Ny dvd spiller//:hjelp

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,kjøpt meg en ny plasma 42"panasonic,syntes bilde er helt greit med en gammle LG dvd,...nå gir jo dette med ny skjerm,mulighet for enda bedre bilde,via hdmi,slik at jeg vil ha ny spiller og...da lurer jeg på flg ting.

og legger til...jeg er rørmann,og liten peil på dette med bilde ............. ;)

1) kan jeg spille vanlig film/dvd på bluray spiller?

2)Budsjettet er på ca 3,5k Bare spillere med HDMI er aktuelle.

3) Sony Blu-ray er vurdert( er denne bra?)

4)Kan en bluray spiller gi flott bilde på vanlig dvd film også?(forutsatt at spillern kan brukes til dette?

Er det kompromisser vice versa,kan 2 spillere vurderes...tidligere vurdert NAD,DENON,MARANTZ...og NÅ sony bluray alle i prisleie innenfor budsjettet.

Håper på hjelp.

5) bør jeg vurdere vanlig spiller fremfor bluray,dersom jeg ser mest på vanlig dvd
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Ja, du kan spille av vanlige DVDer på en BluRay-spiller. Ikke noe problem. :)

Jeg, og helt sikkert de fleste andre, har ingen særlig erfaring med spillerne.. Så det blir vel å referere til tester av spillerne.. Men å gå for en Sony vil vel være et trygt valg? Jeg kan ikke tenke meg at det er spesielt store forskjeller på de "billige" spillerne av kjente merker?

HDDVD virker jo som om ikke er fremtiden, så det er vel kanskje tryggest å holde seg unna det.

Jeg har tittet litt på BluRay hos en kamerat som har Playstation 3 og 42", og jeg syntes ikke det ble noe særlig forskjell på bildet fra vanlige DVDer spilt av på PS3en kontra Pioneer-DVD-spilleren til en tusenlapp. Det er mulig det samme gjelder med en "vanlig" BluRayspiller også..? Men en film vist på BluRay vil gi en del bedre bilde enn en film vist på vanlig DVD, det er helt klart. Jeg synes prisforskjellene mellom en vanlig DVD-spiller og en BluRayspiller er såpass små at BluRay er et selvsagt valg for en som titter på- og kjøper filmer i ny og ne. Om 1/2 års tid, da jeg skal handle meg nytt fjernsynsapparat, blir det nok BluRay på meg også.. :)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Noen som vet om hvor en kan få kjøpt panasonic bluray spiller,det finnes 2 stk,tipper jeg greier meg godt med den billigste i så måte,da går fjernkontrollen om hverandre også...sony sin rimligstwe finnes for 3,5k...

Noen som har ett forslag til noe annet som er verd en titt?
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
ixos_76 skrev:
Hei,kjøpt meg en ny plasma 42"panasonic,syntes bilde er helt greit med en gammle LG dvd,...nå gir jo dette med ny skjerm,mulighet for enda bedre bilde,via hdmi,slik at jeg vil ha ny spiller og...da lurer jeg på flg ting.

og legger til...jeg er rørmann,og liten peil på dette med bilde ............. ;)

1) kan jeg spille vanlig film/dvd på bluray spiller?

2)Budsjettet er på ca 3,5k Bare spillere med HDMI er aktuelle.

3) Sony Blu-ray er vurdert( er denne bra?)

4)Kan en bluray spiller gi flott bilde på vanlig dvd film også?(forutsatt at spillern kan brukes til dette?

Er det kompromisser vice versa,kan 2 spillere vurderes...tidligere vurdert NAD,DENON,MARANTZ...og NÅ sony bluray alle i prisleie innenfor budsjettet.

Håper på hjelp.

5) bør jeg vurdere vanlig spiller fremfor bluray,dersom jeg ser mest på vanlig dvd
1. Ja, det kan du.
2.-3. Sony får du til den prisen og jeg har ingen problemer med å tro at du vil bli fornøyd med den. PS3 er også et meget bra alternativ og gikk vinnende ut av What-HIfi?s test av HD-spillere.
4. En Blu-ray-spiller eller HD-spillere generelt vil i de aller fleste tilfeller gi et DVD-bilde av meget god kvalitet og kan måle seg med relativt dyre DVD-spillere.
5. Det synes jeg ikke, men det er selvfølgelig ditt valg. En Blu-ray-spiller får du til relativt ok priser nå, men de vil selvsagt bli billigere etterhvert. Hvorfor ikke ha muligheten til å nyte Blu-ray også?

For å få skikkelig utbytte av HD-oppløsningen vil størrelsen på TV eller lerret og avstanden til disse spille en meget stor rolle. Sitter man 4-5 meter fra en 42" er ikke forskjellene store fra DVD til HD. Sitter man derimot nærmere begynner ting å skje ...
Jeg gjør også oppmerksom på at det er stor forskjell på kvaliteten på HD-filmene, akkurat som med DVD. Noen er ikke nevneverdig bedre enn en god DVD, men andre har en skarphet og dybde som er fantastisk.
Her har du en oversikt over bildekvaliteten på de enkelte filmene:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=858316

Selv har jeg en PS3 og en 50" Pioneer. Opplevelsen er i mine øyne meget stor og absolutt verd pengene.

ixos_76 skrev:
Noen som vet om hvor en kan få kjøpt panasonic bluray spiller,det finnes 2 stk,tipper jeg greier meg godt med den billigste i så måte,da går fjernkontrollen om hverandre også...sony sin rimligstwe finnes for 3,5k...

Noen som har ett forslag til noe annet som er verd en titt?
Panasonic kommer med en ny spiller i ca mai. Skal du ha Panasonic anbefaler jeg å vente på den.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei AndreWerdenskrig:Takk for utfyllende svar,ok,mulig jeg kjøper en grei dvd med hdmi ,og heller kjøper en ny blyray til våren fra panasonic,kjøpet er uanswett ikke bortkastet,n¨år jeg på sikt skal ha avspillingsutstyr i 2 rom...

Er det 1. genrasjios blyray spillere som er i handelen nå?

Espen
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Hei AndreWerdenskrig:Takk for utfyllende svar,ok,mulig jeg kjøper en grei dvd med hdmi ,og heller kjøper en ny blyray til våren fra panasonic,kjøpet er uanswett ikke bortkastet,n¨år jeg på sikt skal ha avspillingsutstyr i 2 rom...

Er det 1. genrasjios blyray spillere som er i handelen nå?

Espen
Hva med en HD-DVD-spiller? De er jo veldig gode på vanlig DVD og vil være et alternativ til en vanlig DVD-spiller? Prisen på HD-DVD-spillere er jo veldig lav, siden det ser ut som om de taper kampen mot BluRay..
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
Jeg kan bare snakke for meg selv her, men jeg hadde ikke kjøpt en DVD-spiller i det hele tatt. Mye heller en HD-DVD-spiller eller en BD-spiller. En HD-DVD-spiller får du veldig billig nå, men regn med at det minker på nye filmer som blir utgitt på HD-DVD etterhvert. Toshiba er uansett meget gode på DVD og har kommet meget godt ut i alle tester jeg har lest. Kjøper du en HD-DVD-spiller får du sikkert også med 5 HD-filmer, MEN jeg må påpeke at det mest sannsynlig blir Blu-ray som blir det vinnende fprmatet og at HD-DVD vil sakte dø ut. Du vil allikevel sitte igjen med en billig, meget god DVD-spiller som du i tillegg kan spille HD-filmer på.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
AlexanderK skrev:
Hva med en HD-DVD-spiller? De er jo veldig gode på vanlig DVD og vil være et alternativ til en vanlig DVD-spiller? Prisen på HD-DVD-spillere er jo veldig lav, siden det ser ut som om de taper kampen mot BluRay..
Hva er da vitsen med å kjøpe formatet hvis det er iferd med å dø ut?
Du får blue ray spillere til ca. 3000,-
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
AlexanderK skrev:
Hva med en HD-DVD-spiller? De er jo veldig gode på vanlig DVD og vil være et alternativ til en vanlig DVD-spiller? Prisen på HD-DVD-spillere er jo veldig lav, siden det ser ut som om de taper kampen mot BluRay..
Hva er da vitsen med å kjøpe formatet hvis det er iferd med å dø ut?
Du får blue ray spillere til ca. 3000,-
Vitsen er at en HDDVD er et godt alternativ til å kjøpe en vanlig DVD-spiller. Ikke noe annet.
 
O

omholt

Gjest
Jeg mener det er rimelig borkastet å kjøpe en ny DVD spiller med HDMI. Det vil gi deg en marginal forbedring, så sant den ikke er veldig dyr. Du bør kjøpe en Blu-Ray spiller.
 
Topp Bunn