Ny/brukt vinylsnurre - anbefalinger?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.201
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Vurderer å kjøpe ny/brukt vinylsnurre. Har i dag en Planar 2 m/elys (purple) pick-up, som kun brukes en sjelden gang - litt fordi den kun er koblet mot vintage-anlegget på hobbyrommet, fordi jeg aldri har somlet meg til å kjøpe RIIA :).

Men - nå er tanken å snurre vinyl på hovedanlegget - en gang i blandt - og da som nevnt, vurderes det å investere i ett hakk opp. Foreløpige tanker er i retning Thorens 240-2, 295 MKIV, Rega RP3, P-3/24 og en passende ok RIIA til en av disse.
Alternativt beholde den jeg har - vits i å oppgradere? Hva "mer" får jeg i en av de ovennevnte?

Støvdelsel, fortrinnsvis hengslet er et "must"

Ideas & comments, any?

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
19.949
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Siden du nevner en gang i blandet så hadde jeg kjøpt en god riaa til hovedanlegget og evt kostet på meg en enda bedre p.u. Til din Planar 2. Så kan du jo se om du blir skikkelig bitt av vinylbasillen :)

Ved å oppgradere spiller så får du sikkert mer av alt! Vet ikke hvordan lydsignaturen til Thorens er i forhold til Rega, men liker du Rega så er jo det en sikker vei å gå. Synes forøvrig den nye RP6 ser spennende ut!

OU812

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Er også spent på hvordan nye RP6 blir. Har nemlig bestilt en......Den skal overta for Thorens 295 MKlV.
Thorensen er nydelig å se på og låter knall.Men oppgraderingsspøkelset og lyst-på-nytt-trangen herjer.
Samme kveld jeg bestilte Rega'n, døde Thorensen..........Tror det er strømforsyninga. Er på saken. Blir nok frisk igjen.
Rega'n skal få DV20xH-pickupen og Thorens får igjen AT95'n. Havner vel på børsen etterhvert. God snurre.

Stein

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.201
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Takker for innspill :)
Vinyl vil nok uansett - benyttes begrenset til et passe utvalg "favorittplater" - ikke minst for nostalgi/kosens skyld. Men, lydkvalitetsmessig sett er jeg også nyskjerrig på hvor bra noen nyinvesterte 180gr. egentlig låter.
Og - det er noe eget med et platecover m/både tekst og innspillingsinfo i lesbar skriftstørrelse :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
ptb skrev:
(...)nyskjerrig på hvor bra noen nyinvesterte 180gr. egentlig låter.(...)
Som regel litt dårligere enn de gamle originalene. Det tar tid å reetablere håndtverkerkulturen....

toha7

Medlem
Ble medlem
29.01.2012
Antall liker
0
stg skrev:
Er også spent på hvordan nye RP6 blir. Har nemlig bestilt en......Den skal overta for Thorens 295 MKlV.
Thorensen er nydelig å se på og låter knall.Men oppgraderingsspøkelset og lyst-på-nytt-trangen herjer.
Samme kveld jeg bestilte Rega'n, døde Thorensen..........Tror det er strømforsyninga. Er på saken. Blir nok frisk igjen.
Rega'n skal få DV20xH-pickupen og Thorens får igjen AT95'n. Havner vel på børsen etterhvert. God snurre.

Stein
Hvor besilte du RP6?

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Bestilte hos Stereofil i Oslo. Skulle muligens komme først i februar, men Digiman har fått beskjed om 1-2 mnd utsettelse.....
Se vennetråd for Rega.

Har også blitt litt skuffet over kvaliteten på 180 grams nytrykk. Trykkfeil og skjeive skiver. Uff og uff.

Stein

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
stg skrev:
Har også blitt litt skuffet over kvaliteten på 180 grams nytrykk. Trykkfeil og skjeive skiver. Uff og uff.
Stein
Jeg har faktisk bedre erfaring, men det kan jo være at jeg har vært heldig.

Som jeg har nevnt et sted tidligere, har jeg arrangert flere spillekvelder hvor vi har sammenliknet 180 g nyutgivelser med originale fra 50-tallet, samt reutgivelser fra 70-tallet. Utgivelsene fra 70-tallet har kommet klart dårligst ut. Forskjellen på 180-gramsutgivelser og originalene - som var nesten like tunge - var ikke stor, men likevel hørbar i mange tilfeller, og da til fordel for nyutgivelsene. Utvalget var imidlertid begrenset, slik at jeg på ingen måte kan gå god for at det alltid vil være slik. Det dere andre skriver, kan jo tyde på det motsatte, dvs at jeg har vært heldig med mine kjøp.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.201
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Med fare for å gå "off-topic" i min egen tråd:

Har kjøpt ny-press av:
K. Bremnes - Svarta Bjørn
A. Parsons - Turn of a friendly card

Brukt 180gr:
Supertramp - Chrime of the... 1980 A&M

Planlagte kjøp:
PF - The Wall, DSOTM og Wish you...
Chess
Rainbow - Blackmore´s, Long Live.... og Rising
R. Waters - Amused to death

Hvilke utgivelser anbefales? Hvilke skal man evt. styre unna?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.648
Sted
Hus
Når det gjelder PF, så er vel førstepressene å satse på. DSOTM på Harvest SHVL 804 A2/B2 med lyseblått triangel. WYWH på SHVL 814 på A1/B5? er det vel og The Wall på SHSP 4112 med SHSP 4111A-2U, B-2U, 4112 A-3U og B-2U.
Ritchie Blackmores Rainbow på Oyster OYA 2001 A-1U og B-1U. De som er på Polydor er det bare å gå etter A1/B1 der også. :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.201
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Dersom ingen kommer med noen sterke fra-rådninger, så ser det vel ut til at jeg lander på Pro-Ject RPM 5.1 :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ptb skrev:
Dersom ingen kommer med noen sterke fra-rådninger, så ser det vel ut til at jeg lander på Pro-Ject RPM 5.1 :)
Ville ikke du ha hengslet støvdeksel?

Selv synes jeg denne ser flott ut i prisklassen (Vel, kanskje ikke helt, men...):

http://norskaudioteknikk.no/Hanss Acoustics-t-10.html

Ellers er jo denne kanskje verdt å kikke på, når du først ser på slippere uten støvlokk:

http://www.oslohificenter.no/produk...age=flypage.tpl&product_id=195&category_id=31

...Men ooops. Prisen var visst uten arm. :-[

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.201
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Dazed skrev:
Ville ikke du ha hengslet støvdeksel?
Jo - det var utgangspunktet, men..... nå er det prioritert lavere/endrede forutsetninger :)
a) Det finnes en original "osteklokke" løsning.
b) Med de små fysiske mål kan den plasseres "støvtett" i eksisterende reol/seksjon
c) En møbelsnekkerkompis har lansert en base-idé som kan vurderes videre.

Hanss er vurdert - og den faller ut mht design/tresort

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.500
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Finnes det en repress av waters plata, eller er det brukt som er tanken?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.201
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
sirant skrev:
Finnes det en repress av waters plata, eller er det brukt som er tanken?
For alt jeg vet, så finnes den kanskje ikke på vinyl i det hele tatt?

Lydersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2010
Antall liker
9
Siden du spør om både ny og brukt: det er mange som har fått øynene opp for Lenco L 75 og L 78. Noen bytter ut seriøse Linn-rigger og andre temmelig dyre spillere mot disse. De er svært så rimelige i innkjøp og gir mye tilbake.

http://www.lencoheaven.net/

Finbeck

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2008
Antall liker
1.135
Hei ,ptb har hatt min Rpm 5-1 i vel ett år nå.Er stort sett fornøyd med spilleren.Fungerer bra sammen med Sugden A21 a og Klipsch ChorusII.Har litt støy fra motor,men har ingen optimal plassering av 5-1.Står rett ved siden av forsterker.Spiller på Ortofon 2Mred med Project phonobox IIse.Det fungerer såpass at det spilles mer vinyl enn cd.
Mvh Finbeck

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.201
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Lydersen skrev:
Siden du spør om både ny og brukt: det er mange som har fått øynene opp for Lenco L 75 og L 78.
På et tidspunkt så vurderte jeg også en vintagespiller som et alternativ, men jeg har slått det fra meg. Noe grunnet design, men også det at det da "kan" bli behov for reparasjoner, utbedringer osv. Ikke det at det direkte vil være noe problem rent kompetansemessig. Er forholdsvis komfortabel med å "mekke" på finmekanikk - og vurderte også evt. å kjøpe og bygge om ("modernisere") en vintagespiller. Men fritiden er såpass fylt med annet, at jeg må se min begrensning tidsmessig.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.201
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Finbeck skrev:
Hei ,ptb har hatt min Rpm 5-1 i vel ett år nå.Er stort sett fornøyd med spilleren.Fungerer bra sammen med Sugden A21 a og Klipsch ChorusII.Har litt støy fra motor,men har ingen optimal plassering av 5-1.Står rett ved siden av forsterker.Spiller på Ortofon 2Mred med Project phonobox IIse.Det fungerer såpass at det spilles mer vinyl enn cd.
Mvh Finbeck
Takker for innspill. Jeg har mulighet til å plassere en 5.1 et stykke unna forsterkeren. Når jeg tester med Planar 2 i dag, så drar jeg inn noe brum/støy når den står ca. 20 cm unna forsterkeren. Mulig dette ikke er relatert til plassering, men hvor kabler går, eller ikke tilstrekkelig jord? Har ikke forsket mye på dette.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.201
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Har ikke helt tatt den endelige avgjørelse ennå.

Designmessig, så er det denne Dual CS 455-1M (piano/gold) som hadde passet best inn. Dette er vel omtrent samme spiller som Thorens 240-2. Dvs - Dual produserer vel alle de rimeligere Thorens (158, 170, 190, 235 og 240) og bruker selv Thorens armer på sine egne.

Men i forholdet Thorens 240-2 / Dual CS 455 1M så har jeg fått klare anbefalinger om å gå hakket opp til Thorens 295 MK IV. Så da blir nå Pro-Ject RPM 5.1 vurdert som et reelt alternativ mot 295 MK IV.

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.201
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Da er 1 stk Pro-Ject RPM 5.1 satt i bestilling - og støvdeksel-løsning er etter all sansynlighet også ut-tenkt. Det blir en custom-made sak. Skal legge ut bilder om det blir vellykket :)

Satser også på en Spin Clean platevasker.

Vedlegg

Topp Bunn