Ny biltråd

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Jeg starter en ny biltråd, da jeg, og flere med meg har prøvd å legge inn innlegg i tråden om Mondeo, C5 og alternativer i samme klasse, uten å klare dette. Må være noe galt med selve tråden.

Greit å ha en biltråd gående, så vi fortsetter med det samme emnet her, om det skulle være interessant.

Jeg har selv i det siste vandret mellom bilbutikkene og prøvekjørt et utvalg av biler. Valget stod til sist mellom Toyota Avensis stv, nye Peugeot 307 sw, og Skoda Octavia stv. Likte alle bilene svært godt, og hadde nok kunne leve godt med samtlige av dem. Valget falt til slutt på Skoda Octavia elegance 1.6 stv. Skal hente den i morgen, og gleder meg til det.

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Hei!

Gratulerer så mye! Det blir moro! :)
Skoda har virkelig vist at de kan lage biler de siste årene...
Pene å se på er de også! Et godt valg! ;)

MVH Jarle

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.509
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det tror jeg var et fornuftig valg, masse bil for pengene.
Grattis, deilig med ny bil (har 06mod jeg åsså :D).

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Ville gått for Toyota Avensis! Mulig den er dyrere,men den er bombesikker!

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Gratulerer med ny. Har gått å siklet på den selv, men blir nok med siklingen til studiene er over. Kjører octavia 2000 stv i dag og er kjempefornøyd. Ufattelig mye bil for pengene.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Ja, det er også en fin bil. Prisen er den samme. Noe av det som gjorde at valget ikke falt på den var rett og slett at jeg foretrakk kjøreegenskapene på Octavia, samt at Toyota gav relativt dårlig innbyttepris på den "gamle". Toyotaforhandlerne gav forøvrig svært godt intrykk. Svært profesjonelle og ryddige, både selgerne og lokalene. Fikk ellers intrykk av at Toyotaforhandlerne var svært sentralstyrt, da det nesten ikke var prutingsmonn i det hele tatt. Forhandlingene foregikk på tilleggsutstyr og innbyttebil. Grunnprisen på nybilen kunne ikke rokkes. Dette inntrykket fikk jeg forøvrig hos flere forhandlere. Kan det være en trend blandt bilselgerne å få bransjen nærmere fastpris på bil?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.363
Grattis med ny bil Mr. SOEDAL !
Bare litt malurt i koppen: Det har vist seg at nybil-lukta og kjemikaliene kan være skadelig for helsa. Men det gir du selvsagt blanke f... i !! ;D

Tror du får mye bil for pengene. Stort sett en Passat som heter Skoda.
Selv har jeg hatt en av kandidatene du her nevner, nemlig Peugeot 307sw. Likte bilen godt. Syns dog den har tapt seg utseendemessig med den nye "haikjeften". Det harmonerer ikke i mine øyne.
Nå har jeg en Volvo V50 110 hk. turbodiesel. Er svært godt fornøyd med bilen, spesielt kjøreegenskaper, motor og setene. Bagasjeromsplassen er dog mindre enn gjennomsnittet. Men pytt...det oppveies av skikkelig kjørefølelse.
Prøvde peugeot 407. Den skuffet meg, Ikke minst den upresise/ufølsome styringa.

SOEDAL, er det diesel du har valgt, skal du chiptune den ? Jeg tror jeg skal, får da 132 Hk, og ca. 300 Nm.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.363
Kan det være en trend blandt bilselgerne å få bransjen nærmere fastpris på bil?
Ja, fastpris er blitt standard nå. Og det å handle nybil er blitt som å handle på Rema 1000. Du får like mye rabatter på begge stedene.
Faktisk så er fortjenestemarginene på nybilsalg bare en brøkdel av hva det var på 70 og 80-tallet.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Det du sier om 407 Espen er spikeren på hodet altså. Det er ikke bare styringen som er upresis, hele understellet er alt for mykt, rattet er off-senter, svingradiusen dårlig, lite bagasjerom, og den er uoversiktlig. Kort og godt, ingen grunn til å kjøpe den bilen, eneste som er bra er motoren, ihvertfall den jeg kjører, 2.0 HDI, 136 dieselhester trekker bra, men det er bare å glemme å trekke den over 3000.

Men nå er det ikke min bil heller da. Kjører den bare som drosje. Gode seter har den også forresten, men kan ikke måle seg med V70'en jeg kjører av og til. Der har du seter der, og motor ;D

Mvh

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.363
Det du sier om 407 Espen er spikeren på hodet altså. Det er ikke bare styringen som er upresis, hele understellet er alt for mykt, rattet er off-senter, svingradiusen dårlig, lite bagasjerom, og den er uoversiktlig. Kort og godt, ingen grunn til å kjøpe den bilen, eneste som er bra er motoren, ihvertfall den jeg kjører, 2.0 HDI, 136 dieselhester trekker bra, men det er bare å glemme å trekke den over 3000.
Helt enig der. Skinnet bedrar når det gjelder 407. Den ser så sportslig ut, men den kjører ikke deretter. Men sikkert ok som drosjebil.
Når det gjelder dieselen i min V50 så er det den samme som peugeot/citroen benytter. Ford og PSA gruppen samarbeider på dieselmotorer og Volvo eies jo av Ford, så derfor. Nå mener jeg min 1.6D/110 Hk. trekker til over 3.500 o/min. Men det var merkbar stor forskjell fra når motoren var ny til den ble innkjørt (nå gått 17 000 km.) I begynnelsen var det helt slutt rundt 2700 o/min.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Må bare slutte meg til gratulantene Hr Soedal !

Skoda er ingen dum bil, og de er bedre sammenskrudd enn VW bilene så det er slett ikke noe dumt valg. 1,6 er vel en bensiner det ? Er nok heller ikke så dumt, har hørt litt av hvert om VW diesler, uten at jeg skal påberope meg å være ekspert.

Til de som er negative til 407 må jeg bare si at det er nå en vakker bil i allefall. Er den så dårlig å kjøre ( har ikke prøvd den ) er det jo fordelaktig at den ser pen ut. Den blir vel stående utenfor huset mye hvis man ikke gidder kjøre den, og da er det like greit å ha noe pent å se på.  ;D

Nemesis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2002
Antall liker
3
Gratulerer med ny bil.
Skoda er vel en av de fornuftige alternativene.
Selv trives jeg godt i mondeo diesel, valgt fremfor Skoda, Passat og div andre... (ca 2002 modeller).

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.509
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Må bare slutte meg til gratulantene Hr Soedal !

har hørt litt av hvert om VW diesler.

;D

Nå ble jeg litt nysjerrig, hva negativt har du hørt om VW diesler ?
Trodde disse hadde det aller beste rykte noensinne vedr dieselmotorer ved siden av MB sine motorer ??
Jeg har kjørt de aller fleste Vag diesler produsert etter 1999 utenom V-8 og V-10'en og synes at de med et par unntak er veldig bra......... unntakene går på støy og hard gange, ikke noe annet og jeg har ennå til gode og høre om en slik motor som har gått i stykker som ikke har vært trimmet eller vært kjørt tom for olje.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Kjøp heller min, skal få den billig :)

Volvo V70 T5, 2002 mod. med alt utstyr. 250 Hk

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg hang med en stund... men nå ble det plutselig veldig kryptisk... Hvilket kodespråk er dette?

MiniBorris, LadaRenault... ? MB, LR...?

Ok, muligens Mercedes Benz og LandRover, men er jammen ikke sikker... ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.363
Er SOEDAL ute og brenner drivstoff med nybilen nå, mon tro ? (...ditt miljøsvin ;D)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Er SOEDAL ute og brenner drivstoff med nybilen nå, mon tro ? (...ditt miljøsvin ;D)
Sannheten er nok heller at jeg løper rundt her hjemme som et pisket  skinn. To unger med 39 i feber og syk kone atpåtil, og bilen står parkert utenfor. Livet er litt ironisk noen ganger...

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Gratulerer med ny bil SOEDAL!

Garantert at du blir fornøyd. Skoda er maks for pengene. Kona har en Octavia 2001 mod. og bytter den ikke bort.

Selv kjører jeg kun tysk bil, intet annet. Kjører i dag rundt i en 05. BMW 525d. Stor fornøyd. Men det helv....iDrive blir jeg ikke helt klok på.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Grattis med ny kjerre!

Er nok milevis fra hva jeg kjører:

Volvo 97' 945 Turbo Bifuel, altså konvertert til gassdrift.
Bilen har 965 skinn-interiør med el. stoler og integrert barnesete bak 8)
Ellers er den chippet, har grovere stabilisatorstag framme og bak, sachs Advantage sportsdempere, samt senket 40 mm med sportsdempere.
Bilen er nedbetalt, fikser alt selv=ingenting går i stykker, går bra, og koster meg ca 4,60 kr/mila. Slå den!!

Vil slå et slag for gasskonvertering! Det er en gull investering om du skal ha bilen en stund og kjører et stykke i året.
Beklager ellers avsporingen:)

Bjarte

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.363
Vil slå et slag for gasskonvertering!
Dette hørtes interessant ut. Hvor langt er det til nærmeste påfyllingsstasjon for gass ? Bor i indre troms.
8) ;D

lomax

Medlem
Ble medlem
24.09.2004
Antall liker
0
Vær glad du styrte unna C5 og 407..
Har hatt C5 i 3 år som firmabil, har blitt kjent med hele ettermarkedgjengen til Citroen, byttet deler ukentlig, avsluttet med ny automat før 80K..
407 har samme raklet av et drivverk, både bensin , som jeg hadde, og diesel..
C5 var forøvrig superkomfortabel , tar fartsdumper i 80.
Har nå kjøpt VW produkt, med TDI og DSG. Motoren er råsterk og automaten nærmest trinnløs, kjøreglede så det holder. Ikke på langt nær så rask over fartsdumper som C5.
Har en LOTUS 7 til søndagskjøring, adrenalinmaskin.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Dette hørtes interessant ut. Hvor langt er det til nærmeste påfyllingsstasjon for gass ? Bor i indre troms.
8) ;D
Om du bor i Alta kan du ta E6 nedover til Kløfta. Det er 1873 km, og tar deg 27t og 6min. Husk reservetank.

Bjarte

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.363
Om du bor i Alta kan du ta E6 nedover til Kløfta. Det er 1873 km, og tar deg 27t og 6min. Husk reservetank.

Bjarte
Pokker, det var en ulempe, aesså... må kjøre 60 mil nordover før en kan vende nesa sørover for å fylle gass. Nei, da tror jeg at jeg dropper e'.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Toyota er ikke noe spesiellt mye bedre biler enn mye annet, men Toyota kjører en smart strategi. Når bilene er på kontroll, blir ting og tang byttet ut etterhvert som delene mistenkes å bli slitt, og kontrollen er såpass omfattende at man oppdager svakheter som kan gi trøbbel om de ikke fikses på. Så totalpakka man får med Toyota er en konstant ekstraservice som gjør denne bilen bombesikker.
Så når man kjøper bil, er det ikke bare bilen man kjøper. Se også etter hvilke ekstraservice du får med på kjøpet, og Toyota er veldig flinke med sånt.

Har bare prøvekjørt Avensis stv., men jeg syns den er litt uoversiktlig. Bakvinduet er blendet med en bred sort stripe langs kanten. Noe som gir følelsen av fly-vindu. Ellers helt grei bil å kjøre.

Nå skal vi betale ferdig lånet vi har på de bilene vi har, så får vi nok nøye oss med å leve uten billån en stund før vi vurderer å kjøpe noe nytt. Skal nok klare å leve med det en god stund. Er for øvrig ikke kresen på bil, men drømmer stadig om å ha en flott og ny bil.

Eller denne ;D

M

MP

Gjest
Kjøp heller min, skal få den billig :)

Volvo V70 T5, 2002 mod. med alt utstyr. 250 Hk

Off, du har en flott bil, går som en KULE!!! Har vært borti 850 T5 Turbo 250HK, det er vel omtrent det samme når man tenker på motor....

K

kbwh

Gjest
Folkens, var det ikke en 307 SW som ikke ble valgt da?
407 SW er vel laget som en lifestylestasjonsvogn - lang, lav, og lite plass.
307 SW er en fleksibilstasjonsvognhybrid med 600 liter bagasjeplass og kompakte ytre mål.
Går (offisielle) rykter om at BMW konstruerer noe i 307 SW-gata basert på 1/3-plattformen, forresten.

Liker forøvrig 307 SW-en min, jeg. 2l 110hk diesel fra '02 utstyrt opp til glasstaket. Hvorfor ble det Skoda og ikke Løvebil, herr trådstarter?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.363
Liker forøvrig 307 SW-en min, jeg. 2l 110hk diesel fra '02 utstyrt opp til glasstaket. Hvorfor ble det Skoda og ikke Løvebil, herr trådstarter?
Hvor ofte må du skifte pærer i frontløkta på bilen din ? Har hatt en 307sw. Ble litt lei av at det var ei eller anna pære på blien som til enhver tid måtte skiftes. Snakket etterhver med andre 307 eiere og de hadde akurat samme problemet. Det er en konstruksjonsfeil som gjør at pærene går, men dette vil ikke Peugeot innrømme.
- Ellers har jeg mye bra å si om bilen.

lomax

Medlem
Ble medlem
24.09.2004
Antall liker
0
Lyspærebytte var også en av de store øvelsene på min C5. På ordentlig fransk maner måtte støtfanger av for bytte på den ene siden, og batteri ut for å bytte på den andre. Ikke mye hjelp å reserve pærer ombord.
Hadde for mange år siden en 504, den hadde også stort pæreforbruk, og måtte på verksted for å bytte pærer..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.363
Lyspærebytte var også en av de store øvelsene på min C5. På ordentlig fransk maner måtte støtfanger av for bytte på den ene siden, og batteri ut for å bytte på den andre. Ikke mye hjelp å reserve pærer ombord.
Hadde for mange år siden en 504, den hadde også stort pæreforbruk, og måtte på verksted for å bytte pærer..
E' du seriøs no ? Dette hørtes da voldsomt ut.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
At pærebytte ikke kan utføres selv lengre er visst på moten. Min onkels Renault Laguna må også på verksted for å bytte pære. På den annen side skjønner jeg jo at de ikke vil ha ukyndige hender nede i motorrommet på en bil.

Og mine ytringer om 407sw, omhandler for all del kun den, en 307sw har jeg aldri kjørt og kan derfor ikke uttale meg.

Mvh

Topp Bunn