Ny bil - max 200K - Se nye krav s.4!

C

Cyber

Gjest
Da var tiden kommet. Min nåværende doning synger på siste strofen, rusten pryder den tidligere hvite lakken og de 19 årene har tatt på.

Jeg er da altså interessert i gode tips og advarseler på min vei mot nytt bilkjøp medio juni i år. Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal legge i en bil, først tenkte jeg ca 80 laken, men ser jo at det er mye lekkert opp mot 200 000 også av nyere fabrikat.

Mine krav er:
- Pent design og HØY driftsikkerhet
- Passe motor, ikke undermotorisert, men heller ikke en svær sak som man normalt ikke trenger.
- Den bør være svært sikker å kjøre (og krasje i... *Bank i bordet*)
- Ikke liten, ikke veldig stor, jeg tenker et sted fra Golf-klassen og opp til Passat-klassen. Ikke stasjonsvogn.

Jeg har god erfaring med Toyota, men føler det er litt.....kjedelig?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ny bil i horisonten...har du gode tips?

Det finnes mange ting som er bedre enn kjedelige biler. Felles for dem alle er at de ikke er biler. ;)

O

Omar

Gjest

Da er altså Toyota ikke bil. Høy sikkerhet og driftsikkerhet sammen med lavt forbruk, miljøvennlig og smart utstrt er ikke nok. Følelsen av plastikk kan trekke bilen ned. Modern har Toyota Yaris. Den er vond å kjøre litt langt med. Jeg får krampe i beina og vondt i nakken av å kjøre den. Setet er for lite og gir dårlig støtte. Den er laget for små folk.

Jeg for min del ville tatt en kikk på Volvo C30 i denne prisklassen. Den Kan leveres med Dynaudio høyttalersystem. En bil som låter bra kan umulig bli kjedelig. Det er bare så synd at Volvo sliter økonomisk.

C

Cyber

Gjest

Toyota er kjempesaker, men nå har jeg kjørt 2 stk de siste 8.5 årene så jeg kunne tenke å prøve noe annet 8)

Yaris er jo grei damebil, men jeg ønsker ikke å kjøre en så liten bil, og det er kjipern å ha samme bil som hjemmesykepleien ;)

Jeg må ha en litt større en. C30 er kul, men jeg synes man får så lite for pengene da de er nokså ettertraktet.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.830
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2

hei

spørsmålet er hvor ny bil du ønsker. Jeg bestemte meg for å se etter en 7-10 år gammel bil, lete etter litt spesielle biler av slike merker som har en tendens til å bli kjærlig tatt vare på av sine eiere. Altså "entusiast" biler og entusiast-eiere. Verditapet er størst på de best utstyrte modellene når du kommer over en viss alder.
Mange vil sikkert være uenig i mitt valg men jeg endte med Saab 9000. Gode seter, god motor, god plass og gode kjøreegenskaper som du må betale mer for om du velger andre merker. Forbruk på ca 0,8 når jeg ikke leker for mye med gasspedalen. Har kjørt 9k siden 05/06 nå. Pendlerbil, frakt av store høyttalere, 4 personer på turer til UK og Italia osv.
Forutsetningen er at en finner en bil som er tatt vare på, og hvor løpende bytte av slitedeler og rustdannelser er fulgt opp. Det er ikke vanskelig å finne etter min erfaring, (men det er også lett å finne "råne-kjørte" eksemplarer) og gjennom Saab turbo klubb har jeg fått god hjelp til å finne billige deler, og kompetansen jeg ikke har selv.
Dine ønsker kan selvfølgelig gå i en annen retning, men metoden kan anvendes på andre merker også, og kanskje rekker budsjettet til en nyere bil nå til dags?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7

Alfa

C

Cyber

Gjest

Jeg ønsker meg en nokså stilren sak, spoiler, lepper fremme og bak er ikke ønsket, lett sportsstyling går an, men da fabrikkstyling isf.

Alfa er ikke aktuell da jeg ønsker meg noe litt safere merkemessig. Saab kunne jeg vurdert, men 02 er for gammelt. Jeg hadde håpet 2005 eller nyere, helst 2006-7...

Modeller som er aktuelle sånn fra før av er nyere Volvo S40, Mazda 6, Passat, Golf osv...

Passasjerer vil 92% av tiden være meg og vordende fru, men det er ok med litt plass og gjerne hengerfeste.

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8

hei

jeg var litt i samme situasjon som deg, og endte til sllutt opp med å kjøpe nye ford ka....plutselig var det det rette for meg. slipper sælige utgifter med nybil, og forsikring med full kasko til 3000 i året, med 20% var en sterkt medvirkende faktor.

min favorittbil av alle jeg prøvekjørte, var en saab 9-5 fra 1999. 150hk og turbo var virkelig moro, og bilen var helt suveren å kjøre. savner den hver gang jeg setter meg bak rattet. turte rett og slett ikke kjøpe bruktbil i redsel for å få løpende kostnader.

pussig nok var denne 9-5'en hos pers bil i oslo. noen dager senerer ser jeg denne bilen:http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16898420 samme sted. ser du er litt skeptisk til stasjonsvogn, men jeg nevner den nå allikevel...

christian

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Jeg syne sden nye Honda Civic er tøff. Den har moderne design og kjøreglede, langt fra kjedelige Toyota, og masse finesser som får konkurrentene til å virke gammeldags. Men vet ikke om du år en til 200k ennå...

C

Cyber

Gjest

Hmm, Ford Ka blir altfor liten. 9-5 for gammel og selv om jeg ser 200 hk er gøy så må jeg tenke litt fornuftig denne gang, giftemål, barn i horisonten osv...

Jeg har kikket på kommende Mazda 3, men mulig den blir for dyr.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4

Hva med Toyotas litt eksklusive stebarn, Lexus?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
9.290
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38

Hvis du legger 200.000 på bordet får du en pent brukt 2007 modell Skoda med lav km og råsterk VW tdi motor som går meget billig + masse plass og utstyr.
Har en kompis som driver bruktbil butikk og han sier at det er et av de lureste kjøpene nå for tiden spesielt for en barne familie...... bare man nå klarer og akseptere at bilen heter Skoda da, for meg klinger Skoda minst like godt som Toyota eller f.eks Mitsubishi selvom de Japanske merkene nok kan være enda et hakk mere driftsikre ;)

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund

Kjøp nye civicen!! Helst executive..den e stappa med utstyr!

Jeg har overbevist to tvilere og en nekter, om å prøve den..alle kjøpte denne bilen. Og nå får jeg nesten gnagsår i ørene om alle lovorda.. alle gikk for 1.8literen med 140 hk.. jeg har ikke prøvd de svakere modellene selv,men føler en trenger såpass som 1.8 literen.

Et eksempel:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17075227

Vedlegg

C

Cyber

Gjest

Rudi: Jeg har og tenkt tanken, men er litt vanskelig på design og jeg synes Skoda ser nokså kjipe ut, spesielt Octaviaene som er mest aktuelle.

Alshus: Joda, men litt mye for så gammel bil når man får 2006-7 av større biler med ok motor til samme pengene, dyr å forsikre er den nok også?

Balticthor: Jeg synes den er stygg for å være bånn ærlig.

Snickers: Absolutt, men dog ikke i stasjonsvogn-utgave, men den står på blokka.

Har dere noen formeninger om biler som Saab 9-3 Sportsedan? Jeg synes de er ok utenfra, men veldig simple inni, men har kun vært inne i 2 stk.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1

For 200 lapper får du bilverdenens hemmelig joker:

Honda Accord 2.2i-Ctd !

Driftsikker, sprek, usevanlige gode kjøreegenskaper (bare sjekk og sammenlign understellskonstruksjon med andre biler), støysvak, høy andrehåndsverdi osv.

Har hatt denne i snart 3 år og er kjempeførnøyd. Har vurdert å bytte til den nye accorden men den var ikke like god å kjøre...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.296
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Vi kjøpte ein sexy sak som heiter Peugeot 407. Heilt ny, men det er rimeleg mange på bruktmarknaden no. Bilen er herleg å køyre, lydlaus (Praktisk talt støyfri til 120 -130 km/t), og veldig fransk i komforten. Dessutan svært gniten på dieselforbruket (ca 0,4 ved edrueleg (!) køyring) To ankepunkt;
1. mykje mindre lastekapasitet enn Caravellen. Så den må eg ha som backup dersom ein høgtalar eller to skal flyttast...
2. Altfor lav. Subbar nedi om eg køyrer litt morosamt i kurvene, eller skal inn på dårleg vedlikeheldne kommunalvegar. Iallfall når eg har litt last. Men til gjengjeld herleg på motorvegane på kontinentet når du kan gasse på litt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.263
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Hei!

Vi Kjøpte Kia Cerato i fjor....en overligger hos forhandleren som ble solgt med kjemperabatt.

Nå har nye Kia Ceed kommet.....velger du en slik med dieselmotor.....så har du ny bil, ser flott ut, bra drag, regner med at den er bra på trafikksikkerhet, veldig gjerrrig og ikke minst du har 7 års garanti.

Med den finansieringen, bensinpriser osv man har i dag så skal du lete lenge etter rimeligere bilhold, også er det veldig behagelig å tenke på at du i kommer til å ha trøbbel med bilen de neste 7 årene.....

Mvh
OMF

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.219
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Audiophile-Arve skrev:
ein sexy sak som heiter Peugeot 407 [...]
Hehe, den ser tøff ut, men er først og fremst en motorveikrysser, ja. Litt vel framtung, og ikke så festlig på svingete vei. Vurderte den selv sist gang, men landet på mer fornuftig dimensjonerte og langt mer velkjørende 307SW. 50% mer rom bakerst, 30cm kortere etc. Nå kom jo etterfølgeren 308 i fjor og den er steintøff. Peugeot er designavantgarde, det var de som startet trenden med de digre luftinntakene alle rævdilterne (Audi f.eks.) har nå. Jeg ser på Finn at det ligger en 90 hk diesel innenfor budsjett.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3

Håvarhede skrev:
Da er altså Toyota ikke bil. Høy sikkerhet og driftsikkerhet
Driftssikkerheten til Toyota er nok en smule relativ. Man må helt klart ta med forbrukeren av bilen med i regne stykket. Hadde Toyota Corolla blitt kjørt like hardt som det BMW 3 serie eierne gjør med sine biler hadde nok historien vært en annen.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.365
Torget vurderinger
12

Eneste bilen som tilfredsstiller ALLE kravene du har satt er Alfa Romeo 159. De fleste ryker ut på formgivning. You won't regret it.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3

Trondmeg skrev:
Eneste bilen som tilfredsstiller ALLE kravene du har satt er Alfa Romeo 159. De fleste ryker ut på formgivning. You won't regret it.
Fikk du ikke med det uttalelsen til Alfa sjefen angående alle problemene med bilene deres? Han sa noe som at: Våre kjøpere er under 30 år og kjenner ikke til bil problemene våres. Så det er inget problem.

C

Cyber

Gjest

Takker for mange gode tips, Kiaen har jeg og på blokka, problemet er Kia i fronten, men jeg ser også at det er en lur investering.

Peugeot er nok ikke aktuelle.

Jeg er 25 år og har kjørt min Toyota til tider hardt og den har ikke mukket på på de 5 årene jeg har hatt den og da når den rødmerkingen rett som det er, dog ikke så mye nå lengre. Litt dill blir det jo uansett på 1991 modell idag...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.263
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Hjalp en kompis her om dagen med å skru litt på en 87 mod BMW 520i....og prøvetur etterpå....

Jeg ble ikke imponert for å si det slik - og jeg er vant med en snart 10 år gammel Toyota...

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.263
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Eplemac skrev:
Dette er jo en lekker bil, og et fornuftig kjøp. dog noen år eldre enn hva du kunne tenkt deg, men... Steike for en fin bil, og godt kjøp...
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17190136

Edit: Dette var jo også billig for en praktisk talt ny Avensis: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16801046
Jeg vil vel bare flagge at jeg er 100% uenig jeg da.... ;D ;D

190 gamp i bil som sikkert vei er neste 2 tonn.....den er ikke sprek da....
190 bensinhester med dagens bensinpris og tung bil!
10 år gammel....verkstedpriser og delepriser på større BMW....hva koster det å skifte registerkjede, bremskiver, støtdempere osv...?

Men for all del....helt sikkert en fantastisk bil å cruise Autostradaen med, men for norske veier, trange parkeringshus, lukeparkering og ikke minst nærmere 1000,-/t for verksted....nei takk....

mvh
OMF

C

Cyber

Gjest

Takker bare for videre tips, trenger litt input, har vært ute av bilverdenen for lenge. Hadde kontroll midt på 90-tallet men har ikke oversikt og hva som duger nå.

BMWen er ikke aktuell på noen måte - det er jo som å brenne pengene på gårdsplassen. Avensisen er ikke dum, men hvor bra utstyrsnivå er "Sol"?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.365
Torget vurderinger
12

limvingen skrev:
Trondmeg skrev:
Fikk du ikke med det uttalelsen til Alfa sjefen angående alle problemene med bilene deres? Han sa noe som at: Våre kjøpere er under 30 år og kjenner ikke til bil problemene våres. Så det er inget problem.
Dette faller for sin egen urimelighet og virker svært lite troverdig. Referanser til påstanden?

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1

Honda Accord er av de bedre tipsene hittil,om jeg selv skulle handlet.
Leste en test for 3-4år siden,der testeren ikke kunne skjønne at bilen solgte bedre,en glemt perle.

Stasjonsvogn til accord er av de få fine,men du vurderte vel kun personbilutg.

Det med delepriser er vel litt sånn at de bilene med størst gjennomtrekk på reservedeler er de billigste pga stor deleproduksjon?

Slik at når deleprisene er høge antyder det at delene blir skjelden skiftet?

Kjører selv accord 92mod,trillet 255000km uten problemer,litt rustpussing hvert år er en takknemlig jobb når alt mekanisk fungerer problemfritt.0.9l pr mil sommerstid.

Bmv sine diesel utgaver siste 5år er vel også veldig bra biler,og nydelig design.

Mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
9.290
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38

Når ungene begynner og "tyte" ut...... og det vil de ;D....... så finner du fort ut at økonomi, driftsikkerhet og ikke minst praktiske innrettninger og plass kommer laaaaaaangt foran design.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4

OMF skrev:
Eplemac skrev:
Dette er jo en lekker bil, og et fornuftig kjøp. dog noen år eldre enn hva du kunne tenkt deg, men... Steike for en fin bil, og godt kjøp...
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17190136

Edit: Dette var jo også billig for en praktisk talt ny Avensis: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16801046
Jeg vil vel bare flagge at jeg er 100% uenig jeg da.... ;D ;D

190 gamp i bil som sikkert vei er neste 2 tonn.....den er ikke sprek da....
190 bensinhester med dagens bensinpris og tung bil!
10 år gammel....verkstedpriser og delepriser på større BMW....hva koster det å skifte registerkjede, bremskiver, støtdempere osv...?

Men for all del....helt sikkert en fantastisk bil å cruise Autostradaen med, men for norske veier, trange parkeringshus, lukeparkering og ikke minst nærmere 1000,-/t for verksted....nei takk....

mvh
OMF
BMW 7 serie er jo en glemt perle.
Motoren er en gammel traver og deleprisene på motordeler er ikke allverden.
Er ikke noen direkte sprek bil men den har den ekte BMW lyden :)

Tror ikke det er den værste bilen å eie men rent økonomisk er nok din Kia eller min Yaris D-4D langt rimeligere biler å eie.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.176
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3

Jeg vet ikke om jeg ville gått på Saab i disse dager. Når konkursspøkelset uler og rasler med lenkene, så tenker jeg på at det kan det bli vanskelig med deletilgangen om det går utforbakke med de...

En bil som det er en del av tilgjengelig på bruktsidene er VW Touran. Litt kjedelig å se på, men utrolig behagelig å kjøre. Masse plass. Så var det da om du stoler på forhandler/merkeverksted - der sliter jeg med å stole på de fleste verkstedene her i byen. Bare Toyota og Kia/Peugeot/Mercedes-verkstedene jeg er sånn noenlunde trygge på i dag (av merkeverkstedene).

Kia Ceed har jo fått en del gode omtaler i bilblader.

Franske biler er jeg litt skeptiske til, men da hovedsakelig Renault. Broderen sin Laguna har kostnader for å skifte registerreim, som får meg til å mistenke at det må de gjøre igjennom eksosrøret...

For min del har jeg sansen på Mercedes, men de har ganske høye bruktpriser, så der tror jeg du må en del opp i alder for å komme innenfor budsjettet.

BMW er skummelt å kjøpe brukt - de er som regel nokså mishandlet... Nyere BMW har diskvalifisert seg med den iDrive-skitten.

Johan-Kr

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3

Trondmeg skrev:
limvingen skrev:
Trondmeg skrev:
Dette faller for sin egen urimelighet og virker svært lite troverdig. Referanser til påstanden?
Aftenposten papiravis i går eller forgårs. Skal se om jeg kan lete den fremigjen.

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
41

Jeg støtter egentlig Valentinos forslag om BMW 1-serie, helst cabriolet.
Pass på at du får med avtagbart hengerfeste, så du kan ha tilhenger når du skal kjøpe effekttrinn og høyttalere.
Motorvarmer er og kjekt.

Mvh Knutn

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.365
Torget vurderinger
12

Knutn skrev:
Pass på at du får med avtagbart hengerfeste, så du kan ha tilhenger når du skal kjøpe effekttrinn og høyttalere.
Motorvarmer er og kjekt.

Mvh Knutn
Tilfredsstiller ikke punkt 1 i kravlista

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4

Trondmeg skrev:
Knutn skrev:
Motorvarmer er og kjekt.

Mvh Knutn
Tilfredsstiller ikke punkt 1 i kravlista
På design eller driftssikkerhet?

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
41

Smaken er vel som baken ?