Ny datamaskin

N

nb

Gjest
Man skrev:
I ren ytelse overgår en PC til 5500 en MBP til 16490. (På alle områder)
Jeg vet fordi jeg bestilte en slik til en kamerat for noen uker siden.
Hvordan er skjermen på MBP kontra andre laptoper?

L

Lars.N

Gjest
Snickers-is skrev:
Asus N73 er en av de få som kan ha 2 stk HDD. Jeg kjører SSD120GB Intel + 5400 rpm 640GB. Maskinen kom på ca 13k med SSD-disken. Da har jeg en 640-disk til overs også. Den har 17" full HD LED, I7 740, 8GB ram, 425/1GB skjermkort. Chassiset opplever jeg som utenom det vanlige solid grunnet at det ikke har skjøter på strategiske steder. Tastaturet er lett å bytte (klipse ut). Lett tilgang til HDD/RAM-brønn, god og stabil kjøling, hel glatt flate foran skjermen (lettere å bli kvitt støvet i hjørnene), god innsynsvinkel, fyldig lyd (B&O-lyd), USB3, eSATA, BD, HDMI, BT, aluminium palmrest og skjermdeksel, numerisk tastatur, fysiske multimediaknapper (hater de touchknappene som starter opp mediacenter i tide og utide), sjalusi foran webcam, solide skjermhengsler... Kort sagt, det virker som om noen har tenkt seg om når de lagde denne maskinen.

Et par kjekke ressurser for dem som skal kjøpe laptop og lurer på hva prosessorer og skjermkort yter:

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html
Støtter denne har en Asus N73J med en terra disk eller noe sånt (kun fryset en gang) hørtes ut som et tannlegebor ;D

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Man skrev:
Både skjermen og kabinettet er helt der oppe, og selvsagt bedre enn en PC til 5500. Dette går imidlertid ikke under "ren ytelse".
Det skal sies at skjermen til selv rimeligere PCer ikke er så verst idag. Og unibody er ikke så viktig på en PC til 5500...

C

Cyber

Gjest
Man skrev:
nb skrev:
Man skrev:
Både skjermen og kabinettet er helt der oppe, og selvsagt bedre enn en PC til 5500. Dette går imidlertid ikke under "ren ytelse".
Det skal sies at skjermen til selv rimeligere PCer ikke er så verst idag. Og unibody er ikke så viktig på en PC til 5500...
Det er nok feil. Skjermen på de PCene er på høyden. Ja, jeg har testet begge deler. Det MAC har er design, kvalitet, brukervennlighet med OSX og et halvspist eple på lokket.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
Jobs skulle sikkert gjerne hatt en prat med han kødden som spiste av det eplet de skulle bruke som logo...

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det som slår meg med Mac er hvor bekymringsløs tilværelsen blir i forhold til PC. Macbook Pro trenger lite systemvedlkehold og kommer med tilstrekkelige specs til at man aldri irriterer seg over noe. Da jeg drev med PC måtte det stadig ryddes i systemet, defragmenteres, redigeres i registeret, oppdateres drivere og programmer etc. Jeg har sett mange PCer der eierne ikke bruker tid på slikt vedlikehold, og vil karakterisere ytelsen etter bare ett år som ubrukelig, man hører bare en harddisk som går og går og sjokkeres av mangelen på respons. Så reinstallerer man Windows og får tilbake akseptabel ytelse. OSX bare går og går i år etter år. Men Mac er et luksusprodukt til høy pris og jeg kan godt forstå at mange velger noe annet.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Er det noen som har en god anbefaling til PC-pute, altså en plate med pute under slik at man kan ha PC i fanget? Kjøpte en Logitechsak på Elkjøp til litt under 400 kroner, og den ble raskt ubehagelig.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Fortsatt storfornøyd med Sony Vaio - men den har noen små lyter. Er det noen som vet hvorfor skjermbildet innimellom endrer seg fra 16:9 til 4:3 med to store svarte sladder på sidene? Dette forsvinner like plutselig igjen, men jeg skulle gjerne ha tatt det bort selv med en gang.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Etter ett år med Sony Vaio har jeg snart fått nok. Maskinen var veldig bra et halvt år, så har det bare gått nedover. Den er blitt tregere og tregere, det skjer ikke noe når du trykker på knappene, den henger og er vrang. En liten opprydning hjalp litt, selv om jeg knapt har lagret noe som helst.

Den har støyet litt hele tiden, og batterkapasiteten har aldri vært spesielt god, men likevel ga den meg en god følelse en stund. Nå tror jeg den skal gis bort - og Mac vurderes sterkt...skulle nok ha hørt på Noruego (?) og frue som hadde kjøpt både Sony og Mac, og dere andre som har anbefalt Mac...

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Har brukt MBP'er både hjemme og til arbeid de siste årene, men jobber også daglig med win7-maskiner i diverse former og størrelser. Må si at kvaliteten på MBP er meget god, bortsett fra på selve innmaten, hvor den er helt lik stort sett alt annet med samme ytelse. Og i den prisklassen får man stort sett bra ting hvis man leter litt.

Selve operativsystemet er vel stort sett bare en vanesak, kan ikke se at windows er noe mer ustabilt eller problemfylt enn OSX. Det store problemet til Microsoft er at de må forholde seg til en mengde konfigurasjoner, hardware og tredjepartsdrivere av ymse kvalitet og her kan det nok ligge problemer for den som bare skal ha en rimelig PC. Man sparer der man kan. Det gjør ikke Apple. De kjører sin greie og tester de få modellene de har mot den hardwaren de har puttet inni og dermed er Apple's maskiner ofte mer optimalisert enn det mange PC-produsenter klarer. Der tror jeg litt av forskjellen ligger. Når det er sagt, så har jeg hatt problemer med minne, skjermkort, hovedkort og skjerm på de MBP'ene jeg har hatt, heldigvis innenfor garanti. Men at OSX og Mac "alltid bare virker" er nok en myte, de er også prisgitt kvaliteten på komponentene de kjøper, selv om QC nok er høy hos Apple.

Kanskje flere burde kuttet ned til 5-6 modeller som er optimale og kjørt på dem et års tid.

Ser at når man bygger selv og prøver å finne komponenter som passer godt sammen og har gode drivere, så fungerer ofte PC (windows) meget godt og gir vel så god ytelse på samme spec som Mac. Bygge selv er dessverre vrient på en laptop, men kanskje det kommer byggesett der også etterhvert, er visstnok produsenter som tester ut dette allerede.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Efter mange år med windows baserte PC-er,- har Grace tatt noen store biter av eplet;- overgangen har vært en udelt fornøyelse,- selvom alt snakket om hvor intuitivt operativsystemet oppleves nok er en tanke overdrevet. Akkurat nå sitter jeg ved en ny I-Mac 27 tommer med OSX Lion;- alt er problemfritt. Har også en I-Mac 21,5 tommer;- litt mer plasseringsvennlig;- denne har selskap med en Air,- en 11 tommer,- snakk om sexy computer;- fru Grace benytter denne mye. Bruker selv mye en Mac Book Pro, 13 tommer;- min første Mac forøvrig;- her lagres fortrinnsvis musikk;- skjermen er kanskje i minste laget,- men dette løses ofte ved å benytte en 24 tommers cinema screen. Ble fristende med litt krefter,- så en Mac Book Pro 17 med OSX Lion ble anskaffet for en tid siden;- for å ta den helt ut,- måtte man jo ha en 27 tommer "thunder" skjerm;- den skjermen, og 17 tommeren er bare helt rått. Mange kan nok reagere på de blanke skjermene Apple tilbyr;- selv har jeg kjøpt en matt Eizo 23 tommer,- dermed kan jeg hvile øynene litt om jeg måtte ønske det.

Denne overgangen til Mac har gitt meg en fornyet interesse for data,- ja,- det er faktisk blitt en glede å sette seg ved en computer;- det har kostet noen kroner,- men gitt mye.

Grace

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.255
noruego skrev:
Ambings skrev:
atonal skrev:
Ambings skrev:
[...]Bråker PC-er mer jo dyrere de er, grunnet heftigere programvare, selv om man bare bruker enkle funksjoner?

Nei. Da fungerer ikke viftestyringen som den skal, eller at pc`en ikke er utstyrt med god viftestyring.
Jeg snakket med Sony-support i dag - Oslo-nummer men en engelskmann. Et voldsomt apprat for å få registrert PC-en først, og da jeg endelig kom til poenget, endte det vel egentlig med at det ikke var unormalt med litt viftestøy...

Så det spørs om det ikke blir et bytte her, battertiden er heller ikke all verden, det varte mellom to og tre timer med enkel surfing på internett.

Men - ellers liker jeg maskinen godt. Den er lynkjapp og det er noen fine funksjoner på den. Tastaturet er glimrende å skrive på, og den gir en god kvalitetsfølelse.
Madammen kjøpte seg en topp-speccet Vaio samtidig som jeg kjøpte MacBook Pro, og vi betalte vel også omtrent like mye for våre maskiner. Til å begynne med var hun svært godt fornøyd med Vaioen, og det skal legges til at vi begge har det med å handle Sony når det skal handles japansk forbrukerelektronikk. Som du sier, den ga et godt kvalitetsinntrykk med et utmerket tastatur og mange bra og godt gjennomtenkte funksjoner. I begynnelsen syntes vi derfor begge at vi hadde gjort det beste kjøpet av oss to.

Etter et halvårs tid ble imidlertid noen viktige fordeler i favør MBen ganske opplagte, også for henne. Mens hun opplevde lengre og lengre oppstartstid kombinert med økende viftestøy og kortere batterilevetid, så har jeg fortsatt ikke merket noen nevneverdig forskjell i ytelse fra da den var ny for snart halvannet år siden. Dette gjorde at hun oftere og oftere spurte om kunne få 'låne' min når vi var ute og reiste, da batteriet på hennes maskin gikk tomt. Når hun i tillegg fikk erfare ved selvsyn at hun intuitivt kunne utføre de samme ting i OSX minst like kjapt som i Vista, så gikk det ikke mange ukene før Vaioen ble skiftet ut til nok en MB Pro.
Siden dette innlegget har nok et år gått og vi har fortsatt ikke hatt selv det minste problem eller irritasjon med våre to MBPer. Utover å kjøre CleanMyMac og MacUpdate en gang eller to i måneden så er vedlikeholdet null, og siden IT-avdelingen på jobben tar seg seg av alt vedlikehold på jobb-PCene så har jeg nesten glemt hvor mye dilling det var når vi hadde tre PCer i huset - stadig vekk var det disker som måtte defragmenteres, drivere innstalleres, og reinnstalleres manuelt, og så burtetter.

Vi har akkurat flyttet til vårt tredje bosted i løpet av like mange år så har det dessuten vært en befrielse å ha et hjemmenettverk bestående av en Airport Extreme samt en håndfull Expresser, bare å kjøre Extremene i bromodus rett i bostedets tilknytningspunkt for internett, og vips, hjemmenettverket med mac-gjenkjenning (sic) er akkurat som forrige sted.

Topp Bunn