NY CD: Radka Toneff - Butterfly

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Release 3 november :)
Denne gleder vi oss til! Uutgitt materiale fra NRK, Dansk radio og Kongsberg Jazzfestival.

Låtliste:

1
It's Been A Long Long Day
2
Pree Dawn Imagination
3
Antonios Song
4
Nature Boy
5
Sometime Ago
6
Like That
7
The Butterfly
8
Before Love Went Out Of Style
9
Black Coffee
10
My One And Only Love
11
He Aint Heavy, He's My brother
12
Don't Weep For The Lady

Skal vi bli tilgodesett med "state of the art mastering" og optimal masterbåndlyd, eller moderne lyd anno 2008? ::)

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.804
Torget vurderinger
1
Hr vi flaks så er det Morten Lindberg på 2L som står ansvarlig for lyden. Jeg vet han har jobbet med en Radka utgivelse.

Tvi tv.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
656
Ja da skal du se det går bra!

Bare så synd at jeg har problemer med å få en blåstråle inn på årets hjemmebudsjett. Jeg har kjøpt Divertimento uten å fått høre multikalalsutgaven ennå.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
pedal skrev:
Hr vi flaks så er det Morten Lindberg på 2L som står ansvarlig for lyden. Jeg vet han har jobbet med en Radka utgivelse.

Tvi tv.
Vet ikke om han jobbet med denne?
Han har jobbet med en SACD re-utgivelse av "Fairytales", men mastertapene til originalmixene ble på ett tidspunkt i historien sendt over til Japan, og nå er de borte... :'(

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.804
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Vet ikke om han jobbet med denne? Han har jobbet med en SACD re-utgivelse av "Fairytales", men mastertapene til originalmixene ble på ett tidspunkt i historien sendt over til Japan, og nå er de borte... :'(
Ja, det er sant, det med Fairytales. Men så vidt jeg forstod så hadde de en backup som kan brukes med meget godt resultat.

Curlinglegs pleier å ha kanonbra lyd på sine nyutgivelser, i hvertfall. Absolutt verdensklasse lyd, faktisk. (Jeg synes nesten alle nyere norske jazz utgivelser jeg har kjøpt siste årene, har hatt kjempelyd). Tydeligvis kulturforskjell imellom de som mikser pop/rock og de som jobber med akustisk musikk.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
pedal skrev:
Espen R skrev:
Vet ikke om han jobbet med denne? Han har jobbet med en SACD re-utgivelse av "Fairytales", men mastertapene til originalmixene ble på ett tidspunkt i historien sendt over til Japan, og nå er de borte... :'(
Ja, det er sant, det med Fairytales. Men så vidt jeg forstod så hadde de en backup som kan brukes med meget godt resultat.

Curlinglegs pleier å ha kanonbra lyd på sine nyutgivelser, i hvertfall. Absolutt verdensklasse lyd, faktisk. (Jeg synes nesten alle nyere norske jazz utgivelser jeg har kjøpt siste årene, har hatt kjempelyd). Tydeligvis kulturforskjell imellom de som mikser pop/rock og de som jobber med akustisk musikk.
Da er det bare å krysse figrene, det skal bli spennende å høre. Har hørt rykter om at disse alternative kuttene som nå utgis har mye å by på, for de som liker Toneff. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette blir spennende. Jeg var på Radka-tribute'n for en stund siden, og der viste de en del gamle TV-opptak. Musikalsk var de aldeles strålende. Lydkvaliteten blir det litt vanskelig å si noe om på bakgrunn av kinolokalets begrensede kapasitet...

Jeg gleder meg!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ja, dette gleder jeg meg til...Stemmings musikk for mørke høstkvelder med et godt rødvins glass samt levende lys.... Uff, nå fikk jeg visst fotformsko her... 8)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
656
Platen var anmeldt i Adresseavisen i dag, så da bør den være å få tak i.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Kjøpte den i går på platekompaniet, oslo city.
Har lyttet igjennom den, og har er mange nydelige spor! :) Ble blant annet rørt av hennes tolkning av "He ain't heavy, he's my brother" (The Hollies). Fyldigere anmeldelse kommer senere, men dette er en MÅ HA for de som liker Radka Toneff.

Spørsmål til Morten Lindberg:
Ser at dere har hatt restaureingsarbeidet med tapene, men at selve masteringa av albumet er gjort hos Fersk Lyd. Stusset litt på dette. Hva er det eksakt dere har gjort av arbeid, og hva er det Fersk Lyd har gjort? Siden Lindberg Lyd også mastrer, hvorfor deles arbeidet mellom to lydstudioer? Hva er det Fersk Lyd gjør av mastering som ikke Lindberg Lyd kunne gjøre?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
var på desperat jakt etter denne i går.skal kjøpes inn snarest.sekser i Dagbladet forøvrig.

mvh. s,

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Espen R skrev:
Spørsmål til Morten Lindberg:
Ser at dere har hatt restaureingsarbeidet med tapene, men at selve masteringa av albumet er gjort hos Fersk Lyd. Stusset litt på dette. Hva er det eksakt dere har gjort av arbeid, og hva er det Fersk Lyd har gjort? Siden Lindberg Lyd også mastrer, hvorfor deles arbeidet mellom to lydstudioer? Hva er det Fersk Lyd gjør av mastering som ikke Lindberg Lyd kunne gjøre?
Vi har kun gjort overføring fra 1/4" og støyreduksjon av disse. Mastering ble så overlatt til Curling Legs vanlige samarbeidspartner for mastring. Denne delingen skyldes først og fremst forskjellig syn på dynamisk prosessering.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Morten Lindberg skrev:
Denne delingen skyldes først og fremst forskjellig syn på dynamisk prosessering.
Kan man spørre om en smule utdypning her, eller er det altfor brennbart materiale? :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Lille_Adam skrev:
Morten Lindberg skrev:
Denne delingen skyldes først og fremst forskjellig syn på dynamisk prosessering.
Kan man spørre om en smule utdypning her, eller er det altfor brennbart materiale? :)
Jeg tror vi sier takk til Morten for at spørsmålet ble besvart. :)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Var innom å kjøpte meg skiva i dag, veldig bra musikk og veldig bra lyd på plata. :)
Ikke at det er så livsviktig, men hvor er infoen om hvor black coffee har blitt spillt inn?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.464
Torget vurderinger
4
Rakk bare en runde med den i går. De fleste av låtene er jo kjent fra før, men det er seff interessant å høre nye variasjoner (for mye Radka kan det knapt bli). Lyden virker bra, som ventet av høy klasse når Lindberg er involvert.

Imidlertid er jeg skuffet over innpakningen. Til vanlig foretrekker jeg pappcover, men dette er av billigvarianten som blir lett flisete i hjørnene. Det mest skuffende er at det ikke er noe innleggshefte. Jeg hadde forventet mer info om innspillingene, om Radka (for mange vil sikkert dette bli deres første møte med henne), om miljøet rundt henne dengang. Hvem var ansvarlig for NRK-innspillingene (stemmer ryktet jeg har hørt at det var den legendariske Sven Erik Børja ?) Bilder fra innspillingene ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Trane skrev:
Imidlertid er jeg skuffet over innpakningen. Til vanlig foretrekker jeg pappcover, men dette er av billigvarianten som blir lett flisete i hjørnene. Det mest skuffende er at det ikke er noe innleggshefte. Jeg hadde forventet mer info om innspillingene, om Radka (for mange vil sikkert dette bli deres første møte med henne), om miljøet rundt henne dengang. Hvem var ansvarlig for NRK-innspillingene (stemmer ryktet jeg har hørt at det var den legendariske Sven Erik Børja ?) Bilder fra innspillingene ?
Jeg også! Hadde vært naturlig med litt historie her.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , kjøpte butterfly i dag , veldig flott plate dette her.....

jeg har ikke noe annet fra Radka fra før , men det skal jeg gjøre noe med !!

Kan noen tipse meg om ei skive jeg bør anskaffe når den nye syntes å være helt innertier.....

ett ord som passer bra er vel : FLOTT! :)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
'fairytales' m/Steve Dobrogosz er obligatorisk.en virkelig STOR norsk jazz-klassiker.

mvh. s,

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skal bestille den på vinyl...... ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.113
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En av mine favoritt klassiske musikkbloggere - en tidligere sjef i EMI-systemet:

http://www.overgrownpath.com/

viser med denne artikkelen her:

http://www.overgrownpath.com/2008/11/remember-remember-in-early-november.html

at jeg ikke er alene blant klassiskelskere om å respektere Radka. Les! Et lite sitat :"Her 1981 album Fairytales is one of the most beautiful things ever committed to disc by any artist, and in that comparison I happily include jazz, rock, folk and classical artists.

Så henne forøvrig live på Malla i hine hårde dager.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
mikefish skrev:
'fairytales' m/Steve Dobrogosz er obligatorisk.en virkelig STOR norsk jazz-klassiker.

mvh. s,
Helt enig med deg her. Det er besnærende å høre Radka trekke pusten rett før hun tar ansats på siste verset i sangen Harsh Mistress. Og har du et godt oppløst anlegg vil du høre hvor mye egenlyd pianoet faktisk gir i dette opptaket. :)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
spennende, har ikke lagt merke til dette.

har ikke kjøpt 'butterfly' enda.er det noen indikasjoner på om den vil bli gitt ut på LP ?

mvh. s,

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.122
Torget vurderinger
1
NY CD: Radka Toneff Kan varmt ambefales til sene høst kvelder

Har hørt på platen siden den kom ut og det er mye vakker musikk her, den passer fint når kveldsmørket har senket seg. Ett kjøp man ikke kan feile på.

Jtl

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg spilte mitt eks. for første gang i går kveld. Radka var noe helt spesielt. Denne plata, som så mye annet fra den kanten, suger tak i meg fra første sekund.

Av alle platene hennes liker jeg 'It don't come easy' best.

En annen ting: På coveret til 'Butterfly' står det noe om "bonus video".. Min DVD-spiller finner ingen bilder noe sted. Har noen funnet noe sånt?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
det var noe muffens da jeg skulle spille den første gang på Planet'en.gikk tilbake til sjappa og fikk byttet den.samme problem med den gamle Rega'en.byttet til Arcam ; alt i orden.

men da jeg dagen etter skulle legge den inn på iTunes kom det opp en melding om ekstra matriale.har ikke sjekket dette videre.det er musikken som er viktigst forløpig.

mvh. s,

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.113
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Rettet! Med unnskyldning. Det gjorde godt.

Topp Bunn