Ny forforsterker fra den andre siden av dammen (VTL TL-6.5)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Etter en stund i tenkeboksen kom jeg fram til at neste invisteringsobjekt måtte bli en ny forforsterker. Ikke det at min gamle 2.5 var dårlig, men den var vel strengt tatt det svakeste leddet i kjeden, så jeg endte opp med å legge inn en bestilling hos Hifi-stasjonen på en ny pre. Disse håndbygde amerikanske greiene er strekt vanedannende så jeg hadde veldig lyst til å prøve en av de større modellene, valget falt dermed på TL 6.5. Etter relativt lang ventetid sto det en fin stor boks på gulvet i kjellerstua mi! ;D


    Boksen var fin og forseglet med VTL tape, hm..... hva befinner seg inni denne da ???
     

    Vedlegg

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Senere på kvelden når barna og en svært så amper og særdeles høygravid kone hadde gått til sengs var det på tide å finne fram tapetkniven.....


    Sannhetens øyeblikk var dermed nær, hva befant seg oppe i boksen? Ville dette ta seg bra ut i anlegget mitt og ikke minst hvordan ville lyden bli :eek:

    Når jeg brettet opp lokket fant jeg først en liten boks, særdeles spennende.
     

    Vedlegg

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Jeg la til side den lille boksen og gravde meg lengre nedover i esken.


    Fant til slutt en sølvfarget boks pakket inn i plastikk som veide 20,4 kg
     

    Vedlegg

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.839
    Antall liker
    1.424
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Mer, mer, mer :D
    Gratulerer!
    Spennende, kjempemorsomt med slike tråder, lurer fælt på hva som ligger i "lille" pakken.
    Hvilke rør er i sving? Håper du blir fornøyd, hvertfall lekker å se til,
    ps! gratulere med nært forestående familie-forøkelse også.
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Takk for oppmuntrende tilbakemeldinger så langt. :)
    Jeg kommer tilbake til tekniske spesifikasjoner etter hvert....
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Lars sin nye forforsterker: VTL TL-6.5

    Fortsettelse fra sist gang, forforsterkeren sto nå foran meg pakket inn i plastikk. Jeg fant fram tapetkniven og begynte å skjære opp plastikken med lett skjelvende hånd ,tross alt ville det ha vært en trist start om jeg hadde endt opp med å "gravere" på den siste invisteringen.....

    Med list og lempe, samt håndlag som en hjernekirurg fikk jeg befridd forforsterkeren fra plastikken.

    Først ble det en kikk på baksiden, der var det mange fine innganger og utganger, både balanserte og ubalanserte.


    Videre et bilde sett ovenfra/bakfra
     

    Vedlegg

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Inntrykket så langt var meget postivt, pent å se på, byggekvalitet som bevitner om at her var det ikke gjort noen store kompromisser.

    På fronten befant det seg av/på knapp. 6 input selektorer, 3 knapper for tape eller innspillingssløyfe. I det svarte feltet rundt volum displayet var det kanpper for fasevending, balanse og mute, samt et ratt for å stille volumet i 95 step på 0,7db+ hver.


    Nærbilde av volumkontrollen
     

    Vedlegg

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye med ny flott forforsterker. Blir spennende å få høre om lytteinntrykket. Og kanskje et lite hint om prisleie? Har hatt gleden av å besøke Hifistasjonen ved en anledning, og VTL'ene han demonstrerte for oss hadde meget bra lyd.

    Hilsen
    Lars
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Gratulerer så mye med ny flott forforsterker. Blir spennende å få høre om lytteinntrykket.
    Takk for det, kommer tilbake til lytteinntrykk etter hvert.

    Det var mye plastikk gitt!!
    Ja igrunn, men ikke mer enn en gjennomsnittlig BicMac meny på MD er pakket inn i..... :p
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Nå var tiden klar for å åpne den "lille" boksen.


    Denne inneholdt (store overraskelse?) en solid fjernkontroll i metall, en strømkabel, en spiralbundet håndbok, en sjekkliste og 2 måleskjemaer. På sjekklisten var det skrevet BL med en ring rundt i øverste høyre hjørnet. Dette må være initialene til Bea Lam, kona til Luke Manley og del eier av VTL. Som kvinner flest overlater hun ingenting til tilfeldighetene og tar tydligvis siste QA selv før produktet sendes fra fabrikken.
     

    Vedlegg

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Som en del av QA prosessen hos VTL blir alle komponeter benkkjørt en periode. Avsluttningsvis blir det kjørt noen målinger. For TL-6.5'en sin del så var det lagt ved to måleskjemaer.

    Skjema 1. Noise sweep


    Skjema 2. Frekvens respons
     

    Vedlegg

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Alt var nå pakket ut. Rørene, som det er 2 stk av og er typen 12AU7 satt ferdig montert så det var bare å sette 6.5'en på plass i racket. 6.5'en bruker forøvrig MOSFET teknologi på utgangstrinnet, noe som gjør at TL-6.5 og TL-7.5 er hybrid forforsterkere og ikke "rene" rør forforsterkere. Når forforsterkeren var satt pent på plass ble en Metronome Technologie CD3 koblet til inngang 1 med en Audioquest Sky RCA kabel. Mellom 6.5'en og MB-450 monoblokkene ble det brukt en Lengenburg RCA kabel. VTL anebefaler forøvrig å kjøre balansert om mulig, så dette vil bli testet ut senere... Som strømkabel fant jeg fram en Audioquest NRG-2 som jeg hadde liggende.

    Jeg vippet over "rocket switchen" på baksiden og det kom opp 2 blå horisontale streker i volum displayet, noe som skulle indikere at strømmen var på.


    Alt var dermed klart for å starte opp. Neste gang vil jeg beskrive hvordan det gikk med "first power on" og de første lytte inntrykkene! :p



    Takk til alle som har fulgt denne tråden så langt! :)
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.492
    Torget vurderinger
    4
    Mange lekre saker i signaturen din. VTL forforsterkeren din har jeg lest om med stor interesse i flere magasiner. Bare overstrømmende omtaler.
    Håper på flere bilder og beskrivelser av resten av anlegget, og ikke minst lyden!

    :)
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Mange lekre saker i signaturen din. VTL forforsterkeren din har jeg lest om med stor interesse i flere magasiner. Bare overstrømmende omtaler.
    Håper på flere bilder og beskrivelser av resten av anlegget, og ikke minst lyden!
    Takker for det. VTL pleier som du sier å få meget hyggelig omtaler. Bla. så hadde som du sikkert ved Larry Greenhill, en særdeles hyggelig test av 6.5 i Juni 2007 utgaven av Stereophile. Beskrivelse av lyden og muligens resten av anlegget kommer etter hvert. Så heng med videre.... ;D
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Forsettelse, fra sist gang. "First power on" og første første lytteinntrykk:

    Sannhetens øyeblikk hadde nå kommet, alt var pakket ut og koblet opp. Det gjensto dermed bare å trykke på den røde power knappen


    I samme øyeblikk begynte forforsterkeren å telle fra 90 og nedover. Hensikten med dette er at rørene gis en gradvis spenningsøkning, noe som bla. skal ha positiv innvirkning på levetidenpå disse.



    Etter 90 sekunder var det bare igjen å slå på MB-450 monoblokkene. Disse trengte i sin tur 80 sekunder før de var klar.



    Jeg satte i Kari Bremnes Live i cd spilleren og skrudde opp volumet til 45. Etter å ha gjort noen enkle sjekker på om jeg hadde koblet noe feil, var jeg således klar til å lytte ;D

    Forforsterkeren spilte bra ut av boksen, men den hadde helt klart godt av en god del innspillingstid. De første døgnene lot jeg den stå på med en cd på repeat, det ble vel mer enn 100 timer før jeg egentlig gjorde noe forsøk på seriøs lytting. Dette er også i henhold til instruksjonsveiledning som sier at det kan beregnes ca. 100 timers innspillingstid. I forhold til min gamle 2.5 så er 6.5 helt klart mye bedre på alle områder, men dette burde også være en selvfølge når vi snakker om mer enn 4 ganger prisen. Lyden er veldig oppløst og ikke spesielt rør aktig, ihvertfall mindre varm enn det jeg er vant til fra ARC og CJ som det vel er nærliggende å sammenligne med. Bass og dynamikk er veldig bra. Videre er det veldig god romfølelse og det føles som en veldig naturlig gjengivelse av stemmer og instrumenter. Lydmessig passer dette meg veldig godt, er glad i stort sett all slags musikk og kan den ene uka spille bare klassisk, mens den neste går det i Rammstein og det som verre er. Byggekvalitet og funksjonsmessig så er dette et produkt som synes å være av ypperste klasse.
    Konklusjonen så langt er at jeg er veldig fornøyd og kan gjerne anbefale dette produktet til de som vurderer rørbaserte eller hybrid forforstrekere i en høyere prisklasse. Det finnes for all del sikkert mange andre bra kandidater også, men hvis de av dere som vurderer noe slikt gir denne en sjanse så er jeg sikker på at dere ikke blir skuffet. Takker med dette for all oppmerksomhet så langt!
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    13
    Er det mulig å få ett bilde av hele oppsettet med HT og alt? ;D 8)

    Fin tråd.. 8)

    MVH Johnny
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Etter ønske fra Grandis med flere så slenger jeg ut noen bilder av resten av anlegget, samt litt beskrivelse.

    Takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene forøvrig! :)

    Siden sist høst har jeg brukt et par VTL MB-450 Signature Series II monoblokker. Disse ble lansert på CES 2007 og er således ganske nye på markedet. Disse er noen beist på 38,5 kg pr. stk. innvendig finner man en meget kraftig strømforsyning, fault sensing og auto bias system. Trinnene bruker 8 stk. 6550C, 1 stk. 12AT7 og 1 stk. 6350 rør.


    MB-450 kan kjøres både tetrode og triode modus. Førstnevnte gir en effekt på 450 Watt i 4 ohm. Dette er den moden jeg foretrekker å kjøre på da jeg liker best trøkk og dynamikk. Triode passer bedre til vokal og akustisk musikk, men dette går såpass på bekostning av effekten at det ikke er noe reelt alternativ for meg. Da jeg trenger kraft for å drive Divaene bra.


    Lydmessig så spiller MB-450 meget bra, har aldri opplevd at de har spilt anstrengt for å si det sånn takket være den store strømreserven. Dynamikken er veldig bra, skarptrommer og andre akustiske instrumenter gjengis på en fortreffelig måte. Diskanten og mellomtonen er behagelig, men detaljert og fin uten å bevege seg over i det varme noe som rør haterne gjerne liker å påpeke. De er også utrolig tøffe i bassen, har faktisk aldri hørt noe lignende fra en rørforsterker med unntak av storebroren S-400 som er ennå råere, men som da også koster like mye som en gjennomsnittlig småbarnfamile bruker på ny bil....
     

    Vedlegg

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Fett utstyr! :D

    Få med noen bilder av høyttalerne også da?
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Grattis med ny preamp! Men, du vil ikke si at du kjører med svart lakris-strømkabel iht. bildene av blokkene? Fysjom! :)
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    LydMekk skrev:
    Grattis med ny preamp! Men, du vil ikke si at du kjører med svart lakris-strømkabel iht. bildene av blokkene? Fysjom! :)
    Det er nok bare å bryte sammen og innrømme sine synder :'(
    Hadde ingen 20A nettkabler liggende så lakrissnorer har måttet gjøre jobben til nå. Nye kabler står riktignok på handlelista mi...
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    johnnygrandis skrev:
    Er det mulig å få ett bilde av hele oppsettet med HT og alt? ;D 8)

    Fin tråd.. 8)

    MVH Johnny
    Hei Grandis,
    Her har du bilder av hele greia, inkludert høytalere. :)



    Monoblokk og høytaler.
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    13
    MMMmmmm.......Snadder.

    Takk for bilder.
    Tenker de blokkene gir fart til JMlabene. :eek:

    MVH Johnny
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Tenker de blokkene gir fart til JMlabene.
    Ja, det stemmer det. Divaene har ikke vondt av kraftige forsterkere hvis man vil ha ut det fulle potensialet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn