Ny datamaskin

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Jeg må etter hvert gå til innkjøp av en ny datamaskin. Sånn på sikt kan det hende at også jeg vil bruke PC i forbindelse med stereoanlegget, men dog ikke ennå. Men er det noe spesielt må jeg må tenke på ved kjøp nå i den forbindelse?
Har omtrent null peiling på dette.

I tillegg er jeg litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Jeg skal ha en bærbar maskin, helst ikke widescreenskjerm, ikke numerisk tatstatur (gir meg problemer med å treffe riktig tast på det vanlige tastaturet). Størrelse er mellom 13 og 16 tommer. Har sjekket litt tester, ser Asus gjør det bra. De er etter det jeg har skjønt lite feil med. En butikkmedarbeider anbefalte Samsung som litt mer solid enn de fleste andre. I utgangspunktet vil jeg ikke ha mac, da jeg til daglig bruker PC, men hvis det er ekstreme fordeler med mac, kan jeg vurdere det.

Bruksområdet er vanlig surfing, og kun enkle operasjoner. Det heftigste vil evt. etter hvert bli musikkavspilling til stereoanlegget. Jeg skal ikke behandle bilder etc., det er jobb og gjøres på jobb-PC.

OK batteritid er viktig, lite støy er viktig. Pris? Tja, jeg har lyst på god kvalitet, men gidder ikke betale for funksjoner jeg ikke trenger. Skriver nå på en minst fire år gammel jobb-PC (som jobben skal ha igjen siden jeg har fått ny) - og den er egentlig mer enn bra nok for både hjemlig og jobbruk.

I utgangspunktet har jeg bare tenkt ny maskin - har hatt litt angst for brukt-PC, uten helt å vite hvorfor. Kanskje er brukt et alternativ?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Jeg mistenker at det at du helst ikke vil ha widescreen-skjerm kan bli fordyrende for deg, da de fleste skjermer leveres som 13.3" eller 15.6". Ellers ser det ut til at du kan klare deg med en relativt rimelig bærbar.
Specs-messig kunne denne her dekke dine behov, med unntak av skjermens utforming da evt.

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=178516&model=&salg=

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
For en god timing på denne forespørselen. Jeg vet akkuratt nøyaktig hva du trenger!
AMD (en prosessorfabrikant) lanserte januar 2011 noe de kaller Fusion. Dette er et ekstremt effektgjerrig system som vil kunne oppfylle dine viktigste kriterier bedre en noen annen plattform til dags dato. Lang batteritid, lite støy og svinbillig da dette ikke er noen "kraft" prosessor, men vil duge i lange baner til ditt bruk.
Skal du i tillegg ha kvalitet så kjøp Lenovo, andre gode valg: Dell, Asus...

Det virker som de første bærbare basert på fusion kommer ut i februar. Disse ligger på 2-3000 kr

Edit: Fikk akkurat en aha opplevelse her, hvis budsjettet ditt i utgangspunktet var større, kunne du jo kjøpt en ekstern usb dac eller noe i tillegg for ekstra god lydopplevelse.

Edit: Angående widescreen, så ja, tror ikke det finnes annet en det for tiden. Hvorfor man ikke vil ha det tror jeg er helt basert på vaner og ting som har dannet et irrasjonelt tankemønster hvor man tror at man ikke vil ha widescreen, men det er ingenting farlig med det. Det sies at widescreen skal være bedre for øynene å se på.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Takker for svar og forslag så langt. Må innrømme at fusion-PC så mest interessant ut - men det er kanskje noen minuser også på et nytt system?

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Ambings skrev:
Takker for svar og forslag så langt. Må innrømme at fusion-PC så mest interessant ut - men det er kanskje noen minuser også på et nytt system?
Jeg kan ikke forstille meg at det skulle være noen problemer, bortsett fra drivere kanskje, dette er jo software og blir fortløpende oppdatert. Men egentlig meget usannsynlig.

Jeg kan vel også fylle ut litt med informasjon. Du har sikkert hørt om nettpc'er, atom, ultraportabel osv... vel fusion er neste generasjon i dette segmentet, altså intel atom er dødt. Så for all del ikke kjøp noe som har med atom å gjøre hvis du mot formodning skulle kjøpe noe annet, da ville du ha gjort en Kjempe tabbe med tanke på fusion som er rett rundt hjørnet og er billigere/samme pris + betydelig bedre -
og atom ville nok bli i tregeste laget.

Noen forslag over og under meg her, er rett og slett "overkill" mtp pris og kraft. Og vil være mindre egnet til å oppfylle dine krav til støy og batteritid. Ikke minst er det utdatert teknologi, det er allerede lansert nyheter som overtar nevnte produkter (sikter ikke til fusion her, da dette er egen kategori).
Det hele bærer jo selvfølgelig på hvor raskt du må ha din pc.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Hvis den skal brukes til jobb og hjemme og diverse.. men ikke tyngre oppgaver...
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=612237
HP ProBook 4520s 15.6" HD LED Core i3-370, 2GB RAM (opptil 8 GB), 250GB HDD, DVD±RW, Webcam, W7 Pro 64-bit...
Tastaturet er "sølesikkert". den tåler å dette i bakken (sort of...), fingeravtrykk og "face recognition" sikkerthetsopsjoner..
Ekstra batterier koster 600kr stk... Den har Express card slot (34mm) og HDMI port.

Touchpaden er smart da den også fungerer som en knapp.

Må jo være ett relevant alternativ.

mvh

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Minuet med et par av forslagene her er numerisk tastatur, jeg er redd det blir mye slagfeil da (blir det på damas). Men hva er egentlig en nett-PC? Hva er forskjellen på den og de andre vanlige PC-ene som er foreslått her?

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Utifra de kravene og bruksområdene du har oppgitt, vil jeg si at en nett-pc er tingen for deg. Ikke de gamle nett-pc'ene, men de kommende som forklart siden fjordårets nettpc'er er litt i tregeste laget.

En nett-pc er en vanlig pc med en prosessor som er tregere en vanlig, men til gjengjeld har lengre batteritid og utvikler mindre varme, hvilket resulterer i mindre viftestøy/bråk. En naturlig fordel med slike pc'er er også mangel på numerisk tastatur pga mindre størrelse på selve maskinen.

Som nevnt har ikke disse fusion nettpc'ene kommet for salg helt enda (de ventes tidlig februar) dermed har jeg ikke noen konkrete forslag enda. Jeg kan godt komme med noen forslag senere hvis du vil det.

Et lite tillegg: De fleste nett-pc'er jeg har sett er rundt 10-12" skjerm, men tror det blir noen 13 tommere, kanskje 14 og. De pleier heller ikke ha innebygget cd-rom stasjon, noe som er unødvendig for de fleste i disse minnepenn-dager.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Jeg forhørte meg om nett-PC i butikk, og han hadde bare hørt om de små og aldri hørt om fusion. Men kommer de i større utgaver, gi meg gjerne tips.

Forøvrig har jeg funnet to maskiner jeg vurderer litt mer enn andre. Den ene er macbook (kanskje macbook pro) i 13,3 tommer. Den andre er Sony Vaio 14-tommer. Selvfølgelig endel dyrere enn jeg hadde tenkt.

Asus ga så ekstrem plastikkfølelse, i likhet med mange andre merker. Jeg har foreløpig bare sett macbook og Sony på bilder, så jeg vet ikke om de gir meg en bedre følelse. Det er noe med følt kvalitet også. Derfor har jeg også tenkt på pro, siden den ikke er i plast.

Skal det bli mac må den testes først, og jeg må skjønne hvordan jeg bruker den og alle dens viktigste funksjoner i løpet av få minutter.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Asus ga så ekstrem plastikkfølelse, i likhet med mange andre merker.
Det handler vel også om hvilke modeller du har sett på. Bl.a. Asus har modeller i metall-chassis, som gir god kvalitetsfølelse. Jeg har en slik Asus 13,3" selv.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Da må jeg kanskje se litt mer på Asus også...

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Takker for alle svar så langt. Nå har jeg imidlertid valgt å kjøpe en Sony Vaio, siden de skryter av byggekvalitet osv. Jeg kjøpte en 14-tommer til 8000. Alt er bra så langt - minus en ting: Vifta suser hele tiden. Må den det? Finnes det noen mulighet for å dempe den den?
Jeg har en to år gammel Dell stående her til mye mindre penger, og den er stort sett tyst bortsett fra litt stønning en gang i blant. Den gamle jobb-PC-en min var også stille, mens den nye står og durer.
Bråker PC-er mer jo dyrere de er, grunnet heftigere programvare, selv om man bare bruker enkle funksjoner?
Jeg har forøvrig 30 dagers returrett...

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Ambings skrev:
[...]Bråker PC-er mer jo dyrere de er, grunnet heftigere programvare, selv om man bare bruker enkle funksjoner?

Nei. Da fungerer ikke viftestyringen som den skal, eller at pc`en ikke er utstyrt med god viftestyring.

Jeg har forøvrig 30 dagers returrett...

Bruk den hvis du ikke er fornøyd :)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Jeg har kjørt ThinkPad (pt T500) de senere årene. Dette er styrt av kunder.
Min "nyeste" mac er en PowerPC-basert 17" PowerBook, som fortsatt gjør jobben, selv om den nok beveger seg i pensjonistfart. Husets døtre kjører MacBøker, og er såre fornøyd med det. Men nå ligger det an til en 13" MacBook Pro til mor (for far?) i løpet av vår/sommer.
Hadde besøk av en kamerat med en slik forrige helg. Utrolig snedig størrelse, men likevel en fullvoksen mac.
Hva byggekvalitet angår synes jeg at Apple og Lenovo leverer fine ting. Selv en tupperwarekonstruksjon som en macbook er velbygd. Sony kjenner jeg ikke, men de pleier jo å være gode på det aller meste de gjør, så Vaio er nok ikke noe untak.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Xerxes; noe OT jeg nå, men håper det går bra for trådstarter; jeg bruker også ThinkPad og MacBook til jobb, storfornøyd med begge, men særlig Mac'en som er mye mer stabil og responsiv (OSX er suverent!) over tid, og er en sann fryd og glede å bruke hver dag.
Svinebillig for premium brukeropplevelse med noe man bruker så mye synes jeg. Men det jeg skulle si var at det ryktes om nye MacBook Pro-modeller ila senvinter/vår, bare så du er klar over det.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Etter alt jeg har hørt, lest og forstått etter at jeg begynte jakten på ny PC, virker det som de fleste synes mac er best. Finnes det egentlig andre gode argumenmter enn pris for ikke å kjøpe mac, sett bort ifra at man må lære seg et nytt system ved overgang fra PC.

Er macen helt tyst?

Denne Sony-maskinen er forøvrig den klart best jeg har prøvd, uten at det nødvendigvis sier så mye. Den er lynkjapp i alle funksjoner, jeg merker klar forskjell i favør Sony til den nye bærbare Dellen til 50 prosent mer penger som er jobb-PC.

Hvis det kommer ny mac-serie - da vil det kanskje komme noen gode tilbud på utgående modell???

N

nb

Gjest
Pris burde - innen rimelighetens grenser - være irrelevant som Vidar P antyder. Man skal prise sin egen tid og frustrasjon særdeles lavt for at det ikke lønner seg big time å kjøpe noe som gjør det man ønsker slik man ønsker det skal gjøres. Om det oppnås best med OSX, Windows eller Linux får nesten den enkelte selv vurdere i forhold til egen kompetanse og behov.

Det største problemet uansett system er selve brukeren;)

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
nb skrev:
Pris burde - innen rimelighetens grenser - være irrelevant som Vidar P antyder.
Jeg skjønner hva du mener, og for deg og meg og andre som er så heldige å ha grei økonomi er det greit, men det er ikke alle som er så heldige.

Jeg ender ofte opp med mye dyrere produkter enn jeg hadde planlagt, fordi kvalitet gjerne koster litt ekstra og lønner seg hvis du har råd. Samtidig vil pris alltid være relevant - kjøper du for dyrt kan det koste mer enn det smaker. Jeg har fulgt avforum.no gjennom en årrekke, og det er mange som plutselig har nedgradert kraftig etter å ha investert både 50.000 og 100.000 på enkeltkomponenter. De har gjerne tapt mye penger på det når de selger, men når anlegget til naboen har spilt såpass tett på eget, som har gitt lommeboka en kronisk slankekur, kan fort gleden bli borte.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Vidar P skrev:
Xerxes; noe OT jeg nå, men håper det går bra for trådstarter; jeg bruker også ThinkPad og MacBook til jobb, storfornøyd med begge, men særlig Mac'en som er mye mer stabil og responsiv (OSX er suverent!) over tid, og er en sann fryd og glede å bruke hver dag.
Svinebillig for premium brukeropplevelse med noe man bruker så mye synes jeg. Men det jeg skulle si var at det ryktes om nye MacBook Pro-modeller ila senvinter/vår, bare så du er klar over det.
:) Nettopp derfor tidskjemaet er litt ullent.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ambings skrev:
.. Finnes det egentlig andre gode argumenmter enn pris for ikke å kjøpe mac, sett bort ifra at man må lære seg et nytt system ved overgang fra PC.

Er macen helt tyst?
Man lærer seg OSX på minutter praktisk talt, det skal man ikke bry seg om. Det er så intuitivt at kan man Windows så kan man OSX på en-to-tre. Det er et realt ikke-argument i mitt syn.

Vedr støy; de er stille som graven. Vi har tre MacBook'er her, alle alu unibody, de er så stille at jeg hører iallefall ikke en lyd fra de selv om det er helt stille rundt.

Eneste man hører er en kortvarig fjern lyd fra vifta når den drar opp i 6000rpm som følge av et teit flash-program eller noe slik en sjelden gang. Men det går nær sagt uker mellom.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
atonal skrev:
Ambings skrev:
[...]Bråker PC-er mer jo dyrere de er, grunnet heftigere programvare, selv om man bare bruker enkle funksjoner?

Nei. Da fungerer ikke viftestyringen som den skal, eller at pc`en ikke er utstyrt med god viftestyring.
Jeg snakket med Sony-support i dag - Oslo-nummer men en engelskmann. Et voldsomt apprat for å få registrert PC-en først, og da jeg endelig kom til poenget, endte det vel egentlig med at det ikke var unormalt med litt viftestøy...

Så det spørs om det ikke blir et bytte her, battertiden er heller ikke all verden, det varte mellom to og tre timer med enkel surfing på internett.

Men - ellers liker jeg maskinen godt. Den er lynkjapp og det er noen fine funksjoner på den. Tastaturet er glimrende å skrive på, og den gir en god kvalitetsfølelse.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Ambings skrev:
Er macen helt tyst?
Du hører disken spinne om det er helt stille i rommet, jeg byttet til SSD disk i Macbook Alu 2008 og da ble det helt tyst. Selvfølgelig kjører du programmer som krever litt CPU kraft starter viftene - spesielt i mitt tilfelle ved konvertering av filmer.
Uansett er mine erfaringer at Mac generelt kjører stillere enn de Pc maskinene jeg har vært borti. OS`et er veldig lett og lære og de fleste som "bytter" ser seg aldri tilbake.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.255
Ambings skrev:
atonal skrev:
Ambings skrev:

Jeg snakket med Sony-support i dag - Oslo-nummer men en engelskmann. Et voldsomt apprat for å få registrert PC-en først, og da jeg endelig kom til poenget, endte det vel egentlig med at det ikke var unormalt med litt viftestøy...

Så det spørs om det ikke blir et bytte her, battertiden er heller ikke all verden, det varte mellom to og tre timer med enkel surfing på internett.

Men - ellers liker jeg maskinen godt. Den er lynkjapp og det er noen fine funksjoner på den. Tastaturet er glimrende å skrive på, og den gir en god kvalitetsfølelse.
Madammen kjøpte seg en topp-speccet Vaio samtidig som jeg kjøpte MacBook Pro, og vi betalte vel også omtrent like mye for våre maskiner. Til å begynne med var hun svært godt fornøyd med Vaioen, og det skal legges til at vi begge har det med å handle Sony når det skal handles japansk forbrukerelektronikk. Som du sier, den ga et godt kvalitetsinntrykk med et utmerket tastatur og mange bra og godt gjennomtenkte funksjoner. I begynnelsen syntes vi derfor begge at vi hadde gjort det beste kjøpet av oss to.

Etter et halvårs tid ble imidlertid noen viktige fordeler i favør MBen ganske opplagte, også for henne. Mens hun opplevde lengre og lengre oppstartstid kombinert med økende viftestøy og kortere batterilevetid, så har jeg fortsatt ikke merket noen nevneverdig forskjell i ytelse fra da den var ny for snart halvannet år siden. Dette gjorde at hun oftere og oftere spurte om kunne få 'låne' min når vi var ute og reiste, da batteriet på hennes maskin gikk tomt. Når hun i tillegg fikk erfare ved selvsyn at hun intuitivt kunne utføre de samme ting i OSX minst like kjapt som i Vista, så gikk det ikke mange ukene før Vaioen ble skiftet ut til nok en MB Pro.

Det sagt, MB Pro er heller ikke perfekte maskiner, i alle fall ikke perfekte for alle behov og budsjett. Hvis man enten er ihuga spiller av de seneste og mest prosessorhungrige av titler, eller i den annen ende, bare trenger en masking til dannogvann lett surfing på FaceBook og værmeldinger, så har vel kanskje ikke Mac de mest konkurransedyktige alternativ i akkurat disse to klassene. Selv har jeg en Dell stasjonær og en bærbar gjennom jobben. Har i grunnen ikke noe særlig å utsette på verken den stasjonære eller bærbare til sitt bruk, men jeg blir samtidig påminnet hver dag jeg kommer hjem og kan slå på min MB hvilken Premium-opplevelse, som Vidar P beskriver det, det er sammenlignet med de to jobb-maskinene.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Hvis jeg da velger å gå for en mac - tenker da på de to billigste, den som bare heter macbook og den som i tillegg heter pro. Etter det jeg ser er vel hovedforskjellen kabinett og dobbelt minne, kabinettet gir kanskje den lille ekstra premiumfølelsen?

Men hvor mye er dobbelt minne verdt?
Sony-maskinen jeg bruker nå 500 GB lagring, macene har 250. Hvor mye er egentlig det? Jeg kommer maksimalt til å lagren noen få bilder, men kanskje etter hvert noe musikk på maskinen.

Med ny modell i anmarsj: Hvor ofte bytter de modell, pleier det å være rabatt på de utgående, og pleier nykommerne å være bedre for samme pris?

Jeg spør sikkert mer enn ti vise kan svare, men jeg stoler mer på dere enn på de fleste selgere på Elkjøp.

For de som gidder å lese; Da jeg fredag handlet denne Sony Vaio-maskinen, var det flere Vaio-maskiner som sto der. Jeg la merke til at Vaio-logoen var frest inn i lokket på den ene, og selgeren sa at det var logoen på alle de hadde. Det var bare på den billigste serien den ikke var frest inn, og den førte de ikke. Det første jeg så da jeg åpnet esken og tok ut maskinen hjemme, var at den IKKE hadde innfrest logo. Nå var det tre slike maskiner som min i forskjellige farger i butikken, men jeg så altså ikke på lokket før jeg kom hjem.
I PC World står det at E-serien (som jeg kjøpte) er den billigste.

Rart man blir litt oppgitt...

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Sony er ikke valget hvis det er kvalitet du er ute etter. Er nok ikke det siste valget heller, men la meg prøve å få frem et poeng her: Hvilket merke er det man ofte ser bli solgt som ny-brukt/renovert 5-6 år gamle laptopper, det er IBM/Lenovo (heter lenovo nå). Noe slikt er ikke mulig med andre laptopper. Dette er langt ifra den eneste indikasjonen på merkets overlegenhet, men burde si en hel del. Dette er rolls royce innen bærbar, bortsett fra at prisdifferansen ikke behøver være den samme.

Jeg ser du at du kanskje ble litt lei av å vente, en én idé kan jo være å bruke denne frem til du har funnet noe bedre, evt. mitt forslag, og dermed benytte deg av angreretten. Du har angrerett inntil 30 dager etter kjøp.
Jeg sier meg også enig i at en mac kan være et godt alternativ for deg, spesielt hvis den leverer på støynivå og batteri. Det er rett og slett brukervennlig, enkelt og greit.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
[/quote]

I begynnelsen syntes vi derfor begge at vi hadde gjort det beste kjøpet av oss to.

[/quote]

Men du her at begge mente HUN hadde gjort det beste kjøpet? Hva var bakgrunnen for det da?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.255
Ambings skrev:
Hvis jeg da velger å gå for en mac - tenker da på de to billigste, den som bare heter macbook og den som i tillegg heter pro. Etter det jeg ser er vel hovedforskjellen kabinett og dobbelt minne, kabinettet gir kanskje den lille ekstra premiumfølelsen?

Sony-maskinen jeg bruker nå 500 GB lagring, macene har 250. Hvor mye er egentlig det? Jeg kommer maksimalt til å lagren noen få bilder, men kanskje etter hvert noe musikk på maskinen.

Med ny modell i anmarsj: Hvor ofte bytter de modell, pleier det å være rabatt på de utgående, og pleier nykommerne å være bedre for samme pris?

Jeg spør sikkert mer enn ti vise kan svare, men jeg stoler mer på dere enn på de fleste selgere på Elkjøp.

For de som gidder å lese; Da jeg fredag handlet denne Sony Vaio-maskinen, var det flere Vaio-maskiner som sto der. Jeg la merke til at Vaio-logoen var frest inn i lokket på den ene, og selgeren sa at det var logoen på alle de hadde. Det var bare på den billigste serien den ikke var frest inn, og den førte de ikke. Det første jeg så da jeg åpnet esken og tok ut maskinen hjemme, var at den IKKE hadde innfrest logo. Nå var det tre slike maskiner som min i forskjellige farger i butikken, men jeg så altså ikke på lokket før jeg kom hjem.

MacRumors.com pleier å være ganske treffsikre for sine anbefalinger hva gjelder produktsykluser, og neste modeller av MacBooks og Pro burde være like rundt hjørnet.

Alukabinettet gir så definitivt ikke bare premiumfølelse som ny, men det gjør også at både maskin og kvalitetsfølelsen holder seg som ny. Om det er verdt forskjellen? Tja, det blir vel som å velge mellom skai og skinn vil jeg tro. I helgen klarte bikkjefaen å vippe ned MB Proen fra en høy barkrakk. Fryktet det verste etter at den hadde deiset rett i flisene, men det var ikke mulig å finne noe som helst tegn til skader eller merker.

Vanskelig å vite hvor mye harddiskplass du trenger, men hvis 250GB er for lite, så kommer 500GB fort til å bli det også. Min anbefaling her er å kjøpe standardversjon, og så heller investere i en ekstern disk, som feks WD 2TB for Mac. Etterhvert som prisene vil falle på SSM-minne, så kan du oppgradere med slikt minne for å få ytterligere forbedret batterikapasitet samt en enda stillere maskin. Hva gjelder internminne, så ville jeg kjøpt dette andre steder enn hos Apple.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.162
Sted
Trondheim
Intel sliter jo med neste generasjon CPU-er (Sandy Bridge) som visstnok har en designfeil som har gjort at de må trekke brikken tilbake. Ny "batch" ventes vel ikke før i april. Jeg regner med at neste oppgradering av MB skal bruke denne brikken, så opdateringen av MB/MBP kan sikkert drøye litt enda.

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
http://www.hardware.no/artikler/brazos_uteblir/90028

Uventet forsinkelse ser det ut som. Dette er litt synd da en slik maskin ville passet deg utmerket. Hva blir det til tror du? Mac? Sony?
Lurer på om ikke mac skal/har oppdatert sine modeller nå til sandy bridge...

otare: Det er ikke cpu det er noe feil med.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er snakk om nye Sandy Bridge i nye MacBook som iht ryktene er ventet rundt 1.mars.
Burde kanskje være noe nært en no-brainer for de som vil ha en premium laptop og kan se seg rom til å betale den noe høye prislappen de er beheftet med, vil jeg tro. Jeg har vel tilgode å møte en MacBook-eier som ser seg om etter en pc.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Ambings skrev:

I min Lenovo har jeg en 500 GB disk. Jeg har partisjonert halvparten slik at den framstår som 250 GB. Per i dag er det ca 55 GB på den, og da har jeg endel bilder og musikk.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
Asus N73 er en av de få som kan ha 2 stk HDD. Jeg kjører SSD120GB Intel + 5400 rpm 640GB. Maskinen kom på ca 13k med SSD-disken. Da har jeg en 640-disk til overs også. Den har 17" full HD LED, I7 740, 8GB ram, 425/1GB skjermkort. Chassiset opplever jeg som utenom det vanlige solid grunnet at det ikke har skjøter på strategiske steder. Tastaturet er lett å bytte (klipse ut). Lett tilgang til HDD/RAM-brønn, god og stabil kjøling, hel glatt flate foran skjermen (lettere å bli kvitt støvet i hjørnene), god innsynsvinkel, fyldig lyd (B&O-lyd), USB3, eSATA, BD, HDMI, BT, aluminium palmrest og skjermdeksel, numerisk tastatur, fysiske multimediaknapper (hater de touchknappene som starter opp mediacenter i tide og utide), sjalusi foran webcam, solide skjermhengsler... Kort sagt, det virker som om noen har tenkt seg om når de lagde denne maskinen.

Et par kjekke ressurser for dem som skal kjøpe laptop og lurer på hva prosessorer og skjermkort yter:

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Mac er ikke den "hellige gral", kjøpte en Macbook Air til meg selv, og den fungerer greit, er stille og har god batteri levetid.
Men, det er ikke bare fryd og gammen med OSX heller, skulle oppdatere HTC telefonen... Kun windows, starter opp bootcamp for å innstallere W7, men ikke f... Får ikke aktivert bootcamp fordi OSX ikke kan flytte noen filer, får beskjed om å reinstallere OSX.
Javel, tar backup og reinstallere, men samme "sjauen".
Kona har lånt den for å surfe på nettet etter at hennes PC tok kvelden, når hun spiller noen av disse flash spillene på facebook så høres det ut som om hele maskinen er i ferd med å ta av, da Steve Jobs har bestemt at Flash ikke skal støttes med maskinvare dekoding.
Har du kamera,telefon osv som du er avhengig av å kobble opp mot Windows software så er heller ikke Macbook ideelt.
HTC/Sony Ericsson støtter ikke OSX, Har et Sony kamera med GPS som trenger å oppdatere GPS data i ny og ne, dette kan jeg heller ikke gjøre i OSX
Det finne Crossovermac/Bootcamp eller Virtuelle maskiner men det er ikke optimale løsninger

Har bestilt ny maskin nå HP Envy og hybrid HDD, den tar jeg så kan kona overta Air´en.
For all del Mac er en god maskin, og et stødig produkt, men det er ganske mange begrensninger mtp andre parts software og utstyr og det gidder jeg ikke lengre.
I tillegg så krasjer den hver gang jeg kobbler til DAC
At mac er like rask etter 1 år i bruk er ikke sant, den jeg har nå er 2 mnd og allerede er den blitt tregere. Det er jo en grunn til at software som CleanMyMac selges.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
HP Envy stod på ønskelista mi også, helt til en kompis kjøpte en. Han måtte gi opp etter 3 eksemplarer. Det går også igjen mange som har store problemer med Envy. Kjølesystemet er også et svakt punkt på Envy. Glodvarm palmrest og vifter på full speed er ting som går igjen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ambings skrev:
De nye pleier stort sett å koste omtrent det samme som utgående modell, men man ser jo også at premiumkvalitet har beveget seg nedover i hierarkiet, f.eks. med nye rimeligere Macbook Air og den gamle 13 tommeren som gikk fra plast til aluminium unibody. Utgåtte modeller forsvinner fort fra markedet, nye er som regel tilgjengelig online like etter lansering.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
HP Envy stod på ønskelista mi også, helt til en kompis kjøpte en. Han måtte gi opp etter 3 eksemplarer. Det går også igjen mange som har store problemer med Envy. Kjølesystemet er også et svakt punkt på Envy. Glodvarm palmrest og vifter på full speed er ting som går igjen.
Nå gikk ikke jeg for i7 men i5 prosessor, den har en TDP på 35W i motsettning til i7 på 45W, så får jeg håpe det hjelper på varme utviklingen. Dessuten var det vel de eldre 15" og 17" som hadde disse problemene, den nye 14" skal være bedre i så måte.
Og med ekstra batteri i bunn så har den en batterilevetid på 8-10 timer, da kan jo ikke så mye "juice" gå til spille i form av varme eller....

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Etter å ha lest her, testet en Sony Vaio 14-tommer hjemme i noen uker, og testet litt i butikken er jeg blitt litt klokere.

1) Som en nevnte - å lære seg systemet på Mac når man er vant til PC - går nok greit for de fleste. Testet litt i butikken, og klarte greit å navigere meg rundt. Ville nok lært meg det viktigste ganske kjapt uten bruksanvisning og med få bannord.

2) Men: Jeg falt aldri for mac, hverken design eller system på skjerm gjorde at jeg fikk lyst på den. Derfor blir det ingen mac - selv om jeg antageligvis vil kjøpe en dårligere maskin når jeg går for PC.

3) Det blir en Vaio 14-tommer. Jeg kommer til å bytte den jeg har kjøpt, da vifta går hele tiden når den er i bruk. Litt usikker på om det skal være sånn, noen mener nei, andre kanskje, så vi får se.

4) Hvorfor? Fordi jeg liker tastaturet. Jeg treffer tastene riktig, noe som er viktig da jeg bruker PC-en mye i jobb. Med numerisk tastatur blir det mange skrivefeil.
Fordi jeg liker designet.
Fordi den har en veldig god kvalitetsfølelse.
Fordi den er superkjapp i forhold til andre maskiner jeg har hatt, inkludert en 50 prosent dyrere Dell.
Fordi det er smarte løsninger iforbindelse med internett.

5) Minuser: Foruten viftestøyen jeg håper skal forsvinne; Batteritiden er ikke spesielt god, sitter jeg og surfer varer det et sted mellom 2-3 timer.

Sumasumrum: Her kjøpes det PC litt på følelse og litt på fornuft, men det er lettere å velge når man vet minussidene og kan ta dem med i vurderingen.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
I ren ytelse overgår en PC til 5500 en MBP til 16490. (På alle områder)
Jeg vet fordi jeg bestilte en slik til en kamerat for noen uker siden.

Topp Bunn