Ny cd spiller - Rør? Import? Noe annet?

C

Cyber

Gjest
Jeg skal ha meg ny cd-spiller og vil helst ikke ut med mer enn max 5K, gjerne mindre. Har fra før av en Atoll IN100 som spiller nydelig, men mangler en ordentlig signalkilde til den. Lyden er åpen og flott med masse detaljer og luft uten at det blir påtrengende, og det vil jeg beholder, men kunne hatt et bitte lite knepp med varme. Høyttalerne er rimelige JMlab som nok også skal oppgraderes i noe annet etterhvert.

Har kikket litt på Sheng Ya CD-S10 som jo skal være kopi av Vincent S6. Har og sett på Jungson moon harbour.

Er det noen andre åpenbare kandidater?

Hva er fordeler og bakdeler med rør kontra transistor?

Er det andre gode kina-kjøp...
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Jeg anbefaler Jungsons Moon Harbour med rør......
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
1
Jolida, Xindak, Opera, Cayin og Original er alle solide Kina merker det er verdt å titte på hvis du tenker å importere selv.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.474
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
I denne prisklassen tror jeg ikke jeg ville latt meg begrense av rør, ikke rør, men heller spurt om beste spiller for ditt oppsett. At cd-spilleren skal ha rør i utgangen begrenser utvalget i stor grad.
 
O

om.s

Gjest
I denne prisklassen tror jeg ikke jeg ville latt meg begrense av rør, ikke rør, men heller spurt om beste spiller for ditt oppsett. At cd-spilleren skal ha rør i utgangen begrenser utvalget i stor grad.
Enig ang betraktningen ved egnet tilpassningen til/av eget oppsett, det er jo HiFiéns ABC.

Men hadde selv en litt artig opplevelse ang rør el ikke rør.
Har selv spillt på en Audionet VIP (cd/dvd-a/dvd) spiller det siste året og begynt å innbille meg at lyden var for "kjedelig" og allmenn, så da jeg på oppdrag av en kompis handlet AudioAero Capitole Mk II, brukt, og fikk denne i hus for meg selv noen dager før levering, var det duket for en sammenligning.

Kort fortalt; Capitolen gjorde det meste riktig, nydelig spiller, behagelig og ikke slitsom, dags å bytte tilbake til VIPén, der kom overraskelsen, den gjorde nesten det samme, men med mer trykk og punch bak, en riktig oppvåkner!
Man glemmer selv hva man har til tider, her kommer 06 forsettet inn, det kommer  til å bli fler invitasjoner hjem hit for kommentarer og opplevelser, samt flere besøk hos like lidende....

Unødvendig å poengtere hvilken jeg i lengden ville/har valgt av de to nevnte spillerene?....

Rør er ikke nødvendigvis veien til hiFi nirvana........

mvh
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Et åpent sinn er som oftest en fordel. Når det gjelder lyd og lydutstyr, er det en forutsetning for utvikling, kompetanse og opplevelse. Dessverre lider vi alle av mer eller mindre snerversynthet, på grunn av mentale og intellektuelle begrensninger. Nettopp av den grunn må vi gjøre oss selv og andre den tjeneste å innrømme vår begrensning på et tidlig stadium, dvs snarest mulig.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.805
Antall liker
5.416
Sted
Nøtterøy
Har selv en Cayin CDT-15A med både rørutgang og transistor utgang. Har prøvd forskjellige rør i min spiller, og selv om jeg er en stor rør fan så bruker jeg nå transistor utgangen. Må bare innrømme at den spiller bedre. Ville heller satse på rør i en forsterker/forforsterker.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg er ikke ute etter rør, har bare muligheten åpen. Så i Fidelity sitt siste fjorårsnummer at de anbefalte min forsterker sammen med Vincent S6, så jeg bare lurte på hva folket her mente.

Det jeg er ute etter er konkrete tips og erfaringer og meninger om hva som passer mitt oppsett best...
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Tror kanskje jeg hadde snust litt på unison research i ditt tilfelle.

Edit: Ooops. Max 5k ja. Sorry
 
O

om.s

Gjest
Et åpent sinn er som oftest en fordel. Når det gjelder lyd og lydutstyr, er det en forutsetning for utvikling, kompetanse og opplevelse. Dessverre lider vi alle av mer eller mindre snerversynthet, på grunn av mentale og intellektuelle begrensninger. Nettopp av den grunn må vi gjøre oss selv og andre den tjeneste å innrømme vår begrensning på et tidlig stadium, dvs snarest mulig.
Kanskje leser jeg deg feil her men, nytelsen av godt formidlet musikk har ikke med noen form av mental el intellektuell begrensning å gjøre!, og det andre å ikke selv la seg begrense gjennom å innrømme noe som helst, da har du satt deg selv i bås, og det bruker ikke være videre fruktbart for fremtidige musikalske opplevelser, se ikke begrensningene men mulighetene....

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig med både awe, om.s og andre her; men jeg kan knapt se for meg en 5k cd-spiller som skulle yte rettferdighet (og gi god lydkvalitet) i et elevert system, med Atoll forsterkeri etc..

Om det er rør eller transistor bør da virkelig være ett fett; helt klin umulig å forutsi noe om lydegenskaper på slikt generelt grunnlag. Mange av oss husker jo også rørutstyr med stygg, hard, kald klang... likedan som vi har hørt transistorutstyr med overvarm, cuddly og superromantisk klang.

Uansett; om cd'er er hovedkilden til musikk, så vil jeg si generelt at det er liten vits i å investere massevis av penger i forsterkeri og høyttalere for å gjengi et kjipt signal fra cd-spiller!

Mvh Vidar P
 
B

bamsemann

Gjest
Hei Cybervision... Kommer du over en vincent cd s6 er det bare å trå til, det er en veldig god spiller som leverer langt over pris..

Den er frodig-romslig-god kropp på tonen, organisk og levende, den spiller rett og slett musikk med hjerte og smerte, og den panorerer et stort og spennende lydbilde.

Bamsemann... :)
 
C

Cyber

Gjest
Jeg sikler som sagt på Sheng Ya CD-S10, da denne skal være samme som Vincenten. Stemmer dette?

Hvordan er bassen på Vincenten? Dyp?
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg sikler som sagt på Sheng Ya CD-S10, da denne skal være samme som Vincenten. Stemmer dette?

Hvordan er bassen på Vincenten? Dyp?
Bassen til vincent cd s6 går bra dypt med brukbar kontroll, er nok blant de bedre i prisklassen..

Bamsemann... :)
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Ja, dette ble da riktig komplisert, om.s. Det kan nok ha sammenheng med at jeg har uttrykt meg i vel generelle vendinger.

Den audiofile entusiast befinner seg i en paradoksal situasjon: På den ene siden lar han seg rive med av lydlige og musikalske opplevelser, på den andre siden vil han uunngåelig samle og strukturere disse erfaringene i mer eller mindre bevisste oppfatninger om utstyr, oppsett, musikk osv. Entusiasmen, som i seg selv er åpen, nysgjerrig og utforskende av natur, vil - den beste vilje og intensjon til tross - avføde mer eller mindre bastante oppfatninger om rør, transistorer, vinyl, digitalt, kabler osv. I en gitt diskusjon, for eksempel på dette forum, vil det oppstå interferens mellom sann entusiasme og mer eller mindre bevisste fordommer. I en del tilfeller, for eksempel på dette forum, kan han gå i forsvarsposisjon på vegne av det han tror er entusiasme, men som nok ligger nærmere fordommenes lumre og lumske breddegrader.

Mitt poeng var altså at en stadig vekk må minne seg selv om disse potensielle farene, for å være i stand til å se andre og nye muligheter og å kunne se dem fra "motstanderens" synsvinkel.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Har Shengya S10 og er fornøyd. Vær obs på at dersom du har cd-r plater kan det være litt problemer med å skippe mellom sporene . Det hender at spilleren da bare stanser opp og jeg må åpne og lukke cd skuffen for å få startet opp igjen. Etter at jeg la inn større avstand mellom sporene under brenning (4 sek. istedet for 2 sek.) er det blitt mye bedre.
 
O

om.s

Gjest
Ja, dette ble da riktig komplisert, om.s. Det kan nok ha sammenheng med at jeg har uttrykt meg i vel generelle vendinger.

Den audiofile entusiast befinner seg i en paradoksal situasjon: På den ene siden lar han seg rive med av lydlige og musikalske opplevelser, på den andre siden vil han uunngåelig samle og strukturere disse erfaringene i mer eller mindre bevisste oppfatninger om utstyr, oppsett, musikk osv. Entusiasmen, som i seg selv er åpen, nysgjerrig og utforskende av natur, vil - den beste vilje og intensjon til tross - avføde mer eller  mindre bastante oppfatninger om rør, transistorer, vinyl, digitalt, kabler osv. I en gitt diskusjon, for eksempel på dette forum, vil det oppstå interferens mellom sann entusiasme og mer eller mindre bevisste fordommer. I en del tilfeller, for eksempel på dette forum, kan han gå i forsvarsposisjon på vegne av det han tror er entusiasme, men som nok ligger nærmere fordommenes lumre og lumske breddegrader.

Mitt poeng var altså at en stadig vekk må minne seg selv om disse potensielle farene, for å være i stand til å se andre og nye muligheter og å kunne se dem fra "motstanderens" synsvinkel.
Da leste jeg deg feil i ditt forrige innlegg, etterstreber selv i større el mindre grad det du poengterer i slutten her, respekten for andre andres valg og preferanser samt ivaretagelse av egen integritet mtp lyd, beklager mistroen, det er viktige poenger du her løfter frem...

mvh
 
S

stikken

Gjest
Jeg sikler som sagt på Sheng Ya CD-S10, da denne skal være samme som Vincenten. Stemmer dette?

Hvordan er bassen på Vincenten? Dyp?
Den så lik ut ja, men er det prisforskjell og importør i Noreg?
Vh
S
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Takker for tilliten, om.s. Mitt første innlegg var såpass løst og vagt at det snarere innbød til forvirring enn opplysning. Jeg oppfattet forøvrig intensjonen i ditt første innlegg som god, noe som samsvarer bra med mitt inntrykk av dine bidrag ellers her på bruket.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.255
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
1
Enig med både awe, om.s og andre her; men jeg kan knapt se for meg en 5k cd-spiller som skulle yte rettferdighet (og gi god lydkvalitet) i et elevert system, med Atoll forsterkeri etc..

Om det er rør eller transistor bør da virkelig være ett fett; helt klin umulig å forutsi noe om lydegenskaper på slikt generelt grunnlag. Mange av oss husker jo også rørutstyr med stygg, hard, kald klang... likedan som vi har hørt transistorutstyr med overvarm, cuddly og superromantisk klang.

Uansett; om cd'er er hovedkilden til musikk, så vil jeg si generelt at det er liten vits i å investere massevis av penger i forsterkeri og høyttalere for å gjengi et kjipt signal fra cd-spiller!

Mvh Vidar P

Du sverger til "price-first", ser jeg... ::)



Mvh
Karl Erik
 
O

om.s

Gjest
Takker for tilliten, om.s. Mitt første innlegg var såpass løst og vagt at det snarere innbød til forvirring enn opplysning. Jeg oppfattet forøvrig intensjonen i ditt første innlegg som god, noe som samsvarer bra med mitt inntrykk av dine bidrag ellers her på bruket.
:)

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du sverger til "price-first", ser jeg... ::)



Mvh
Karl Erik
Nei, mer det å bruke et så godt kildesignal som mulig. Ved sammenhenger som er åpenbare så er det dessverre slik at man stort sett får hva man betaler for i vår kompetitive bransje.. ;)

Mvh Vidar P
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.474
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Hvordan er bruktprisen på disse kina-greiene (jeg snakker nå ikke om Cayin og Vincent) sammenlignet med mer annerkjente merker?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.428
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Prøv å få tak i en brukt Thule spirit CD150B!
Såvidt jeg husker spiller den dypt med stålkontroll!
 
C

Cyber

Gjest
Notert, mye high-end stuff på bruktmarkedet nå for tiden...

Noen som har hørt Cambridge 640C V.2? Er det en verdig kandidat?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.428
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Notert, mye high-end stuff på bruktmarkedet nå for tiden...

Noen som har hørt Cambridge 640C V.2? Er det en verdig kandidat?

Har hørt den, men ikke finlyttet! Var på et anlegg jeg ikke kjenner, men får strålende kritikker, er en av Fidelity's favoritter (i prisklassen).
Mye lyd for lite penger! ;)
 
C

Cyber

Gjest
Jau, men har planer om HT til 15K og har forsterker til 10K så jeg sitter bare og lurer på om den blir for dårlig. Litt langt til hifiklubber og sånn for min del da.
 
Topp Bunn