Alex;
Skumma tråden din i går men hadde ikke tid til å gi noe innspill.
Bordsag og skinnesag er to forskjellige sager med hvert sitt bruksområde - jeg skal forsøke å gi deg hele fasiten her. Selv om man kan si at den ene kan gjøre det den andre gjør, blir det helt feil å sammenlikne.
Bordsaga kan lage gjentagende helt like deler. Det kan ikke skinnesaga med mindre du lager deg et malsystem. Skinnesaga sammen med øyet og blyantstreken din vil ødelegge millimeterpresisjonen. Bordsaga kan lage helt eksakt like deler hele dagen omså og dette kjapt, kjapt.
Skinnesaga er ubetalelig når du jobber med store platedeler (gjerne over 60 cm) og ikke kan ringe til en venn. Til oppdeling av firefotåtte er den perfekt. Men på den annen side, så han du gjøre akkurat det samme med ei vanlig håndholdt sirkelsag og en plankebit. Nydelige snitt er kjennetegnet for ei god skinneag.
Til å lage de perfekte delene må du derfor ha ei bordsag.
Makitasagene som jeg har sett nevnt, ville jeg ha holdt meg langt unna - disse suger alltime. De har et godt og stabilt sideanlegg med tannhjulsoverføringer i begge ender av anlegget. Men ellers er dette en skranglete og tyntbygd greie. Sideanlegget har de til og med gjort dårligere ved å sette på en kort kladd utenpå som kan beveges fram og tilbake. Hvorfor?
Boschsagene er helt greie - litt mer slarkete i innstillingene men ellers helt fine.
DeWalts 744 og 745 er min anbefalning til en relativt lav pris. Tannhjulsoverføringer, stabil, behagelig å bruke, ikke større enn den må være. Problemet med disse tidligere, var at motoren kunne brenne for et godt ord, eller rettere sagt, hvis man skjærer tykt heltre. Dette er ordnet nå, med motorvern, tror jeg. Hvis ikke, kan dette kjøpes for en peng.
Festool kommer vi ikke unna. Dette er det nærmeste man kommer en stasjonær sag og har tilnærmet alt man kan forlange av noe som skal flyttes. Men den er dyr og passer definitivt ikke alle hushold.
Må du ha skinnesag, blir mitt spørsmål og det jeg tipper du bør stille deg selv? Hvis ja, ville jeg lyttet til rådene tidligere i tråden, dratt ut og prøvd litt luftsaging med de du synes virker mest sexy.
BB