Ny bankforbindelse... Hvilken?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Av ulike grunner ,men litt iritasjon over at den småbanken min har hatt yappetendenser og est ut i sin spekulasjonsiver slik at jeg ikke lengre har tillit til den. Servicen overfor meg er bra, men det er også en poeng at jeg går over fra å være sparer til låner. Og betingelsene er ikke lengre det så gode de var nå jeg var låner der.

Noen tips om OK banker å være lånekunde i, gjerne sparebank. Lokasjon Oslo.

Det er jo sider noen om bankrangering på nettet, men finner det pussig nok ikke nå..?Sleiven
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Det har mye å si hva du prioriterer blandt tilbudene fra banken din.
Fokus Privatbank ( Underbruk av Fokus Bank som igjen er et underbruk av Den Danske Bank ) har en "consierge service" som er grei å ta med seg. Men om du er opptatt av 1/10 % renteforskjell mellom banker bør du heller gå inn på en renteoversikt i Dine Penger. Det var enklere før, da var en bank en bank og man brukte sin lokale. Nå er det mer som matvarekjedene, noen er billig "koste hva det koste vil" type REMA1000 med dårlig utvalg men lave priser, andre er RIMI fortsatt billig men litt dyrere og litt bedre utvalg, så har man MENY, ULTRA og SPAR som er ennå litt dyrere men har andre varer. Ønsker du eksotiske greier fra "Ytelandet" kunne du tidligere ramle inn hos LIDL, hvem som har dette segmentet i dag er jeg litt usikker på. I denne sammenhengen blir Fokus Privatbank som en liten selvstendig delikatessebutikk i en hyggelig gågate. Ikke billigst på noen måte men på kvalitet derimot... :D
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Hvis pris er viktigst, må man uansett få ett faktisk tilbud i de ulike bankene. Prisoversikter er veiledende, det er alltid individuell vurdering av person og risiko som styrer det faktiske tilbudet, samt en god del annet.

Valget står vel like så mye mellom den tradisjonelle sparebankmodellen hvor du kan får en fast rådgiver som kjenner deg, og den store, upersonlige effektivitetsmodellen som DnB og forretningsbankene fører.
 
S

Supertramp

Gjest
MaHa skrev:
Hvis pris er viktigst, må man uansett få ett faktisk tilbud i de ulike bankene. Prisoversikter er veiledende, det er alltid individuell vurdering av person og risiko som styrer det faktiske tilbudet, samt en god del annet.

Valget står vel like så mye mellom den tradisjonelle sparebankmodellen hvor du kan får en fast rådgiver som kjenner deg, og den store, upersonlige effektivitetsmodellen som DnB og forretningsbankene fører.
DnB er min bank og har vært det i alle år - upersonlig vil jeg ikke akkurat kalle dem.... ;)
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Naturligvis ikke at de pr. definisjon er det, men det er forskjell på store forretningsbanker og andre sparebanker.



Supertramp skrev:
MaHa skrev:
Hvis pris er viktigst, må man uansett få ett faktisk tilbud i de ulike bankene. Prisoversikter er veiledende, det er alltid individuell vurdering av person og risiko som styrer det faktiske tilbudet, samt en god del annet.

Valget står vel like så mye mellom den tradisjonelle sparebankmodellen hvor du kan får en fast rådgiver som kjenner deg, og den store, upersonlige effektivitetsmodellen som DnB og forretningsbankene fører.
DnB er min bank og har vært det i alle år - upersonlig vil jeg ikke akkurat kalle dem.... ;)
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
MaHa skrev:
Naturligvis ikke at de pr. definisjon er det, men det er forskjell på store forretningsbanker og andre sparebanker.



Supertramp skrev:
MaHa skrev:
Hvis pris er viktigst, må man uansett få ett faktisk tilbud i de ulike bankene. Prisoversikter er veiledende, det er alltid individuell vurdering av person og risiko som styrer det faktiske tilbudet, samt en god del annet.

Valget står vel like så mye mellom den tradisjonelle sparebankmodellen hvor du kan får en fast rådgiver som kjenner deg, og den store, upersonlige effektivitetsmodellen som DnB og forretningsbankene fører.
DnB er min bank og har vært det i alle år - upersonlig vil jeg ikke akkurat kalle dem.... ;)
DnB NOR Bank ASA = Sparebank.

...og i tillegg er den "norsk" ;)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takket være noen "kloke" hoder ( populært kalt blåruss ), som fikk det for seg at det meste av personlig sørvis og -kontakt, skulle fjernes fra finans- og forsikringsmarkedet, har både banker og forsikringsselskaper blitt som de har blitt; upersonlige og REMA-1000aktige. Har det blitt vesentlig billigere å være bank og/eller forsikringskunde av den grunn? Åneida - men bank- og forsikringsselskapene har blitt i stand til å "omstille, effektivisere, fornye og være i stand til å møte den internasjonale konkurransen" = si opp masse dyktige medarbeidere, legge ned såkalte ulønnsomme kontorer i distrikts-Norge osv. osv.

Jeg har vært kunde i daværende Fiskernes Bank, som forsvant inn i Kreditkassen som etterhvert har blitt Nordea - og var rimelig fornøyd med det. På grunn av arbeidstilknytning osv., ble jeg for ca. 10 år siden, kunde i daværende DNB Nor Bank. Jeg er fortsatt kunde i DnB, og er sånn passe fornøyd med det. Man ordner vel det meste sjøl, betaler sine regninger via nettbank, og har man lån, blir det belastet hver måned uten at noe er rørt av menneskehender.

Fokus Bank har jeg hørt mye bra om, men for mitt vedkommende har bankene blitt noe jeg ikke har / tillates å ha personlig relasjon til. De kjenner neppe meg heller, uten at det gjør meg så mye. Er man derimot bedriftskunde, og har masse lån - eller utgjør "et betydelig potensiale", blir man invitert i frokost- eller lunchmøter, seminarer om rente- og valutapolitikk, relasjonsskapende turer og arrangementer, fotballkamper osv. osv. Men smøring er det slutt på.... ;D

I Lofoten er det en bitteliten bank som heter Borge Sparebank. Den har jeg hørt skal være veldig bra. De ansatte der, kjenner visstnok personlig de fleste kundene sine. Ikke låner de ut penger til fremmede heller!

;Dmvh. VilhelmW
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
VilhelmW skrev:
Takket være noen "kloke" hoder ( populært kalt blåruss ), som fikk det for seg at det meste av personlig sørvis og -kontakt, skulle fjernes fra finans- og forsikringsmarkedet, har både banker og forsikringsselskaper blitt som de har blitt; upersonlige og REMA-1000aktige. Har det blitt vesentlig billigere å være bank og/eller forsikringskunde av den grunn? Åneida - men bank- og forsikringsselskapene har blitt i stand til å "omstille, effektivisere, fornye og være i stand til å møte den internasjonale konkurransen" = si opp masse dyktige medarbeidere, legge ned såkalte ulønnsomme kontorer i distrikts-Norge osv. osv.
Det kan synes som om du ikke hart vært kunde i feks Skandibanken hvor man ikke betaler noen form for gebyrer, man får svar på lånesøknader i umiddelbart til alle tider på døgnet, kundeservie er åpen døgnet rundt mener jeg - og renteforskjellen mellom innskudd og utlån er langt langt midnre enn den var i den tiden du forherliger. En betaling til utladnet er gjort på et par minutter. Kjøp av fond likeså - du kan finne alle former for oversikter, kursutviklinger, kontorutskrifter på sekunder.

Men det er klart - de serverer ikke mariekjeks! Det er muligens viktig for enkelte!

TIl trådstart - ta runden - det kan være en del å spare.
DnB - gir som oftest langt bedre betingelser enn de som vises på nettet til gode kunder, jeg endte på Nordea fordi jeg ønsket 10 års fastrente på boliglånet. Skandibanken er aldri et dårlig valg.

Mvh
OMF
 
C

Cyber

Gjest
Jeg har vært utrolig fornøyd med Skandiabanken og service og tilgjengelig er fantastisk. Villkår likeså, helt frem til når jeg nå må låne og gjerne mer enn 80% dekning.

Min vanlige bank har skuffet meg alvorlig. Jeg har VISA gjennom overnevnte, men gikk inn i min andre banks filial med 5-6 000 i kontanter og ville sette inn på kontoen min. Det gikk dessverre ikke an lengre var beskjeden jeg fikk. Man måtte ha VISA for å kunne gjøre det. En skulle stappe dem inn selv i en "motsatt-minibank" i veggen. Etter litt om og men ble jeg irritert: "Her har jeg vært kunde i denne banken i 27 år og jeg kan ikke sette inn penger her lengre???"

Til slutt hadde hun et masterkort og fikk det greit til allikevel, men da ble jeg mildt sagt overrasket.

Det verste er at jeg skal gå over til denne banken som min hovedbank da de gir meg gode lånebetingelser og full finansiering, men servicen er ikke overraskende god. I tillegg er denne bankens nettbank en variasjon over Commodore 64 sammenlignet med Skandiabanken.
 
N

nb

Gjest
cybervision_ skrev:
Min vanlige bank har skuffet meg alvorlig. Jeg har VISA gjennom overnevnte, men gikk inn i min andre banks filial med 5-6 000 i kontanter og ville sette inn på kontoen min. Det gikk dessverre ikke an lengre var beskjeden jeg fikk. Man måtte ha VISA for å kunne gjøre det. En skulle stappe dem inn selv i en "motsatt-minibank" i veggen. Etter litt om og men ble jeg irritert: "Her har jeg vært kunde i denne banken i 27 år og jeg kan ikke sette inn penger her lengre???"

Til slutt hadde hun et masterkort og fikk det greit til allikevel, men da ble jeg mildt sagt overrasket.
Jeg var i en lignende fillial av Credit Suisse da jeg bodde i Svetis - skulle sette inn 500 CHF (ca 2500 kroner den gang), funksjonæren gav meg kvittering på innskuddet, puttet pengene i lomma og skulle ordne det for meg da han uansett skulle en tur til hovedfillialen som taklet kontanter senere på dagen. Neppe helt etter boken;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Bare for å erte: SPK er en bra bank for oss lånere! ;D
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg hadde lenge boliglån i DnB Nor (Saga Gull kundeprogram) og fikk veldig gode betingelser der. DnB Nor er (var?) faktisk mye bedre enn sitt rykte og vi fikk rente under det som den gangen sto som beste rente i tabellen i Dine Penger. Etterhvert som vi nedbetalte lånet ble betingelsene dårligere og jeg byttet til slutt til Skandiabanken. Enkel og grei bank med offentlig prisliste som gjelder alle.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Grumpy skrev:
MaHa skrev:
Naturligvis ikke at de pr. definisjon er det, men det er forskjell på store forretningsbanker og andre sparebanker.



Supertramp skrev:
MaHa skrev:
Hvis pris er viktigst, må man uansett få ett faktisk tilbud i de ulike bankene. Prisoversikter er veiledende, det er alltid individuell vurdering av person og risiko som styrer det faktiske tilbudet, samt en god del annet.

Valget står vel like så mye mellom den tradisjonelle sparebankmodellen hvor du kan får en fast rådgiver som kjenner deg, og den store, upersonlige effektivitetsmodellen som DnB og forretningsbankene fører.
DnB er min bank og har vært det i alle år - upersonlig vil jeg ikke akkurat kalle dem.... ;)
DnB NOR Bank ASA = Sparebank.

...og i tillegg er den "norsk" ;)
...og de er landets tregeste bank med markedets dårligste kundeservice.
 
Topp Bunn