Ny familiebil

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.342
Antall liker
1.916
Torget vurderinger
1
Jeg er på jakt etter en ny familiebil da ungene popper ut på samlebånd ;) Håper på noen tips fra sentralens kunnskapsrike medlemmer!

Jeg er ikke bilinteressert og bryr meg ikke om "image", men ønsker er trygg bil som er kjent for å være driftsikker. Den skal ha automat og bør jo være god å kjøre. Jeg er primært på jakt etter en 7-seter og har sett på VW Touran eller Ford S-Max. Synes S-Maxen er klart best av disse, men desverre litt dyr. Dilemmaet vårt er at vi bruker bil ekstremt lite (siste år kjørt vi 6000) da begge sykler til jobb. Vi ønsker allikevel å ha noe ordentelig når vi først skal på tur.

Planen er i utgangspunktet å satse på en "ny" bruktbil rundt ett år. Kjøpe via forhandler og bytte annenhvert år.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Når du skal bruke bilen så lite vil det rent økonomisk være lite gunstig å bytte annethvert år.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.020
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har en Nissan Qashqai +2 som jeg er meget fornøyd med.
Kjøpte en Tekna versjon som er topputgaven. Sparte endel penger på å kjøpe 1.5 diesel motor uten 4x4. Selvom motoren muligens høres spe ut, synes jeg den er meget responsiv og gøy å kjøre.
Denne ligger vel drøye 100K under Smax.

Når jeg var i kjøpsposisjon hadde selgeren kun inne 5 seteren og jeg måtte reise til nabofylke for å prøve en +2 modell. Det er et lite hav av forskjell i tilfelle du kjenner noen som kjører Qashqai.
 
N

nb

Gjest
Anonym skrev:
Når du skal bruke bilen så lite vil det rent økonomisk være lite gunstig å bytte annethvert år.
Ja, det blir mye penger ut i f.eks. omregistreringsavgift med den strategien.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.342
Antall liker
1.916
Torget vurderinger
1
Qashqai er notert.

Økonomisk, smøchonomisk... ;D Det er svært viktig for meg at bilen er driftsikker da hverdagen er såpass stram at en tur på verkstedet er lite ønskelig.
 
N

nb

Gjest
MML skrev:
Økonomisk, smøchonomisk... ;D Det er svært viktig for meg at bilen er driftsikker da hverdagen er såpass stram at en tur på verkstedet er lite ønskelig.
Greit nok, men å bytte etter kjørte 12k (dvs 2 år med 6k pr år) er absurd. Slitasje kommer av kjøring, ikke av å stå stille i garasjen.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
nb skrev:
MML skrev:
Økonomisk, smøchonomisk... ;D Det er svært viktig for meg at bilen er driftsikker da hverdagen er såpass stram at en tur på verkstedet er lite ønskelig.
Greit nok, men å bytte etter kjørte 12k (dvs 2 år med 6k pr år) er absurd. Slitasje kommer av kjøring, ikke av å stå stille i garasjen.
Enig. Så si alle dagens biler har 5 års fabrikk garanti, så ingen poeng å bytte hele tiden.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
6.146
Antall liker
878
Når du kjøper såpass ny bil, så vil et merkeverksted følge på kjøpet, du er avhengig av service. Pass på at det ikke er for langt unna, slik at du må ta fri fra jobb for å få service. Pass på at de har et godt renomme.

Japanske biler er som regel svært driftssikre.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Når jeg var i kjøpsposisjon hadde selgeren kun inne 5 seteren og jeg måtte reise til nabofylke for å prøve en +2 modell. Det er et lite hav av forskjell i tilfelle du kjenner noen som kjører Qashqai.
Hva mener du med det? Er det forskjell i kjøreegenskaper på den vanlige og +2? Eller er det en gigantisk forskjell i størrelse?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
MML skrev:
Qashqai er notert.

Økonomisk, smøchonomisk... ;D Det er svært viktig for meg at bilen er driftsikker da hverdagen er såpass stram at en tur på verkstedet er lite ønskelig.
Du må uansett en tur på verkstedet i året med bilen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
nb skrev:
MML skrev:
Økonomisk, smøchonomisk... ;D Det er svært viktig for meg at bilen er driftsikker da hverdagen er såpass stram at en tur på verkstedet er lite ønskelig.
Greit nok, men å bytte etter kjørte 12k (dvs 2 år med 6k pr år) er absurd. Slitasje kommer av kjøring, ikke av å stå stille i garasjen.
Kjøretøy kan stå seg i stykker også så en viss kjørelengde hvert år er utelukkende positivt.

I løpet av førstegangstjenesten leverte jeg sikkert 30 lastebiler til Biltilsynet for ADR kontroll. De som ble hentet fra lager lakk olje som en sil mens de som var i daglig bruk var helt fine.
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Jeg står selv i samme situasjon, så denne tråden er også interessant for meg.
Vi har vurdert Citroën C4 grand picasso, masse plass, masse lys, gode løsning. Billig brukt, 1.6 liters turbodiesel gjør det godt.
Også broren, Peugeot 5008 er vurdert.
Ellers Mazda 5, VW Touran, (7 seter i Touran gir ca. 0 bagasjeplass), VW Sharan, Qashqai+2 osv.
Ser litt på Audi A6, Passat, Skoda Superb, kanskje Opel Zafira, selvom jeg har negative erfaringer med Opel (Astra stv).
Desverre er det ikke mange av de siste som tar 3 barneseter.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Det er ikke mange av disse i det hele tatt som tar 3 barneseter i midtre rad. Vi har prøvd og prøvd, og vår Multivan klarer det fint, og S-Max. De andre blir for smale, enkelt og greit. Det er MULIG å få inn tre seter, men ikke uten mye knot med seler osv. Har man et bakovervendt sete er det litt enklere. Da er det flere som klarer det fint.

Vi satser nå på Touran. Da kan eldstejenta sitte bakerst til vanlig når vi ikke trenger mye plass, og skal vi på ferie eller andre kortvarige ting som krever mer plass er det ikke verre enn at det går greit med tre i midten.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
12.278
Antall liker
9.858
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Hvorfor er ikke Peugeot 807 kommet opp?
Kjøpte i 2001 en 806 99mod den har nå 240000 på måleren.
I dag heter den jo 807, når det gjelder flerbruksbiler er det ingen som er i nærheten.
Dette gjelder både plass og brukerglede.
Det skal sies, har du lange ben er den ikke noe.
Den vi har er en 2 liter bensin med turbo 150 hk(i dagens målestokk er den litt glad i bensin)
Men se på en 807 med disel er mit råd. Stor og romselig, har selv 4 barn.
Citroën sin heter C8, det er den samme som den overnevnte.

Steinar.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.020
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
baluba skrev:
Griffenfeldt skrev:
Når jeg var i kjøpsposisjon hadde selgeren kun inne 5 seteren og jeg måtte reise til nabofylke for å prøve en +2 modell. Det er et lite hav av forskjell i tilfelle du kjenner noen som kjører Qashqai.
Hva mener du med det? Er det forskjell i kjøreegenskaper på den vanlige og +2? Eller er det en gigantisk forskjell i størrelse?
Det skiller 14 cm i akselavstand og høyden innvendig er større, dermed vil +2 oppleves som vesentlig mer komfortabel.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.186
Antall liker
10.741
Når man bruker mer enn 5 seter i en 7 seter så er den ikke egnet til annet enn persontransport. Bagasjeplassen blir minimal. Man får ikke med seg en barnevogn, f.eks. Har man behov for mer enn 5 seter og skal ha med stæsj i tillegg er Caravelle/Transit eller lignende eneste løsningen.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Og da er Caravelle klart best! Jeg har hatt to, en Multivan og en vanlig Tdi GL. Den første hadde "feil" motor, men den siste, en 1997-modell, var nesten helt feilfri. Det gikk et par styrestag, og slitedeler som bremseklosser og denslags, men ingen store ting. Den brukte rundt 0,8 l. diesel i gj.sn., med takboks og rundt literen med relativt stor campingvogn.

Jeg brukte Caravelle'n til det meste; har hatt fire barn plassert i den ( 10-setere, begge to ), barnevogner ( t.o.m. tvillingvogn!), rattkjelker, akebrett etc.. Jeg har hatt hunder i bur baki, sovet i de, vært på camping-, fiske- og jaktturer med de, lange ferieturer. De er brukbare til det meste, rett og slett.

Vi har både Transit ( 4WD'ere, bakhjulstrekkerne er håpløse! ) og HiAce'r som arbeidsbiler på jobben. Komfortmessig kan disse ikke måle seg med Caravelle.

Ulemper: kassebil er kassebil, uansett. De er store, og koster skjorta som nye - takket være et idiotisk avgiftssystem. Dekk er dyrt og vedlikehold kan være noe dyrere enn for mindre biler.

Fordeler: MASSE plass! Du får med "alt". Kjempegod oversikt, du ser over de fleste andre, unngår masse snøfokk, og har masse innebygd passiv sikkerhet. Store biler som dette, inspirerer til en rolig, avslappa kjørestil. Ungene har godt utsyn, god plass og stortrives.

En pent brukt Caravelle Multivan av nytypen, er en kanon familiebil. Går du noen hakk ned, er touran, Quasquai og de andre nevnte, også veldig ok biler - men plassen til Caravelle'n, får du selvsagt ikke.

Jeg gikk over til firmabil, solgte Caravellen og fikk Ford Mondeo. Det er også en veldig bra bil, god plass til stasjonsvogn å være, svært god å kjøre, men jeg savner fortsatt anvendeligheten og plassen i Caravellen.

Lykke til med leitinga - gi dere god tid. Det er mange svært gode kandidater "der ute".
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Bil med god plass:
Noen påstår at Grand Voyager er blitt vesentlig forbedret siden de beryktede< 98 modellene.
På FINN spriker prisen i alle himmelretninger. Hva er galt ?
Seat Alhambra er forøvrig den samme som VW Sharan.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vil tro at det fortsatt er det dårlige renomeet til Chrysler Voyager som gir seg utslag. Det samme gjelder vel også i høyeste grad forrige generasjoner av både VW Sharan, Seat Alhambra og Ford Galaxy, som var "søsken", d.v.s. et samarbeidsprosjekt fra de tre nevnte bilprodusenter. Særlig utgavene fra 2002 og eldre.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
985
Antall liker
673
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Heisann!

Eg kjøpte ein VW Sharan for litt over 1 år sidan. Kjempepraktisk bil! Faktisk plass til 3 barneseter i rekka der bak (ISO-FIX sjølvsagt). Og ungane slapper av med god oversikt bak sota bakruter (ett MUST - men ikkje standard!).

Kjøpte 1,9 TDI med 130 hk, som kjem ned på ca. 0,6l/mil diesel når turen blir over 1 time lang. Brukbart for ein så stor bil. Hadde eg hatt råd, hadde det blitt ein 2,0 TDI med 140 hk, som er litt sprekare, og litt meir "raffinert". 115 hk går ikkje mykje dårligare, men nok til at eg ville ha 130 hk...

Min er ein 2006-modell, og har ikkje opplevd dei berykta barnesykdommane - i alle fall ikkje enno. Den har kosta litt i vedlikehold, men det var forventa når bilen var gått 120 000 km da eg kjøpte den.

Eg har såvidt sett på den nye modellen. Er sikkert ein betre bil på mange måter, men eg trur faktisk det er litt betre plass i den gamle. Hadde blitt veldig i tvil om eg måtte kjøpe no og velge mellom den og Ford Galaxy.

Skal du inn med 3 barneseter, så må du nok opp i denne type bil - eller Caravelle. Vanlige stasjonsvogner blir rett og slett for smale. Og så er det som det blir sagt over - du slepp å tenke så mykje på stabling av bagasje. Det meste går inn - til og med tvillingvogn! ;)

Lykke til!

Arild

Arild
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.342
Antall liker
1.916
Torget vurderinger
1
Vi var ute å kikket i går og som forventet likte vi S-Max best. Touran er for "kassete" med dårlige seter, Sharan er for stor (og dyr). Tenkte å ta en kikk på Citroën C4 også da denne ser ut til å kunne passe. Nissan Quashqai så veldig bra ut, men manglet separate seter i baksetet.

Prismessig ligger en vellutstyrt S-Max på ca 400 000 med 1,6 115 hk dieselmotor og manuell kasse. Synes dette hørtes lite ut, men skulle visstnok være bra. For automat må man også gå opp i motorstørrelse slik at prisen blir opp 70 000 - litt i meste laget.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.870
Antall liker
1.485
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Vi byttet bil nå i vår, fra en Volvo v70 til en Mazda 5 (2008 modell), er meget fornøyd. Men vi er bare fire i familien slik at vi kjører den mest som fire seter, kjekt med god plass hvertfall og rom mellom barna :)

Ser i barnehagen at S-max har blitt meget populær familiebil her i lokalmiljøet hvertfall, er nok en grunn til det :)
Er ikke så stor barnehagen, men hender det står tre sorte s-max parkert på samme tid :)
Eierne virker fornøyde hvertfall...
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.359
Antall liker
16.124
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
MML skrev:
Prismessig ligger en vellutstyrt S-Max på ca 400 000 med 1,6 115 hk dieselmotor og manuell kasse. Synes dette hørtes lite ut, men skulle visstnok være bra. For automat må man også gå opp i motorstørrelse slik at prisen blir opp 70 000 - litt i meste laget.
Syns du skal prøve en med den motoren før du gjør deg opp en mening om hvordan det funker.
Jeg har 2.0 115hk i min, og det er knapt dersom du putter folk i den. Alene i bilen så funker det greit nok.
Lurer på hva de har gjort med dreiemoment når de har fjernet en halvliter i motorvolum.

400 000,- høres knapt ut? Min kostet 420 000,- og det er en 115hk manuell titanium.
Ekstra er hengerfeste, andre felger, rullegardiner bak, fleksipakke, bluetooth, fargede ruter.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.342
Antall liker
1.916
Torget vurderinger
1
Da har vi prøvekjørt og Citroen er uaktuell. Makan til uelegante løsninger og merkelig GUI i instrumentpanelet...

Det blir nok en S-Max. Hadde den på lån i helgen og den var en drøm å kjøre. Går vel også for automat.

Har nå den store ringerunden for å finne en ny lagerbil i området da bestillingstiden er 4-6mnd!! :eek: Desverre er det ikke lett å finne en bil som har samme utstyrsnivå som vi er på jakt etter. Det frister også med en helt ny 2012-modell levert i januar.

Er litt usikker på hva du mente RoDa, men jeg forstår deg rett når du mener at 1,6 er uaktuelt på en slik bil? 410 var prisen på en 1,6 manuell Trend med mye ekstrautstyr. Fikk bestemt følelsen av at denne prisen kunne presses en god del dersom vi tok den med "i dag".
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.020
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har du kikket på Toyota Verso 7 seter? Den har jeg prøvd og det er en mektig god bil.
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Den har jeg kikket på. Prøvde Mazda 5 fredag, Toyota Verso lørdag og Toyota Avensis idag.
Verso er den som klart tiltaler meg mest! 2 liter diesel med 6 gir fungerer bra til denne bilen og 3 individuelle seter på andre rekke er gull!
Venter på svar fra Toyota med tilbud og hvis det er bra, har jeg ny bil innen oktober! ;D

Griffenfeldt skrev:
Har du kikket på Toyota Verso 7 seter? Den har jeg prøvd og det er en mektig god bil.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Jeg bestilte meg ny Sharan i sommer, men må vente helt til jul :(. Dette er vår tredje Sharan og den andre med 4 motion. Det er en kjempepraktisk bil med rikelig plass. Den leveres også med integrerte barneseter som ekstrautstyr, men uten disse går det fint med 3 barneseter. Barna i baksete sitter høyt og fint med god utsikt, noe som er en god demper på bilsyke. Den første, en 2001, var det litt småplukk med. Den siste, en 2005, har gått 100.000 uten ekstra utlegg enn periodisk vedlikehold. Forbruk på landevei 0,58.

mvh Elektron
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.342
Antall liker
1.916
Torget vurderinger
1
Jeg synes at Verso ble for liten og Sharan for stor. Det blir nok en ny S-Max på bestilling, men det kom inn en ny utfordrer i tolvte time: Opel Zafira Tourer. Pga familietradisjon for å handle i denne butikken, kunne han friste meg med et svært godt tilbud. Jeg er litt skeptisk (selgeren påsto at den var like stor som S-Max, men den er opgitt 20 cm kortere), men skal prøvekjøre den første dagen den kommer til forhandlerern. Dersom den ikke faller i smak, bruker jeg prøverunden på å bestille ny Ford...
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Jeg fikk idag et tilbud fra en bekjent til en kollega. Verso Panorama med hengerfeste og vinterhjul: 360.000 kr.
Hengerfeste kommer på 8500 kr. og vinterhjul på 12000 kr. Hengerfeste er ok, vinterhjul er røveri. Et tidligere tilbud jeg fikk var på 364.000.
Er det normalt med så litt rabat på nybiler? Er det rom for pruting i dette marked?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.186
Antall liker
10.741
12000 røveri for vinterhjul? Syntes ikke det. Jeg regner med at det er kvalitetsdekk på felg det er snakk om.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Nolfi skrev:
Er det normalt med så litt rabat på nybiler? Er det rom for pruting i dette marked?
Vi kjøpte en familebil i forrige mnd.
Ble en ny Passat Highline med endel ekstra tilbehør, som elektrisk dreven hengerfeste, panorama soltak, lyspakker og gode vinterdek på alu felg. Listeprisen endte på rett over 410000, men fikk den ned til 380000 blank, så noe er det å hente om du er pågående. Fant ut at det var en stor fordel å hente inn tilbud fra flere.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.342
Antall liker
1.916
Torget vurderinger
1
Vår S-Max kom på 530 000 og første tilbudene lå i området 495-499. Hadde sett for meg ytterliger 10-20k i rabatt, noe som bør være overkommelig utifra hva jeg leser på nett. Vi er blitt lovet opp mot 15% på Zafari Tourer pluss inkl service. Ellers har jeg lite greie på prisnivå og synes egentlig hele "prutingsystemet" er en uting da man ikke helt vet hva som er rett pris.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.051
Antall liker
805
digiman skrev:
Nolfi skrev:
Er det normalt med så litt rabat på nybiler? Er det rom for pruting i dette marked?
Vi kjøpte en familebil i forrige mnd.
Ble en ny Passat Highline med endel ekstra tilbehør, som elektrisk dreven hengerfeste, panorama soltak, lyspakker og gode vinterdek på alu felg. Listeprisen endte på rett over 410000, men fikk den ned til 380000 blank, så noe er det å hente om du er pågående. Fant ut at det var en stor fordel å hente inn tilbud fra flere.
???
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Gubra skrev:
digiman skrev:
Nolfi skrev:
Er det normalt med så litt rabat på nybiler? Er det rom for pruting i dette marked?
Vi kjøpte en familebil i forrige mnd.
Ble en ny Passat Highline med endel ekstra tilbehør, som elektrisk dreven hengerfeste, panorama soltak, lyspakker og gode vinterdek på alu felg. Listeprisen endte på rett over 410000, men fikk den ned til 380000 blank, så noe er det å hente om du er pågående. Fant ut at det var en stor fordel å hente inn tilbud fra flere.
???
Trykker på en knapp i bagasjerommet og vipps så kommer hengefeste frem.
Gjemmer seg også på plass igjen ved en trykk andre veien på knappen. Ganske så fancy ;)
 
C

Cyber

Gjest
Hehe, visste ikke om det var et forsøk på å få ekstrautstyrslista enda litt lengre. :)

Høres kult ut.
 
Topp Bunn