U
utgatt60135
Gjest
Ofte er vel høyttalere med få elementer tyngre å drive enn en større høyttalere med flere elementer, motsatt av man skulle tro.
Så finner du ut at høyttalerne er det svakeste leddet og vil bytte dem . Hvilken høyttaler matcher da den nye forsterkeren? Lurt å oppgradere jevnt om man har muligheten for det.kark skrev:Blir som sagt tatt 2 grep så fort jeg har tid, nemlig å teste med en annen forsterker Primare i21 som jeg fikk en anbefaling på samt andre kabler på eksisterende forsterker/sammen med primare. (Da får jeg i allefall hørt høytalerene på et helt annet grunnlag, og det er jo interessant i seg selv).
Det der er vel kanskje en flersidig sak; og et spørsmål om hva man mener med tung å drive. Tung å drive-begrepet brukes både om følsomhet og last om hverandre.Lyngen skrev:Ofte er vel høyttalere med få elementer tyngre å drive enn en større høyttalere med flere elementer, motsatt av man skulle tro.
Bor i Ålesund. Avtalte nå å låne en Primare i21 hjem på lørdag fra Soundgarden. Han hadde heller ikke tro på at Kablene skulle utgjøre det helt store. Så at de også enda hadde det Helgel H200 + Dac tilbudet sitt.. Har igrunn veldig lyst å høre det også hjemme..Og jeg regner med at det blir vel dac også etterhvert ettersom jeg bruker squeezebox veldig mye (sekunder kilde og tester mye ny musikk på mp3 via squeezebox før jeg kjøper på vinyl).Lyngen skrev:Kabler trenger du ikke å tenke noe på, det er såpass lite strøm å snakke om innen hjemme HiHi at tykkelse ikke betyr noe. Ikke heng deg så mye opp i tallene heller. Det som teller er om forsterkeren klarer å levere strøm hurtig nok når det strengs. Nå tar jeg det veldig grovt, men kanskje bruker du bare 5W når du spiller nornalt bare så du har det i bakhodet. Disse beskrevne 70 ampere er hinsides HiFi om jeg husker teorien. Vi snakker ikke om noe kraftverk her. Min forsterker er på bare 30W (klasseA), men høres ut som den har 200W helt til den forvrenger. Alså watt tallet sier mest om hvor høyt du kan spille i forhold til høyttalernes følsomhet. Hvor tunge høyttalere er å drive bestemmes ut i fra impedanskurven, alså hvor stor motstand det er i dem i forhold til frekvensene og hvor bratt kurvene er. Dette kan du ikke lese ut i fra spekifiksajonene annet enn en gjennomsnittelig motstand.
Det du bør gjøre er som du selv sier, teste forsterkere hjemme. Du burde ikke ha vært noe problem å få til. Hvor i landet bor du? Har du tilgjengelighet til andre butikker enn kjedene?
Ja gjett om! Det er vel akkurat det som skjer! Men det er vel slik det skal være det...Lyngen skrev:Så finner du ut at høyttalerne er det svakeste leddet og vil bytte dem . Hvilken høyttaler matcher da den nye forsterkeren? Lurt å oppgradere jevnt om man har muligheten for det.kark skrev:Blir som sagt tatt 2 grep så fort jeg har tid, nemlig å teste med en annen forsterker Primare i21 som jeg fikk en anbefaling på samt andre kabler på eksisterende forsterker/sammen med primare. (Da får jeg i allefall hørt høytalerene på et helt annet grunnlag, og det er jo interessant i seg selv).
Det er også min erfaring. Mine egne Kef-er burde være enklere å drive for små forsterkere enn det de er med sine 91db/w/m enn det de er, noe som nok skyldes impedansen. De er 2,5-veis. På tross av at data skulle tilsi at de er glimrende med rør er de faktisk ikke 100% optimale mtp effektivitet. 13w EL84 klarte ikke jobben. Nyere Kef-er i den rimelige Q-serien er bedre på det området, og mine er nok rundt ti år gamle nå.Vidar P skrev:Det der er vel kanskje en flersidig sak; og et spørsmål om hva man mener med tung å drive. Tung å drive-begrepet brukes både om følsomhet og last om hverandre.Lyngen skrev:Ofte er vel høyttalere med få elementer tyngre å drive enn en større høyttalere med flere elementer, motsatt av man skulle tro.
Høyttalere med flere og/eller større elementer, enten multiveissystemer eller med parallelle elementer, er gjerne mer følsomme. Slik sett krever de mindre effekt (watt) for å oppnå et gitt lydtrykk.
Imidlertid så er vel mange av de også gjerne befengt med mer kompliserte impedansekurver, med større fasevinkler og følgelig større krav til strømleveringsevne (ampere). De representerer noen ganger er vanskeligere last selv om de er mer følsomme, for å si det enkelt.
Takk for presiseringen . Du har sikkert rett.Vidar P skrev:Det der er vel kanskje en flersidig sak; og et spørsmål om hva man mener med tung å drive. Tung å drive-begrepet brukes både om følsomhet og last om hverandre.Lyngen skrev:Ofte er vel høyttalere med få elementer tyngre å drive enn en større høyttalere med flere elementer, motsatt av man skulle tro.
Høyttalere med flere og/eller større elementer, enten multiveissystemer eller med parallelle elementer, er gjerne mer følsomme. Slik sett krever de mindre effekt (watt) for å oppnå et gitt lydtrykk.
Imidlertid så er vel mange av de også gjerne befengt med mer kompliserte impedansekurver, med større fasevinkler og følgelig større krav til strømleveringsevne (ampere). De representerer noen ganger er vanskeligere last selv om de er mer følsomme, for å si det enkelt.
baluba skrev:Det er også min erfaring. Mine egne Kef-er burde være enklere å drive for små forsterkere enn det de er med sine 91db/w/m enn det de er, noe som nok skyldes impedansen. De er 2,5-veis. På tross av at data skulle tilsi at de er glimrende med rør er de faktisk ikke 100% optimale mtp effektivitet. 13w EL84 klarte ikke jobben. Nyere Kef-er i den rimelige Q-serien er bedre på det området, og mine er nok rundt ti år gamle nå.Vidar P skrev:Det der er vel kanskje en flersidig sak; og et spørsmål om hva man mener med tung å drive. Tung å drive-begrepet brukes både om følsomhet og last om hverandre.Lyngen skrev:Ofte er vel høyttalere med få elementer tyngre å drive enn en større høyttalere med flere elementer, motsatt av man skulle tro.
Høyttalere med flere og/eller større elementer, enten multiveissystemer eller med parallelle elementer, er gjerne mer følsomme. Slik sett krever de mindre effekt (watt) for å oppnå et gitt lydtrykk.
Imidlertid så er vel mange av de også gjerne befengt med mer kompliserte impedansekurver, med større fasevinkler og følgelig større krav til strømleveringsevne (ampere). De representerer noen ganger er vanskeligere last selv om de er mer følsomme, for å si det enkelt.
Men dine JBL skulle fungere glimrende både med rør og moderate transistorforsterkere. Jeg antar at dine problemer med nivå i bassen skyldes plasseringen i rommet. Hvis de er kilne på plassering, som nevnes av i alle fall en av oss, så skal det ikke nødvendigvis store forandringen til før det sitter som det skal. Forskjellen trenger knapt være synlig for en som ikke var tilstede under flyttingen av dem.
Jobb litt mer med arbeidsforholdene til ht. Det er også veldig mye billigere enn ny forsterker. Etterpå kan du kjøpe en rørforsterker. Alt annet er moderne juggel som mp3.
Rør er nok litt spes for mange, men det blir noe helt annet når de gløder. bilder yter sjelden rørforsterkere rettferdighet. Med saltbøsser regner jeg med at han siktet til rørene, men saltbøsser lyser ikke.kark skrev:Hehe, åhoi da har jeg vel faktisk greid å få enda mer å tenke på Men veldig interessant dette her da!
Hehe, kommentaren fra min bror når jeg viste han bilde av MT3:
"Kan ikkje du berre sette på nåkke saltbøsse på den du he da???"
Det var rørene han tenkte på ja... Nei har sinnsykt lyst å prøve dette her! Begrensingen er vel som du sier 3 innganger og så må jeg vel bytte kanal manuelt?, slik at rør blir vel først aktuelt når jeg flytter stereoanlegget ut fra stua (nå fungerer det både til lyd på tv, dvd, squeezebox og vinyl) og inn på et eget rom der jeg kan sysle med mitt... (dvs når jeg kommer over i nytt hus og ut av leiligheten) Høres sinnsykt trivelig ut å høre på vinyl og se på rør hehe... Tror jeg må prøve det ja!baluba skrev:Rør er nok litt spes for mange, men det blir noe helt annet når de gløder. bilder yter sjelden rørforsterkere rettferdighet. Med saltbøsser regner jeg med at han siktet til rørene, men saltbøsser lyser ikke.kark skrev:Hehe, åhoi da har jeg vel faktisk greid å få enda mer å tenke på Men veldig interessant dette her da!
Hehe, kommentaren fra min bror når jeg viste han bilde av MT3:
"Kan ikkje du berre sette på nåkke saltbøsse på den du he da???"
EC er nok ikke noe dårlig alternativ, og jeg nevnte jo egentlig rør for å spite litt. Men det betyr ikke at det ikke er rett for trådstarter, for kanskje han finner det like besnærende som meg. Men det var ikke den egentlige årsaken til at jeg nevnte det, men når han først viser interesse så hvorfor ikke? Det finnes jo rørforsterkere med forskjellige egenskaper også. Det er langtfra alltid varm og nøytral klang, slik som min forsterker har. Variasjonene er nesten like store som innen transistor. Men som sagt, EC kan være det riktige for trådstarter. Da får han varme og punch, samt bassen som mange elsker med EC.roesok skrev:Det viktigste du må finne ut er hvilket lydbilde du ønsker. Etter det jeg leste i første innlegg så var det "mer trykk" som var ønsket. Er ingen kjenner av rørforsterkere men det er vel ikke trykk som er hovedargumentet for å velge det? Det er vel mer en varm og nøytral klang de utmerker seg med. Noen nevnte tidligere i tråden Electrocompaniet. Da får du en forsterker med flere av "røregenskapene", og uten plunder med rørskifte. Men som sagt, finn først ut hva er målsetningen for bytte av forsterker? Når det er klarlagt kan du starte sorteringen og spissingen mot det du ønsker. Og kjøp gjerne nyere brukt, like bra som nytt og halv pris etter kort tid...
Nei har sjekket ut det: skal ikke være noe annet enn at den nuller eventuelle innstillinger på bass etc som uansett står til 0 på alt på min forsterker. Den jeg sammenlignet mot var samme, dvs alt sto til 0 der også for den var rett fra posten og ingenting stillt noe som helst på.Liotheles skrev:Et dumt forslag sikkert, men kan forskjellen i lydsignatur mellom din H/K og receiveren kanskje komme av forskjellige innstillinger på tonekontrollene? Du nevnte jo noe om Pure sound direct etc tidligere i tråden så aknskje receiveren spilte med noen db økning i bassen?
Bare et skudd i mer eller mindre blinde altså ???
Rør er vel bare noe jeg generelt alltid har syns sett veldig morsomt ut.. Mye derfor jeg hører på vinyl også, fordi jeg syns det er trivelig å bytte plater og bla i album osv. Er ikke helt på den der vinyl/cd lydkvalitet diskusjonen... Hører egentlig bare på vinyl fordi jeg syns det er gøyere å lytte til musikk med vinyl.. enkelt og greit... Så får folk diskutere det de de vil.. Tenker litt samme om rør også.. Ser så trivelig ut rett og slett.. hehe... Sikkert mange som mener mye om begge deler, men det er mest det det handler om for meg... Å ha det gøy rett og slett...baluba skrev:EC er nok ikke noe dårlig alternativ, og jeg nevnte jo egentlig rør for å spite litt. Men det betyr ikke at det ikke er rett for trådstarter, for kanskje han finner det like besnærende som meg. Men det var ikke den egentlige årsaken til at jeg nevnte det, men når han først viser interesse så hvorfor ikke? Det finnes jo rørforsterkere med forskjellige egenskaper også. Det er langtfra alltid varm og nøytral klang, slik som min forsterker har. Variasjonene er nesten like store som innen transistor. Men som sagt, EC kan være det riktige for trådstarter. Da får han varme og punch, samt bassen som mange elsker med EC.roesok skrev:Det viktigste du må finne ut er hvilket lydbilde du ønsker. Etter det jeg leste i første innlegg så var det "mer trykk" som var ønsket. Er ingen kjenner av rørforsterkere men det er vel ikke trykk som er hovedargumentet for å velge det? Det er vel mer en varm og nøytral klang de utmerker seg med. Noen nevnte tidligere i tråden Electrocompaniet. Da får du en forsterker med flere av "røregenskapene", og uten plunder med rørskifte. Men som sagt, finn først ut hva er målsetningen for bytte av forsterker? Når det er klarlagt kan du starte sorteringen og spissingen mot det du ønsker. Og kjøp gjerne nyere brukt, like bra som nytt og halv pris etter kort tid...
Og som nevnt av flere bør han se på plasseringen av ht først, for det kan meget gjerne være der hunden ligger begravet.
Takker for den, greit å høre det er delte meninger. konklusjonen blir vel bare prøv selv her jaSilverSurfer skrev:Må bare gjenta det jeg sikkert har sagt før av alle forsterkere jeg har hatt har H1 mk4 hittil stått lengst i hylla , utrolig price/performance . Driver mine H400 med fet og god lyd , allt
jeg hadde lest om at Hegel var skarpt og tynt stemmer bare ikke.
Konklusjonen er oftest at det en har selv er bestkark skrev:Takker for den, greit å høre det er delte meninger. konklusjonen blir vel bare prøv selv her jaSilverSurfer skrev:Må bare gjenta det jeg sikkert har sagt før av alle forsterkere jeg har hatt har H1 mk4 hittil stått lengst i hylla , utrolig price/performance . Driver mine H400 med fet og god lyd , allt
jeg hadde lest om at Hegel var skarpt og tynt stemmer bare ikke.
Hehe, ja det er som oftes slik.roesok skrev:Konklusjonen er oftest at det en har selv er bestkark skrev:Takker for den, greit å høre det er delte meninger. konklusjonen blir vel bare prøv selv her jaSilverSurfer skrev:Må bare gjenta det jeg sikkert har sagt før av alle forsterkere jeg har hatt har H1 mk4 hittil stått lengst i hylla , utrolig price/performance . Driver mine H400 med fet og god lyd , allt
jeg hadde lest om at Hegel var skarpt og tynt stemmer bare ikke.
Og budsjettet sprenges som vanlig .mikefish skrev:hvis du får låne med deg både en Primare I 21 og Hegel H 200 + dac'en hjem vil det nok bli rått parti.med de ordinære prisene snakker vi om en tredobling og da vil nok Primare'n måtte melde pass.
mvh. s,
Ja, ofte dumt å låne med seg noe som er mye dyrere enn det man hadde tenkt. Strengt talt kanskje også litt dumt å teste forsterker + dac, hvis tanken er å teste kun forsterkere. Dac-en vil vel ha innflytelse på sluttresultatet her, og burde passe best sammen med Hegel i dette tilfellet.Lyngen skrev:Og budsjettet sprenges som vanlig .mikefish skrev:hvis du får låne med deg både en Primare I 21 og Hegel H 200 + dac'en hjem vil det nok bli rått parti.med de ordinære prisene snakker vi om en tredobling og da vil nok Primare'n måtte melde pass.
mvh. s,
DAC bør du uansett ha mtp nye medier som HDD og streaming.kark skrev:Det kan vel fort skje ja... Men er ikke SÅ ille ettersom jeg etterhvert sikkert vil kjøpe dac uansett.... Men får se..
Ja, utviklingen går sin gang. I så måte ender man muligens opp med røreffekt som bindemiddel mellom kilde og godlyd. ;Dbaluba skrev:DAC bør du uansett ha mtp nye medier som HDD og streaming.kark skrev:Det kan vel fort skje ja... Men er ikke SÅ ille ettersom jeg etterhvert sikkert vil kjøpe dac uansett.... Men får se..
Ingen dum ide hvis DAC har en analog volumkontroll. Den ligger og lurer i bakhodet på meg også, men foreløpig holder jeg meg til DAC (med fast volum) + integrert rør.Rojoh skrev:Ja, utviklingen går sin gang. I så måte ender man muligens opp med røreffekt som bindemiddel mellom kilde og godlyd. ;Dbaluba skrev:DAC bør du uansett ha mtp nye medier som HDD og streaming.kark skrev:Det kan vel fort skje ja... Men er ikke SÅ ille ettersom jeg etterhvert sikkert vil kjøpe dac uansett.... Men får se..
Mvh. Johan
Bare hyggelig om min lille erfaring kan være til litt hjelp.Prøver så godt en kan.Vet jo ikke allverden,men føler jeg kanskje har vært(og er) i samme traktene som deg før(og igjen).kark skrev:Lang var det, men veeeeeeeeeeeldig interessant, setter stor pris på at du tok deg tiden!! Lørdag har jeg avtalt å låne i21, mulig jeg klinker til å prøver å låne h200 + Hegel dac også dersom de tillater det.. så de hadde tilbud enda på h200 + dac til 23. Som du sier sikkert veeeeeeeeeeldig gøy å ha flere ting å prøve mot hverandre men skal love meg selv å ta meg god tid og høre litt forskjellig før jeg gjør noe.. Er som sagt ikke den tolmodige typen men tror jeg må være det denne gangen
Takker for mange gode tips altså, lærer jo endel og ender forhåpentligvis opp fornøyd når jeg tar meg tid...
Fått flytta litt på høytalerene også og tror det er litt bedre allerede... [tettere mot vegg].