Takket være noen "kloke" hoder ( populært kalt blåruss ), som fikk det for seg at det meste av personlig sørvis og -kontakt, skulle fjernes fra finans- og forsikringsmarkedet, har både banker og forsikringsselskaper blitt som de har blitt; upersonlige og REMA-1000aktige. Har det blitt vesentlig billigere å være bank og/eller forsikringskunde av den grunn? Åneida - men bank- og forsikringsselskapene har blitt i stand til å "omstille, effektivisere, fornye og være i stand til å møte den internasjonale konkurransen" = si opp masse dyktige medarbeidere, legge ned såkalte ulønnsomme kontorer i distrikts-Norge osv. osv.
Jeg har vært kunde i daværende Fiskernes Bank, som forsvant inn i Kreditkassen som etterhvert har blitt Nordea - og var rimelig fornøyd med det. På grunn av arbeidstilknytning osv., ble jeg for ca. 10 år siden, kunde i daværende DNB Nor Bank. Jeg er fortsatt kunde i DnB, og er sånn passe fornøyd med det. Man ordner vel det meste sjøl, betaler sine regninger via nettbank, og har man lån, blir det belastet hver måned uten at noe er rørt av menneskehender.
Fokus Bank har jeg hørt mye bra om, men for mitt vedkommende har bankene blitt noe jeg ikke har / tillates å ha personlig relasjon til. De kjenner neppe meg heller, uten at det gjør meg så mye. Er man derimot bedriftskunde, og har masse lån - eller utgjør "et betydelig potensiale", blir man invitert i frokost- eller lunchmøter, seminarer om rente- og valutapolitikk, relasjonsskapende turer og arrangementer, fotballkamper osv. osv. Men smøring er det slutt på.... ;D
I Lofoten er det en bitteliten bank som heter Borge Sparebank. Den har jeg hørt skal være veldig bra. De ansatte der, kjenner visstnok personlig de fleste kundene sine. Ikke låner de ut penger til fremmede heller!
;Dmvh. VilhelmW