Ny DAC i bestilling

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Jeg er i markedet for ny dac, og har vurdert flere alternativer. Bl.a Rega, Hegel og Electrocompaniet.
Disse ville alle vært fornuftige og trygge valg. Mulighet for å høre de før kjøp ligger også godt tilrette.

Men det er litt pysete å høre på ting før en kjøper noe. Spessiellt hvis det er kjente merker.
Valget har derfor blitt denne:

Nærmere bestemt en AUDIO-GD NFB-8.
http://www.audio-gd.com/Pro/dac/NFB8/NFB8EN.htm

Er det noen som har erfaringer med dette eminente merke? 15kg dac for ca.10k må vel sies å være mye bang for the buck...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jaerbu skrev:
15kg dac for ca.10k må vel sies å være mye bang for the buck...
Du kan få kjøpe en av meg, som veier 50kg+ -for "bare" 20k ;D

Arne K

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Arrrh! og det sier du først nå!? ;D

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.936
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Grattis med spennende produkt!
Audio gd er et merke som lager eye-candy-produkter imho, men merket er nok lite utbredt i Norge...
Har ikke hørt aktuelle dac, men sitter selv med en Audio gd Fun dac/pre/headamp.
Er meget fornøyd med den.
Vet du om din innkommende dac er "tweakbar" med lettutskiftbare moduler, slik jeg kan på Fun?
I så fall åpner det seg jo muligheter til å justere frem og tilbake...
Ser frem til å lese om dine inntrykk og opplevelser, når du får den i hus.
Det er i alle fall tillitvekkende å kikke på bilder av innmaten. Ser jo ut som seriøse produkter, ingen tvil om det.

mvh
Proffen

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Tviler på at jeg noengang kommer til å prøve meg på noe tweaking oppi her...

Den Fun dac/head/ pre'en så veldig allsidig ut. Hvilke moduler er det som kan byttes ut i den?

mvh.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.936
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
;D
Nei, det var atskillig trangere om saligheten i dacen din, Jaerbu...

Hvis du går inn på Audio gd sin nettside, og deretter blar deg nedover på Fun-siden, finner du at det er mulig med tre typer tweaks:
1) Op-amp-moduler
2) Usb-moduler
3) Dir-moduler
4) DA-moduler

Innenfor hver av disse finnes det så ulike valg/muligheter...puh ;D

Har vel mest tro på at tweak 1, 3 og 4 har mest å si for lydgjengivelsen.

mvh
Proffen

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Nais. Litt å velge mellom ja... :)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.936
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jaerbu skrev:
Nais. Litt å velge mellom ja... :)
Audio gd har jo noen effekt- og forforsterkere som ser ut til å være no-bull-sjit....
Desverre kjenner jeg ikke til noen som har testet ut eller hørt noen av disse...

mvh
Proffen

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.189
Torget vurderinger
1
Jaerbu skrev:
Jeg er i markedet for ny dac, og har vurdert flere alternativer. Bl.a Rega, Hegel og Electrocompaniet.
Disse ville alle vært fornuftige og trygge valg. Mulighet for å høre de før kjøp ligger også godt tilrette.

Men det er litt pysete å høre på ting før en kjøper noe. Spessiellt hvis det er kjente merker.
Valget har derfor blitt denne:

Nærmere bestemt en AUDIO-GD NFB-8.
http://www.audio-gd.com/Pro/dac/NFB8/NFB8EN.htm

Er det noen som har erfaringer med dette eminente merke? 15kg dac for ca.10k må vel sies å være mye bang for the buck...
Hvorfor ikke NFB-7?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.189
Torget vurderinger
1
So sagen Sie... ;) -la ikke merke til det på hjemmesiden deres.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Det er også ett poeng att de WM8741 dac-chipene i nfb-8 hvistnok skal være litt mer tilgivende ovenfor dårlige innspillinger (som jeg har plenty av), i forhold til Sabre32 ES9018 DAC chip'ene som står i nfb-7.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.936
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
@Jaerbu: Det hadde vært sabla gildt om du, når du har fått ny-dac`en i hus, skriver litt om inntrykk og opplevelser du får. Er meget spent på hvor bra saker de "egentlig" lager, ut fra erfaringene jeg selv har med head-ampen min....

mvh
Proffen

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
3.685
Ser at de bruker Tenor chipen på Usb inngangen.
Opptil 24/96 sampling, men den er adaptiv ikke asynkron.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Proffen skrev:
@Jaerbu: Det hadde vært sabla gildt om du, når du har fått ny-dac`en i hus, skriver litt om inntrykk og opplevelser du får. Er meget spent på hvor bra saker de "egentlig" lager, ut fra erfaringene jeg selv har med head-ampen min....

mvh
Proffen
Will do. :)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
wizard skrev:
Adaptiv kontra synkron... Dette er gresk for meg.
Hva betyr det? og hvordan vil jeg oppleve dette i praksis? Altså, noen pros & cons?

Mvh.

U

utgatt19288

Gjest
Klippet og limt fra: http://www.lydogbilde.no/test/dac-skal-du-ha

Asynkron eller adaptiv?

Når du leser om USB-konvertere, vil du fra tid til annen støte på ordene asynkron og adaptiv (også kalt synkron). Dette er to ulike måter å trekke digitalsignalet ut på via USB-utgangen.

Adaptiv er den aller vanligste og rimeligste metoden. Denne går ut på at signalet som sendes ut fra USB-utgangen klokkes fra datamaskinens innebygde lydkort. USB-DAC-en forsøker å rette opp eventuelle tidsforskyvningsfeil (jitter) fra det klokkete signalet, for så å konvertere det til analogt og sende det videre.

Asynkron konvertering er det i denne testen bare Arcam rDAC og HRT MusicStreamer Pro som har. Dette betyr at datamaskinens klokke forbikobles. Lydsignalet sendes ut som en pakke, slik at USB-DAC-en selv kan klokke det digitale signalet fra bunnen av. Dette er i prinsippet bedre, fordi klokka som sitter på datamaskinens lydkort er underlegen den i en seriøs DAC, og USB-protokollen er heller ikke teknisk sett en veldig god overføringsstandard sammenliknet med koaksial (SPDIF) eller optisk (TOSLINK) overføring. Da er det greit å gjøre mesteparten av arbeidet etter signalet er overført, og ikke før.

Det er likevel en sannhet med modifikasjoner. En asynkron krets er nemlig dyrt å lage, noe som gjør DAC-en svært kostbar. Enten det, eller det blir lite budsjett igjen til å gjøre resten av DAC-ens innmat. En billig asynkron DAC kan dermed totalt sett være dårligere enn en adaptiv DAC til samme pris.

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
3.685
Lyd&Bilde hadde rett på det tidspunktet.

Men i det siste har det kommet flere nye asynkrone receiver brikker på markedet.
F.eks fra Cypress og Xmos.

Begge disse støtter 24/192 sampling.

Har sett disse brikkene vært brukt i billige dac'er som M2Tech Young, Calyx 192, og i en dyr dac som CH Precision C1.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
wizard skrev:

Men i det siste har det kommet flere nye asynkrone receiver brikker på markedet.

Har sett disse brikkene vært brukt i billige dac'er som M2Tech Young, Calyx 192, og i en dyr dac som CH Precision C1.
Stello U3 192/24 USB LINK benytter også "customized X-Core 32 Bit / 500 MIPS microprocessor from XMOS".

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
3.685
CDWMcInSpots skrev:
wizard skrev:
Stemmer det at denne heller ikke støtter 88,2 kHz?
Korrekt - den støtter 8/16/32/44.1/48/96 KHz sampling, ikke 88,2 Khz.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
wizard skrev:
CDWMcInSpots skrev:
wizard skrev:
Stemmer det at denne heller ikke støtter 88,2 kHz?
Korrekt - den støtter 8/16/32/44.1/48/96 KHz sampling, ikke 88,2 Khz.
Stereophiles John Atkinson beklaget seg over nettopp den mangelen i den utgående Stello U2. Han gjør opptak i 88,2 kHz for halverende nedsampling til CD-utgavenes 44,1 kHz. Se f.eks. hans kommentarer i testomtalene for Musical Fidelity V-Link, Halide Bridge og/eller Stello U2.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Baard skrev:
Klippet og limt fra: http://www.lydogbilde.no/test/dac-skal-du-ha

Asynkron eller adaptiv?

Når du leser om USB-konvertere, vil du fra tid til annen støte på ordene asynkron og adaptiv (også kalt synkron). Dette er to ulike måter å trekke digitalsignalet ut på via USB-utgangen.

Adaptiv er den aller vanligste og rimeligste metoden. Denne går ut på at signalet som sendes ut fra USB-utgangen klokkes fra datamaskinens innebygde lydkort. USB-DAC-en forsøker å rette opp eventuelle tidsforskyvningsfeil (jitter) fra det klokkete signalet, for så å konvertere det til analogt og sende det videre.

Asynkron konvertering er det i denne testen bare Arcam rDAC og HRT MusicStreamer Pro som har. Dette betyr at datamaskinens klokke forbikobles. Lydsignalet sendes ut som en pakke, slik at USB-DAC-en selv kan klokke det digitale signalet fra bunnen av. Dette er i prinsippet bedre, fordi klokka som sitter på datamaskinens lydkort er underlegen den i en seriøs DAC, og USB-protokollen er heller ikke teknisk sett en veldig god overføringsstandard sammenliknet med koaksial (SPDIF) eller optisk (TOSLINK) overføring. Da er det greit å gjøre mesteparten av arbeidet etter signalet er overført, og ikke før.

Det er likevel en sannhet med modifikasjoner. En asynkron krets er nemlig dyrt å lage, noe som gjør DAC-en svært kostbar. Enten det, eller det blir lite budsjett igjen til å gjøre resten av DAC-ens innmat. En billig asynkron DAC kan dermed totalt sett være dårligere enn en adaptiv DAC til samme pris.
CDWMcInSpots skrev:
wizard skrev:

Stello U3 192/24 USB LINK benytter også "customized X-Core 32 Bit / 500 MIPS microprocessor from XMOS".

Det finnes også ganske rimelige løsninger basert på Texas Instruments TAS1020B USB Streaming Controller, f.eks. Musical Fidelity V-Link jfr. Stereophiles John Atkinson. Det er dog godt mulig at den er begrenset til USB 1.1 og 24 bit/96 kHz, men det er ikke nødvendigvis noen stor ulempe.

Hvis jeg ikke har misforstått helt, er det nå bred enighet om at asynkron USB-lydoverføring er bedre enn adaptiv hvis den utføres godt. Det fordrer (formodentlig) bl.a. en god klokke i den mottagende USB-enheten siden den styrer overføringen.

Det er dog ikke overraskende at vi i en overgangsperiode har gode produkter som benytter gammel teknologi, og gode produkter som benytter ny teknologi. Produkter basert på velfungerende og velforstått eldre teknologi, kan ofte i en periode konkurrere med produkter basert på en nyere og bedre, men mindre utprøvd og forstått teknologi. Dessuten er komponenter basert på den eldre teknologien ofte rimeligere fordi den er nedbetalt og gjerne har høyere produksjonsvolum enn den nye.

Vedlegg

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Dette er et ferdig tweaket produkt. 8) Det er diskrete utgangstrinn og diskrete strømforsyninger over hele linja. Definitift forseggjort! Du får noe unikt og gjennomtenkt, mer enn hva som kan sies for 99% av dacene på markedet.

Det eneste som har holdt meg tilbake fra å kjøpe et av produktene hans er USB-receiveren. USB-løsningen er "gammeldags" og vil begrense lydkvaliteten betraktelig. Jeg ville heller kjøpt en Hiface usb->spdif converter og brukt spdif inn på dacen din.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
CDWMcInSpots skrev:
Hvis jeg ikke har misforstått helt, er det nå bred enighet om at asynkron USB-lydoverføring er bedre enn adaptiv hvis den utføres godt. Det fordrer (formodentlig) bl.a. en god klokke i den mottagende USB-enheten siden den styrer overføringen.
Det skal ikke rare klokkekretsen til før den er vesentlig bedre enn den som sitter i en hvilken som helst PC.

Det stilles faktisk vesentlig strengere krav til klokkeløsningen ved adaptiv overføring der man må gjenvinne taktinformasjonen fra et haltende USB-signal.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
DIY_dude skrev:
Dette er et ferdig tweaket produkt. 8) Det er diskrete utgangstrinn og diskrete strømforsyninger over hele linja. Definitift forseggjort! Du får noe unikt og gjennomtenkt, mer enn hva som kan sies for 99% av dacene på markedet.

Det eneste som har holdt meg tilbake fra å kjøpe et av produktene hans er USB-receiveren. USB-løsningen er "gammeldags" og vil begrense lydkvaliteten betraktelig. Jeg ville heller kjøpt en Hiface usb->spdif converter og brukt spdif inn på dacen din.
Ja, utfra det jeg skjekket rundt på nettet skal denne være good shit.
USB- delen kommer til å bli (skjelden) brukt til i-tunes og wimp. Begge deler spiller leverer jo komprimerte lydfiler, så det blir kun til fest og som bakgrunnsmusikk mens jeg støvsuger.
Men jeg ser ikke bortfra at det en gang i fremtiden blir aktuellt å forbedre fil-avspillingen, og da vil en slik løsning du viser til absolutt komme på tale.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Du får komme med tilbakemelding når du har fått dacen din, så får vi se om du blir fornøyd eller ikke. ;)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Disse virker som et veldig godt alternativ som hodetelefonforsterker med innebygget DAK. De hadde et ganske solid utvalg der som jeg må innrømme at jeg ikke helt ser meg i stand til å vurdere forskjellene på.

Jeg skal gjøre litt mer research så finner jeg kanskje den ultimate løsningen til rundt 5.000 som kan erstatte en Argon HA2.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Prisen er hysterisk!

Jeg sendte Audio-gd en mail med et par spørsmål rundt matching med AH-D7000 så får jeg se hva de sier. NFB-5 eller Fun koster "dobbelt så mye", men er de verdt det i forhold til NFB-12?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Gammeln skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Det skal ikke rare klokkekretsen til før den er vesentlig bedre enn den som sitter i en hvilken som helst PC.

Det stilles faktisk vesentlig strengere krav til klokkeløsningen ved adaptiv overføring der man må gjenvinne taktinformasjonen fra et haltende USB-signal.
Det var ikke ment som hifitanker om eksotiske klokkekretser. Mye elektronikk er jo både presis og rimelig i 2011 (og har vel vært det (ganske) lenge).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jaerbu skrev:
DIY_dude skrev:

Ja, utfra det jeg skjekket rundt på nettet skal denne være good shit.
[...]
Jeg er, som tidligere skrevet i en annen tråd, etterhvert blitt noe skeptisk til M2Tech hiFace av flere grunner:
  • Den kan ikke benytte standarddrivere, men krever egne drivere. Dette begrenser lett operativsystemstøtten og det kan lett oppstå kompatibilitetsproblemer (se neste punkt). Man er videre avhengig av et lite firmas evne og vilje til å følge opp sitt produkt over tid. Mange småfirmaer får problemer med programvareoppfølging. De neste punktene tyder dessuten på at M2Tech ikke nødvendigvis fortjener stor tillit.
  • Den hadde problemer med PCer med et eller flere AMD-brikkesett. M2Tech tok det i første omgang ikke seriøst ("det virker på vår PC") og deretter brukte de lang tid på en korrigert driver. Se i tråden "Usb 24 192khz M2tech Hiface" på Head-Fi.org (f.eks. via et googlesøk).
  • I en periode ble hiFace produsert med en annen oscillator enn i originalkonstruksjonen. Denne gav dessverre dårligere lyd. M2Techs oppfølging av saken og overfor de rammede kundene var ikke god. Se tråden "HiFace, sensitive information" på Head-Fi.org

Mulige asynkrone USB -> S/PDIF-konverteralternativer som benytter standarddrivere. Noen er fysisk større enn M2Tech hiFace.
  • Stello U3: 24 bit/192 kHz. Under test hos 6moons
  • Musical Fidelity V-Link: 24 bit/96 kHz. Har allerede fått mye ros, rimelig pris
  • Halide Design Bridge: 24 bit/96 kHz. Har fått mye ros

Tillegg:
Jeg viser til mitt innlegg i en annen tråd: "M2Tech: Et lite firma i oppstartsfasen som ikke mestrer oppgavene?".

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Takk for info! Jeg er villig til å revurdere min anbefaling av hiface. ;)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Da er DACen trygt i hus.
Fyttigrisen for en DAC!! Bygget som en tanks, ser lekker ut... Og spiller som en drøm!
Lyden brettet seg ut både i dybde og bredde, samt mer smell i bassen. Herlig utklinging osv...
Finner ingen ankepukter rett og slett. :)
Løp og Kjøp!

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.936
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Grattis med ny, og tydeligvis vellydende dac! ;D
Kjekt å høre at ditt uhørte ;) kjøp falt i smak. Ser frem til at du (gjerne) setter litt ord på ting du opplever med dac`en.
Hvilke dacer er den "bedre" enn? Og evt hvilke dacer kan den "sammenliknes" med?

Ut fra de første beskrivelsene, virker det som om bildene ikke lyver mht hvordan produktene fra Audio gd er skrudd sammen....

mvh
Proffen

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Vanskelig å si. Før har jeg kun hatt Audio-alcemy og Abrahamsen dac'er, men har ikke hatt dac i mitt nåværende anlegg. Derfor er sammenligningsgrunnlaget mildt sagt snevert.

Topp Bunn