låt helt aldeles glimrende da jeg var innom!!
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    SOA skrev:
    Hei igjen. Nå har det endelig skjedd noe ifm denne oppgraderingen. For noen uker siden kom denne i posten.

    Regner med at denne holder så bra kvalitet at utskiftning er unødvendig...Noen innspill/erfaringer ang VdH MC D 501 silver??

    mvh
    Det der er i sannhet en klassisk kombinasjon som snart kan feire sølvbrylllup. Når det gjelder spørsmålet ditt, så har jeg hatt begge ledningene fra SME, inkludert VdH 501, og dens største fortjeneste er lav vekt og høy fleksibilitet slik at subchassiset ikke jordes.

    Sonisk er den semmer, den slører rett og slett til lyden og kveler detaljgjengivelse og perspektiv. Kjøp en spesialistsak fortrinnsvis i sølv fra din foretrukne fabrikant og la armen / pick-up / spiller få vise hva de virkelig kan. Det er komboen din verdt!
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Rå arm og fet platespiller. Tenker du hygger deg nå. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn