Ønsker anbefaling Ny Dac

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
57
Sted
Tredje sten vest av Sola
Hvilken pris må jeg oppi for å overgå Hegel HD 25 DAC
ikke noe som jeg må ta opp husbanken lån, me ikke over 15 k
Mvh

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.933
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Du kommer langt med 10k.
Topping f x
Går du opp til 15k, kan du kanskje få tak i Denafrips......
Tror begge disse vil overgå Hegel......

mvh
Proffen

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.230
Torget vurderinger
1
Øverst på min prøve-ny-DAC-liste er toppmodellen til Topping DX9, med den sagnomsuste DAC-chippen AKM AK4499EQ. Den passer hårfint i ditt 15k-budsjett.

Sekundært lillebror Topping E70 Velvet (uten Hodetelefon-forsterker) til kun 5.490,-

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
513
Sted
Stockholm
Jeg har hatt HD25 og oppgraderte til Topping D90. Kjøpte etterhvert også D70s og SMSL SU9. Alle disse slår HD25 når det gjelder oppløsning, men HD25 har nok en bass som er noe mer frampå, hvilket jeg ofte syns er tilfelle med Hegel. Tonalt så spriker de litt med SU9 som den varmeste av de og den med minst lydbilde. Både D90 og D70s spiller stort, men D70s er nok litt mere leken, ikke like korrekt.
Syns 15000 er voldsomt mye å legge ut når dacer som dette finnes brukt til hyggelige priser.

En liten advarsel om rca utgangene på Topping D90 og D70s, de blir lett litt løse ved mye inn og utkoblinger og kan dermed gi brum. Om de skal kjøres med XLR så spiller dette ingen rolle.

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.313
Torget vurderinger
0
Når kun det beste er godt nok.......og prisen er rimelig grei (y)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.548
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det så mye hørbart å hente da? Jeg har ikke sett/funnet målinger på HD 25, men specs på både støy og forvregning ligger jo og vaker nede på -120 dB eller bedre.
Rettelse. Jeg fant!

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.724
Torget vurderinger
2
Det subjektivisten i meg finner litt trist, er at de morsomme DAC'ene er unødvendig mye dyrere enn de perfekte. Det skulle det egentlig ikke være noen fornuftig grunn til.
Sånn ellers er Heed Abacus en veldig gøyal DAC, men så ryker selvfølgelig budsjettet også, da. 😳

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
513
Sted
Stockholm
Er det så mye hørbart å hente da? Jeg har ikke sett/funnet målinger på HD 25, men specs på både støy og forvregning ligger jo og vaker nede på -120 dB eller bedre.
Rettelse. Jeg fant!
Litt svartere bakgrunn syns jeg å fornemme ifht HD25. Opplysningen blir definitivt bedre med mer detaljer. Vil man spille dsd så er HD25 antikk.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.548
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå er jo DSD en støysender, så det kan være noe i det, @Cundis.
Jeg har ikke hørt andre DACer i heimen de siste årene enn de som sitter i min MiniDSP Flex Eight (To DAC-kanaler er seks for lite i anlegget mitt) og den kjekke lille Topping DX1 på gjemmekontoret.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.548
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det subjektivisten i meg finner litt trist, er at de morsomme DAC'ene er unødvendig mye dyrere enn de perfekte. Det skulle det egentlig ikke være noen fornuftig grunn til.
Det er tidkrevende å gi et apparat en spesiell lydsignatur.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.724
Torget vurderinger
2
Har du mulighet å utdype hva du mener med

Perfekte og morsomme?
Egentlig ikke, ettersom jeg kun har mobiltelefon tilgjengelig, men det finnes en rekke hfs-innlegg og bloggpublikasjoner fra min side gjennom mange år, som forklarer fenomenet.
Sjekk min blogg og innlegget "Zero the hero", for eksempel; der omtaler jeg noe av det (mot slutten av teksten).

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.305
Torget vurderinger
2
Begynn heller med vinyl enn nye DACer, Vinyl har faktisk forskjeller som han høres og måles;)

R-2R DaC er forlot man fordi de var vanskelige og dyre å lage noenlunde bra…

Men Denafrips har fått det til!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
886
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Denafrips lager mange veldig gode produkter, jeg har selv eid Ares og Pontus II... Ares spiller ringer rundt f.eks. RME ADI2 FS med mye større soundstage og dypere bilde samt at utklingingen på f.eks cymbaler og slagverk varer endel lenger ut. Og dette trenger ikke koste skjorta, og husk at RME trenger Sbooster PSU eller tilsvarende for å fjerne lakenet foran lydbildet - det er jo en kostnad i seg selv. Men kun min erfaring dette, behøver ikke være noe fasit.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.933
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hva synes du om

Hva synes du om denne?

DENAFRIPS Ares 15th R-2R DAC
Hørt to fra Denafrips, bl a en r2r - det var enten ares eller pontus. Låt bra, uten slitsomheter. Kraftfulll og potent. Så ut fra det - prøv hjemlån hvis det er mulig. Vil tro at du kjapt finner ut om det er i din gate!

mvh
Proffen

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
886
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg synes ordvalget ditt om 'potent' er veldig bra. Om man skal sammenlikne med poweramper så virker det som analogtrinnet på DAC'ene til Denafrips kjører kl. A

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
57
Sted
Tredje sten vest av Sola
Begynn heller med vinyl enn nye DACer, Vinyl har faktisk forskjeller som han høres og måles;)

R-2R DaC er forlot man fordi de var vanskelige og dyre å lage noenlunde bra…

Men Denafrips har fått det til!
Hei
Og takk for tipps ang. vinyl
Har hatt vinyl siden 1970 og spiller fremdeles. Thorens TD 2001, oppgraderte arm med Yelko 750 ( noe som var totalt unødvendig) Dynavector 20X2l, Avid Pulsus Stage
Spiller både vinyl og Digitalt. 72 år og lat - slipper å reise meg for å skifte musikk ved digital....
:)

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
57
Sted
Tredje sten vest av Sola
Sånn ellers er Heed Abacus en veldig gøyal DAC, men så ryker selvfølgelig budsjettet også, da. 😳
Der fikk jeg en brukt Abacus på Finn. 6K
Holdt på å kjøpe på Hifisharc for 1000 pund.
Berget dagen. 😋

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.724
Torget vurderinger
2
Der fikk jeg en brukt Abacus på Finn. 6K
Holdt på å kjøpe på Hifisharc for 1000 pund.
Berget dagen. 😋
Gratulerer!! DET var et kupp, såpass kan jeg vel si uten å overdrive. Den DAC'en er bare en fornøyelse å lytte til; levende, leken, dynamisk, velklingende. En av mine absolutte favoritt-DAC'er, om vi holder unna rør, filterløse, no oversampling, R2R, null feedback og alt det surret der. Det gjør at Abacus er mye billigere, men spiller som om den ikke vet om det selv. Innertier! :)

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
57
Sted
Tredje sten vest av Sola
Gratulerer!! DET var et kupp, såpass kan jeg vel si uten å overdrive. Den DAC'en er bare en fornøyelse å lytte til; levende, leken, dynamisk, velklingende. En av mine absolutte favoritt-DAC'er, om vi holder unna rør, filterløse, no oversampling, R2R, null feedback og alt det surret der. Det gjør at Abacus er mye billigere, men spiller som om den ikke vet om det selv. Innertier! :)
Er det noen hensikt med avkoblingsføtter på en DAC ??
Pfh
Takk

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.724
Torget vurderinger
2
Er det noen hensikt med avkoblingsføtter på en DAC ??
Pfh
Takk
Sånt er jeg ikke rett mann å spørre om.
Prøv....! er vel mitt svar. Og kan du ikke høre det med bind for øya, er muligheten relativt stor for at det ikke har nevneverdig betydning. :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.724
Torget vurderinger
2
Og her finner du mitt inntrykk av DAC'en trådstarter fikk for sølle 6000,-!

Topp Bunn